ایتلاف ملی و محک تاریخی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۷    ۱۳۹۷/۵/۶ کد خبر: 153141 منبع: پرینت

جامعه پلورال افغانستان محتاج ساختار کثرتگرا است!

چینش مهره ها در انتخابات آینده بارزترین چالش و مهمترین تکلیف ایتلاف ملی به شمار می رود. کتاب های فرستاده از خلیلزاد و ملت سازی پس از طالبان از دابنز دال بر این است که رهبران جبهه متحد ملی در بن پذیرفته اند که حکومت فراگیر محتاج حضور پشتون ها در رهبری حکومت است. عبدالله و قانونی از نخستین موافقان این دیدگاه در بن بودند و تداوم ریاست استاد ربانی فقید را مدارا نداشتند.

اکنون در ایتلاف نیز همین مساله مطرح است که قدرت سیاسی میان چهار قوم چگونه تقسیم می شود؟
این کلان ترین چالش درون سازمانی ایتلاف به شمار می رود که دوام عمر ایتلاف بستگی به عقب نشینی یکی از اقوام تاجیک، هزاره و ازبک از معاونت ریاست جمهوری آینده دارد مثلا اگر رییس جمهور پشتون باشد باید با دو معاون تاجیک و هزاره یا هزاره و ازبک یا تاجیک و ازبک برگزیده شود دقیقا اگر تساهل و مدارا از سوی الیت های اقوام صورت نگیرد ایتلاف با فروپاشی روبرو خواهد شد.

درصورتیکه ریاست نامزد ریاست جمهوری آینده ایتلاف غیرپشتون باشد از اکنون با اهتمام به مطالعاتم پیروزی آنها محال است. در صورت گذار بدون شکست و ریخت این جریان در انتخابات آینده ریاست جمهوری و چینش چهره ها سر جایش مسیر تاریخ معاصر افغانستان و الگوی ناکارای بن درهم شکسته خواهد شد و افغانستان به مسیری پلورالیسم اجتماعی و سیاسی با محوریت عدالت اجتماعی جهت بخشیده می شود.

مبصر معروف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف ملی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   اتیلاف دزدان چپاولگران جنایت کاران سه دهه آخیر جنک افغانستان دزدان تمامی کمک ها خارجی هرکدامش صاحب صد هاملیون دالر هر کس دنبالی این جنایت کارن روان هستتند مسولیتی تمامی بدبختی ها به دوش خود شان میباشد.
زلمی

>>>   من ريخهاي اين ايتلاف تاريخي را قبلا به ياى ىارم! اينها بودند كه كابل را غارت وويران كردند! همین مفسدین روز ما را به اینروز ساخته! اینها همه مفسد اند! ای ملت بیدار شوید اینها همه قاتلین انسانها اند! این رو سیاه ها نمیشرمند؟

>>>   یک تحلیل کاملاً اشتباه، یک رئیس جمهور غیر پشتون میتواند که سه معاون داشته باشد، جامعه غیر پشتون ها در افغانستان اکثریت هستند، اگر همت کنند و معامله نکنند، متیقین باشد که هیچ نیروی جلوی شان را گرفته نمیتواند.
بیطرف از کابل

>>>   در ایتلاف با غنی در انتخابات ۲۰۱۴ همین قضیه مطرح بود که دوستم از معاونیت اول نه گذشت اما خلیلی مدارا کرد و گذشت . سر تنبگی دوستم ثمره اش را هم غنی چشید و هم دوستم هر دو ناکام و بد نام.
در ایتلاف بزرک ملی هم باید همه جنبه ها در نظر گرفته شود وگر نه به خاطر چوکی و قدرت نباید منافع کلی کشور را به بازی گیرند. ترکیب این ایتلاف ظاهراٌ خوب است همه اقوام در ان شامل است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است