مواضع ایتلاف بزرگ ملی
تقلب در انتخابات گذشته منتج به تشکیل حکومت مصلحتی، توافقی و خارج از چوکات قانون اساسی شد. در راس حکومت شخصی قرار گرفت که نه با متحدین زمان کمپاین نه با موتلفین حکومت و نه با ملت افغانستان صادق بود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۷/۵/۶ کد خبر: 153140 منبع: پرینت

چهار‌سال گذشته از هرلحاظ تجربه بسیار دردناکی برای مردم افغانستان بود.

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گذشته منتج به تشکیل حکومت مصلحتی، توافقی و خارج از چوکات قانون اساسی شد در راس حکومت وحدت ملی شخصی قرار گرفت که نه با متحدین زمان کمپاین نه با موتلفین حکومت وحدت ملی و نه با ملت افغانستان صادق بود، رییس حکومت وحدت ملی از هر فرصتی استفاده کرد تا احکام موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی را نادیده گرفته و قدرت را منحصر به شخص خود سازد، نهادهای قانونی دولت را ضعیف نماید و بدون درنظرداشت منافع افغانستان و مصالح ملی افراد مربوط به شخص خودش را صلاحیت فراقانونی دهد همه‌ی این موارد مشروعیت حکومت را به صورت جدی صدمه زد و اختلافات داخلی حکومت بحران مشروعیت را شدیدتر ساخت و به این ترتیب رهبران حکومت وحدت ملی نه تنها نتوانستند بحران مشروعیت ناشی از انتخابات پر از تقلب را مهار کنند بلکه باعث تشدید این بحران نیز شدند.

در چهار سال گذشته وضعیت اقتصادی کشور نیز خرابتر شد سرمایه گذاران محیط سرمایه گذاری را مصون ندانسته و تصامیم غیر قانونی حکومت را به ارتباط فسخ یک جانبه قراردادها بزرگترین تهدید به سرمایه‌ی خود تلقی کرده و هزاران سرمایه دار کشور را ترک کردند. فرار سرمایه تاثیر بسیار منفی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشت، میزان بیکاری به 54 درصد رسید، و پول ملی تقریبا 30 درصد ارزشش را از دست داد در حالیکه میزان فقر 38.3 درصد در سال 1391 بود.

فعلا 54.5 درصد باشندگان کشور زیر خط فقر قرار گرفته اند عمق این فاجعه زمانی قابل درک است که تا اکنون هیچ برنامه‌ای از سوی حکومت برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد و در حالیکه دسترخان هر خانواده در کشور در مقایسه به چهارسال قبل خالی تر شده است حکومت با عوام فریبی تمام به مردم افغانستان پروژه های تاپی، چابهار و کاسا 1000 را که در حال حاضر عملا بازدهی اقتصادی ندارند ناجی اقتصاد افغانستان قلمداد می کند.

از آنجاییکه اوضاع سیاسی کشور نسبت به هر زمانی آشفته و بحرانی است و تشتت سیاسی سبب نگرانی عمیق مردم ما شده است اوضاع امنیتی نسبت به هر زمانی خطرناک و شکننده است و حکومت افغانستان هر روز مناطق بیشتری را به دشمن واگذار می‌کند روزانه صدها شهروند این سرزمین کشته و زخمی می‌شوند و به صورت ترسناکی هر روز خونشان زیاد و زیادتر ریخته می‌شود، فقر و تنگدستی مردم را به ستوه آورده، روزانه هزاران تن کشور را ترک می‌کنند، جاده‌های شهر پر از گدا شده است.

حکومت وحدت ملی با نقض توافقنامه تشکیل این حکومت، انتخابات پارلمانی را در زمانش برگزار نکرد هم اکنون پس از آن همه تاخیر در برگزاری به موعد انتخابات پارلمانی حکومت می خواهد انتخابات را با سیستم متروک "اس ان تی وی" راه انداخته و زمینه تقلب گسترده و غیرقابل کنترل را فراهم کند و به این ترتیب هر دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مایه نگرانی مردم، احزاب، ایتلاف های سیاسی، شوراهای قومی و جامعه مدنی شده است بنابراین تعدادی از احزاب و جریان‌های شناخته شده‌ی کشور تصمیم گرفته‌اند که ایتلاف بزرگ ملی افغانستان را تشکیل دهند و با حمایت اکثریت مردم افغانستان در مبارزات انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیروز و با حل بحران‌ های موجود، صلح، امنیت و رفاه را در افغانستان تامین نمایند.

ایتلاف بزرگ ملی متشکل است از: جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، جنبش ملی اسلامی افغانستان، جبهه ملی نوین افغانستان، محور ملی مردم افغانستان، شورای مردمی لوی قندهار، شورای مردمی لوی پکتیا، شورای مردمی لوی ننگرهار این ایتلاف بزرگ و گسترده که از همه اقوام و سمت‌های افغانستان نمایندگی می‌کند روز چهارم اسد 1397 زیر نام ایتلاف بزرگ ملی افغانستان موجودیت خود را به حضور ملت غیور و بزرگ افغانستان اعلام می‌دارد.

ایتلاف بزرگ ملی موقفش را در موارد انتخابات، صلح،‌ وحدت ملی، حکومتداری خوب، مبارزه بر ضد فساد و بهبود وضعیت اقتصادی قرار زیر اعلان می دارد:

1- انتخابات
از آغاز کار حکومت وحدت ملی تاکنون بحث اصلاحات انتخاباتی یکی از موارد عمده برای احزاب، جریان های سیاسی و نهادهای مدنی بوده است. سران حکومت وحدت ملی همواره در صدد آن بوده اند تا شرایط را برای تکرار تقلب‌های انتخاباتی مساعد سازند و برای بقا و حفظ قدرت با نقض مکرر قوانین پیوسته در امور کمیسیون‌‌های انتخاباتی مداخله نمایند.

تشدید اختلاف‌های سیاسی میان سران حکومت، دامن زدن عمدی به گسست‌های قومی، تشدید فعالیت‌های مغایر روحیه‌ی وحدت ملی، آغاز کمپاین‌های قبل از وقت رییس جمهور در مرکز و ولایات کشور به بهانه‌های مختلف، افتتاح پروژه‌های خیالی، انحصار قدرت و افزایش خودکامگی در تصمیم‌های بزرگ ملی و مردمی، استفاده ابزاری از حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری، سوء استفاده از نیروهای نظامی و امکانات امنیتی در سرکوب رقبای سیاسی، سقوط عمدی برخی از ولایات و ولسوالی‌ها به دست دشمن و افزایش تلفات نیروهای دفاعی و امنیتی کشور، مداخله مستقیم حکومت در امر انتخابات و عدم احترام به استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی، گسترش فساد مالی در کمیسیون های انتخاباتی و گسترش اختلافات میان کمیشنرهای کمیسیون انتخابات همه دست به دست هم داده و شرایط را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ناممکن ساخته است.

ما به این نتیجه رسیده ایم که رییس حکومت وحدت ملی به هیچ عنوان از مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی دست بردار نیست و از همینرو حاضر به پذیرش پیشنهادهای معقول و عملی احزاب سیاسی نشد چنانکه اظهارات غیر مسوولانه رييس حكومت وحدت ملی در کنفرانس خبری اخیرش دال بر این مدعا می‌باشد. ما باور داریم که چنین انتخاباتی عامل بحران در کشور می‌شود و ایتلاف بزرگ ملی ضمن اینکه از خواسته های اخیر احزاب سیاسی به ارتباط تغییر سیستم انتخابات از SNTV به MDR تضمین شفافیت با استفاده از تکنولوژی بایومتریک و زمنیه سازی برای نظارت موثر احزاب سیاسی و جامعه مدنی حمایت می نماید به صراحت اعلام می‌ دارد که اگر حکومت به طرح ها و دیدگاه‌های احزاب و ایتلاف های سیاسی بی‌اعتنایی کند با استفاده از هر گزینه‌ای جلوی چنین انتخاباتی را به‌ هدف جلوگیری از بحران ناشی از آن و به هدف برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف می‌گیریم.

2- صلح و مذاکرات بین الافغانی
صلح آرزوی همه‌ی مردم افغانستان است و ایتلاف بزرگ ملی افغانستان از صلح با اصول و مبتنی بر عدالت حمایت می‌کند. این ایتلاف در مذاکرات صلح حق حاکمیت مردم و تعیین زعامت ملی از طریق انتخابات را اصل می‌شمارد. ما همچنان تاکید می‌ورزیم که جایگاه حقوق مدنی شهروندان افغانستان و حقوق زنان در صلح افغانستان در نظر گرفته شود در عین حال که تذکر می دهیم حکومت وحدت ملی در امر صلح تاکنون ناکام بوده است برای رسیدن به صلح پیشنهاد مذاکرات بین‌الافغانی را می‌نماییم ما پیشنهاد می‌نماییم که برای همه جانبه و ملی شدن پروسه صلح کمیته آشتی ومصالحه به اشتراک احزاب سیاسی، جامعه مدنی، شخصیت‌های مستقل ملی، طالبان و حکومت وحدت ملی تشکیل شود با این حال که ما از موقف مذاکرات بلا قیدوشرط برای رسیدن به صلح حمایت می‌کنیم ایتلاف بزرگ ملی از تقویه قوای امنیتی کشور شدیدا حمایت می‌کند.

3- وحدت ملی
تقویت اتحاد ملی یکی از اهداف عمده ایتلاف بزرگ ملی‌ است. ما ملت واحدی هستیم که برمبنای احکام دین مبین اسلام و قانون اساسی همه افراد آن حقوق و وجایب مساوی دارند و قوانین کشور هر نوع تبعیض را به اساس قوم، سمت، زبان و نژاد جرم می‌پندارد حالت موجود معاون اول ریاست جمهوری غیرقانونی و سوال برانگیز است وضعیت معاون اول رییس جمهور باید روشن شود و حساسیت های ملت در این زمینه مد نظر قرار گیرد. با تذکر اینکه در چهارسال گذشته وحدت ملی در کشور شدیدا متضرر شده است باید گفت این امر ناشی از رهبری عاقبت نیاندیش حکومت وحدت ملی است چنانچه در بسا مواقع برای خلق جایگاه و پشتوانه، از احساسات مردم استفاده ابزاری صورت گرفته است. به باور ایتلاف بزرگ ملی حکومت در موضوع تذکره های برقی ناشیانه عمل کرد و باعث نفاق ملی شد. ایتلاف بزرگ ملی پیشنهاد می کند که برای حل این موضوع که به یکی از مسایل حاد ملی تبدیل شده است مجلسی متشکل از حکومت، روسای احزاب سیاسی، شخصیت‌های برجسته ملی، جامعه مدنی و نمایندگان پارلمان دایر گردد تا در این زمینه تصمیمی جامع و مورد قبول برای همه مردم افغانستان گرفته شود.

4- حکومتداری خوب
حاکمیت قانون، کنترل و حفظ توازن در بین قوای سه گانه دولت و جوابگویی حکومت به ملت از ارزش های عمده قانون اساسی کشور هستند متاسفانه که در چهار سال گذشته رهبری حکومت همه ‌ی این ارزش ها را نادیده گرفته و تلاش کرده است که قدرت را در دست شخص رییس جمهور و یک حلقه کوچک اطرافیان وی منحصر سازد. ایتلاف بزرگ ملی مشارکت واقعی همه رهبران دولتی را در اتخاذ تصامیم در مورد قضایای عمده کشور می‌خواهد.

ایتلاف بزرگ ملی از استقلال واقعی قوه قضاییه بشمول دادستانی حمایت می کند و بشدت مخالف سوء استفاده از فرامین تقنینی است. قابل یادآوری است که متاسفانه قوه قضاییه از استقلالی که قانون برای این نهاد قایل شده است استفاده موثر نمی‌کند. ایتلاف بزرگ ملی سخت مخالف نقض احکام قانون اساسی از سوی رییس جمهور است ما استفاده رهبران حکومت از دادستانی و قضا را در دوسیه‌ سازی برای مخالفین سیاسی خود تقبیح می‌ کنیم.

ایتلاف بزرگ ملی مخالف شدید تمرکز قدرت در ارگ ریاست جمهوری است. ایتلاف بزرگ ملی همچنان مخالف ایجاد تشکیلات موازی در حکومت و سلب صلاحیت از وزارتخانه‌ها و تفویض آن به مشاورین رییس جمهور است. ایتلاف بزرگ ملی طرفدار اعطای صلاحیت‌های بیشتر به ولایات و حکومت های محلی است و ایتلاف بزرگ ملی از مجاری تعریف شده در قانون اساسی خواهان اصلاحات و تغییرات در قانون اساسی می باشد.

5- مبارزه با فساد
فساد اداری از مشکلات جدی و بزرگ افغانستان بوده و مانع حاکمیت قانون، تامین عدالت و توسعه اقتصادی شده است با وجوداینکه از چهار سال به این سو رییس حکومت وحدت ملی به سطح ملی و بین‌المللی تعهد مکرر کرده است که بر ضد فساد مبارزه جدی می‌کند اما در این زمینه هیچ پیشرفتی نشده است. در چهارسال گذشته فساد اداری فوق‌العاده زیاد شده است و این بدین معنی است که یا رییس حکومت وحدت ملی اراده واقعی مبارزه با فساد را ندارد و یا در این مورد بسیار بی‌کفایت است. ایتلاف بزگ ملی مبارزه بر ضد فساد را از اولویت های عمده خود می‌داند و در صورت کامیابی در مبارزات انتخاباتی تعهد می‌کند که در دوسال اول اداره‌ی خود کاهش محسوس را در سطح فساد اداری به میان ‌آورد.

6- رشد اقتصادی و کاریابی
اقتصاد افغانستان در چهار سال گذشته سخت متضرر شده است و مردم افغانستان وضعیت بد اقتصاد کشور را هر روز احساس می‌ کنند. بعلاوه دوام و شدت جنگ ضعف مدیریت از عوامل عمده خرابی وضعیت اقتصادی کشور است. ایتلاف بزرگ ملی مصوونیت سرمایه و ایجاد محیط مساعد را برای سرمایه گذاری و رشد اقتصاد بسیار مهم می‌داند حتی در حالت دوام جنگ ایتلاف بزرگ ملی برنامه دارد که با همکاری و تشویق سکتور خصوصی سطح رشد اقتصادی را بلند برد.

ایتلاف بزرگ ملی علاوه بر تشویق سکتور خصوصی ملی و خارجی ایجاد کار را از وظایف اصلی خود می‌داند و سرمایه‌گذاری دولتی را در پروژه‌هایی که به نسبت سرمایه گذاری خصوصی معقولیت اقتصادی داشته باشند و برای افغان ها کار ایجاد کنند ترجیح خواهد داد. از آنجاییکه مردم ما از نوسانات شدید در قیمت های مواد اولیه چون مواد نفتی و غذایی سخت متضرر هستند ایتلاف بزرگ ملی از نظارت بر قیمت‌های مواد اولیه حمایت می‌کند و تهیه وافر مواد اولیه را وظیفه مشترک سکتور خصوصی و دولت‌ می‌داند.

ایتلاف بزرگ ملی در این اعلامیه به صورت مختصر و گذرا بر مشکلات اساسی کشور انگشت نهاد و منشور مفصل برنامه‌های خود را در ساحات مختلف بعدا نشر خواهد کرد همچنان ایتلاف بزرگ ملی پالیسی های جامع و علمی را در همه ساحات حکومتداری و اقتصادی تقدیم خواهد کرد. ایتلاف بزرگ ملی باور به دموکراسی و حق تعیین زعامت از سوی مردم دارد.

ما خواهان امنیت، ثبات، مشارکت ملی، حاکمیت قانون، تامین عدالت، شایسته‌ سالاری، توسعه و رفاه اقتصادی و ایجاد کار برای مردم هستیم ما خواهان فرصت رقابت عادلانه و یکسان برای همه هستیم و معتقد هستیم که یگانه راه برای رقابت عادلانه در عرصه سیاست انتخابات شفاف، فراگیر و عادلانه است.

ما به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات ابلاغ می کنیم‌ که مردم افغانستان را از حق قانونی‌ شان که انتخابات شفاف است محروم نکنند و به کشور‌های کمک کننده مالی اعلان می‌نماییم که از نفوذ مثبت خود برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه استفاده کنند تا آرمان بزرگ مردم افغانستان محقق گردد. انتخابات پر از تقلب ثبات سیاسی را متضرر می‌سازد و ایتلاف بزرگ ملی مصمم است که جلوی تقلب انتخاباتی را بگیرد و ممد ثبات سیاسی در کشور گردد.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مواضع ایتلاف
حکومت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همه ناطقى را ميشناسند سردرد پشت پيسه است تا كيسه را پر كند

>>>   awid
چهره ها تکرار و بيکار ديگر مردم اينها چهره ها خوب شناخته اند و فريب شان را دوباره نميخورد،،

>>>   متاسفانه در افغانستان قدرت در نزد زورمندان موروثی است ونزد مردم گوسفندی افغانستان تضمینی است.در حالی در همه جای دنیا قدرت دست به دست شده وافراد بر اساس لیاقت وخدمت انتخاب ودر صورت عدم خدمت کنار گذاشته وگروهی دیگر انتخاب میشوند وقدرت در یکجا انباشته نمیشود تا تبدیل به دیکتاتوری شود.

>>>   چنین ایتلاف های بزرگ میتواند جلو تقلب انتخاباتی را که ارگ در نظر دارد بگیرد و همچنان عدالت اجتماعی را در جامعه تامین گردد حق به حقدار داده شود جلو ظلم و ناروایی های موجود حکومت گرفته خواهد شد قانون بجای زور حاکم شود از نقض قانون که توسط حکومت و بخصوص شخص ریس جمهور جلوگیری گردد حکومت پاسخگوی ملت باشد نه بادار و فرمان روای شان که ریس جمهور موجود دارد قوم پرستی و سمت پرستی و خود خواهی و جاطلب جلوش گرفته خواهد شد چیزی که درین حکومت اشرف غنی جریان دارد عوام فریبی از بین خواهند رخت بر بست سطح بیکار پایین خواهد امد نا امنی و و دشمنی مردم که بنام قوم و زبان و سمت درین حکومت در حال گسترش است با صلح و امنیت و برادری و برابری و رفع دشمنی و خصومت مبدل خواهد گردید و ده ها مشکلات دیگری که حکومت قصدن و عمدن بخاطر بقای خود شان خود ایجاد گر ان هستند با توکل بخداوند ایجاد چنین ایتلاف بزرگ را بنفع کشور و مردم و جامعه خود میدانم و امید خدمتگذاری را داریم چون این ایتلاف اینه نمای تمام اقوام کشور است .

>>>   ناطقي خود را قانون دان ميگويد، نميدانم در كدام پس كوچه ايران حلبي سازي ميكرده يا درس قانون خوانده است؟ اگر أشخاص مثل خودت، خاله ضياء، دوستم بيسواد، محقق عياش و عبدالله فيشني در فكر سياست و قانون و عدل چيزي ميدانستيد چرا با هم چو حكومت تن داديد؟ و چرا حق را باطل نموده بخاطر پول و منصب وجدان خود را فروخته و حكومت را قبول نموديد و ملت را برباد نموديد؟ شرم برايتان باد.

>>>   اقای ناطقی ، اینها خو موضع نشد . چیزهای را که خودت مکررمیکنی ، تکرار همان سخنانی است که شما در این دهسال آخر برزبان می آورید. مردم از شما برنامه میخواهد نه موضع وموضعگیری. موضعگیری شما هم روشن است که یااحمدزی ویا کرزی شمارا در کرسی نصب کند دنیا خیرو خیریت است. ملای عزیز، خبرداری که طالب مستقیم با امریکا مذاکره میکند. این به چه معنا است ؟ موضع شما چیست اگر طالب رابه قدرت بیاورد - که می آورد - شمارا مثل گله ای پشه از صحنه دور میکند. شما در قبال مهمترین حوادث کشوربرنامه ندارید وفقط به چشم مردم خاک میزیند وزور بازو نشان میدهید. اما در عمل دهن جیب تان را شل گرفته اید تا دالر به ان بریزد.مطمیین باشید که دالر مالر در کار نیست ذخیره های قبلی شما را نیز مصادره میکند و...

>>>   Salam
در انتخابات آينده پشتون ها با مهارت همه را تحت كنترول دارند . غلجايى ها به رهبرى غنى و اتمر و حكمتيار و درانى ها به رهبرى كرزى ، ائنلاف نجات كه از سوى پشتون ها مهار شد و كرزى با مهارت آنرا به ائتلاف بزرگ ملى تغيير داد ، چهره هاى ناسيوناليست و پشتونيست چون احدى در محور اين ائتلاف قرار دارند و اجازه نخواهند داد تا محوريت تاجيك ها ، ازبيك ها و هزاره ها شكل گيرد ، عده يى كودن كه از تاريخ نمى آموزند فكر مى كنند كرزى ، احدى و....رهبرى ايشان را مى پذيرند . پشتون كه به اقتدار پشتون باور نداشته باشد وحاضر شود اقتدار غير پشتون را بيپذيرد تا اكنون وجود ندارد . پشتون ها باهمان تفكر برادر بزرگ روى ديگران دست مى كشند .

>>>   آقای ناطقی بسیار خود رااذیت میکنید . خدا شما را نخواهد بخشید که به کرامت انسانی لطمه وارد می کنید . یک کمی دل تان به خود تان بسوزد و خود را اینقدر آله دست کسانی که حتی حاضر به استفاده آن نیستند نسازید . امید است خداوند شما را توفیق نصیب نماید تا اول از شر مریضی های نفسانی خود رهایی یابید تا بعد بتوانید به دنیا و مردم با نظر خدمت رسانی فکر کنید . در حال حاضر ضرورت جدی این است که روی درمان حال نزار خویش بیتشر کار نماید.
درمان خواه شما

>>>   بهتر است افکار تانرا وقف مسایل واقعی ملی و مردمی کنید تا اینکه به حلقات تکراری و بی ثبات افسانه های مینویسید مردم دیگر هر فرد این ایتلاف ره با تمام معنی میشناسند آنها حتی حاضر نیستند تا از پول بی سر و بی پا به کسی یک پول خیرات هم بدهند و به گدایی میماند که تا آخر عمر جمع آوری کیف خود را میکند ولی سر انجام بعد از مرگش حتی به وارث حقیقی آن نمیرسه. پیسه آب در آب از شیر در شیر است.

>>>   دزدان حرفوی یک باردیگر گردهم امدند وروی پلان استراتیژیک دوزدی باتکتیک های وشاخص های جدید نقش راه راترتیب کرده ومیخواهد به کومک دزد نام دار ظاهرقدیر وهمایون همایون ومحقق ناحق دوستم تبعدی وانورالحق باتجربه دردزدی عملی کند .

>>>   سلام علیکم برادران گرامی! واقعا جای شرم و خجالت است باور کنید که قلم از نوشتن نام این همه چپاولگران دین، قوم و قبیله پرستان می شرمت حتی از جواب دادن در روز آخرت ترس دارد اما نه ما که خود را مسلمان هم میگویم شرم نداریم با این همه رسوایی بازهم بخاطر منافع شخصی و قومی خود از ایمان خود گذشته اما از جنایتکاران قوم خود نمی گذریم وائ به روز که جواب گناه این جنایتکاران را ما بدهیم. بیاید از ایمان و عقل سالم خود کار بگیریم نه از قلب های الوده به نفرت و قبیله پرست خود بگذارید هر انسان پاک که از هر ملیت است بیاید اما نگذاریم ذیگر این جنایتکاران تیکه داران مذهب و قوم دوباره ما را بدبخت کند لطفا از هر ملیت که باشد جنایتکار جنایتکار است لعنت الله بر منافقین و شیاطین تا به کی دنبال این همه دوزدان....

>>>   این ائیتلاف ملی نیست ملت اینها را تجربه کرده اینها باید هرچه زوترجساب پولهای دزدی خود را به ملت بدهد از ملت هیچکس با اینها نیست بحز از اندیوالان وند گیرشان

>>>   دلال بازی و رانت خواری و دزدی و اختلاس که نشد مملکت داری و یا اقتصاد. کسی که اقتصاد را مال خر تعریف می کند، عکس العمل و پاسخ اقتصاد و ورشکستگی را نیز باید هضم و تحمل کند. اقتصادی که روی استبداد و شرع اسلام و سانسور و شکنجه و اعدام و جنگ افروزی و آدمکشی باشد، بهتر از اقتصاد ما نمی شود. یعنی از مکافات عمل غافل مشو*** گندم از گندم بروید جو ز جو.

>>>   خاموش :
دوستان ضربلمثل مشهور است که آزموده را آزمودن خطا است ویا هم گویند که کور یک بار اسیای خود را گم میکند از این ایتلاف های گندیده وبد نام بوی تعفن بالا میشود ایتلاف هابه خاطر ترتیب نمودن برنامه چور وتاراج باقی ماند کشور است که چند تا دذدبدنام ومعلوم الحالدور هم جمع شدندکه نه شرم دارن ونه هم ذره یی از حیا فریب کاران وکلابرداران هستند وبس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است