پیروزی هزاره های دموکرات در کویته پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۷/۵/۴ کد خبر: 153094 منبع: پرینت

"هزاره دموکراتیک پارتی" در انتخابات ایالتی کویته پاکستان بر رقیبان غیر دموکراتش پیروز شد.

اگر در جامعه ی افغانستان نیروهای سیاسی و دموکرات که کم هم نیستند بدون دغل و فریبکاری با هدف و شعار دموکراتیک فعالیت نمایند فضای سیاسی روشنتر و مردم بدون ابهام و تاریکی برای منافع اجتماعی و ملی میدانداری خواهند کرد.

یکی از مشکلات جدی جامعه ما سردرگمی مردم است. آگاهی مردم اساس رهایی و آزادی است. جریان های طفیلی، خوانوادگی و ریاکاری فقط با آگاهی مردم در انزوا می لغزد بدون آگاهی سیاسی مردم نمی توانند تصمیم درست بگیرد. سردرگمی مردم در فقدان جریان سیاسی ملی و دموکراتیک ادامه می یابد و تا زمانیکه چنین جریان سیاسی برای منافع مردم وجود نداشته باشد بدون هیچ شکی مردم از پشت "گوساله های سامری" وسیله ی تجدید حاکمیت فاشیسم قومی در افغانستان می دوند.

ما از زمان و شرایط تعهدات ایدیولوژیک و الزامات حزب سیاسی گذشته فاصله گرفته ایم به همین دلیل تعهد مبارزاتی در هیچ فرد و گروهی برای ایجاد جریان ملی و دموکراتیک دیده نمی شود. در جامعه متحول امروز ترجیح منافع شخصی بر منافع جمعی یک امر طبیعی است. ایدیولوژی زدایی که تعهدآور بود زمان می برد آن زمان فرا خواهد رسید که فرد منافع شخصی خود را در قانونمند ساختن مبارزات اجتماعی در چوکات جریان سیاسی درک نماید و راهی جز مبارزه ی جمعی را برای منافع خود و مردم عبث بداند.

اگر در افغانستان جریان سالم سیاسی و دموکرات وجود داشته باشد شعور سیاسی مردم افغانستان نسبت به کشورهای همسایه افغانستان بیشتر است. جنگ، فقر، محرومیت و تجربه شدن از طریق احزاب روسی، آمریکای اسلامی و جهادی و ده ها سال جنگ های قومی شعور سیاسی مردم افغانستان در حد لازم رشد یافته است اما با تاکید باید گفت که ما در عصر عبور از مرحله ایدیولوژی زدایی به درک تحقق منافع فردی از طریق جریان های سیاسی مدرن و قانون محور قرار داریم.

رجا رفیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم افغانستان
هزاره دموکرات
کویته پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی خوب است که جوانان تحصیل کرده وبا انرژی از مردم هزاره های پاکستان وارد پارلمان ایالتی کویته بلوچستان گردیده اند.راه یافتن چنین جوانان به پارلمان ایالتی بلوچستان نوید بخش و کامیابی مهم برای مردم هزاره های کویته بوده که با تلاش،مبارزه و تحصیل علم این چوکی هارا بدست آورده اند.گرچه مردم مومن ،صلح خواه و زحمت کش هزاره های کویته در سال های آخر مورد قتل وکشتار گروه های شرور و ماجراجو قرار گرفتندوهزارها شهید ومعلول دراثر انفجارات خطرناک مردم زحمت کش هزاره های کویته را غم انگیز و مایوس ساخته بودند اما این مردم مومن و زحمت کش در شرایط سخت از جاه و مکان خودهافرارنکردند وبه زندگی صلح آمیز خودها ادامه دادند.مروم مومن و زحمت کش هزاره های پاکستان اشخاص سیاسی ونظامی مقتدر و سرشناس هم داشته ودارند مرحوم جنرال موسی خان،مارشال هوایی شربت علی چنگیزی،سردار نثارعلی،حاجی نورمحمد صراف،علی جان چنگیزی و بعضی روحانیون محترم نیز ازجمله شخصیت های عمده و مهم این مردم مومن و زحمت کش هزاره های پاکستان هستند.من کامیابی و موفقیت جوانان و تعلیم یافته گان هزاره های کویته پاکستان را در انتخابات ۲۵ جولای ۲۰۱۸ به تمامی مردمان مومن وصلح دوست هزاره های کویته و جوانان که موفق شده اندازین راه دور تبریک میگویم وازخدای بزرگ صلح وارامش و سعادت و موفقیت برای همه آنهاآرزومندم.
ومن الله التوفیق.
الحاج.ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   یک عنوان زدید،دیگر هیچ توضیحی ندادید که ما حداقل بدانم این حزب طرفدار کدام حزب بزرگ است؟چند کرسی گرفته؟ ورهبرش کی هست؟
نادرشاه

>>>   مارا بازی با کلمات خسته ساخته بسا اوقات از کلمات ناب وسنجیده استفاده ای نامطلوب وابزاری صورت میگیرد از قدیم گفته اند که کلمة الحق یراد بها الباطل یک زمان عاشق دموکراسی ومبارزه با تروریزم ومنع مواد مخدر بودیم از حقوق زن وحقوق انسان وحقوق بشر بی اندازه خوش ما می امد حال که می بینم همه ای این اصطلاحات بازی دست استعمار گران واشغالگران شده در هیچ جای دنیا از دموکراسی واقعی سراغی نیست در کشور های که داعی والم بردار ازادی وحریت وحقوق بشر اد احزاب بزرگ بازور وزر ونیرنگ مقتدر گردیده غیر از انها کسی دیگری نمیتواند روی کار اید تمام دنیا میگوید وخودشان هم اذعان نموده اند که در انتخابات امریکا تقلب ومداخله ای حتی خارجی ها صورت گرفته ولی چون حزب مقتدر وبا نفوز دارند همه ای این نداها بجای نمی رسد وتاثیری بالای نتایج انتخابات نمی کند وقتی در کشور های بزرگ وپیش رفته سرنوشت دموکراسی ودموکرات ها بدین منوال باشد در سایر کشور ها که به الف وبای دموکراسی بلد نیستند توقعات خام ونا پخته اساسی نخواهد داشت
پروبال ما شکتند ودر قفس گشودند
چه رهاچه بسته مرغیکه پرش شکسته باشد
اطراف خانه وکشور تورا دیوار های بلند بنا نهاده واطراف تورا پهره دار گذاشته وماین کار گذاشته اند در داخل این محوطه وچهار دیواری برایت ازادی نسبی داده وصدای تو را چنان خفه ساخته وپست نموده اند که غیر از خودت کسی دیگری نشنودبرای حومت های مزدور ودست نشانده میسازند وپارلمان تقلبی ودست کاری شده عیار مینمایند وستره محکمه ای وارداتی وتصنعی می اورند وباز از دموکراسی نام نهاد تمثیل بعمل می اورند
در میان قعر دریا تخته بندم کرده ای
باز میگوی که دامن تر مکن هوشیارباش
تبنگ چی

>>>   واقعأ كه در پاكستان با وصف سنگ اندازي هاي پشتونهاي مضرش قانون حكومت ميكند

>>>   زنده باد کسانی که بادانش و اندیشه باز زندگی میکنند زنده باد هزاره های با تعلیم کویته در جای که زندگی میکنیم به قانون اساسی اش باید احترام گذاشت
از جاغوری

>>>   خبر پیروزی هزاره ها در پارلمان کویته کدام رویداد تازه برای هزاره های افغانستان نیست زیرا هزاره ها در زمان ببرک کارمل در پست های بلند حزبی و دولتی کار میکردند و اگر جنگ اعلام ناشده توسط امپریالیسم و چوبکی هایش چون ایران و پاکستان و سایر کشور های فاسد اسلامی وسیعا براه نمیافتاد امروز شاید هزاره جات شهر نو کابل می‌شد و شاید سایر ولایات افغانستان همچنان. تمام نیروی انسانی دولت با تمام امکانات اقتصادی صرف جنگ می‌شد و از گسترش چنین جنگ شما افراد دو پشت و دو روی دفاع میگردید به نفع دشمنان وطن . پانزده سال است که نمایندگان هزاره در پارلمان افغانستان راه یافته اند ، شاروال دایکندی زن هزاره است ، این تحولات را نا دیده میگیرند و همواره هر نظامی که در کشور بوده علیه آن بوده اید و هنوز هم مینالید، مشکل عده ای از شما هزاره ها ی اپو رچونیست این است که افغانستان محل دریافت پول و ثروتمند شدن برای تان است و سنگ صداقت زدن به سینه برای ایران عادت تان است، من تا به حال یک نوشته از یک هزاره ای قلم بدست را علیه جنایات حزب وحدت اسلا می مزاری خبیث نخوانده ام اما لبه ای تیز نوشته ها علیه دگر سیاسیون و احزاب و سازمان ها و به خصوص دولت کنونی متوجه بوده ، به همین خاطر اعتماد بر شما مشکل است.
خیرخواه...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است