توطیه علیه پدرام
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۷/۵/۴ کد خبر: 153078 منبع: پرینت

مدتی قبل يكی از مقامات امنيتی در گزارشی از پرونده سازی و دسيسه اتمر و استانكزی عليه لطيف پدرام خبر داد!

فرد مذكور گفت: بعد از آنكه اتمر و استانكزي بارها تلاش كردند با لطيف پدرام ديدار داشته باشند جواب رد شنيدند و به فكر توطیه برآمدند. وی در گزارش خود تشريح كرد اتمر و استانكزی همه سران غير پشتون را تابع خود ساخته اند اما تلاششان در مورد پدرام بي نتيجه بوده است حتی مبالغ هنگفت پول با مقام دولتی از طريق اأسطه به وی پيشنهاد شده است كه پدرام جواب منفی داده و گفته است: تا آزادی مردمم در كنارشان قرار می گيرم.

وقتی واسطه پيش اتمر و استانكزی برمی گردد با عصبانيت می گويند صبر بدي ما دوستم را با اون قدرتش با يک ايشچي گرفتار كرديم پدرام را با يک پرونده مي توانيم گرفتار كنيم...!
حالا مدتي است به دنبال جمع آوري مدارک هستند تا از چه نوع دسيسه بتوانند عليه پدرام استفاده كنند و از عبدالله و نور هم احتمالا بخواهند در اين راستا به آنها كمک كنند.

اين پيام را فرستاد و گفت: نام من را نشر نكنيد. تصور كردم يک شوخي است اما امروز نامه ای از لطيف پدرام را به ریيس امنيت ملی ديدم متعجب شدم. آيا واقعا تنها صداي آزادي مردم ما را مي خواهند خاموش كنند؟ آيا روزگار شهر مردگان خفته در سرزمينمان زنده مي شود؟

اگر جلوی چنين دسيسه ای گرفته نشود دنياي وحشتناكي را مي توانيم از همين حالا ببينيم كه مردم سرزمينمان به آن گرفتار خواهند شد. در دنيایي كه سخن گفتن جرم باشد، قتل و كشتار پاداش داشته باشد، دنياي كه همه بايد سكوت كنند و يا در زندان ها و گورهاي دست جمعي بميرند بر همه واجب است از تنها تريبون و صداي آزادي سرزمينمان، پدرام دفاع كنند
و جلوی چنين رفتارهاي مغرضانه را بگيرند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
توطیه
اتمر
استانکزی
نظرات بینندگان:

>>>   چابلوسی و.....مالی عطا وعبداله نتیجه نداد - حال شروع کردی به اینکار - عجب است ولله

>>>   زنده باد پدرام ....بر متعصبین وقوم گرا ها و دسیسه گران.

>>>   قصه پدرام ، لنگك ها و غني مداري مفت شده، بسيار زود شاهد حكومت جديد و مركب از طالب، داعش و حزب اسلامي خواهيد بود

>>>   این بیت شعر از حکیم سنایی غزنوی شاعر بزرگ کشورمان را به جناب استاد پدرام تقدیم مینمایم
هرچند میدانم فاشیستان خودخواه حتی اگر بتوانند نام شاعران و بزرگان خراسانی ما را از تاریخ و ادبیات حذف میکنند چون از حقیقت هراس دارند.
》》》
شاعری بگذار و گرد شرع گرد ایرا ترا
زشت باشد بی‌محمد نظم حسان داشتن

ورتو خرسندی درین منزل ولی نعمت بود
رو که چون من بی‌نیازی از فراوان داشتن

باد بیرون کن ز سر تا جمع گردی بهر آنک
خاک را جز باد نتواند پریشان داشتن

راستی اندر میان داوری شرطست از آنک
چون الف زو دور شد دستی در امکان داشتن

گر چو خورشیدی نباید تا بوی غماز خویش
توبه باید کرد ازین رخسار رخشان داشتن

بی طمع زی چون سنایی تا مسلم باشدت
خویشتن را زین گرانجانان تن آسان داشتن

باد کم کن جان خود را تا توانی همچنو
خاک پای خاکپاشان (خراسان*) داشتن

حکیم سنایی غزنوی شاعر قرن ۴ هجری
در خاتمه به مسیولان دلسوز تاجیکان و هزاره های خودمان عرض نمایم که مراقبت نمایید مقبره این شاعر بزرگ سنایی را حفاظت دارید و تعمیر بنا نمایید خدا نکند شاید قبیله فاشیست بر آن حمله کند!

با سلام غلام احمد نبی غزنی

>>>   پدرام نماینده مردم بدخشان است در انده هم خواهد بود انشاءالله. نه سملح عیر مسول دارد و نه مجرم است. بزور هم باشد نماینده بدخشانی ها خواهد بود
بدخشانی

>>>   bericht gedeeld.
"پدرام را نمی‌شود حذف کرد، حتا ترور فزیکی‌اش معنای حذف او را کامل نمی‌کند- پدرام جزء معدود آدمهایی‌است که پس از مرگ هنوز زنده می ماند؛ او به قدر کافی سخن گفته است و بیان موضع داشته است،به زبان دیگر او(پدرام) مرگ را کشته است."

>>>   Salehzadh
ما از امروز علنا به حمایت از عبدالطیف پدرام وارد میدان خواهیم شد.
اما از جناب عبدلطیف پدرام تقاضا ی داریم، همانطوری در گذشته‌ها صدای برنده تر از شمشیر که بر گردن ظالم فرودش میاوردی، بلند تر و رساترش بساز. لرزانش مساز، صلابت‌ هیبت اش را از دست خواهد داد!.
به خدا پدرام سوگند که یار نیمه راه نیستیم.

>>>   کشتی غنی با سرنشینان فاشیست آن در حال غرق شدن است.
تا انتخابات امکان وقوع حوادث متعدد است.
شب در میان
خدا مهربان.

>>>   توطیه و دسیسه ساختن برای هر کس ومخصوصاٌ در برابر شخصیت های سیاسی همیشه ناکام و اگر کامیاب هم شده نتیجه آن به نابودی توطیه گران انجامیده است. تاریخ این کشور ثابت ساخته است.
قتل میر اکبر خیبر به دست عمال حکومت داود خان سبب شد که داود خان با آل و عیال خود نا بود شوند و امیال وی به گور. توطیه تروریستی القاعده که سبب شهادت مسعود گردید خود القاعده و دوستان که القاعده را در افغانستان جاه داده بود با نیستی مواجه و هزاران افراد شان کشته و بی خانمان شد. و مثل آن ده مثال دیگر . و مثال نزدیک همین روز ها توطیه و دسیسه سازی علیه دوستم و تبعید وی بنام و بهانه های دروغین و اجازه ندادن ان بر برگشت به شهر مزار شریف و بر گشتن دوستم به زور مردم غیر سیاه روی توطیه گران و دسیسه سازان چه بار آورد. بناٌ تیوری توطیه همیشه نا کام و توطیه گران مانند تروریستان همیشه روی سیاه و منفور مردم و تاریخ اند زیرا خود دسیسه سازی وتوطیه چینی یک عمل غیر صادقانه و ضد اخلاقی و معادل به عمل تروریستی است.

>>>   آقای گل امیری!
انسان به حیث مجموعۀ ذهن ،روح وجسم،موجود بی نهایت پیچیده است وشناخت دنیای درونی آدم هااصلا کار آسانی نیست.به هیچ کس حتی به خود شما ومن که این سطر هارا می نویسم نمی توان بطور کامل اعتماد کرد.ماآدمیم وضعف هاوسستی های زیادی داریم.مابه اقتضای منافع شخصی ، خانواده گی و حزبی یاتنظیمی کار هایی را انجام می دهیم که بامنافع جامعه وملت هماهنگ نمی باشد.شاید چند نمونۀ استثنایی در کل تاریخ بشر وجودداشته باشد که شخصیت هایی منافع شخصی وخانواده گی خود را فدای مردم وجامعه کرده اند واز زنده گی خود دست کشیده اند.امادر کشورما چنین شخصیت هابه ندرت ظهور کرده اند ودرحال حاظرکسی با چنان مشخصاتی اصلا وجود ندارد.پس باید آدم هارادرهر عرصه یی که فعال هستندبامجموعه یی از ضعف ها وکمبود هادر نظر گرفت که یک امر کاملا طبیعی است. پدرام هم آدمی است باشخصیتی دارای جنبه های مثبت ومنفی. باتوجه به گذشته وسوابق کاری پدرام اعتماد کامل به او به نظرم کار آسانی نیست.شاید بنابه پیشرفت سن وتجربه های که اندوخته است تغییر کرده وشخصیت با ثباتی داشته باشد. ودرین صورت می توان با قید وشرط به او اعتماد کرد نه یکسره و بی قید وشرط.
هموطن

>>>   سوال از مخالفان پدرام:
برای چه با ایشان مخالف هستند؟
اگر مسلمان هستید اگر به خدا اعتقاد دارید یا نه اگر به ازادگی ومردانگی اعتقاد دارید به هر چه معتقد هستید بدون تعصب دلیل مخالفت خود را بگویید؟
اگر میگویید پدرام تفرقه افکنی میکند تاموقعی که فاشیست ها نمیخواستند نام تحمیلی افغان را بر پیشانی غیر افغان ها بکوبند کی ایشان نامی از خراسان اورد کی مخالف نام افغانستان بود؟ واقعا عادلانه ودور از انصاف پاسخ دهید .
من هزاره تا وقتی ایشان راه عدالت وبرابری را در پیش دارند ایشان را رهبر و الگوی خود قرار میدهم ودر صورت نیاز در کنار ایشان تا قطره خون ایستاده ام .
علی هزاره

>>>   قبیله همیشه با دسیسه حکومت کرده وبا تقلب وجعل براریکه خودرت تکیه زده از هرنوع دسیسه دریغ نمیکنند.

>>>   اگر کمترین اسیب متوجهه پدرام شود دولت فاشیستی را نابود خواهیم کرد. همه میدانند که احمدزی فاشیست و شورای امنیت احمدزی پول هنگفتی را برای ترور پدرام توضیح کرده است.

>>>   داکتر پدرام میلیونها نفر طرفدار دارد. دولت قبیله و نوکر هیچ غلطی نمیتواند.

>>>   مردم قهرمان تاجیک از ازبک ها درس بگیرید تظاهرات خود را ادامه دادند تا به درخواست خود برسند شما هم اگر نهضت خراسان را میخواهید باید در مقابل فاشیست ها ایستاد شوید خبر تشکیل ایتلاف نجات خوب بکد اما در مورد این که آیا میتواند اهداف عدالت قومی را محقق کند شک وجود دارد اما این را بدانید پلان شوم فاشیست ها قتل پدرام است اگر غافل شوید شما را حذف خواهند کرد از مردم ازبک درس مقابله با زور گویی را یاد گیری کنید.
ا.ن.خراسانی

>>>   آغا جان در شهر های افغانستان ....های دده ئی زیاد است اگر امنیت ملی هرروزه دنبال شان می بود وقت کافی برای کارهای مهم نمی ماند، پس شما قلمچرانها کمی از عقل کار گیرید و از قلمچری های بیهوده ابا ورزید .

>>>   باز به قهرمان سازی شروع کردید. از قهرمان سازی عطا نور چه فایده برای مردم رسید که از پدرام برسد.

>>>   Abdul Hai Khurasani
اتهام داشتن افراد مسلح غیر مسؤل به شخصیت مبارز و نماینده مردم بدخشان،جناب لطیف پدرام یک توطیه‌یی شرم آور و ننگین حکومت وحدت ملی است،که نشاندهنده حضیض ذلت و اوج درماندگی اش را در برابر قامت بلند و صدای رسای عدالت به نمایش می گذارد.
در کشور ایکه از صدر تا به ذیل اش هزاران مسلح غیر مسؤل دارند و در پایتخت و استان‌ها مایه‌ وحشت و نگرانی شهروندان می شوند و در بسی موارد آرامش و امنیت جامعه را تهدید می نمایند، چشم امنیت ملی فقط چند بادیگارد آقای پدرام را دیده است، واقعاً مضحک و مسخره است.
نا گفته پیداست که آقای پدرام هزینه‌ی گفتمان مدنی احیاء نهضت خراسان را می پردازد و اطاق فاشیسم ارگ گزینه‌ی عدم حضور مجدد او را در پارلمان کشور در روی میز دارد.
از حکومتی که برای حفظ شأن اجتماعی سران مافیا از جیب مردم و کمک جهانی با حاتم بخشی های نابخردانه اجازه داشتن صد ها نیروی مسلح را داده است و عملاً بستر جرم و جنایت را برای آنها فراهم آورده است، شرم آور است که برای یک روشنفکر مبارز ،دام چنین توطیه یی را بگستراند.
سکوت سران مافیا و عدم واکنش به اصطلاح رهبران رنگارنگ کشور به این توطیهٔ شرم آور ، خود مایه خجالت و شرمساری نسل های امروز وفردای ما خواهد بود.
این نبشته را با جملاتی از شادروان داکتر علی شریعتی متفکر و تئوریسین برجسته‌ی خراسان به پایان می برم که زبان حال تمام مبارزان راه عدالت و آزادی است.
“اگر تنها ترین تنهاها شوم ، باز خدا هست ، او جانشین همه یی نداشتن هاست
نفرین و آفرین ها بی ثمر است
اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند و از آسمان ، هول وکینه بر سرم بارد تو مهربان جاودان آسیب ناپذیر من هستی
ای پناهگاه ابدی! تو می توانی جانشین همه‌ی بی پناهی ها شوی”

>>>   عمر راوی
شرایط را برای داکتر پدرام روز به روز دشوارترمی سازند. یک روز برای ترورش نقشه می کشند،یک روز فرمان سنگسارش رامیدهند،یک روز در مجلس شورا بالایش حمله میکنند،حالابرایش پرونده میسازند که نیرومسلح غیر مسوول دارد ! راستی، میخواهم بدانم که اگر شما دوستان گرامی به جای داکتر پدرام می بودید، با همین حالت بی پولی، بی امکاناتی، چه میکردید؟! این گپها و حمایت های فیسبوکی راهیچ به حساب نیاورید،چون اکثر این « ما حمایت ات می کنیم » گفتن ها،صرف گپ مفت وخالی است.بسیاری کسان حاضر نیستند که روپیه و یک دالرخود را در حمایت از پدرام خرچ کنند. درعمل نیز، خیلی کسانی که باید و حتمن در کنار پدرام باشند، هیچگاهی به صورت درست و حسابی و همه جانبه در کنارش نایستاده اند. من میخواهم بدانم که مشوره شما به داکتر پدرام چیست که چه کند؟!

>>>   پدرام تنها نیست ملیون ها انسان این سرزمین با پدرام همراه است نزدیک است که توطعه گران و دسیسه سازان و خاین نفاق افگن اقوام با هم برادر این کشور بیشتر وبیشتر رسوا و تنها گردند پدرام نه زور تفنگ دارد ونه زور پول اما زور مردم را با خود دارد با مردم زور ازمایی کردن در نهایت جهالت و نادانی شخص را ثابت میسازد در همین چند روز نزدیک همه شاهد هستیم زور مردم را که چگونه خود خواه عوام فریب را بزانو در اورد و مجبور گردیده تا خواست مردم را که نمی خواست خواست با شرم و خجالت زده گی که حالا تاب رو و برو شدن از وجود ان سلب گردیده است با مردم زور گویی کردن نهایت از حماقت جهالت است ..

>>>   راست مى كويى!؟؟ بهه بهه كه جه مردم دوست هست !!!!!

>>>   رودکی سمرقندی سخنور نامی قرن چهارم از نخستین سخن سرایانی است که خراسان و ایران را چونان نام یک کشور پرداز نموده است. او در ستایش ابو جعفر احمد بن محمد سامانی در قصیدۀ «مادر می» او را شاه خراسان و مفخر ایران توصیف می کند. میدانیم که پادشاهی سامانیان بیشتر در فرارودان آمو در شمال خاوری فلات ایران متمرکز بود.
خسـرو بر تخت پیشگاه نشسته- شاه ملوک جهان امیر خراسان
شادی بوجعفر احمد ابن محمد- آن مه آزادگان و مفخر ایران

>>>   ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﺷﺠﺎﻉ (ﺷﺎﻩ ﺑﯽ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻧﺸﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ) ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﯿﻤﻪ ﻗﺮﻥ 19 ﺗﻮﺳﻂ ﺍنگلیس ها ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻌﺎﻫﺪﻩﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺍﻓﻐﺎﻥ ﻣﺴﺘﻌﺮﺏ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻭﻏﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﺮ ﺗﺒﻌﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻗﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ «ﺍﻓﻐﺎﻥ» ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﻧﺎﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﯿﻤﻪ ﻗﺮﻥ 19 ﻫﯿﭻ ﺭﺳﻤﯿﺖ ﻭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭﺍﻧﯽ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﻧﻘﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻢ ﺍﺛﺮﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺩﺭﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﮐﺎﺑﻠﺴﺘﺎﻥ ﯾﺎﺩ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﮔﺸﺖ, ﺟﺎﺳﻮﺱ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺍﻟﻔﻨﺴﺘﻦ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﻣﯿﻨﻮﯾﺴﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﻤﯿﺖ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺳﺎﻧﯽ ﻭ ﻣﻤﮑﻠﺖ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ می خوانند.
مریم روشن

>>>   Karim
پرتو نادری در مورد استاد شجاع خراسانی و دسیسه ننگین متعصبین کور :
احمقی را گفتند: بینی ات را پشک برد ! احمق بی آن که دست به بینی خود زند، به دنبال پشک می دوید. هر شایعه می‌تواند میزان خردمندی و خردباوری ما را سنجش کند. ما در روزگار حاکمیت توطئه های بزرگ و شایعه‌های بوی‌ناک زنده‌گی می‌کنیم، پس نباید تیر در تاریکی رها کنیم!

این روزها شماری از شایعه پردازان کور مغز که همیشه در اسطبل تعصب و کوردلی سر در آخور یاوه بافی دارند، سخنان ناروایی را در پیوند به استاد شجاع الدین خراسانی بافتند که نفرین بر آنان باد!

خفاشان روزانه پرواز نمی کنند، برای آن که دربرابر روشنایی خورشید حساسیت دارند. چنان است که در دالان های تاریک در حفره های تاریک، تاریکی تنفس می کنند. آیا این روشنایی ستیزی خفاشان زیانی هم به درخشش خورشید می‌رساند، هرگز!

آنانی که بزرگی خود را در عیب دیگران جست وجو می‌کنند، یا برای دیگران عیب سازی می‌کنند تا خود را بزرگ جلوه دهند، همان بوزینه های داروین اند که هنوز انسان نشده اند.

شجاغ خراسانی استاد دانشگاه ( پوهنتون ) استاد ربانی است نه استاد دانشگاه کابل. باری از زبان استاد شریف فایز وزیر پیشین تحصیلات عالی شنیده بودم که می گفت: « اگر شجاع خراسانی نمی بود، دانشگاهی هم به نام دانشگاه تعلیم و تربیه به وجود نمی آمد. او تمام توانش را به خرچ داد تا با تمام مقامات پنجه در پنجه ایستاد تا اینکه دانشگاه پایه گذاری شد.» او پایه گذار این دانشگاه است.

دوره یی هم خراسانی رییس انتخابی این دانشگاه بود. در تمام این سال های که طبل رسوایی دموکراسی در زیر خیمه های تاریکی نواخته می شود، او یگانه رییس انتخابی این دانشگاه بود. نه تنها او؛ بلکه در دوران ریاست او همه رییسان دانشکده ها نیز انتخابی بودند.او را با توطئه یی پس کردند و انتخابات را به انتصابات بدل ساختند.

شماری از انسان‌نماها از این شایعه برهان قاطع ساختند و بعد رفتند قومی را ، تاریخی راو حوزۀ تمدنی یی را دشنام داند و حقارت خود را به نمایش گذاشتند.

خراسانی یکی از خدمت گزاران صادق این سرزمین است. شاعر است، ادبیات شناس، پژوهشگر، استاد با درجۀ دکترا با کتاب‌هایی که بخشی از برنامۀ آموزشی دانشگاه را می سازد. او حتا در دشوار ترین روزگار، همان روزگار طالبان نیز در سرزمین خود ماند، گرسنه گی می کشید؛ اما به آموزش نسل جوان می پرداخت.

برای این دشنام سالاران متعصب کور مغز می‌خواهم بگویم، همه آن دشنام هایی که دادید به خودتان بر می گردد. شما خود و خانوادۀ خود را دشنام داده اید!
بادریغ ، هنوز در این سرزمین هیجانات کور تعصب چندین قیمته ، چندین و چندینن منزل از خرد ما و بینش انسانی ما پیش‌تر گام بر می دارد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است