شعار اصلاح ساختار نظام باید همگانی شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۷/۵/۴ کد خبر: 153076 منبع: پرینت

فاجعه را پایانی نخواهد بود هرگاه ساختار نظام اصلاح نشود‌.

نفرین باد بر کسانیکه در تالار مجلس بزرگان (لوی جرگه) با دریافت بسته های دالر زیر متن کنونی قانون اساسی و ساختار کنونی نظام مهر تایید گذاشتند و همه صلاحیت ها و اختیارات را به یک رهبر وابسته و دست نشانده دادند بی آنکه مکانیسم های بازدارنده و مهار کننده قدرت لجام گسیخته را در نظر بگیرند.

دشواری در این است که عده ای بی تحصیل، بی تجربه، ناآگاه و معامله گر خود را عقل کل، جامع اکمالات و بحرالعلوم می پنداشتند و هیچگونه باوری به شایسته سالاری و کارشناسی نداشتند و اکنون هم ندارند. درست بخاطر نادانی، خامی و غرور و تکبر آنها کار امروز به اینجا کشیده است.

اگر آنها در آن برهه حاضر می شدند جاهای خود را به نخبگان فکری وارد در سیاست و کیاست و دولتداری و مشکلات کشور می دادند و صادقانه اعتراف می کردند که واجد شرایط اشتراک در مجلس بزرگان (لوی جرگه) تصویب قانون اساسی نیستند امروز این هم ذلیل نمی شدیم.

اگر در آن هنگام نخبگان ابزاری به نخبگان فکری و افراد متخصص اجازه می دادند بجایشان در کار تسوید و تصویب قانون اساسی شرکت کنند بیگمان امروز کار به اینجا نمی رسید. حالا اینها باید برای جبران لغزش هایشان تا پای جان در راه اصلاح ساختار نظام که پایان بخشیدن به انحصارگرایی لجام گسیخته است بکوشند و جانفشانی کنند.

آری!
چاره ای جز از ویرایش قانون اساسی و تغییر ساختار نظام نداریم.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اصلاح نظام
مجلس بزرگان
نظرات بینندگان:

>>>   آریانفر عزیز:
شما بیماری اصلی این کشور بخون نشسته را شناسائی کرده اید. حتماْ شنیده اید که:
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
ریشهٔ دردی که امروز می کشیم، به میز گرد بن می رسد.
داود

>>>   Najib Salam
اين جمع شكمبو و بى هدف در اين هفده سال در قدرت بودند ، از اينها بپرسيد در اين هفده سال چه كارى به نفع مردم و كشور كرديد كه اكنون باز هياهوى دروغين به راه انداخته ايد ، اگر شما شرم نداريد ، بايد مردم شرم كنند كه بر شما اعتماد كنند . براى من در جمع اين مرده هاى زنده يك تن را نشان دهيد كه جز اين حكومت و اين قدرت نبوده باشد و مزدورى نظام فاشيستى را نكرده باشد . تك تك اينها ، معامله گر ، درذ سرمايه هاى بيت المال ، زر اندوز ، عاشق ماموريت به فاشيزم و دروغگويان بى همتا اند،اينها براى قدرت حكومتى و حفظ سرمايه هاى شان تن به هر ذلتى داده اند و در آينده هم چنين خواهد بود.

>>>   Abdul Hai Khurasani
اتهام داشتن افراد مسلح غیر مسؤل به شخصیت مبارز و نماینده مردم بدخشان،جناب لطیف پدرام یک توطیه‌یی شرم آور و ننگین حکومت وحدت ملی است،که نشاندهنده حضیض ذلت و اوج درماندگی اش را در برابر قامت بلند و صدای رسای عدالت به نمایش می گذارد.
در کشور ایکه از صدر تا به ذیل اش هزاران مسلح غیر مسؤل دارند و در پایتخت و استان‌ها مایه‌ وحشت و نگرانی شهروندان می شوند و در بسی موارد آرامش و امنیت جامعه را تهدید می نمایند، چشم امنیت ملی فقط چند بادیگارد آقای پدرام را دیده است، واقعاً مضحک و مسخره است.
نا گفته پیداست که آقای پدرام هزینه‌ی گفتمان مدنی احیاء نهضت خراسان را می پردازد و اطاق فاشیسم ارگ گزینه‌ی عدم حضور مجدد او را در پارلمان کشور در روی میز دارد.
از حکومتی که برای حفظ شأن اجتماعی سران مافیا از جیب مردم و کمک جهانی با حاتم بخشی های نابخردانه اجازه داشتن صد ها نیروی مسلح را داده است و عملاً بستر جرم و جنایت را برای آنها فراهم آورده است، شرم آور است که برای یک روشنفکر مبارز ،دام چنین توطیه یی را بگستراند.
سکوت سران مافیا و عدم واکنش به اصطلاح رهبران رنگارنگ کشور به این توطیهٔ شرم آور ، خود مایه خجالت و شرمساری نسل های امروز وفردای ما خواهد بود.
این نبشته را با جملاتی از شادروان داکتر علی شریعتی متفکر و تئوریسین برجسته‌ی خراسان به پایان می برم که زبان حال تمام مبارزان راه عدالت و آزادی است.
“اگر تنها ترین تنهاها شوم ، باز خدا هست ، او جانشین همه یی نداشتن هاست
نفرین و آفرین ها بی ثمر است
اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند و از آسمان ، هول وکینه بر سرم بارد تو مهربان جاودان آسیب ناپذیر من هستی
ای پناهگاه ابدی! تو می توانی جانشین همه‌ی بی پناهی ها شوی”

>>>   Saboor Raheel
آقای نور رحمن اخلاقی یکی از اعضای برجسته جمعیت اسلامی (بخش جوانان) نوشته اند:

«انگشتی بر یک آسیب👈🏻
چرا این دیگران وقتی به غرب مهاجر می‌شوند، با یک”طبراق” سند تحصیلی بر می‌گردند و با پشتوانه غرب، قدرت را در افغانستان تصاحب می‌کنند و اما اکثر کسانی که از ما به غرب تشریف می‌برند، پناه می‌برند به شکوه نویسی در فیسبوک و کوبیدن بر فرق خودی‌های که در خط مقدم جبهه‌ی استبداد قرار دارند؟»

و پاسخ بنده به ایشان:‌

من یکی از آن به غرب رفتگیها استم. سالهای سال و زمانی که جبهه علیه استبداد وجود داشت در کناراین جبهات بودیم و با هرچه در توان داشتیم از اینها دفاع کردیم و در برابر فاشیزم و استبداد مقابله کردیم. اما حالا که می بیننیم مدعیان مقابله با استبداد دروغگو اند، زراندوز اند، معامله گر اند، بی برنامه اند و وسیله یی شده اند تا عام مردم به امید این تفنگهای خالی بنشینند و محرومیت شان ادامه یابد، مجبوریم علیه اینها بگوییم و بنویسیم. ایتلاف بزرگ ملی یی که گرداننده اصلی آن کرزی است چگونه و با کدام منطق می تواند مورد قبول ما باشد؟ این در حالیست که هیچگونه بینش ستراتیژیک سیاسی پشتوانه عمل مدعیان ضدیت با استبداد نیست،‌ وظیفه خود می دانیم تا اینها را افشا کنیم و نگذاریم مردم به دام این خودپرستان بی برنامه و معامله گر بیفتند. اینها برای خود ایتلاف می سازند و برای خود وارد معامله می شوند. جایگاه اینها در مقام تحمیل واژه افغان چیست؟ جایگاه اینها در مقام تداوم بی امنیتی در شمال چیست؟ جایگاه اینها در جلوگیری از جای دادن پشتونها در شمال چیست و چه بوده است؟ اینها دروغگویان معامله گو شیاد اند نه مقاومتگران علیه فاشیزم و استبداد!

مساله برگشتن «دیگران» با سند تحصیلی و غصب قدرت بحث دیگریست. این سوال را باید اینطور مطرح کرد که چرا در محفل و گردهمایی های ایتلافهای بزرگ که به زعم خودشان ضد استبداد تشریف دارند هیچ تحصیلکرده غربی و غیر غربی از این حوزه حضور ندارد جز قوماندان و جز معامله گران با سابقه؟

این معامله گران با سابقه عادت کرده اند و تصور می کننند که هرکس دیگری و به ویژه تحصیل کرده یگانه وظیفه شان چک چک کردن به قوماندانها و تایید اینها باشد. سوال کردن، مشوره دادن، حق خواستن،‌ حق گفتن، انتقاد کرد را حق ندارند. گله جنابعالی نیز از همین دیدگاه و ذهنیت آب می خورد که باید به غرب پناه بردگان تنها دعاگوی قوماندان صاحبها و معامله گران با تجربه پس از بن باشند. انتقاد کردن را حق ندارند چرا که به غرب رفته اند. آیا ما برای منافع شخصی مان می گوییم؟ آیا برای گرفتن چوکی و مقام می گوییم؟ آیا حبه و دیناری از کسی توقع کرده ایم؟ انگیزه ما چیست؟

شما جناب اخلاقی، اصل انتقاد را رد کرده اید. کاش می آمدید و می گفتید که مثلا کدام حرف و انتقاد غرب رفتگان نادرست است. آیا این ایتلافیون قابل انتقاد هستند یا خیر؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است