جنرال دوستم می آید اما پرونده ایشجی باز است
نیکولاس کی و حنیف اتمر همچنان تاکید دارند که این نقطه ضعف جنرال دوستم را باید بصورت جدی به عنوان اهرم فشار بر وی به عنوان پرونده باز نگهدارند تا این رهبر ازک ها نتواند سر از فرمان اشرف غنی و حنیف اتمر بردارد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۴    ۱۳۹۷/۴/۳۱ کد خبر: 152928 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper.com) قرار است که جنرال دوستم طی مراسم ویژه ای امروز وارد کابل شود و مورد استقبال رسمی مقام های حکومتی قرار بگیرد. سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید جنرال دوستم با یک تشریفات ویژۀ حکومتی استقبال خواهد شد.

جنرال دوستم، چهارده ماه پیش به بهانه تداوی خود را از شر درگیری های داخلی با اشرف غنی نجات بخشید و اقامت در ترکیه را بر معاونت ریاست جهوری ترجیح داد. زیرا وی در وضعیتی قرار گرفته بود که هرآن ممکن بود وی را به عنوان جنایتکار جنگی و اجتماعی به دادگاه بکشانند و علاوه بر بردن آبرو و عزت وی که قوم ازبک را نابود سازند.
فرار جنرال دوستم هرچند تبعید بحساب آمد اما شانس یا زیرکی وی یکبار دیگر او و قوم اش را از ورطه نابودی رهانید.

سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که فرار یا تبعید در کار نبوده بل آقای دوستم به علت بیماری به ترکیه رفته بود و اکنون که صحت یاب شده به کشور بر می‌گردد.
این سخنان در حالی گفته می شود که طرفداران جنرال دوستم ادعا دارند وی به ترکیه تبعید شده بود و اینک بر اثر فشارهای مردمی، دولت به وادار به تمکین در مقابل خواسته مردم شده است.

سخنگوی رییس‌جمهور، پرونده بازشده علیه جنرال دوستم را همچنان مفتوح دانسته می افزاید: پروندۀ بدرفتاری معاون نخست رییس‌ جمهور با احمد ایشچی از سوی نهادهای عدلی و قضایی بررسی خواهد شد و نهادهای عدلی و قضایی در کارهای خود مستقل هستند. با حفظ استقلالیت و در روشنایی قانون به تمامی موارد حقوقی پرداخته می‍‌شود.

درهمین حال، سخنگوی جنبش ملی می‌گوید که مقام‌های بلند پایۀ حکومتی مانند معاون دوم رییس جمهور به استقبال جنرال دوستم به میدان هوایی خواهند رفت و اورا نخست به دفتر کارش خواهند برد. عبدالله قرلق، معاون جنبش می‌گوید: مساله پرونده آنقدر امر جدی نیست که ما روی آن فکر کنیم و یا بعد از آمدن معاون نخست رییس جمهور، او را به چالش بکشند.

اما حنیف اتمر کار خود را کرده و قبل از آمدن جنرال دوستم به کابل با سفیر انگلیس دیدار و از وی خواسته است که از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان بخواهد تا با جدیت پرونده جنرال دوستم درباره ایشجی را پیگیری کنند. سفیر انگلیس نیز بدون معطلی درباره اتهام‎ها برجنرال دوستم و برگشت وی به کشور گفت که باید هرگونه اتهام بگونه جدی و از راه‌های قانونی بررسی شود. نیکولاس کی افزود: من درباره اینکه معاون نخست رییس جمهور باز می‌گردد یا نه چیزی نمی‌دانم. مردم بسیاری می‌گویند که او باز خواهد گشت؛ پس بگذارید صبر کنیم و ببینیم. بریتانیا و همکاران بین المللی اش همواره بسیار واضح بوده اند که مسایل قانونی باید طی شود و اگر اتهامات جدی وجود داشته باشد باید بگونه مناسب و از راه های قضایی به آنها رسیدگی شود.

نیکولاس کی و حنیف اتمر همچنان تاکید دارند که این نقطه ضعف جنرال دوستم را باید بصورت جدی به عنوان اهرم فشار بر وی به عنوان پرونده باز نگهدارند تا این رهبر ازک ها نتواند سر از فرمان اشرف غنی و حنیف اتمر بردارد.

اینجا است که مشخص می شود جنرال دوستم یکبار دیگر همیاران و هم ایتلافی های خودش را با وعده های حنیف اتمر تنها گذاشت و یکبار دیگر برای رسیدن به قدرتی که هیچ اختیاری ندارد، همه آنها را معمله کرد. مگر اینکه وی به محض رسیدن به قدرت، آنان را نیز در کنار خود به عنوان بازوهای قدرتمند در مقابل فاشیست گرایی بکار گیرد و قدرت های بالقوه آنان را به قدرت های بالفعل مبدل سازد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ایشجی
نظرات بینندگان:

>>>   با عرض احترامات به هموطنان مسلمان و شهید پرور افغانستان :
نظر بنده در این مورد اینست که ما نباید تصمیم سرنوشت و صلاحیت یک رهبر قومی سیاسی و یا زعیم مملکت خود را بدست هر اجنبی بسپاریم دوم که فکر نکنم دوستم اینقدر آدم خورد و بی آبرو باشد که به یک مرد ریش سفید تجاوز جنسی نماید .
بنآ بهترین راه حل اینست که اولآ موضوع داخلی و حقوقی را به خارجی ها چه غرض دوم که اگر مسله از این قرار باشد مردم باید بر علیه این خارجی ها و دولت قیام نمایند چون ما مردم هر روز به غم انتحار قتل کشتار تهمت و پرونده سازی مصروف هستیم آیا ما آینده نداریم آیا ما نان کار نداریم و آیا ما سرنوشت اولات خود را نسازیم جز بد بختی نفاق و بی آبروئی .
با احترام
سید امید غافل
کابل

>>>   یک آدم در صورتی که مریض نباشد و تکلیف روانی نداشته باشد، بالای یک آدم موی سفید تجاوز نمی کند.
حالا به فضل خداوند بعد از یک و نیم سال تداوی در ترکیه، این تکلیف جنرال صاحب دوستم از بین رفته است.
بخاطری که دقیق بفهمند که آیا این تکلیف جنرال صاحب رفع شده است، خود اردوگان خود را در مقابل جنرال صاحب کاملآ لخت کرد و دینگ گرفت و بعدآ دید که جنرال صاحب هیچ عکس العملی نشان نداد، متیقن شد که جنرال صاحب به فضل خداوند صحت یاب شده است و با اشرف غنی تیلفونی تماس گرفت و گفت که جنرال صاحب شفا یافته است و او را دوباره به افغانستان میفرستیم.
باز هم باید داکتر صاحب اشرف غنی متوجه جان خود باشد.
مریضی است دیگه، گفته نمیشود که دوباره اوج کند و دفعتآ جنرال صاحب بالای داکتر صاحب اشرف غنی حمله کند.
خصوصآ همان وقتی که در انتخابات جنرال صاحب گفت که من رییس جمهور خود را یافتم، رییس جمهور من داکتر صاحب اشرف غنی است، من بالای دوستم شک کردم.
بهر صورت بلا بود، اما خوب شد برکت اش بالای ایشچی رفت و به داکتر صاحب اشرف غنی نرفت.
ناگفته نباید که داکتر صاحب عبدالله نیز زیاد آرایش و پیرایش میکند. بنأ احتیاط جان خود را او نیز باید بکند، زیرا این تکلیف مریضی قسمی است که کسانی که آرایش کرده باشند، زیاد تر به خطر مواجه میشوند.
به طالبان نیز هشدار میدهم که به خاطر شهید شدن و به جنت رفتن، چشمان خود را زیاد سرمه نکنند، که پیش از شهید شدن و به جنت رفتن، نزد جنرال صاحب در عملیات های نظامی اسیر نشوند، که نه تنها در جنت نخواهند رفت، بلکه جنوب میشوند و غسل بالای شان فرض میشود.

>>>   سفیر انگلیس در کابل در اظهاراتی مداخله جویانه بر لزوم محاکمه عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد.
«نیکولاس کی»، سفیر انگلیس در افغانستان گفت: جنرال دوستم پس از ورود به این کشور باید تحت تعقیب قرار گیرد.
کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که این اظهارات تفرقه افکنانه دیپلمات انگلیسی به تنش و افزایش ناامنی در افغانستان دامن می زند.
اظهارات نسنجیده سفیر انگلیس در کابل در حالی است که جنرال دوستم بر اساس توافق صورت گرفته با ارگ ریاست جمهوری افغانستان قرار است عصر امروز از ترکیه به کشور باز گردد

>>>   Najib Salam
شوونيست هاى قبيله در تنگنا اند اگر عدالتخواهان قادر شوند تيكه داران اقوام شان را مهار كنند و پوتانسيل مردمى را به نغع عدالت و تغيير نظام استفاده نمايند شكى نيست كه در فرجام مردم يك قدم به پيروزى نزديك خواهند شد .
گزينه فدرال در يك خراسان دموكراتيك مرگ شوونيزم قبيله و پايان يك تاريخ سياه خواهد بود ، همه انرژى را بايد به اين دو گزينه متمركز نمود.

>>>   Najib Salam
به مردم اتكأ كنيد ، اگر به مردم صادق بوديد و در هر حال به آنها پشت نكرديد ، مردم شما را تنها نخواهند گذاشت . مسعود راز موفقيتش همين بود ، براى همين از هيچ دشمنى داخلى و خارجى هراس نداشت، زيرا پناگاه اش قريه و ده و كلبه هاى مردم بود.

>>>   Hassan
متاسفانه که تیکه داران قومی بالای سرنوشت مردم حاکم اند و هر بار جسارت مردم را معامله کرده اند .
چاره یی ندارند جز اینکه اول با معامله گران تسفیه حساب کنند پس از ان با حکومت و اشرف غنی هر بار توسط ماری در استین میپرورند گزیده میشوند
1

>>>   Salam
آمدن دوستم اگر به تقويه و ادامه ى حكومت فاشيست ها ختم شود ، اين يك فاجعه خواهند بود ، در اين صورت نبودش بهتر است !
هراس ما درست همين است كه دوستم با تعهد قبلى و قبول شرط هاى امريكاى ها آمده باشد ، در اين صورت اين جفاى بزرگ در حق هوادرانش و داعيه يى عدالت خواهى خواهد بود.
تجربه ثابت كرده است كه دوستم از تاريخ كم آموخته است .

>>>   Anwar Rawi
پشت این همه شان و شکوت و دبدبه نگردید که فاشیست ها قبر جنرال صاحب را آماده کرده اند و با این تشریفات وهیاهو جنازه را با پای خودش به قبرستان می برند !فکر می کنم یکی از تپه های کابل را برای قبرجنرال صاحب اختصاص داده اند ؛ می ترسم که مرگ جنرال صاحب را به گردن تاجیکها به اندازند !
آی مردم فاشیست ها را دست کم نگیرید و به قول و قرار خارجی ها فریب نخورید ؛ فاشیست ها و اربابان بزرگ دست بدست هم دارند و در تمام دسایس و توطه ها شریک می باشند !

>>>   ازرفتن وآمدن آن خبرنیستیم

>>>   Bagramian
بایست میان واقعیت و بهره برداری سیاسی از واقعیت مرز درشت و دقیق گذاشت!
اینکه رشید دوستم آقای ایشچی را در حضور مردم لت و کوب توهین و تحقیر و در خانه خود او را برده و چند روزی یا ساعاتی اسیر گرفته و زندانی نموده است هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. چون مردمی ایکه در انجا بودند گواهی می دهند. اینکه با چی تر دستی و مهارت تیم اشرف غنی خان احمدزی و شورای امنیت اش در ارک از آن رویکرد بخاطر پایان اوردن و بزیر کشیدن دوستم آنهم به دلیل سقوط حکومت نجیب الله و کشتار طالبان در دشت لیلی و قندوز و قلعه جنگی شهر مزار بهره برداری سیاسی کینه توزانه نمودند کاریست جدا و درخور تآمل!

>>>   عوامفریبی و خیانت آشکار !

هارون چخانسوری سخنگوی ریس جمهور اعلان نمود:
جنرال دوستم بعد از تداوی مریضی فردا عازم کشور خواهد شد.
در حالیکه همین ریس جمهور در مجلس سوگند بحضور قاضی القضات و مردم افغانستان بالای قرآن دست ماند و قسم یاد کرد که وظیفه اش را با صداقت و راستی انجام خواهد داد ؟
آیا همین دیده درایی و دروغ شاخدار در برابر ملت راستی و صداقت است؟
شما قضاوت نمایید که بد بختانه چنین افرادی بر سرنوشت این ملت حاکم اند.
پس چنین انسانهای از هیچ نوع خیانت در برابر این ملت دریغ نخواهند کرد.
باین اعمال شیطانی تان غنی و اتمر بسیار زود به خشم ملت مواجه و سرنگون خواهید شد.

با عرض حرمت
هارون ظاهری

>>>   Raheel
امروز سخنی از بارک اوباما را شنیدم که تلویحا به دانلد ترمپ گفت:
"همه سیاستمداران دروغ میگویند، اما اگر گیر آمدند اعتراف میکنند. اما یگان سیاستمدار هرقدر گیر بیاید بازهم و بازهم دروغ میگویند."
و غنی را تنها با دروغ گفتن و به چشم مردم درآمدن سیاست میکند.

>>>   Nawabi
آقاي دوستم را مياورند، اما ريمود كنترولش در دستان ارگ خواهد بود.
سخنگوي رياست جمهوري مي گويد كه آقاي دوستم با تمام اختيارات قانوني اش برمي گردد، اما پرونده اتهاماتي كه بر او وارد است در نهاد ها عدلي و قضائي باز است.

>>>   Mannan Naseh
مشاور اشرف غنی (فضل محمود فضلی) که شب و روز علیه "جنگسالاران" و "ببرهای کاغذی" شعار میداد، میگویند که جنرال دوستم را به کابل همراهی میکند!
آقای فضلی حالا بیشتر نوشته های تویتری اش علیه دوستم را حذف کرده است. به این میگویند استفراغ خود را بلعیدن !!

>>>   دوستم پایش به افغانسنان برسدجنگهاشدیدمیشود ازوقتی
که دوستم به خارج بودحملات انتحاری بالای مساجد وشهرهاازطرف طالب وداعش کمترشده بود خداخیر را
پیش کند

>>>   حق ،حق است و. باید در جایگاه خود قرار گرفته وعدالت تامین شود مگر این عدالت است که دوستم و افراد اش ایشجی را بزور همراش کار بد کرد و حالا این موضوع به فراموشی سپرده شود نه هرگز نه ،باید تامین عدالت صورت گیرد ،این موضوع نه تبیض است ونه عدم عدالت خواهی بلکه طریقه و رابطه انسانی ایجاب میکند که حق به جایگایش بنشیند نمیشود هر زورمندی ،انسان کمزوری دیگری را بالایش تجاوز کند و بعدآ بگوید که این عمل یک دسیسه است افراد و گروه های که تجاوزکار بوده اند و مردم آزاری کرده اند و انسانهای مظلوم افغانستان را کشته اند باید به میز محکمه کشانده شود و لو هر که باشد هزاره باشد پشتون باشد تاجک باشد ،بی تفاوت است از کجا است و امید انسانهای با ایمان از چنین اعمال ضد انسانی دفاع نکنند
عبدالله ریحان

>>>   صفوی
هرآنچه دستور بیگانه ها باشد مجبور است همانطور عمل کنند ، زیرا آنها خط ومرز میکشند ودوستم هم مستثنی نیست.ومن سخنان شان را شنیدم بازهم همان وابستگی وبازهم همان معامله واین خود توهینی بود به آن افرادیکه قریب دوهفته باشکم گرسنه درهوایی گرم فریاد عدالت خواهی را سر داده بودند.

>>>   آقای عبدالله ریحان، خودت اینو میدونی که موضوع دوستم یه نقشه سیاسی بود و یه پسر بچه افغان میدون که ایچی به دروغ در مقابل دلار خودشه فروخت و ایچی جوان 25 ساله نبود بر فرض اگه بود این موضوع خصوص است نه جنایات جنگی که این موضوع به سازمان ملل برسد و کشور های زیادی به این مثله پرداختند و نظر بی ربط دادند، در افغانستان روزانه صد ها جنایات رخ میده صدای به گوش کسی نمی رسد، جنایات، دزدی، قتل، تجاوز، چپاول مآل مردم، تجاوز به پسر و دختر بچه در مسجد و انتحاری طالب و داعش، این ها رو کی به سازمان گفت و سازمان چه اقدام کرد باید بگین.

>>>   واقعا نظرخوب بجا وقانونی است که عدالت باید تامین شود ولو هرکس ومربوط به هرقوم ساکن کشورباشد امامتااسفانه غلامان عصری قرن بیست یکم این نظریه راقبول ندارند وبه غلامی وبوت پاکی مفت خویش ادامه میدهد.

>>>   دوستم مرد میدان،مبارزه وعمل است،اشرف غنی ،عبدلله ،عطا وکریم خلیلی ودیگر مسؤولان حکومت خائن،وطن فروش،مردم فروش وبی کفایت است ودشمن مردم ،غنی دزد ودیکتاتوردیگر جای بین مردم ما ندارد،
نادرشاه

>>>   ایشچی دردش ارام نمی شه به جز که جنرال دوستم را هیچ نبینه چرا که درد عاشقی سخت است هر وقت عاشق ومعشوقه هم دیگر شون را ببینند دردشان شروع می شود و درد شان تازه می شود.
اریائی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است