بازگشت دوستم معادله قدرت را تغییر خواهد داد؟
وقتی دوستم به ترکیه تبعید شد بسیاری مردم عوام طرفدار دوستم ترجیح دادند که رهبرشان از زیر شر ارگ و ترورهای هدفمند نجات یافته و در تبعید در امنیت زندگی کند اما ماجرای فرمانده قیصاری تمام معادلات را تغییر داد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152908 منبع: پرینت

زمانیکه جنرال دوستم در نتیجه ماجرای ایشچی با سرافکندگی و تحقیر به ترکیه توسط ارگ تبعید شد حتی یک نفر هواخواه او نه اعتراض کرد و نه خود را بخاطر رهبرش آتش زد.

برخلاف بسیاری یاران او که سنگ شاگرد وفاداری دوستم را به سینه می زدند به ارگ تسلیم شدند و از دوستم تبعیدی فاصله گرفتند جالب این است که باتور بحیث نماینده پدر باافتخار در کنار ارگ قرار گرفت و روزانه در زیر عکس غنی عکس می گرفت.

وقتی دوستم به ترکیه تبعید شد بسیاری مردم عوام طرفدار دوستم نیز ترجیح دادند که رهبرشان از زیر شر ارگ و ترورهای هدفمند نجات یافته و در تبعید در امنیت زندگی کند اما ماجرای فرمانده قیصاری تمام معادلات را تغییر داد به برکت ماجرای قیصاری و اعتراضات مردمی برای آزادی او از زندان دولت طرفداران دوستم با استفاده از فرصت تظاهرات گسترده را به راه انداختند و بازگشت دوستم را در صدر خواست هایشان قرار دادند بدین ترتیب دوستم از یک مرده سیاسی به یک زنده سیاسی قدرتمند تبدیل شد. قدرت نمایی بی سابقه ی طرفداران جنرال دوستم ارگ را مجبور ساخت که دوستم را ناخواسته دوباره وارد بازی کند.

پرسش اساسی این است که آیا بازگشت دوستم معادله قدرت میان شمال و جنوب را تغییر خواهد داد؟
واقعیت این است که هواداران دوستم با فداکاریشان نشان دادند که عاشق رهبر محبوب شان اند. برای آنها پرونده بدنامی ایشچی ارزش اخلاقی و قضایی ندارد برای آنها سلامتی، آرامش و خرسندی رهبرشان فراتر از هر ارزشی دیگر است حتی اگر رهبرشان بخواهد باز با غنی بیعت کنند آنها از امر رهبر محبوب شان سرپیچی نخواهند کرد همین که او را معاون صاحب اول رییس جمهور غنی بگویند کافی است برایشان.

رهبران ایتلاف نجات که حتی حاضر بودند دوستم را توسط بشقاب های پرنده و یا از طریق قاچاقچیان انسان به کشور بیاورند از خبر برگشت جنرال دوستم هیجان زده شدند معلوم شود که از بازگشت جنرال دوستم که در سایه قدرت نمایی مردمش از مرده سیاسی زنده شده است خیری به ایتلاف نجات می رسد و یا در یک معامله جدید مثل گذشته دوستم از پشت بر آنها خنجر خواهد زد.

ترکیه و ازبکستان که در چهار دهه اخیر از دوستم بحیث کارت پان ترکیزم در بازی خونین جیوپلیتک افغانستان بیشترین استفاده را کردند از آمدن دوستم بسیار خرسند خواهند شد چنانچه مقامات کشور های مذکور از نقش کلیدیشان در معامله آوردن دوستم از ترکیه برای خود کردیت می دهند.

پرسش اساسی این است جنرال دوستم که حالا به همت مردمش از یک مرده سیاسی تحقیر شده دوباره زنده شده است برای خود چه جایگاهی در بازی جدید قدرت قایل خواهد شد؟
تصور می شود مهمترین خواست دوستم سه چیز باشد: اعاده حیثت شود و غنی پرونده ایشچی را کنار بگذارد و او را بی گناه معرفی کند. خواست دوم او این است که به او اجازه داده شود که به دفتر مقام معاونیت اول برگردد تا دل مردمش خوش شود. سوم، فرمانده قیصاری را اگر زنده باشد از زندان آزاد سازد.

به باور این قلم برگشت دوستم برای ارگ شاید دردسرساز شود مانند برگشت ببرک کارمل از تبعید از مسکو برای نجیب الله که کنترل شمال و ارگ را از دست داد و خود حتی نتوانست فرار موفقانه از کشور کند هر چند در حضور قوت های خارجی این سناریو غیر عملی است اما غنی حداقل از رای ازبک ها و در مجموع مردم تاجیک و هزاره در انتخابات ریاست جمهوری محروم خواهد شد.

واقعیت این است که اشرف غنی و تیم ماجراجوی او در موقعیت دشوار قرار دارند؛ اگر پرونده ایشچی را به نفع دوستم ختم کنند بهترین کارت بازی را از دست می دهند و دوستم با دست باز بدون تعقیب عدلی و قضایی وارد بازی خواهد شد که ممکن است به نفع غنی تمام نشود. کارت دوم غنی ناراضیان ازبک تبار است که با برگشت دوستم آنها از میدان فرار خواهند کرد و از آنها خیری به غنی نخواهند رسید.

قدرت نمایی های اخیر ازبک ها در شمال باعث شده که تقریبا شمال از کنترل ارگ خارج شود با آمدن دوستم آنها بیشتر نیرو و اعتماد به نفس بدست خواهند آورند. بسیاری ها باور دارند که کنترل ارگ بر ازبکان از چند طریق امکان دارد:
یکی اینکه بار دیگر دوستم را از طریق چند تا چوکی به پسر، دختر و طرفدارانش فریب بدهد چنانچه این بازی با دوستم در سه دهه اخیر بارها تکرار شده است و باز هم تکرار خواهد شد.
دوم؛ از طریق تهدید دوستم توسط دادگاه لاهه ممکن است کار ساز باشد چنانچه جنرال دوستم و تمام جنگسالاران از این کارت بازی خیلی ترس دارند.
سوم؛ کارت بازی ارگ از طریق ترکیه است که تمام هست و بود دوستم در دست استخبارات ترکیه و ازبکستان است چنانچه ارگ بارها دوستم یاغی و غیر مهار را از طریق ترکیه مهار کرد.
چهارم و در نهایت یک کارت خونین دیگر هم ارگ بر کنترل شمال دارد و آن مارش تروریزم طالبان علیه مردم بی دفاع است.

در حدود دو هفته است که مردم شمال دست ارگ را از شمال قطع کرده اند ادارات دولتی، راه های حیاتی و بنادر تجارتی و انرژی را در دست خود گرفته اند اما ارگ با خونسردی با آن برخورد می کند و از شیوه سرکوب و تروریزم طوریکه صدای جنبش روشنایی و رستاخیز تغییر را خاموش ساخت استفاده نکردند.

برخی ها باور دارند که ارگ را ترکیه، ازبکستان و روسیه اخطار دادند که از طریق تهدید طالبان برای خاموش ساختن اعتراضات شمال استفاده نکند چنانچه برای حل بحران شمال وزیر خارجه ازبکستان وارد کابل شد و با پسر دوستم باتور در مورد آوردن دوستم اطمینان داد و سفارت ترکیه در متن این بازی قرار دارد این در حالی است که ترکیه، ازبکستان و روسیه روابط دوستانه شان با طالبان را انکار نمی کنند.

واقعیت این است که اگر پای ترکیه در سرپا نگهداشتن دوستم بحیث کارت بازی این کشور در افغانستان نباشد ارگ انتقام دشت لیلی و سقوط حکومت نجیب الله را از او مدت ها قبل گرفته بودند حالا باید دید که بازگشت دوستم از تبعید با توجه به تحولات شمال چه تبعاتی برای ارگ و شمال کشور خواهد داشت.

هارون اميرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   خوب خو دیدی

>>>   دوستم معامله گر و فاقد دانش سیاسی است. فاشیستان پشتونی ارگ میدانند که با او چطور معامله کند.

>>>   مد اسلم سلیم
فردا جنرال دوستم بعد از تبعید با زور مردم باز می گردد !
بعدش چه ؟
مردم با ریختن خون شان به میدان برآمدند جنرال دوستم را از تبعید و قیصاری را از بند فاشیزم آزاد به خانه و مقام شان برگشتاندند ، حالا بازی درمیدان جنرال دوستم و دوستان ائتلافی شان است که این دست آورد مردمی را دریک معامله شخصی و امتیازات زود گذر ارزان نفروشند.
جنرال دوستم و دوستان ائتلافی او اگر از تجارب هفده ساله در زد وبند ها معاملات در معادلات سیاسی قدرت درس خوب گرفته باشند باید مواضع شان را درقبال مسولیت های ملی شان روشن با مردم درمیان بگذارند ، زیرا یا در موضع دفاع از مردم قرار میگیرند و یا اینکه یکبار دیگر تکرار همان دور باطل معامله و دربند کشیدن مردم وسلب آزادی حذف هویت و دست دوم و کلک ششم بودن درنظام آینده درکشور است .
ائتلاف نجات که جنرال دوستم یکی از پایه های این ائتلاف است مردم توقع دارد که در موضع عدالت گستری ، حقوق برابر شهروندی ، دفاع از هویت و فرهنگ شان متحدانه در برابر شوء نیزم ایستادگی نمایند و نگذارند کانون توطئه یک بار دیگر با ایجاد اختلاف میان مردم ما به تحکیم مواضع فاشیزم در حاکمیت بپردازد.
ائتلاف نجات وجنرال دوستم باید بداند که تبعید او چراغ سبزی برای طالبان وداعش درشمال بود و دیگر اینکه غنی هر روز دارد انتقام طالبان را از مردم ما در شمال می گیرد ، کمین برای کشتن جنرال دوستم ، دست به دست شدن شهرستانها و کشتاربی رحمانه مردم در ولایات شمال جز برنامه کانون توطئه برای مجازات و انتقام گیری و نشان دادن چراع سبز به طالبان است .
تبعید جنرال دوستم هم یه همین گونه برای وارد کردن گلبدین و طالبان در داخل حاکمیت بود.
آیا ائتلاف نجات ، جنرال دوستم با دانستن این همه توطئه و برنامه فاشیزم در موضع مردم وبرای دفاع از خواست های برحق مردم ما قرار خواهد گرفت یا وارد معامله جدید و دور باطل همان معاملات گذشته خواهد شد ؟
برای قضاوت هنوز زمان داریم بعد از بازگشت جنرال دوستم و موضعگیری های ائتلاف نجات در برابر عملکرد های کانون توطئه به این مسله خواهیم پرداخت .
21.07.2018

>>>   Anwary
جنرال که در ده ها نبرد اشتراک کرده بود اما یک دست آوردی نداشت
اگر این بار از ترکیه که چه حتا از روسیه بار دوم برگردند دست آوردی نخواهد داشتند .
باید ملیت های شریف و رنج دیده درمورد سرنوشت خویش خودشان توجه کنند.انس

>>>   Salam
آمدن دوستم و آزادى قيصارى اگر به سقوط اين حكومت و تغيير اين نظام نينجامد ، در فرجام معامله ها شكل خواهد گرفت كه بازنده اساسى مردم خواهند بود.

>>>   من‌ نمى‌ گویم‌ توده‌ ملت‌ ما قاصر است‌ یا مقصر، ولی تاریخ‌ ما نشان‌ مى ‌دهد که‌ این‌ توده‌ حافظه‌‌ تاریخی‌ ندارد. حافظه‌‌ دست‌ جمعى‌ ندارد، هیچ‌ گاه‌ از تجربیات‌ عینی اجتماعی ‌اش‌ چیزى‌ نیاموخته‌ و هیچ ‌گاه‌ از آن‌ بهره‌‌ای نگرفته‌ است.‌ و در نتیجه‌ هر جا کارد به‌ استخوانش‌ رسیده‌، به‌ پهلو غلتیده‌، از ابتذالی‌ به‌ ابتذال‌ دیگر. و این‌ حرکت‌ عرضى‌ را حرکتى‌ در جهت‌ پیشرفت‌ انگاشته‌، خودش‌ را فریفته.‌
احمد شاملو

>>>   Abdullah
زنده باد ملیت قهرمان ازبک!
15 سال شد که سران جمعیت را یک یک نفر میکشند آب از آب تکان نمیخورد، یک زندانی ساختن قیصاری ارگ و حکومت افاغنه را تا وزیرستان لرزاند. این خیلی مهم نیست که فردا ممکن است باز هم دوستم را فریب بدهند، یا خودش خیانت کند، که اینکار میشود. مهم واکنش ملت بیدارازبک است. وقتیکه یک جمعیتی را میکشند دیگرانش خوشحال میشوند که زود تر به معاونیت میرسند وبیشتر پولدار میشوند. فارسیوانها هم بخاطر خدشه دار نشدن وحدت ملی ذلت، بی هویت شدن و بردگی را قبول میکنند. اما ازبک ها نشان دادند که بر عکس تاجیکان گوسفندی نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت نیستند. پیروز باد جوانان قهرمان ازبک!

>>>   Ahmad Saeedi احمد سعیدی
با عرض سلام !
خواستم از این طریق بخاطر آمدن جنرال عبدالرشید دوستم دیدگاه خود را با شما در میان بگذارم، سوال اساسی این است

جنرال عبدالرشید دوستم مى آيد يا او را مى آورند ؟

قرار است جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور بعد از يك دوره طولانى توهين تحقیر و تبعيد روز یکشنبه همین هفته، دوباره بوطن برگردد. او در حالى بر مى گردد كه بخش بزرگى از ولایات شمال در آشوب بسر مى برد، هوادارانش با اعتراض به دستگيرى نظام الدین قيصارى، ادارات دولتى، بنادر و گمركات و راه هاى مواصلاتى را مسدود نموده اند و تهديد به افزايش اقدامات مشابه آن كرده اند.

برخى از تحليلگران تصور مى كنند كه ارگ ریاست جمهوری با درمانده گى در مهار نا آرامى هاى شمال و تحت فشار هاى خارجى، دست به دامان جنرال دوستم شده تا از تركيه برون آيد و كارى بكند. اما واقعيت چنين نيست.

ارگ كه از تحركات نظامى جنرال دوستم در شمال نگران بود، بعد از عدم موفقيت در حذف فزيكى او، با توطئه احمد ايشچى او را به خارج از كشور تبعيد نمود. در اين مدت نه تنها دست پرورده گان او و كدر هاى جنبش را استخدام نمودند بلكه آرايش نظامى را در مناطق ذينفوذ دوستم، مطابق ميل خود، تغير شكل دادند. حالا كه تا اندازه یاران نزدیک آقای دوستم با ارگ نزدیک شده اند مى خواهند مدتى او را تسلى و دلجويى نموده، نفوذ و كاريزماى قومى او را نوش جان كنند.

دوستم كه بخوبى مى دانست، چه اقدامات اپراتيفى در غياب وى صورت گرفته، شش ماه قبل به ارگ اين پيام را داد كه قصد كنار رفتن از عرصه ى سياست را دارد. او مى خواست با دو شرط مختومه شدن پرونده احمد ایشچی خاتمه داده شود و جاگزينى فرزندانش بجاى خودش، درد سر ارگ و خودش را كم ساخته، عاقبت بخير شود.

اما ارگ تا هنوز به او بعنوان گدام رأى مردمی نگاه مى كند. ضمناً احتمال قرار گرفتن وى در كنار استاد عطاء محمد نور كه گفته می شود امکان دارد کاندید ریاست جمهوری باشد، نيز براى ارگ، ريسك غير عاقلانه ايست

بناً يكبار ديگر، ارگ و حلقات مشخص با يك بحران تصنعى و كاذبِ دستگيرى قيصارى و نا آرامى هاى برخاسته از آن، و بطور سازمان يافته، پاى دوستم را بداخل كشور كشاند. مسلماً با ورود دوستم، از او استقبال نسبى شده، موضوع قيصارى حل و فصل و آرامش، دوباره به شمال برخواهد گشت. اما دوسيه احمد ایشچی بعنوان شمشير داموكلس تا انتخابات بسرش باقى خواهد ماند.

قطعاً مختومه شدن پرونده ایشچی بمثابه حربه ى فشار بر او، وابسته و پيوسته به همكارى بى قيد و شرط اين جنرال و سياست پيشه با نفوس تا تجديد و تداوم حاكميت آقای غنى براى يك دوره پنج ساله ديگر در ارگ خواهد بود.

>>>   Najib Salam
غنى و دروغ گُه يانش يك كشور را خر مى پندارند .
دوستم مريض بود و يا شما ، اميد وارم روزى از مريضى پشتونوالى نجات يابيد . مردم واكسين ضد اين مرض را كشف كرده اند ، انشالله به زودى در يك جاى تان مى كوبند .

>>>   Nazem
“برگشت معاون صاحب اول ارتباط به‌راهپیمایی‌های جاری در کشور ندارد، بل‌که روند درمان ایشان تکمیل گردیده و فردا به‌کشور برمی‌گردند”
هرکه نخندید جایزه داره!

>>>   Motaref
فوری:
اتحادیه‌ی پزشکان کشور ترکیه با درجِ شکایت‌نامه‌ای علیه حکومت افغانستان، گفته است عنوان‌کردن بار‌بار «درمان صحی» برای بتعید جنرال دوستم از سوی حکومت افغانستان، نه‌تنها توهین به‌شعور جمعی مردمان دو کشور است، بل‌که سیستم صحی و دانش مسلکی پزشکان این کشور را هم زیر سوال می‌برد.

>>>   Paiez
شمافکرمی کنیدغنی را مظاهره های شمال سر عقل آورد؟هرگز ! ایشان، استادجهل وجعل وتقلب هستند؛اگر تمام کشور بربادشود،اوازتمامیت خواهی اش تیرنمی شود؛دستور بادارنش به تمکین وادارش کرده...

>>>   جناب امیر زاده !
جنرال دوست نه از امروز ویک سال قبل بلکه سالها پیش از قضیه ای ایشچی از نگاه سیاسی مرده بود که دیگر به حیات سیاسی باز نخواهد گشت بلی او تحرک وتنفس ندارد وسیله وابزاری بیش نیست هربار مانند یک زیارت ومرده ای بی حرکت از نزدش استحصال خدمت مینمایند ودوباره به همان دیار نیستی می فرستند تنها اوملامت نیست همشهری های قهرمان ملی چنان مرده اند که گویا در قیامت هم زنده نمیشوند چون یک تعداداصلا به زنده شدن پس از مرگ عقیده ندارند وانهای هم که معتقد اند اگر زنده هم شوند مانند کلوخ چشم دارواجسام جامد صامت وساکت وساکن خواهند ماند
اصل موضوع ازینقرار است که همانند پنجشیری ها ورهبران شمال ا رگ نشین ها وسپیداریان نیز حیثیت جسم های یخ زده ومومیای شده را داشتهو قدرت اجرای ندارندوهمیشه دستور بیرونی ها را منتها باصدای بلند وچیغ وفریاد میخوانند وخودشان هیچ کاره وبیکاره اند ازینرو امدن ویا نیامدن هیچ یکی کدام اثری مثبت ومنفی در امور کشور نخواهد داشت وکارها وبرنامه ها از قبل تعیین وترتیب گردیده طبق معمول مورد تطبیق قرار میگیرد
فقیر زاده

>>>   Belash Tajik
ژنرال عبدالرشید دوستم‌ فردا شاید به کشور بازگردد و قیصاری هم از بند زندان رها می شود ولی‌با شرایط دشوار و‌غیر انسانی.
به نوشته واشنگتن پست محمد اشرف غنی موافقه نموده ژنرال به کشور بازگردد اما در انتخابات مداخله نکند،به ولایات‌ فاریاب‌،سرپل جوزجان نرود،گارد مسلح نداشته و از ایتلاف نجات هم خارج شود .
اگر این شرایط را با دید عمیق نگاه کنیم بهتر که آقای ژنرال از همان دور تظاهرات و‌حق خواهی نیروهای خود را الی سقوط رژیم فاشیستی و غیرقانونی غنی ،اتمر مدیریت کند نه این که بازهم فریب خورده بیاید در قدم دوم باید ژنرال شرط شرایط برای بازگشت بگذارد نه ارگ و شورای امنیت
چون در انتخابات گذشته بیشترین آرا را غنی از تکت ژنرال گرفته بود نه از تکت خودش.
در مورد قیصاری هم چنین شرایط گذاشته شده است ولی باید گفت غنی هشیارانه پلان های بعدی خود را ترتیب می کند که چگونه بازهم از دوستم و امثال ژنرال استفاده نابجای سیاسی کند اگر ژنرال شرط می گذاشت که می آیم اما ایشچی باید محاکمه و اعدام گردد ،ژنرال ملک طراح اصلی پلان ایشچی به همرای شورای امنیت در برابر همه رسانه های کشور از ژنرال معذرت بخواهند.
شاید هم ژنرال برنامه پلانی برای خود داشته باشد ولی اگر فریب خورده باز در دام شورای امنیت افتید آن وقت حیف این همه دادخواهی و مبارزات ملی مردم.

>>>   کوچی زی حالا فهمیده که غیر از تبعید راه های دیگر هم وجود داشت بنا تصمیم گرفت که دوستم کابل بیاید و در میدان هوایی مانند یک قهرمان استقبال خواهد شد.تا در آینده اگر بلند پروازی کرد . طیاره و یا هلیکوپتر اش با چند بیگناه دیگر ساقط و یا به سر نوشت مارشال فهیم دچار خواهند ساخت.

>>>   داکتر هارون امیر زاده!
بالای دوستم حساب نمیشه زیرا او یک کله خام، بی عقل و لوده بیش نیست. اگر باور نداری در انتخابات بعدی میبینیم که باز هم این کله خام به این فاشیستان سر خم نکرد دست ام را میبرم. از این لوده صرف استفاده می کنند ورنه لیاقت هیچ چیزی را ندارد.
یگانه چیزی که به فاشیستان مهم است داشتن رای بانک در غیر ان اگه در گیر آنها امد دشت لیلی را برایش نشان خواهند داد.
با احترام
شاهین شمالی

>>>   شاګرد وفادار فزید مزدک

>>>   باید خاطر نشان کرد که بین جنرال دوستم و ریس صاحب منتخب جمهوری اسلامی افغانستان داکترصاحب محمد اشرف غنی یک شکر رنجی بوجود آمده بود که به خیر حل گردید. و دوستم هم جای و مقام خود را پیمانه کرد و بعد از این چرندیاتی نخواهد گفت و طبق دستورات ریس جمهور عمل خواهد کرد.
ولی چیزی که هر گز فراموش مردم شجاع اوزبیک نخواهد شد که همین کمونیست دیروزی و سکتاریست امروزی هارون خان خراسانی و اریایی و فرزند مستقیم داریوش و یما بادشاه و غیره وغیره این مردم را کله خام خطاب کرده بود.
هارون خان باید بداند که اگر درگیر هر اوزبیک بیاید آنجامش خیلی دشوار خواهد بود.

>>>   امیرزاده عین کاریکه اینها میکنند طالبان وداعش نیز انجام میدهد پس چرا بالای اینها افتخارمیکنی وداعش رابد میگوئی عملکردتمام شان یکی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است