جنرال دوستم روز یکشنبه به کابل برمی گردد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۷/۴/۳۰ کد خبر: 152897 منبع: پرینت

مقام‌های نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان تایید می‌کنند که جنرال دوستم روز یکشنبه اول اسد پس از حدود دوسال از ترکیه به افغانستان برمی گردد.

معاون جنبش ملی اسلامی می گوید که جنرال عبدالرشید دوستم تا یک روز دیگر به کشور برخواهد گشت.
عبدالله قرلق می گوید که گفتگوها برای برگشت معاون نخست ریاست جمهوری نهایی شده اند و قرار است جنرال دوستم روز یکشنبه به کشور برگردد. به گفته ی قرلق نمایندگان حکومت با جنرال دوستم درباره ی برگردانیدن صلاحیت‌هایش و رهایی نظام الدین قیصاری پس از برگشت جنرال دوستم به توافق رسیده‌اند.

بیش از یک سال است که جنرال دوستم در ترکیه به سر می برد او متهم به آزار جنسی احمد ایشچی والی پیشین جوزجان است هرچند نزدیکان جنرال دوستم می گویند که او نخست برای تداوی به ترکیه رفته بود اما پس از آن حکومت اجازه ی برگشت او را نداد اکنون در گفتگوهای دوهفته‌ای نمایندگان حکومت که در آن سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، فیض الله ذکی، از اعضای کابینه و نیز از چهره های وفادار به جنرال دوستم در حکومت به توافق رسیده اند که دوستم به کشور برگردد.

عبدالله قرلق معاون جنبش ملی اسلامی در اینباره می‌افزاید: "فردا نه پس فردا انشاالله معاون اول به کشور برگشت خواهد داشت تمامی تشریفات، ترتیبات و پذیرایی برای آمدنشان به سطح بسیار بلند دولتی از سوی حکومت گرفته شده است."

کنشکا ترکستانی مسوول مطبوعات برنامه بازگشت جنرال دوستم به افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای آمریکا گفت که دوستم "روز یکشنبه" به کشور برمی گردد و بعنوان معاون اول ریاست جمهوری این کشور به دفتر کارش خواهد رفت.

ترکستانی افزود که از دوستم طی تشریفات خاص پذیرایی خواهد شد و در پذیرایی وی "مقامات ارشد حکومتی بشمول معاون دوم و اعضای کابینه، وکلا و اعضای حزب اشتراک خواهند کرد".

ریاست جمهوری درباره ی این توافق چیزی نمی گوید اما معاون جنبش ملی اسلامی می گوید که در این گفتگوها درباره ی پرونده جنرال دوستم در اتهام به خشونت و بدرفتاری در برابر احمد ایشچی در دادستانی کل نیز توافق شده است: "پرونده را هم خودشان ساخته بودند و پس خودشان قرار است که از میان بردارند".

پیش از این رییس جمهور گفته است که احتمال برگشت جنرال دوستم زیاد است و پهلوهای حقوقی پرونده وی را دادستانی کل بررسی می کند: "احتمال برگشت جنرال صاحب بسیار زیاد است همرای دادستانی کل واضح گفتگو شده است زیرا این موضوع جنبه حقوقی دارد".

رهایی نظام الدین قیصاری از فرماندهان وفادار به جنرال دوستم پس از برگشت معاون نخست رییس جمهور بخشی دیگری از این توافق‌ ها است. همزمان با نهایی شدن این توافق با حکومت اعتراضات در شمال کشور نیز وارد سومین هفته شده‌ است اعتراض کنندگان همچنان بر ادامه ی اعتراضاتشان تا هنگام برگشت جنرال دوستم به کشور تاکید می ورزند.

بشیر احمد ته ینچ سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان می گوید: "اعتراضاتمان تا برآورده شدن خواست های مردممان ادامه خواهد داشت".

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
کابل
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است