بزودی با کمبود آب روبرو خواهیم شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۷/۴/۲۸ کد خبر: 152854 منبع: پرینت

رییس آبرسانی شهر کابل می‌ گوید: ادامه حفر چاه‌های عمیق و کارگیری بی‌ رویه از آب‌های زیرزمینی در شهر کابل پایتخت را بزودی با کمبود آب روبرو خواهد ساخت. بربنیاد آمارهای ریاست آب‌رسانی کابل در حال حاضر روزانه بیش از دو میلیون لیتر آب از منابع آب‌ های زیر زمینی کابل برای باشندگان پایتخت توزیع می‌شود.

این نهاد می‌گوید که کارگیری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی سطح آب را در پایتخت تا پانزده متر کاهش داده است.
سردار ولی ملک‌زی رییس آبرسانی شهر کابل گفت: «از مقدار بارندگی‌ ای که صورت می‌گیرد و دوباره در زمین آب اضافه می‌شود از آن اضافه‌تر آب از زمین بیرون کشیده می‌شود و استفاده می‌شود.»

این نهاد حفر چاه‌های عمیق را از سوی شهروندان و بویژه از سوی هفتاد شرکت و کارخانه و نیز کاربرد بی‌رویه آب‌های زیرزمینی را همچون آژیر خطر می‌داند در همین حال شماری از کسانیکه سرگرم حفر چاه‌های عمیق هستند می‌گویند که نسبت به چند سال پیش سطح آب پایین رفته است.

به گزارش طلوع، در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها بی‌هیچ جوازی از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند اما شهرداری کابل هیچ نظارتی در این زمینه نداشته است.

ضیا زمانی سرپرست طرح و عملی سازی برنامه‌های شهرداری کابل گفت: «شما می‌بینید که این مردم یا اشخاص پر نفوذند و یا اشخاصی که در دولت قدرت دارند و کارمندان ما را برای جلوگیری از کارهایشان اجازه نمی‌دهند.»

وزارت انرژی و آب می‌گوید که بسیاری از شرکت‌ ها بی‌ آنکه مجوز داشته باشند از آب‌های زیرزمینی کار می‌گیرند.
آصف غفوری رییس دفتر وزیر انرژی و آب گفت: «شماری از شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌ها آب‌های زیرزمینی کابل را به شکل غیرقانونی استخراج می‌کنند. از نظر وزارت انرژی و آب آب‌های زیرزمینی از جمله منابع راهبردی دولت افغانستان به شمار می‌آید.»

آمارهای وزارت رسیدگی به رویدادهای طبیعی نشان می‌ دهد که روزانه بیش از دوصد میلیون لیتر آب از منابع زیرزمینی بیرون کشیده می‌ شود. پژوهشگران هشدار می‌ دهند که اگر کاری در این زمینه انجام نشود پایتخت بزودی به با کمبود شدید آب روبرو خواهد شد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب زیرزمینی
کمبود آب
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   مگر فعلن به کمبود آب رور برو نیستیم؟ آب که سال ها پیش با ما پشت به رو کرده است
شمشیرسنگ

>>>   ضرورت به آمار ریاست آبرسانی نیست. أماری را که ما از چاه حویلی خود. گرفتیم نشان می دهد که همین حالا به قحطی آب مواجه هستیم. ریاست آب رسانی در خواب افریقایی رفته است. بیدارش کنید.
شمشیرسنگ.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است