با شعار تغییر نظام وارد میدان شویم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۷/۴/۲۷ کد خبر: 152832 منبع: پرینت

رستاخیز اعتراضات مردم در شمال و شمال شرق نشان داد که حاکمیت استبدادی - شوونیستی دیگر به سادگی نمی تواند که چکمه های آهنینش را بر گلوی ملت خسته از بیداد دوستم بفشارد چون جنبش اعتراضی مردم شمال ادامه جنبش تبسم، جنبش روشنایی، جنبش رستاخیز تغییر و جنبش گذار است که دولت شوونیستی بطور علنی این جنبش ها را توسط فرستاده های انتحاری و قوای امنیتی خویش، به شدت سرکوب نمود.

هیچ کسی نمی تواند قربانیان میدان جنبش روشنایی، سرکوب معترضان جنبش رستاخیز تغییر و حمله بر خیمه تحصن آنها را از حافظه تاریخ سرکوب های خونین دولت وحشت ملی پاک نماید اما حرکت مردمی در شمال، شمال شرق، مرکز و غرب افغانستان علاوه بر تداوم مبارزات عدالتخواهانه از جنس رستاخیز قیام های مردمی است چون اهرم های اساسی فشار مانند بندرهای مهم تجارتی، گمرکات و شریان های تجارتی و مبادله اموال دولتی در دست مردم عزتمند ترکستان و بلخ باستان است.

دولت اینبار با گرفتاری قیصاری و در تبعید نگهداشتن جنرال دوستم دست و پایش را بسته است چون در این معرکه دادخواهانه نمی تواند که بر دور ارگ و مقرهای قدرت خویش از بیم مبارزات مدنی مردم حصار کانتینرهای فلزی بکشد.

امروز نزدیک به نیم ماه می شود که مردم به خیابان ها عمدتا شمال وشمال شرق دست به راهپیمایی می زنند و صدای دادخواهی بلند کرده و به رسم اعتراض در برابر کشتار علنی کماندوهای دولت چندین شاهراه را بسته و بنادر مهم تجارتی را مسدود نموده در چندین ولایت دفاتر کمیسیون انتخابات را تعطیل و عکس های اشرف غنی را آتش زده اند این خودش بیانگر قیام مدنی است که اگر دولت دست از پا خطا کند فاتحه خود را در این مناطق نیز باید بخواند.

اما مهمترین نکته ی معیوب در این اعتراضات همان خواست های مقطعی است که اگر خواست بنیادی جایگزین آن نشود دولت با توجه به اهرم های فشار اقتصادی، تجارتی و مبادلاتی شاید به خواست های مقطعی گردن بگذارد اما طرح تغییر ریشه ای «نظام متمرکز» کنونی به «نظام فدرالی» هرگاه به خواست بنیادی معترضان ضد استبداد تبدیل نشود این خیزش های مردمی و عصیان برای آزادی به مقصد تحقق عدالت ملی به بار نخواهد نشست.

زمان آن فرارسیده است که مردم در خیابان ها صدای تغییر نظام کنونی را بلند کنند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تغییر نظام
اعتراضات
نظرات بینندگان:

>>>   علی تقوایی! این مظاهرات یک مش مردم است که با یک مشت براه خواهد امد!

>>>   سلام به همه دوستان هم وطنان رنجدیده وستم دیده کشور این بار وقت ان رسیده که موجی از تعسن وه مظاهرات دوام دار تاوقتیک بخق قانونی تاننایل شوید از همه مردم عزیز کشور از فرذندان کوه پایه های هندوکش از رزمندگان شمالی بزرگ مرکز تمدن سیاسی اجتماعی از شیر بچه های پامیر سر به فلک ازهرات تمدن شع ادب اذ ننگرهار همیشهبهار واز تکتک هم وطنان عزیزم که بخاطر خق عدالت اجتماعیی مبارزه میکنم که تظاهرات تنها مر بوط بشمال نیست هر عدالت خواه از هر نقات کشور بخاطر ازادی عدالت مساوات وبرابری همه اقوام مبارزه نماهید تا سقوط رزیم اسف ناکگگندیده امریکای بخاط موفقیت شریان اقتصادی رزیم را ببندید دفاتر وه موسسات فلج کنید تارزیم سقوط کند این رزیم دیکتاتور است به مبارذات مدنی ارز ش قایل نیست بهر نخوب که میشود سقوط کند یا اینکه به نظام های مودل صدارتی پارلمانی یابه شیوه فدرالی اداره شود سییتم مرکذی پاسخگوی شرایکنونی نیست جز فاشیزم بشکا ناذی ها

>>>   نمیدانم محللین وچیز فهم های کشور نمیدانند ویا خودرا به نادانی میزنند بیخبر ازین که تغییر در نظام نه در اختیارداخلی وزمام داران دست نشانده ومردور است اینها قدرت عزل ونصب خودرا ندارند تادیگر اقدامات لازیم افغانستان که همیشه از میمنت !!!رهبران دنباله رو وبی خاصیت همیشه بین قدرت های بزرگ دست بدست میشود اینبار تاریخ تکرار گردیده یکبار دیگر انگلیس ها به شراکت امریکای ها قدرت سیاسی ونظامی ومحدوده ای جغرافیای کشور را در کنترول خود در اورده استقلال میهن عزیز را غصب نموده اند واین بار این لقمه ای بسیار حساس ومهم را به اسانی وبدون تکلیف بدست اورده اند ولی با گذشت چند دهه برنامه ریزی های دقیق وحساب شده از طریق پاکستان وکشور های خلیج اما در ین میان برای یک مدت کوتاه ابرمرد تاریخ وقهرمان ملی مانع رسیدن انها به اهداف استعماری شان گردید ولی با نیرنگ ها وتوطیه های مکرر متجاوزین روبه روگردیده بلاخره جان عزیز خودرا قربان نمود وباز ماندگان ویاران بی وفایش چون قانونی وعبدالله ومحمدی نه تنها مانع ورود اجانب به کشور نگر دیدند بلکه این پروسه را تسهیل نیز بخشیدند کنون که ما ملت محکوم وکشور عزیز ما مانند اکثر کشورهای جهان تحت اشغال است هر نوع تغییر وانکشاف وبهبود در زندگی سیاسی واقتصادی وملی ما امکان پذیر نبوده رسیدن به این مامول مبارزه وتلاش طولانی وجدی ویافتن قاید ورهبریت مستقل وازادرا می نماید
یا هو
تبنگ چی

>>>   Fatah
اى هموطن عزيز!!
قيصارى را تنها شرط و مدعا نگوئيد كه خنده آور است. قيصارى قطرهء بوده كه ظرف صبر مردم را لبريز ساخته است. فهرست شرايط و خواستهاى تان را گزاف و مطول بسازيد!!
از قانون و نظام گرفته تا فرهنگ و سياست!!
فاشيستان به گفته قمار باز ها در صاف خود چال مى روند.
امريكا و پاكستان ديگر اينها را حمايت نمى كند. قلمروه غنى حصار كانتينرى ارگ است وبس، باقى كشور را با ترس و رعب انتحارى اداره مى كند.
خبر دار باشى كه تنها قيصارى مدعاى مردم نيست!

>>>   تمام اقوام غیر اوغان یا غیر پشتون اگر امروز همه بر ضد این اوغانهای وحشی، متقلب، و تمامیتخواه یکدست و متحد نشوید واه بر حال تان.
تمام اختلافات و گله شکوه های گذشته را کنار بگذارید و متحد و همدست بر ضد فاشیزم و ظلم اوغان مبارزه کنید ورنه همه یکی یکی نابود و زبون میشوید.

>>>   درست. است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است