کلید صلح اینجا نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۷/۴/۲۶ کد خبر: 152792 منبع: پرینت

اگر‌ امریکا میخواهد با کسی و جریانی صلح کند بهتر است دوستان و دشمنان استراتژیک منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود را دور بزند و عوامل بازدارنده را در آنها جستجو کند و با آنها کنار بیاید.

از سوی دیگر، طالبان به گروه های مختلفی تقسیم شده اند و صلح با یک شاخهٔ کوچک آنها واقعی و فراگیر نبوده و نه تنها که هیچ دردی را دوا نخواهد کرد بلکه بازی با حقوق شهروندی افغانستانی ها است.

اگر نیت، آوردن صلح واقعی و فراگیر به افغانستان است باید نخست روی اجماع منطقوی صحبت شود که رسیدن به اجماع ملی(یگانه کانال منتهی به صلح)را تضمین می کند.

آرامش واقعی و صلح فراگیر در افغانستان مستلزم تغیر نگاه استراتژیک امریکا نسبت به حقوق شهروندی اقوام ساکن در افغانستان و درک عادلانه از عوامل جنگ و صلح در داخل و برون از افغانستان است.

مهمترین عامل درونی که به ختم جنگ و صلح واقعی کمک می کند تأمین عدالت اجتماعی، توازن قوا و احترام به حقوق شهروندی همه اقوام ساکن در افغانستان است که مشخص ترین تعهد و مسئولیت اخلاقی ایالات متحده و متحدین آن در این زمینه را شکل میدهد اما متأسفانه باگذشت ۱۸ سال نشانه های قابل اعتمادی در این مهم به اذهان عامه‌ی مردمان کشور راه نیافته است.

رحم الدین طایب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طایب
کلید صلح
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   کلید صلح در جیب کاکا یم شان است تا قیمت کلید را از معدن وطن نبرند هیچ وقت نمیدهند .

>>>   Ahmad Parwani
آیا از کارکرد وزیر دفاع راضی استید؟

من به دلایل زیر از کارکرد او راضی نیستم:
۱. ضعف های مدیریتی او ارتش را به لبه پرتگاه قرار داده و امید مردم و صفوف ارتش را برای پیروزی نزدیک به صفر ساخته.
۲. نداشتن اشراف بر تکتیک های جنگی، جغرافیای جنگ، کیفیت و ترکیبت تشکیلات ارتش و عدم پشتیبانی به موقع از نیرو های امنیتی باعث افزایش بی رویه تلفات جوانان ما گردیده است.
۳. حیف و میل نمودن منابع ارتش و واگذاری قرارداد های الکمالاتی ارتش به شرکت های وابسته گان وکلا و عدم برخورد جدی با مفسدان و خاینین در ارتش سبب شده که صفوف ارتش بالای رهبری وزارت بی باور گردند.
۴. بی اعتبار ساختن ارتش نزد مردم با قرار دادن کماندو ها و سربازان ارتش در خدمت برنامه های قومی و شخصی.
۵. با تطبیق اجندا های قومی، پیشنهاد و اجرای طرح ها و پالیسی های خام و هوایی، ناکامی های پیاپی در میدان های نبرد و جابجایی های سلیقه ای باعث کاهش روحیه صفوف ارتش گردیده است.
۶. او فاقد ابتکار و درایت کافی برای رهبری ارتشی در حال جنگ است. در طول وزارت خود همواره گوش به فرمان شورای امنیت و ارگ بوده و بدون در نظر داشت واقعیت های شرایط جنگی و ترکیب تشکیلاتی اردو کورکورانه اقدام هایی نموده که باعث کاهش انسجام و ضعف روحیه در صفوف ارتش شده.

اشتباهات خطرناک و جبران ناپذیر او منجر به شهادت هزاران سرباز ارتش و واگذاری هزاران میل اسلحه ثقیل و خفیف به طالبان شده که ادامه آن ارتش را به سرحد فروپاشی خواهد کشاند.

اگر از کارکرد او راضی نیستید و ادامه کار اورا ویرانگر میدانید، از وکلای با وجدان مجلس بخواهید تا اورا استیضاح نموده بخاطر اشتباهات جبران نامذیرش اورا به دادگاه معرفی نمایند.

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   ما نه تنها بخاطر بدست آوردن صلح به یک اجماع منطقوی ضرورت داریم، بلکه به یک اجماع نامی نیز ضرورت داریم.
مثلآ طایب ها میتوانند در یکجا شدن با طالب ها و گفتگو با آنها، در زمینه این که چگونه به تمدن روی بیاورند و مو های خود را کوتاه کنند ریش های خود را بتراشند و سر و جان خود را بشویند و چشم های خود را مثل اشتوک های نو تولد سرمه نکنند و لوکس دریشی کنند و نکتایی بزنند و این مرتبه مثل آدم به افغانستان بر گردند و در کورس های سواد آموزی شامل شوند و سواد یاد بگیرند و خط بینی بکشند که دیگر جنگ نمی کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است