چالش های سیاسی افغانستان و راه های برون رفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۷/۴/۲۶ کد خبر: 152784 منبع: پرینت

به همت حوزه علمیه صادقیه، در تکریم از مقام شهید توکلی، با حضور ائمه محترم جماعات، دانش پژوهان و طالبان علم(خواهر و برادر) نشست علمی با عنوان فوق دایر شده بود. تفصیل گفتگوها را هرویان گرامی از شبکه استقلال به تماشا خواهند نشست، برای سایر دوستان، محورهای کلی مباحث طرح شده را تقدیم می کنم:

1. افغانستان به عنوان چهار راه تلاقی گاه منافع قدرت های منطقه ای و بین المللی, مشکلاتش نیز متنوع و متعدد است؛ برخی ریشه ی درونی دارد و برخی ریشه بیرونی, برای هریک راه کار متناسب با آن جستجو شود.(بخشی از مشکلات افغانستان در تئوری جنگ تمدن ها و مهار قدرت های مختلف از تونل این جغرافیا آب می خورد)

2. افراطی گری و خشونت به نام دین, یکی از مشکلات روزگار ما است؛ مراکز علمی، مسوولیت خطیری در این زمینه دارد.

3. قانون اساسی همه شهروندان کشور را برابر می داند، اما دوست داشتن و مهرورزی هنوز در کف خیابان و متن جامعه نهادینه نشده است، مراکز تقنینی کشور, با تدوین و تصویب طرح های مرتبط، وزارت خانه های معارف،اطلاعات و فرهنگ و... را در این زمینه موظف بسازد تا با استفاده از شیوه های مناسب، محتوای لازم و روش های کارآمد را برای هم پذیری ساکنان کشور فراهم سازد.

4. هرات با داشتن دانشگاه دولتی با 14 دانشکده و 10 دانشگاه خصوصی با رشته های مختلف مرتبط، و ده ها مدرسه و دارالعلم، بستر مناسب برای سهم گیری، در پی ریزی تمدن نوین اسلامی است. از این فرصت ها برای رشد علمی، فرهنگی و هم پذیری اجتماعی حداکثر استفاده صورت پذیرد و ضمن به رسمیت شناخته شدن اختلاف نظر، آموزه های الهیاتی و کلامی خشونت زا شناسایی گردد و تدبیرهای لازم برای آن سنجیده شود.

سید محمد مهدی افضلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افضلی
چالش ها
نظرات بینندگان:

>>>   Azim Kohestani
جنرال دوستم با اتکا به ثروت وافر که همانا پشتوانه بزرگ مردمی است قمار های متدعددی در امور سیاست زده است که متواتر این قمار ها از بخت بد و ناپختگی سیاسی او در بازار سیاست همواره به ضرر خود او و مردمش تمام شده است .
لیکن خطرناکترین ، سنگین ترین و پرهزینه ترین قمار او در میدان سیاست سازش با اشرف غنی احمد زی بوده است که نزدیک بود تا به حذف کامل او از صحنه سیاسی افغانستان منجر شود . اما این بار هم این ملت ازبیک است که به میدان آمده اند تا اورا از این ورته نابودی نجات دهند .
طوفان های جاری در شمال که دامنه آن تا به کابل کشانیده شده است قدرت دگرگون ساز قوم ازبیک را نشان میدهد که ارباب ارگ را گیچ ساخته است .
پس اگر امروز یا فردا دوستم به کشور باز گردد ، این دیگر سوغات اشرف غنی ، اتمر و استانکزی نخواهد بود بلکه قدرتی است که مردم به او هدیه کرده اند و در برابر این اقدام مردمش از او انتظار بزرگی دارند .
اگر با آنهم دوستم این سخاوتمندی شجاعانه و دلیرانه مردمش را به بازی بگیرد و وارد میدان قمار احمقانه دیگر شود اطمینان داشته باشد که شانس دیگری نخواهد داشت و این بار نه از طرف حامد کرزی بلکه از طرف مردمش به صفت خاین ملی شناخته خواهد شد ...

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است