چهل و پنجمين سالگرد اولين رياست جمهوري افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۲    ۱۳۹۷/۴/۲۶ کد خبر: 152783 منبع: پرینت

امروز سه شنبه ١٧ جولاي ٢٠١٨ميلادي مطابق ٢٦ سرطان ١٣٩٧شمسي برابر است با چهل و پنجمين سالگرد اولين رياست جمهوري افغانستان.

فقط ديروز بود تازه اغاز پنجاه و ششمين روز ماموريت من بود و روز پنجشنبه بود. (٤٥) سال قبل در چنين روزي سردار محمد داوودخان كه بعدا بنام (شاغلي محمد داوود) پسر كاكاي (عمو) و شوهر خواهر محمد ظاهر شاه پادشاه افغانستان كه ده سال قبل از اين تاريخ سمت صدارت (نخست وزيري) وزير دفاع و والي قوماندان عسكري بعضي ولايات و قومانداني قواي مركز را در زمان شاهي عهده دار بود، دست به يك كودتاي نظامي زده و به حكومت شاهي مشروطه و نظام سلطنتي افغانستان خاتمه داده و اولين جمهوريت افغانستان را ساعت ٧ صبح از طريق راديو افغانستان إعلام نمود، كه با اين عمل خويش شهيد محمد داوود خان كه يك شخصيت ملي و از خاندان شاهي بود با از بين بردن نظام دولتي و امنيت افغانستان پايان بخشيده و بعد از ٤ سال و چند ماه حكومت در ٧ ثور ١٣٥٧ توسط كودتا (٧) ثور كه توسط سازمان خلق و پرچم صورت گرفت به عمر ان شخصيت ملي و وطن دوست و ١٨ نفر أعضاي خانواده اش خاتمه داده شد و ديگر كشور تا امروز با دادن أضافه از دو میليون شهيد و ويراني كشور در اين تقريبا (٤٠) افغانستان روي خوشي و ارامي و امنيت را نديده و اين است سرنوشت مردم افغانستان امروز.

غلام فاروق عزیزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
داوود
نظرات بینندگان:

>>>   تاکه این حواخواهان قدرت دست از قدرت نکشند همین مصیبت تا سالهای سال باقی خواهد ماند

>>>   اقای عزیزی!وطنش را همه دوست دارند داود هم بلی ولی او کلا بیسوادوبری از دانش سیاسی بود.همین گاهی چپ وگاهی راست لغزیدنش موجب مرگ خودش وفامیلش وبدبختی ابدی ما شد.
عاقل

>>>   اقای عزیزی!داودبخاطرخودخواهی کودتا کرداول انقلابی بودوچپی هارارشد داد٫بعد اخوانی شدوبالای چپی ها حمله کردانها دردفاع از خود کودتاکردند٬امریکا و غربی ها دهن وبینی ملا ها رابادالرپرساختند.ملاهااز بیسوادی واحماقت مردم سو استفاده برددوشورش را براه انداختند که تا امروز ادامه دارد.
عاقل

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   پیشرفت یک کشور ارتباط مستقیم به کسانی دارد که او کشور را رهبری و مدیریت می کنند پس برای من بگو که در این سه صدسال اخیر کی ها براین خاک حکومت کردند که نتیجه اش افغانستان امروزی است ؟
امان الله خان را قشرروشنفکر آنزمان که مشروطه خواهان نام داشتند از قبیل محمدولی خان درازی ، محمود طرزی و غیره مشوره میدانند و امان الله خان ساختند ولی متاسفانه امان الله خان به آنها پشت کرد ، قوم و قوم بازی کرد و بالاخره فرار را ترجیح داد .
لطفا یک مرتبه نامه محمدولی خان درازی را به امان الله خان بخوانید تا بدانید که این قوم پرستی ریشه در تاریخ دارد.
داود خان هم هرچه کرد قربانی پشتون ولی اش شد و همچنین داکترنجیب که می خواست کابل را تسلیم حکمتیار کند و خودش هم یک پشتوالی متعصب بود.

>>>   قیام نظامی بیست و ششم سرطان ، یک تحول نسبی روبنایی در کشور بود
تغییرات در نا م ها. و آلقاب در شروع جسب خوبی داشت محمد داود در هنگام باز نشستگی به جلب و جذب افسران اردو پرداخت و حتی ببرک کارمل را برای مشوره به منزلش دعوت کرده بود که موصوف اندیشه محمد داود را مبنی بر کودتا رد کرد و از نظر کارمل انقلاب نه از بالا بلکه از میان مردم باید سربلند کند ، ولی کودتا صورت گرفت.اما بزودی جامعه درک کرد که تنها این تغییرات بسنده نیست و باید تحولات ریشه ای صورت بگیرد . برنامه های دولت و بیانیه ای خطاب به مردم افغانستان امیدواری های زیادی را در آغاز بدنبال داشت، دستگاه دولت در داخل همان خصوصیت سابقه ای شاهی را داشت ، عده ای از اعضای خانواده ای محمد داود وجود اشخاصی چون محمد حسن شرق و یا دگران را گو یا افراد دست دوم تحمل کرده نمیتوانستند . در این جای شک نیست که محمد داود شخص و طنپرست و مترقی بود اما تنها چنین احساس کافی نه بود اشخاصی که بعد ها بدور او حلقه زدند از چنین احساس کمتر برخوردار بودند و برای آنها فرصت داده شده برای تضمین آینده ای خود شان کار کنند .دولت در آن زمان در فکر قانون جدید اساسی بود ، و هر حزب سیاسی در کشور که در حالت مخفی مبارزه میکرد بخصوص حزب دموکراتیک خلق افغانستان طرح های مشخص خویش را به دولت از طریق پخش شبنامه ها رسانید .به هر حال دوره ای چند ساله ای حکومت او امنیت سرتاسر بود اما بیکاری جوانان صعود نرخ ها و تضعیف بنیه ای اقتصادی خانواده ها نارضایتی عمومی را بوجود آورده بود دهقان همچنان زیر بار قرض فیودال غرق بود کارگران و پیشه وران وضعیت بهتر از
دهاقین کشور نداشتند. در داخل عده ای از احزاب اخوانی ها در تلاش بودند تا او را سر نگون سازند که همه از حمله ای مسلحانه ای اخوانی ها برهبری احمد شاه مسعود گلبدین حکمتیار و دگران بر قوماندانی امنیه ولایت پروان خبر دارند . قوماندان. امنیت کشته شد ولی حمله ای اخوانی ها نا کام ماند و از همان زمان حکمتیار و مسعود به پشاور فرار کردند . محمد داود
به قلع و قمع اخوانی ها پر داخت ، سفر های اخیر او به ایران و عربستان
سعودی و دادن وعده های میان تهی به موصوف او را تغییر داد .زیرا ایران و عربستان در برابر کمک های شان یک خواست از او داشتند و آن دوری جستن از شوروی. در حالیکه شوروی او را برای تطبیق پلان های پنج ساله اش هم از لحاظ کادر و متخصصین و هم از نظر مالی کمک می‌کرد و چرا می‌کرد ، به خاطر آن بود تا سرحدات جنوبی اش محفوظ و امریکا و متحدانش دور .
محمد داود حفظ توازن روابط میان شرق و غرب را چون ظاهر شاه نتوانست حفظ کند و از آنجاییکه او یک مرد نظامی بود ، امر و نهی را ترجیح میداد حتی در روابط دیپلوماتیک . به هر حال حوادث در کشور به نفع او نبود و ضعف استخبارات در اردو ، چانس بیش‌تر را برای فعالیت های سیاسی تا
سرحد قیام نظامی مهیا ساخت. روح او و خانواده اش و هزاران سرباز و افسر افغانستان و هزاران جوان کشور که بنام انجنیر و داکتر هزاران طفل و زن در جنگ های تحمیلی در این چند دهه ای اخیر شهید شده اند شاد.
قارن....

>>>   عامل تمام بدبختی های مردم افغانستان فقط کودتای داود بوده وهست وخواهدبود - بابا افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است