همه را باید در اجماع صلح قانع بسازید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۷/۴/۲۵ کد خبر: 152772 منبع: پرینت

اجماع اخیری که در خصوص صلح افغانستان در میان علمای جهان اسلام پدید آمده، می تواند نوید خوشی برای مردم ما باشد. به نظر می رسد که از اندونیزیا گرفته تا کابل و نشست اخیر در مکه مکرمه، قرايتی منبعث از نگاه مصلِحانۀ دینی در خصوص قضایای افغانستان در جهان اسلام، در حال ترویج است. در این میان به نظر می رسد که نقش عربستان سعودی به عنوان کشوری که توانمندی تأثیرگذاری بیشتری بر پاکستان دارد، برجسته تر است. اما از دید من این همۀ داستان صلح افغانستان نیست.

اگر ما همۀ آنانی را که زیر هر نامی، چه طالب و چه داعش و سایرین، در تقابل نظامی با حکومت افغانستان هستند را مطالعه نموده و آنها را به لحاظ کارکردشان در شکل گیری مخاصمات افغانستان طبقه بندی نماییم، سه گروه قابل شناسایی هستند:
اول، ایدیولوگ‎ها یا دین‎مدارانی که برقراری حکومت دینی-بنیادگرایانه در افغانستان آخرین هدف آنها است.
دوم، جنگاوران یا آنانی که جنگ شغل آنها است و در بدل پول می جنگند و یا هم با انگیزه های قومی-زبانی و روانی می توان آنها را بسیج کرد.
سوم، آنارشیست ها یا به عبارتی یاغیان، راهزنان، مجرمین و قاچاقچیانی که منافع اقتصادی آنها اقتضا می‎کند در تقابل با نظم حاکم باشند و نظم گریزی پیشه کنند.

اگر کسی بخواهد داستان پیچیدۀ صلح افغانستان را به صورت کامل تمام کند باید این هر سه گروه بازیگر را قانع بسازد که به روند صلح بپیوندند. تلاشهای اخیر در جهان اسلام، در خوشبینانه ترین وجه اگر نتیجه هم بدهد، تنها گروه اول یعنی دین‎مداران را در کنار دولت خواهد آورد و این به معنای پایان جنگ نیست. مکانیزمهای جامعی برای اقناع همۀ بازیگران امنیت زدا در افغانستان باید در نظر گرفته شود. هر یک از این بازیگران اهداف گوناگون و خواسته‎های متفاوتی از تقابل با حکومت و مردم افغانستان دارند.

فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تمنا
صلح
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   Khorasani
خانواده های ماتم دیده در غم تان شریکم
شهادت و ترور پنجاه جوان ازیک استان و آنهم از یک تبار در یک روز ودر یک محل نمایانگر نسل کشی آشکار توسط رژیم شیونیستی منفور غنی احمدزی و دار و دسته اش(جنایتکاران ارگی و مرگی ) می باشد .
جوانان با غرور و با عزت ما در بدترین‌ شرایط زندگی قرار گرفته آند .
از مجبوریت فقر بیکاری و تنگدستی شامل اردوی ملی می شوند و‌ درآن جا‌ با شناسایی هویتی و تباری‌ در خطر ناکترین خط اول جبهه در برابر تروریستان وحشی قرار داده می شوند . از پیشرو مورد حمله برادران وحشی غنی احمدزی قرار می گیرند و از عقب‌هم بدون رساندن کمک رها گردیده و قصدن تسلیم داده می شوند یا اینکه در جنگ رویاروی شهید می شوند ویا اینکه اسیر گردیده و سر بریده می شوند .
جای تاسف درین است که این اولین و آخرین بار نیست این وضعیت دردناک جریان دارد ، جوا نان مردم و خانواده ها هم خاموش و منتظر از دست دادن عزیزان شان می باشند .
آیا این مصیبت پایانی خواهد داشت ؟
معذورم دارید از ین همه تسلیت دادن روح شاد گفتن خسته شده ام .
تا چه وقت ؟

>>>   عطايى
تاریخی‌ترین و موثرترین راه‌حل برای افغانستان، تصمیم و مذاکره همسایگان افغانستان بر سر تقسیم افغانستان میان کشورهای همسایه است. اگر چنین عزمی در منطقه ایجاد شود و قدرت‌های موثر جهانی و منطقوی همراه ساخته شوند، این عزم عملی و شدنی است. پاکستان، ایران، ترکمنستان، اوزبیکستان و تاجیکستان هر کدام پشت میز مذاکره بخشی از افغانستان را تصحاب کنند. جان گرفتن یک دولت ملی مستقل، کارا، دموکراتیک و باثبات در چوکات فعلی محال و ناشدنی است.

>>>   عمر راوی
گمان نمی کنم در خراسان از مردم غیر اوغان کسی پیدا شود که هنوز هم اصلیت و ماهیت راستین و چهره واقعی اشرفغنی و همراهانش را نشناخته باشد. کسی پیدا نخواهد شد نداند که اشرفغنی و اتمر و استانکزی و دیگر فاشیستهای همدست شان، قاتل اصلی مردم ما استند. اما وقتی می بینی که همین مردم پیش قدم های قاتلان خویش گل می افشانند ، اندکی به فکر می افتی که چرا چنین است؟!

>>>   خبر شهادت ۵۰ سرباز پروانی در میدان وردک خیلی وحشتناک و تکان‌دهنده است. این غم و درد را پایانی نیست الی اینکه خدمت سربازی حوزه‌ی شود، هر سربازی در ولایت خودش حق سربازی را ادا کند. پروانی در پروان، وردکی در وردک، بدخشی در بدخشان، هلمندی در هلمند. ما در ازای چه چیزی قربانی می‌دهیم؟ سرباز پروانی بخاطر عدم شناخت از اراضی وردک قربانی می‌شود. این همه خون دادن چه تغییر در زندگی ما آورده است؟ آیا ستم و تبعیض پایان یافته است؟ بحران اقتصادی پایان یافته است؟ به این روند باید پایان داد، خون فرزندان ما بی‌رنگ نیست.
Tareq Marzban

>>>   راوی
برای مردم شریف پروان و برای همه تاجیکان خراسان تسلیت میگویم.
چند سال است مینویسم که ارتش ملی اوغانستان کشتارگاه جوانان تاجیک است. قصدی، از روی پلان و نقشه ، دسته دسته در دام ها و کمین های ساختگی دولتی - طالبی به کام مرگ میروند جوانان ما. این غمنامه هنوز پایان ندارد. هیچ چاره گر و فریاد رسی هم نیست که نیست .

>>>   Paiez
پشتیبانی از کاندیدا هایی که داعیهء هویتی، فرهنگی وملی ندارند؛ خیانت به خود وتاریخ وفرهنگ خودی ست .از چنین داعیه دارانی پشتیبانی کنید!

>>>   Abdul Hai Khurasani
تمدن،فرهنگ،علم ،تاریخ و جغرافیای خراسان در منابع و متون معتبر عربی.
خوش‌تر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
مولانا
بدون تردید یکی از فربه ترین منابع و مراجع معتبر تاریخی در باره تمدن خراسان، در متون تاریخی زبان عربی موجود می باشد و امیدوارم متن این کتاب را که مختصر و مفید است تمام علماء سرتاسر خراسان در تمام مساجد و مدارس مطالعه بفرمایند.
البته بگذریم از اینکه در این اواخر برخی از چهره های تاجیک در قامت پیشمرگان گفتمان فاشیسم قد برافراشته اند و سرباز فدایی گفتمان جعلی افغانیسم شده اند.
کتاب خراسان؛ نوشتهٔ محمود شاکر و چاپ مرکز اسلامی بیروت در سال ۱۹۷۸ میلادی یکی از کتابهای قابل مطالعه در باره خراسان می باشد.
لینک کتاب در کامنت اول به اشتراک نهاده شده است،...

>>>   Khorasan Seddiq
او مردم پنجشیر هوشیار شوید.....در زیر پای دشمن فرش سرخ هموار نکنید....به دشمن التماس و چاپلوسی نکنید...از دشمن طلب عاطفه و مهربانی نکنید. ...غنی و کرزی به خون تاجک ها تشنه هستند.....شما چرا هوشیار نمی شوید....از خودخواهی و بی عقلی تان سرود ملی و بیرق و قدرت و زور را پشتون ها از تاجک ها گرفتند....مارشال لوده را پشتونها قسمی کشتند که خون اش نریخت...ربانی و داوود داوود و سعید خیلی و شاه جهان نوری وغیره را پشتونها کشتند. ..کل اش از خودخواهی و بی عقلی شما است....همین فعلا از درون شما مردم جاسوس‌های مثل امرالله صالح و جرات و قانونی وغیره کسانی هستند که تاجک ها را فروخته میروند....آخر عبدالله عبدالله خودش به زبان خود میگویند که من افغان =پشتون هستم و به آن افتخار می‌کنم......ولی شما مردم بی عقل و لوده در پشت پشت عبدالله میگوید زنده باد عبدالله.....این عمل شما مردم پنجشیر اوج خودخواهی و جهالت و مزدوری و چاپلوسی و بی عقلی و ساده لوح بودن تان را نشان میدهد....به لهاذ خدا روح احمد شاه مسعود را شما پنجشیری های کوتاه فکر و جاهل هرروز در میدهید.....تا چی وقت شما چاپلوسی به پشتونها میکنید تا چی وقت شما در زیر پای دشمن فرش سرخ هموار میکنید...قدر تان را بدانید شما مردم سلحشور بودید....امروز چرا به دشمن چاپلوسی میکنید......حداقل بخاطر روح احمد شاه مسعود به دشمن سر خم نکنید. .خود تان را در مقابل دالر و قدرت های میانتهی و چند روزه نفروشید...پشت پشت کون عبدالله و غنی و کرزی و گلبدبن و احدی و خلاصه پشت پشت پشتون های وطن فروش نروید.....عزت و اقتدار و قدر تان را دوباره به دست بیاورید...دیگر زیر پای غنی یهودی فرش سرخ پهن نکنید.....استقلالیت تاجک ها نفروشید.......

>>>   حالا واضح شد كه خواست صلح با طالبان ، خواست افغانستان نبوده بلكه خواست ترامپ و أمريكا است كه فعلاً أمريكا بالاخره تصميم گرفت كه حكومت كابل استعداد آوردگان و برقرار كردن صلح را نداردفلهذا بمقامات امريكائي خود دستور داد كه خودشان با طالبان معامله نمايند، و همان طوري كه وزير خارجه أمريكا غني را گفته بود تا دو ماه تغيرات مورد قبول ما را بياوريد و يا منتظر حكومت مؤقت باشيد، كه اين طرح أمريكا شباهت به طرح گلبيدين و مخالفين ديگر مانند ضياء مسعود و معلم عطاء و .... دارد، و هم چنان در اين أواخر در ملاقات معاون وزارت خارجه أمريكا با گلبيدين در دارالامان ، اين خانم از گلبيدين بنام پدر سياست افغانستان ياد كرده بود، كه اين خود دلالت به خواست تغيرات امريكائي در حكومت كابل و چهره هاي مطلوب شان ميكند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است