دولت: قیصاری علاوه بر جرایم، با طالبان رابطه داشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۷/۴/۲۵ کد خبر: 152761 منبع: پرینت

معلومات یک منبع حکومت نشان می دهد که نظام الدین قیصاری، حدود ۲۰ دوسیه جرمی شامل زورگویی، قتل، اخاذی، فعاليت هاى مسلحانه عليه نيروهاى امنيتى و غیره را دارد.
منبع نوشته است که زورگویی و تهدید، درگیری های تنظیمی، فعالیت های غیر قانونی اقتصادی، توطیه سازى و ادعای کاذب نيز شامل دوسيه هاى جرمى قيصارى مى باشد.

نظام الدین قیصاری و شمارى از محافظان وی، شام ١١ سرطان از سوی قطعه کماندو در میمنه مرکز ولايت فارياب با شمارى از افرادش بازداشت شد و به کابل انتقال گرديد.
در گزارش ها آمده است که روز گذشته، هشت تن از محافظان قيصارى رها شده اند؛ اما قيصارى با شماری از محافظانش در بازداشت می باشد.

اوراق ثبت شده در یک منبع حکومت که در اختیار پژواک قرار گرفته است، نشان مى دهد که قيصارى به دست داشتن در جرايم مختلف متهم مى باشد.
به اساس اين اوراق، قيصارى در کنار آزار و اذيت مردم با سازماندهی جنگ های تنظیمی و قومی، وضعیت امنیتی را در سطح فاریاب مغشوش ساخته، استفاده سوء به نفع سازمان سیاسی و عملکرد های فراقانونی خویش نموده است.

در قسمتى از اين اوراق آمده است که قیصاری تقریبا ۸۰۰ تن افراد مسلح غیر مسئول، بیش از ۸۰۰ میل سلاح های مختلف النوع شامل کلاشنکوف، هاوان، دهشکه، راکت انداز، زیکویک و توپ ۸۲ میلی متری، ۲۰ عراده واسطه رينجر، ۶ عراده هاموی و تعداد زیادى وسایط شخصی در اختیار دارد.

منبع نوشته است: «آقای قیصاری حدود ۲۰ دوسیه جرمی شامل (زورگویی، قتل، اخاذی و غیره جرایم) در څارنوالی ولایت فاریاب داشته، معتاد به مشروبات الکولی بوده و افراد تحت امرش نیز به فساد اخلاقی آغشته بوده، که اکثرا از سرای ها، صرافی ها، وسایط مسافربری، قراردادی های ملکیت های شخصی اخاذی می نمایند.»

همچنان به اساس معلومات منبع، قيصارى طی مدت آتش بس؛ با قاری ذبیح الله ولسوال نام نهاد طالبان ولسوالی خواجه سبزپوش و ملا عالم قوماندان برجسته طالبان ولسوالی پشتونکوت، دید و بازدید نموده است.

در قسمتى از متن در اوراق تذکر داده شده است: «آقای قیصاری متهم به قتل، اختطاف، توطیه و اخاذی بوده و بارها با نیروهای امنیتی درگیر شده و مقامات حکومتی به شمول والی محترم فاریاب را تهدید نموده است.»

قتل، اختطاف و جرایم سازمان یافته:

در اوراق يادشده، ادعا گرديده است که نظام الدین قیصاری، متهم به دست داشتن به قتل افراد در هفت مورد ذیل می باشد: «خانم و برادر خانم خویش را در سال ۱۳۹۴، سلام یک تن از قوماندانان طرفدار فتح الله قیصاری، محمود یک تن از صرافان بازار ولسوالی قیصار، یک طفل ۱۲ ساله مسکونه قریه بوری، سید شراب مسکونه قریه بیش بلا در ولسوالی قیصار، ۳ تن مسکونین قریه سرآسیا در ولسوالی قیصار به نام های سید حسن، سید صبغت و کمال الدین مسکونه قریه دمقول، و در حمله افراد نظام الدین بالای جنرال فاروق قاطع، برادر قاطع به نام محمد زمان کشته شده است.»

همچنان به اساس یک کليپ ویدیویی، یک تن گفته است: «برادر و خواهرم توسط نظام قوماندان دوستم صاحب کشته شده است.»

در یکی از اوراقى که در اختيار پژواک قرار گرفته آمده است: «حاجی محمد گل ولد رسته خان مسکونه بارکزایی ولسوالی قیصار و رئیس شورای پشتونها در ولایت فاریاب، ساعت ۱۱ قبل از ظهر مورخ ٢٢- ٢- ١٣٩٦ از داخل شهر میمنه ذریعه تانک افراد نظام الدین قیصاری اختطاف و به ولسوالی قیصار انتقال داد شد.»

منبع نوشته است که این شخص، یک هفته بعد پس از اخذ ۶۰۰ هزار افغانی، به میانجیگری محاسن سفیدان آزاد گردید؛ اما بعد ازآن، افراد تحت امر نظام الدین دوبار بالای قریه يادشده حمله مسلحانه نموده و در نتیجه دو تن از اهالی قریه کشته شدند.

زورگویی و تهدید:
منبع نوشته است که نظام الدین قیصاری به محاصره حرم سرای مقام ولایت، تهدید به مرگ والی پيشين فاریاب (همایون فوزی) توسط تیليفون و استفاده از الفاظ نادرست به آدرس فوزی دست زده و در موارد متعدد، مانع تطبیق قانون گردیده است که مکتوب شماره ۱۷۸ مورخ ٢٤ سنبله ١٣٩٦ مقام ولایت عنوانی شورای امنیت ملی، نمایانگر عملکرد او در قبال والی فاریاب می باشد.

منبع نوشته است: «این تنش ها زمانی اوج گرفت که به تاریخ ٢٥ دلو ١٣٩٦ والی فاریاب، متن مکتوب اداره شاروالی را غرض تحت پیگرد قراردادن نظام الدین قیصاری، به قوماندانی امنیه ولایت و ریاست څارنوالی استناف ارسال نمود و آقای قیصاری، از موضوع اگاهی یافته و خشمگین شد. در واکنش به این مکتوب، قیصاری مجدداً افراد خود را به دروازه های هرات و مزار شریف فرستادُ تمامی اجاره داران شاروالی را از کمربند بیرون رانده و عواید شاروالی را در قبضه خود قرارداد.»

به اساس معلومات منبع، شخصى به نام نقیب الله ولد امیرشاه بیشتر از یک سال می شود که از طریق وزارت ترانسپورت به حیث رئیس ترانسپورت ولایت فاریاب مقرر گرديده است؛ اما قیصاری به عوض موصوف خسربره خود (انجنیر حشمت الله) را به عنوان سرپرست ریاست ترانسپورت معرفی نموده و مانع کاری رئیس قانونی ریاست ترانسپورت گرديده است.

در متن آمده است: «فعلا انجنیر حشمت الله خود را به ولسی جرگه کاندید نموده است و اسامی نقیب الله رئیس بر حال ترانسپورت، از طریق مقام ولایت مجدداً به وظیفه اش اعزام گردید؛ اما نظام الدین قیصاری با اعزام همایون خان یک تن از نزدیکانش موصوف را تهدید به مرگ نموده و اظهار داشته که دیگر در ریاست ترانسپورت دیده نشود و مسئولیت سرپرستی ریاست را به مدیر اداری ترانسپورت، شخص مورد اعتماد خویش واگذار نموده است.»

در برخى ديگر اوراق ذکر شده است که مقام ولایت، به منظور جلوگیری از فساد اداری در پوهنتون فاریاب، هيئت بررسی را تعیین نمود که نتایج مثبت در قبال داشت؛ اما قیصاری در تماس تیليفونی به معاون مقام ولایت اظهار داشت که هیات را به پوهنتون اعزام نکنید.

منبع نوشته است: «ضمنا قیصاری در تماس تلفنی مورخ ٢٥ دلو ١٣٩٦ با رییس دادستانی استیناف فاریاب، الفاظ درشت و نادرست را استعمال نموده و تهدید نموده است که " تو طرفدار والی فاریاب هستی و از طرف حنیف اتمر مشاور امنیتی ملی و رییس جمهور حمایت می شوی، این جا ولایت خودمختار است، برای هیچ کسی اجازه نمی دهم که جلو فعالیت های مرا بگیرد". بعداً یک تن از قوماندانان قیصاری به نام عبدالحق کشف با رییس دادستانی استیناف تلفنی تماس گرفته و محل بود و باش او را پرسیده است.»

در ادامه اين متن آمده است: «تهدید به مرگ رهبری حکومت محلی در حضور رسانه ها و توهین به محترم رییس جمهوری اسلامی افغانستان، در صالون مقام ولایت، به صلابت دولتی خدشه وارد نموده و بالای اذهان عامه تاثیرات منفی را بجا گذاشته است.»

همچنان به اساس اعلاميه ۱۱ سرطان ۱۳۹۷ قول اردوى ٢٠٩ شاهين، نظام الدين قيصارى متهم به زورگويى در برابر شمارى از مقامات بلند پايه حکومتى در يک جلسه در شمال کشور شده و پس از آن، بازداشت گرديده است.

منبع حاکى است که در اين جلسه امنیتی تحت رهبری معاون اول ستر درستیز قوای مسلح و حضورِ قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین، قوماندان لوای سوم کماندو، پاسوال قوماندان امنیه و رئیس امنیت ملی ولایت فاریاب و قوماندان لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین؛ نظام الدین "قیصاری" با یک رویکرد قُلدُر مآبانه زبان به اهانت و توهین گشود و اعضای جلسه را به صورت عموم خائن خطاب کرده وتهدید به کشتن نمود.

منبع نوشته است که او همچنان اعضاى اين نشست را گفته است: «همه تان را با دار و دستۀ تان کشته و تاسیسات دولتی را به آتش می کشم و به آنِ واحد نظام حکومتی را در میمنه سقوط داده وهیچ فرد حکومتی را اینجا باقی نمی مانم.»

قابل یادآوری است که قیصاری با استفاده از موقف خود، بارها عملکرد فراقانونی داشته ومردمان زیادی را مورد آزار واذیت قرار داده است؛ او در حدود یک ماه قبل نیز تمام سران نظامی ولایت فاریاب را به مرگ تهدید کرده بود.

درگیری های تنظیمی:
در نوشته های شامل اوراق یادشده که در مورد قیصاری بوده تذکر داده شده است: «اختلافات حزبی را علیه جنرال فاروق یک تن از قوماندان برجسته وابسته به حزب جمعیت اسلامی، توسط علی بای مسکونه قریه چغاتک المار و هوادارانش تشدید بخشیده، آرامش مردم را مدت ها برهم زد که باعث شهادت چندین تن از اعضای فامیل و طرفداران طرفین گردیده است.»

همچنان منبع نوشته است، کشیدگی هايى که بین وکیل فتح الله قیصاری و نظام الدین قیصاری در ولسوالی قیصار وجود داشت، با به قدرت رسیدن او اوج گرفت و چندین بار آرایش قدرت داده، افراد مسلح خود را به داخل تاسیسات دولتی ولسوالی قیصار وارد ساخته، باعث درگیری مسلحانه و کشتن افراد طرفین شده است.

منبع افزوده است که بعد از به قدرت رسیدن نظام الدین، جنگ های تنظیمی در ولسوالی گرزیوان فارياب، بین نبی شجاع و ملا فیض الله و در ولسوالی بلچراغ بین غفور پهلوان و وکیل سمیع تشدید یافته و مایه نگرانی مردم فاریاب شده است، که در نهایت زمینه برای فعالیت های طالبان ایجاد و آهسته، آهسته ساحه تسلط دولت محدود گردیده است.

توطیه و ادعای کاذب:
منبع نوشته است که به تاريخ ١٨- ٩ – ١٣٩٦ نظام الدين قيصارى، با جاسازی ماین در منزل خویش، شوهر برادرزاده اش (محمد رسول) را دستگیر نمود و نظام الدین برای محمد رسول تفهیم نموده بود که مسئولیت ماین گذاری را بر دوش بگیرد و به ارگان های عدلی و قضایی بگوید که وی این عمل را به اشاره فتح الله قیصاری و رحمت الله ترکستانی (مخالفين نظام الدین قیصاری) عملی نموده بود.

منبع افزوده است: «اما بعد از بررسی قضیه توسط څارنوال موظف، به اساس عدم دلایل موجه مبنی بر دست داشتن وکیل فتح الله و رحمت الله ترکستانی به منظور سوء قصد به جان نظام الدین توسط محمد رسول، دوسیه رد و چنین قرار صادر شد: «ارگان های کشفی و اوپراتیفی، اسامی نظام الدین قیصاری ولد عبدالقادر وظیفه قوماندان امنیه ولسوالی قیصار را تحت کار کشفی و اوپراتیفی خویش قرار داده، بعد از تثبیت به گرفتاری موصوف اقدام به اتهام ادعای کذب و توطیه بالاى فتح الله عضو شوراى ملى و رحمت الله ترکستانى قوماندان امنيه اسبق ولايت جوزجان بازداشت نموده و طبق صراحت مادۀ ١٤٧ قانون اجراآت جزايى غرض تحقيق و بررسى به مرجع ذيصلاح معرفى گردد.»

فعاليت هاى مسلحانه عليه نيروهاى امنيتى:
در اوراق به دست آمده، ذکر شده است که نظام الدين قيصارى در ماه حمل سال گذشته بالاى قواى سرحدى، مديريت مبارزه عليه تروريزم درشهر ميمنه، در ماه ثور و سرطان سال گذشته بالاى حوزۀ اول امنيتى، درماه ميزان ١٣٩٦، بالاى دفتر و محافظين والى ولايت فارياب، قوماندانى امنيه، قطعه محافظت بند آبگردان در ولسوالى المار و درماه جدى سال ١٣٩٦ بالاى منزل مسکونى سمونوال سردار محمد مدير محبس ولايت فارياب حمله کرده است.

فعالیت های غیر قانونی اقتصادی:
منبع نوشته است که نظام الدین قیصاری، با ایجاد یک بازار فروش مواشی غیرقانونی در منطقه تورپاختو، توظیف افراد در کمربندهای ورودی هرات و مزارشریف، از عواید شهرداری به صورت غیر قانونی جمع آوری و حیف میل نموده است.

پژواک موفق به برقرارى تماس با نظام الدين قيصارى نشد تا درمورد اتهامات وارد شده برآن با او گفتگو نمايد .
اما قابل ذکراست که در اعتراض به بازداشت قيصارى هزاران تن در ولايات فارياب، سرپل، سمنگان، جوزجان، بلخ، قندوز، تخار، بدخشان، غور و بغلان دست به تظاهرات زده خواستار رهايى او مى باشند.

رزاق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پژواک
قیصاری
نظرات بینندگان:

>>>   این. مجرم خاین خاین. باغی باید مطابق قانون جزا محاکمه شود

>>>   من ازفاریاب هستم این گفته همه دورغ هیچ حقیقت ندارداینجنرحشمت ازطریق مکتوب ولایت سرپرست تعین شده بود

>>>   بشرمید! دفاع این جانی کار انسان است؟ نه!
خداوند ازین بدترش کند!

>>>   رستگار دهگان
زمانی اشرف غنی گفته بود؛ چرا همه زندانیان از یک قوم اند؛ اما اکنون کسی نیست بگوید: که چرا همه کشته شدگان از یک قوم و از یک ولایت اند؟
پروانی ها تا چه وقت بهای خوشباوری شان را خواهند پرداخت؛ و تا چه وقت جوانان شان قربانی عملیاتها و کمینهای سازمان یافته ارگ خواهند بود؟
در حالیکه ارگ طرح اسکان کوچی ها، غصب و علفچر ساختن باغِها و زمینهایتان توسط کوچی هارا روی دست دارد؛ شما هنوز هم جوانان تانرا به سنگر های دفاع از آن میفرستند؟

>>>   Bahrom Khorosoni
نیرنگ فاشیزم اوغانی !!!
تفرقه بینداز حکومت بکن..... اینست دربک حکومت استبدادی معنی مکافات ومجازات.......
ازیک طرف سربازان اجیر خودرا بخاطر قتل مردم فاریاب روان میکند و همزمان به پنچشیر میرود برای پنچشیری های بیچاره اشک تمساح میریزاند. ...
وچند دانه گوسپند هم به وی گوش میدهند.

>>>   قیصاری بیچاره بیخی بیگناه است.
شرم بر کسانیکه از ظالمان و زور گویان حمایت میکنند. جواب خداوند را چگونهخواهند داد، آنهای که بدست قیصار کشته و بی عزت شدند انسان نبودند.

>>>   اگر قیصاری این جرمها را دارد و مردم را ازار و اذیت کرده است پس چرا نه تنها مردم فاریاب بلکه مردم دیگر ولایت از او حمایت می کنند. دولت باید عمل کرد خود را توجیه کند و برای او پرونده سازی کند. اگر دولت راست می گوید چرا گلبدین را که جنایات گوناگون او برای جهانیان اظهر من الشمس است محاکمه نمی کند.

>>>   پس از دسیسه سازی و دوسیه سازی های جعلی و ساختگی امنیت ملی در راس استانکزی مخالفین و مقاومگران در برابر طالبان ترورست اله دست پاکستان را با انداختن زندان زمینه فعالیت ازادانه بی ترس رابه طالبان را در مناطق و محلات را فراهم میسازد .

>>>   اگر رفيق طالب ميبود پدر غني كه دلجان باشد هم او را گرفتار و به كابل برده نميتوانست،

>>>   همه کارهایش خلاف قانون است اګر ثابت شود باید بجزای عملش رسانده شود ږآما از اینکه رنیس فاشیست و بیمغز جهان را یعنی شفتر غنی فاشیست را دشنام داده و توهین کرده باید مورد تحسین ملت واقعی افغانستان قرار بګیرد و انعام با ارزش برایش داده شود

>>>   مبارک باد میگویم به دوستم که چی انسان شریف را به حیث قوماندان خود انتخاب کرده است.
همچنان مبارک باد میگویم به هواداران گوسفندی این جنایتکار که از یک هفته به این طرف برای رهائی این جانی تضاهرات می کنند و دولت را بنام های فاشیست یا قبیله گراه متهم می کنند.
همین دیگ (هواداران گوسفندی)و همین سرپوش (قیصاری) با هم جور میایند.

>>>   تاسف آور است چى وقت اين مردم مظلوم از چنگ اين خائنين خلاص خواهد شد اين دوستم. گليم جم كه مجرم جنگى درجه يك است دستش به خون ملت أغشته است بايد اين جناب محاكمه شود و اين چوكره اش قيصارى اگر اين اتهامات بالا واقعا رأست باشد مقامات مسول هستند كه بعد از اعترافات بايد رأسا از طريق رسانه ها پخش گردد هر كس زير نام. قوم ، زبان، مليت هر چور وچپاول ، هر قتل وقتال را مرتكب شود و باز مردم عوام را فريب داده و از احساسات انها سهو استفاده نموده و به جاده ها برايند

>>>   اين چرنديات و دروغ است . ما مردم فارياب ميدانيم جمعيت و جنبش باهم برادر بودند و فعلا برادري شان قويتر شده. و موضوع ذكر شده اينجا كاملا دروغ است و توطه عليه بزرگان غير پشتون است قيصاري مدافع وطن مقابل دال خور هاي بي فرهنگ است.

>>>   اینجاست که باید به عقل ارگ نشینها خندید وانها را به مسخره گرفت اول این که ار تباط با طالب جرم نیست از الف تا یا با طالب در تماس وارتباط میباشند واتش بس مینمایند ودرجن درجن طالب را از زندان ها ازاد مینمایند وباز طالب خود دست نشانده ای کسیست که عین وغین را ساخته ودرین روزها خود ارباب ها هم اعلان نموده اند که مستقیما با طالب مذاکره مینمایند با دست نشانده ودست پرورده ای خود مذاکره میکنند !!!وباز اگر یگانه جرمی که قیصاری نزد نماینده های خارجی ها دارد همین جنگش با طالب است اگر او با طالب ارتباط میداشت مانند والی کندوزمدال میگرفت در یکی از ولسوالی ها کسی بنام حمیدالله منشی پرچمی بود اورا بعد از طرد ببرک واناهیتا از کابل در یکی از مکاتب اطراف تبدیل نمودند او بسیار چالاک ومکار بود لنگی سفید به سر نموده همیشه برای نمایش وفریب عوام به مسجد میرفت در عین حال اطاقش مملو از عکس های لنین وکتاب های کمونیستی مملو بود سرمعلم مکتب خدا رحمتش کند ادم بسیار خوب وساده بود در مرکز مکتوب می نویسد{همین حمیدالله منشی در عین حالی که پرچمی است اخوانی نیز میباشد}نوکران خارجی نیز چنین میگویند همین قیصاری در عین حالی که طالب را میکشد وارتباط با طالب هم داشت!!!
افسوس به این استذال شما خود با طالب در تماس هستید وبنام اتشبس اورا وارد شهر ها نمودید وبسیاری هاشان دیگر بیرون نرفتند ودیگران را به جرم ارتباط داشتن محکوم مینماید!!!
لالی از ننگرهار

>>>   خوب من چند پرسش دارم:
نخست: اگر قیصادری به جرم زور گویی و قانون شکنی مجازات میشود چرا جمعه خان همدرد، رئیس شورای ولایتی هرات، و ملا تره خیل چنین نمیشوند؟ مگر تره خیلی همین اکنون از زور گویی گرفته تا نگهداشتن دهشت افگنان در مرکزش بنام مدرسه انجام نمیده؟
دوم: اگر ارتباط و دیدار با طالبان جرم است، والی میدان وردک برای فیصله دعوایش که به طالبان مراجعه کرده بود چرا مجازات نمیشود؟
سوم: در زمان امیر عبدالرحمن خان که خود دست نشانده انگلیس بود، هر کسی را که خلاف منافع غلامگرایانه خویش میدیدند ، اعدام می کردند و وی را به جاسوسی به انگلیس متهم می کردند.
حالا قیصاری با چنین وضعیت روبرو است.
مگر جنگ میان جمعیت و جنش را در شمال همین مثلث شیطانی ( ارگ شورای امنیت و رئیس امنیت) سازماندهی نکرده بودند؟
در چشم ملت خاک پاشیدن است
مگر ما که مغز خر نخوردیم که چنین گول بخوریم.
آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود

>>>   مبارک باد میگویم به دوستم که چی انسان شریف را به حیث قوماندان خود انتخاب کرده است.

>>>   ظلم ، آزار واذیت این گیلم جمان راقبل ودرجریان دهه 70 مردم مشاهده کردند اینها را انسان گفته نمیتوانیم اینها همه وحشی بودند وهستند بسیارکارنیک شده که این خاین جانی گرفتارشد وباید صد فیصد به جزای اعمالش برسد ، اینها به هیچصورت نماینده قوم شان نیستند مردم شریف ازبیک بسیارخوب مردم اند وآنها ازدست این اوباشان به تنگ آمده اند وازحکومت میخواهم که امثال این وحشی هاوجنایتکاران را درسایر ولایات گرفتاروبه جزای اعمال شان برسانند اینها نظر به طالب وداعش هزاران چند به مردم شریف ما مضرتراند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است