طرح احزاب سیاسی برای برگزاری انتخابات شفاف
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۷/۴/۲۴ کد خبر: 152711 منبع: پرینت

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت های مهم ملی به منظور برگزاری انتخاباتی سالم و عاری از تقلب که برای همه قابل قبول باشد بر تعمیل و توجه بر پیشنهادهای آتی تاکید می نمایند.

1. استفاده از تکنولوژی بایومتریک:
ما احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی روند کنونی ثبت نام را که به دلیل عدم محاسبه دقیق و برخورد غیرتخصصی با این پروسه حکومت و کمیسیون انتخابات وقت گرانبهای مردم افغانستان را به هدر داده و میلیون‌ها دالر هزینه کرده اند ناقص، فسادزا، زمینه ساز تقلب و بحران آفرین می‌دانیم و برای برگزاری انتخابات شفاف، بدون تقلب و قابل قبول برای همه طرف‌ های سیاسی خواست ما این است که هرچه عاجل این پروسه‌ی ثبت نام که نمی‌ تواند جلوی تقلب را بگیرد باطل اعلان شود و ثبت نام مجدد با استفاده از تکنولوژی بایومتریک آغاز گردد.

2. تغییر نظام انتخاباتی:
ما احزاب، جریان های سیاسی و شخصیت‌های مهم ملی بر تغییر نظام رای واحد غیر قابل انتقال (SNTV) به نظام چندبعدی (MDR) تاکید داریم. در نظام انتخاباتی چند بعدی برای تمامی باشندگان افغانستان اعم از مهاجرین، بیجا شدگان داخلی و کسانیکه در مناطق ناامن به سر می‌ برند زمینه استفاه از حق رای شان فراهم است و هر فرد واجد شرایط می‌تواند در نزدیک ترین حوزه انتخاباتی رای خویش را به کار گیرد.

این نظام در کنار سادگی و تناسب حداقلی دست‌ کم دارای سه حسن مهم است؛ حفظ توازن نمایندگی در ولایات، حفظ توازن قومی در سطح کشور و ایجاد فرصت‌های برابر و حفظ عدالت بین نامزدان حزبی و نامزدان مستقل.

عناصر نظام چندبعدی در مقایسه با نظام موجود در ساده‌ترین شکل ممکن اینگونه قابل توضیح است:
حوزه‌های انتخاباتی: در نظام چندبعدی حوزه‌های انتخاباتی ولایت است ایتلاف‌ها و احزاب فهرست نامزدانشان را به سطح هر ولایت اعلان می‌نمایند و شمارش آرا نیز در هر ولایت صورت می‌گیرد.

حق رای: هر رای‌دهنده در نظام چندبعدی دارای یک حق رای است.

شمارش در محل: شمارش آرای هر نامزد قطع نظر از اینکه حزبی است یا مستقل در محلات رای‌دهی به نام خودش صورت می‌گیرد.

فرمول محاسبه و توزیع کرسی‌ ها: در نظام چندبعدی بجای فرمول اکثریتی از فرمول تناسبی استفاده می‌شود آرای هر حزب و یا ایتلاف در این نظام در داخل فهرست مربوطه قابل‌ انتقال است و کرسی‌ها به اساس فرمول بزرگترین باقی مانده به تناسب آرا توزیع خواهد شد.

رقابت: در نظام چند بعدی نامزدان مستقل با نامزدان حزبی در یک میدان و با یک قاعده رقابت می‌کنند یعنی اگر آرای احزاب در داخل فهرست ها‌یشان قابل‌انتقال است آرای نامزدان مستقل نیز در صورت تشکیل فهرست قابل‌ انتقال می‌باشد برای اینکه رای نامزدان مستقل و احزاب کوچک و نوپا به هدر نرود آنها فرصت دارند ایتلاف انتخاباتی و فهرست مشترک داشته باشند و رای شان مانند احزاب در درون فهرست‌های انتخاباتی‌ شان قابل انتقال باشد کمیسیون انتخابات نامزدان مستقل و احزاب نوپا را ترغیب نماید تا یا خودشان ایتلاف انتخاباتی تشکیل دهند و فهرست ارایه نمایند و یا در یکی از ایتلاف‌های انتخاباتی احزاب شامل گردند.

تعداد نامزدان هر فهرست: تعداد نامزدان هر فهرست که ممکن است فهرست یک حزب، فهرست ایتلافی از احزاب و یا فهرست نامزدان مستقل باشد حداکثر به تعداد کرسی‌های همان حوزه می‌باشد یعنی به‌صورت بالقوه هر حزب می‌تواند در کل افغانستان با تفکیک حوزه‌ها حداکثر به‌ اندازه کل کرسی‌ های مجلس نمایندگان (250) نامزد معرفی نماید.

تخصیص کرسی در داخل فهرست‌ ها: در داخل هر فهرست کرسی‌هایی که به تناسب کل آرای هر فهرست در یک حوزه انتخاباتی به آنها تعلق می‌گیرد به ترتیب به افرادی تخصیص می‌ یابد که نسبت به سایر نامزدان داخل آن فهرست آرای بیشتر به دست آورده اند به طور مثال اگر یک فهرست متشکل از ده نفر باشد و مجموع کرسی‌ هایی‌ که متناسب به آرا به آن لیست تعلق گرفته است دو کرسی باشد آن دو کرسی از میان آن فهرست به دو نفری تعلق می گیرد که نسبت به دیگران بالاترین آرا را بدست آورده اند.

کرسی های اختصاصی زنان: کرسی های اختصاصی زنان در این نظام ساده‌تر از نظام موجود راه حل دارد. هر حزب و ائتلاف به موجب قانون و طرزالعمل مکلف می‌شوند درصورتیکه تعداد نامزدان در فهرستشان برابر با تعداد کرسی‌ های یک حوزه باشد سهمیه زنان را در فهرستشان در نظر ‌گیرند.

3. نظارت تاثیرگذار احزاب و نهادهای بی‌ طرف مدنی بر تمام پروسه‌ های انتخابات:
ما احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت های ملی یکبار دیگر تاکید می‌کنیم که از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی و نهادهای بی‌طرف مدنی، زمینه‌ی نظارت و اشراف تاثیرگذارِ احزاب سیاسی برتمامی پروسه‌ های انتخابات فراهم شود و هیچ تصمیم و اقدام کمیسیون‌ های انتخاباتی به دور از نظارت و اشراف احزاب انجام نگیرد.

درصورتیکه حکومت کمیسیون انتخابات و جامعه جهانی به این خواست‌‌ های معقول و برحق احزاب و جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های مهم ملی تمکین نکنند و این پروسه معیوب و بحرانزا را همچنان پیش برند ما تمام گزینه‌ها را قابل بحث دانسته و از همه امکاناتمان برای جلوگیری از اجرای آنکه به صورت قطع برای افغانستان بحران آفرین است استفاده می‌ کنیم.

و من‌ الله التوفیق

بها بقایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب سیاسی
انتخابات شفاف
نظرات بینندگان:

>>>   تا اکنون دروسط این رهبران اعتمادبه اوجود نیامده یکی بالای دیگر چندان باورمند نیستند فکرکنم نوشته وقطعه نامه شان روی کاغذ باقی خواهد ماند وازسلابت که دارند کاسته خواهد شد.

>>>   بسمه تعالی
لطیف پدرام:
هشدار به مزدوران و تسلیم طلبان خودی!
در یکی از حساس ترین لحظات تاریخ سرزمين مان خراسان، قرار داریم. بسیار دیر نخواهد بود که سرنوشت ما، سرنوشت اقوام تحت ستم به دست آزادگان و مبارزین راه حق و شرف و سربلندی رقم بخورد یا به دست دژخیمان شوونیست‌ و دشمنان آزادی و عدالت.
"یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست
از نقطه ای بترس که شیطانی ات کنند"!
ما به همان نقطه رسیده ایم. به مرز تسلیم به شوونیست‌ها و ستمگران و یا مبارزه و مقاومت و مجاهدت در برابر این جفا کاران و ستم پیشه گان تاریخ.
ما راه آزادی و عدالت را برگزیده ایم و آزاد زیستن و در عدالت زندگی کردن را. ما این راه و مسیر را سخت ،دشوار و خطر خیز می شناسیم اما نه خیالی و دست نیافتنی.
زمانی که می گوییم با اعتقاد و باور به عدالت و حقوق شهروندی برای همه ی اقوام، می خواهیم سمبول های ملی را( اگر ملتی باشد) ملی بسازیم و یا عادلانه بسازیم- سرود،بیرق و پول، نام های عمومی( فرودگاه کابل)،قدرت، ثروت و تصمیم گیری را و نام کشور را، شوونیست‌ها که خیر، مزدوران داخلی و درونی خودمان ، فریاد بر می دارند که این خواست ها خیالی اند و یا برخلاف واقعیت های موجود اند!!
من به صراحت به این تسلیم شده گان فرومایه می‌گویم، مگر همین سرود ملی و همین نشانه ها و سمبول ها در لویه جرگه ی فرمایشی قانون اساسی، بعد از کنفرانس بن،در پیش چشم شما به اصطلاح نماینده گان اقوام پشتو نشدند؟ همین چند ماه پیش برای تان زبان نساختند؟ در حضور شما نام فرودگاه کابل را تغییر ندادند؟ در کار تغییر هویت تان نیستند و به زور تذکره ی قومی توزیع نمی کنند ؟ چرا ایجاد این تغییرات برای شوونیست‌های پشتون خیالی نیستند،و شدنی اند و تحقق پذیر اند، اما برای شما مزدوران جبون و معامله گر خیالی و غیرواقعی به نظر میایند؟
هر بار که ابتدایی ترین حقوق مان را می خواهیم عنوان کنیم شما مزدوران خودی در برابر ما "هفت خوان" ترسیم می کنید. به خاطر بسپارید ما از این هفت خوان"رستم" وار خواهیم گذشت و به شما نفرین خواهیم گفت. - به خاطر خیانت های تان و سکوت شرم آورتان و این که میلیون ها انسان مظلوم را در مسیر تباهی و سرافکندگی و تسلیم طلبی قرار دادید. یا تشویق نمودید و خیانت ها و دروغ های تان را توجیه کردید.
ما واقعیت ها را در مدنظر قرار داده ایم، واقعیت شوونیسم،ظلم، پاکسازی هویتی، برتری طلبی قومی و نیز واقعیت جبن، چاپلوسی ،پول پرستی،فساد مالی، فساد اداری و سرخمی تان و عقب نشینی تان را در برابر شوونیست‌ها و فاشیست ها.اگر این ها واقعیت اند و اگر قدرت و زور وام گرفته ی شوونیست‌ها و حمایت چند تا اشغالگر و اجنبی از آن ها شما را وحشت زده ساخته و تا سرحد خیانت و بردگی و تسلیم طلبی فروکاهیده است، ما شجاعانه و استوار در برابر این واقعیت ها خواهیم ایستاد و خواهیم جنگید. اگر شوونیسم، ظلم و بی عدالتی و تسلیم طلبی شما واقعیت های سرزمین ما اند و جریان های مسلط اند ما برخلاف این واقعیت ها و جریان ها شنا خواهیم کرد. جان و زندگی ما هزینه ی ناچیزی برای تحقق آزادی و عدالت خواهد بود. به شما مزدوران داخلی توصیه می کنم اگر خیری نمی رسانید دست به شرارت هم نزنید. همه می میرند و شما مزدور های فرومایه هم می میرید!
از تمام آزادی خواهان و عدالت طلبان صدیق و راستین تمنا می کنم راه خود را از راه ستمگران شوونیست‌ و مزدوران داخلی جدا بسازند.
یاحق!
نوت: شعر از فاضل نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است