ایتلاف جدید در آزمونگاه طرح تغییر ساختار نظام کنونی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۷/۴/۲۳ کد خبر: 152679 منبع: پرینت

ایتلاف جدید با محوریت چهره های آشنا و اقتدارمندان دیروزی و امروزی قدرت وثروت اگر برنامه ای هدفمندانه برای نجات کشور مبتنی بر استقرار «جمهوری فدرال» نداشته باشد از همین حالا می توان گفت که این ایتلاف برای حفظ ثروت های بادآورده و ضمانت اقتدارشان در دولت موقت مطروحه و هم رهایی از فرایند محاکماتی آینده بوده که در محور منافع شخصی شان گردش دارد در گذشته هم ما شاهد ایتلاف های بی برنامه بوده ایم که تمام هم و غمشان نصب افرادشان در کرسی های دولتی و پست های دیپلوماتیکی بوده است تا بدینوسیله ثروت های شاهانه شان را ضمانت نمایند.

ما اکنون شاهد اعتراض هزاران در هزار انسان این سرزمین در شمال، شمال شرق، مرکز و غرب افغانستان هستیم که از بی عدالتی، استبداد، فقر و کشتار علنی صدای شکوهمند دادخواهی شان را بلند کرده اند در این کانون های اعتراض هم باید صدای تغییر نظام متمرکز و استبدادی به نظام فدرالی فریاد گردد چون یگانه راه رهایی از خودکامگی، استبداد و بی عدالتی استقرار جمهوری فدرال وشکل گیری خود ارادیت های محلی است و بس دیگر هیچ بدیلی را نمی توان جایگزین ساختار فدرالی برای تامین صلح و عدالت ملی در کشور ساخت.

ایتلاف جدید، بدون برنامه ی تغییر ریشه ای ساختار نظام متمرکز ریاستی کدام هدف دیگر را برای نجات کشور می تواند تعقیب کند؟ اگرباور این ایتلاف بر حفظ نظام کنونی باشد و فکر می کنند که صرفا با تغییر چهره ها مثلا بجای احمدزی و کرزی کشور را از بحران نجات می دهند خیال باطلی بیش نیست. طرح دولت موقت سه ساله در اثر تشکیل مجلس بزرگان (لوی جرگه) با حفظ همین ساختاری به بن بست رسیده هیچ چیزی را تغییر داده نمی تواند.

قرار گرفتن مجدد کرزی بر اریکه ی قدرت تکرار همان دور باطل است که بدتر از حال کشور را به سراشیب سقوط و تجزیه سوق خواهد داد اما اگر ایتلاف جدید باور به حفظ یکپارچگی کشور دارد باید هدف اصلی و بنیادی اش تغییر نظام کنونی به جمهوری فدرال باشد و اگر این هدف را پیش بکشد ما با تمام توان از این ایتلاف حمایت می کنیم در غیر آن صف فدرال خواهان کشور از اینگونه ایتلاف ها جدا بوده و حنجره هایی برای ده ها هزار معترضی خواهند شد که امروز در فاریاب، مزارشریف، بدخشان، میمنه، جوزجان، بغلان، تخار، سرپل، بامیان، هرات و جاهای دیگر به میدان آمده اند و شعار عدالت و آزادی از انحصار، استبداد، تمامیت خواهی، خودکامگی و کشتاردولتی و طالبی سرمی دهند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف جدید
ساختار نظام
نظرات بینندگان:

>>>   این ایتلاف ها را به قدر کافی آزمایش کردیم. چیزی به دردبخور از آن بور نمیشود. کسانی فدرال میخواهند که از دالر های باد آورده بی بهره مانده اند. مانند پدرام.

>>>   نوسنده خوب است كه پشت تقواو پرهيزگاريته پكيري .
غوري

>>>   Salam
به اين مهره هاى سوخته ، آزمون شده و فاسد بايد سر انجام نه گفت و از اينها عبور كرد، در هر نظام و حكومت و سيستم كه اينها باشند ، فاجعه مضاعف خواهد شد و كشور راه به سوى تغيير را نخواهد پيمود ، از اين دايره يى شيطانى نسل جوان بايد سر انجام خود را بكشد و خود ابتكار عمل را به دست بگيرد. با اين افراد فاسد نمى شود فدرال ساخت ، نمى شود مردم سالارى و عدالت اجتماعى را تحقق بخشيد . اينها ستون اساسى مافياى قدرت و همكاران نزديك فاشيزم قبيله بوده اند

>>>   Khurasani
بازی باخت باخت میز نامتوازن هوتل سرینای کابل
این جمع نامتوازن در یک اقدام دیرهنگام، خواستار « باطل شدن روند ثبت نام رأی دهنده گان با شناسنامه های کاغذی شده و بر ثبت نام رأی دهندگان از طریق سیستم بایومتریک تأکید ورزیده اند.»
دلیل این درخواست شان را برنامه ریزی حکومت برای سازماندهی ورود ۱۵۰ نماینده جوان و غیر مرتبط با سازمان های چپ و راست عنوان کرده اند.
از این درخواست دیرهنگام شان پیداست که اولاً خودشان فاقد برنامه ریزی موفق در میان نسل جوان هستند و ثانیاً این نشست شان یک واکنش سیاسی در برابر استراتیژی ارگ می باشد.
اما نکته‌ی مهم این است که آیا درخواست بایومتریک زمینه صدور شناسنامه های الکترونیکی را فراهم نمی سازد؟
دقیقاً این درخواست بستر صدور شناسنامه های الکترونیکی را برای ارگ فراهم می آورد و در آنصورت به طور طبیعی با توجه به ثبت هویت ملی واژه ( افغان) راه برای رسیدن اهداف بزرگ‌تر ارگ فراهم می شود.
واقعیت تلخ این است که این جمع مستأصل شده اند و هیچ برنامه مدون راهبردی برای حل بحران کشور ندارند.
سقوط این حکومت که باید آخرین گزینه‌ی سیاسی باشد از دهلیز کاخ سپیدار می گذرد، یعنی اگر این جمع قناعت داکتر عبدالله را فراهم آورند که یا حکومت را با احراز صلاحیت مجبور به تمکین درخواست های قانونی شهروندان کشور نماید و یا با گزینه استعفا و اعلام آمادگی برای دولت مؤقت نقطه پایان بر طومار ننگین حاکم روان پریش ارگ بگذارد.
جالب اینجاست که وقتی برای نخستین لحظه ها به این تصویر نگاه کردم ، نمی دانم چرا بیدرنگ به یاد میز مخفی سران سریال معروف ( مافیا حکومت نمی کنند) افتادم، بعداً متوجه شدم که شکل میز و نمای صالون شباهت عجیب به همان میز دارد.

>>>   Khorosoni
دنیایی که وجدان بخاطر موقف فروخته میشود....
سیاست به اندازه بی عزت وبی ارزش شده است که حتی شرفباختاگان میتوانند پدر کشته های خویشرا درآغوش بگیرند.وصرف نظر ازاینکه شرم وننگی داشته باشند.
...

>>>   Anwar Rawi heeft een bericht gedeeld.
با فاشیست ها مزاق نمیشه ؛ اینست نتیجه خوشخیالی های کسانیکه فاشیزم اوغانی را درست نشناخته اند و هنوز هم توقع انسانیت و برادری با فاشیست ها دارند . اگر فاشیست ها بیش از این مجال داده شوند و قدرتمند گردند همه اقوام دیگر را نعل خواهند کرد ؛ از این موقع استفاده کنید و بیخ و بنیاد فاشییزم را بر اندازید ؛ با فاشیزم مدنی بازی بدرد نمی خورد ؛ اگر کلی عمر هم شعار بدهید و به ؛ خیابانها بریزد و شعار داده گلوی تانرا پاره کنید از فاشیست ها چیزی اصول نخواهد شد ؛ فاشزم فقط با زور کپ را می فهمد فقط بازور!

>>>   فیدرالیزم واقعی یگانه راه حل معضله های کنونی افغانستان است.
م.د . کندهاری

>>>   غنی و گلبدین فاشیست بدکار
جنایتکار و بیدین و تبهکار
ترور و قتل اقوام مینمایند
برای دولت فاشسیت مکار

>>>   Shamal
برای تمام روشنفکران این جامعه مخصوصا" جوانان ما اعم از تاجک ، پشتون ، هزاره ، ازبک ، نوستانی بلوچ و همه اقوام ساکن این سزمین که صادقانه خواهان یک پارچگی این وطن هستند یاددهانی میگردد که ازین فرصت بدست آمده استفاده کنند و نگذارند اجاره داران و تیکه داران سیاست چوکی و پول، بازهم اختیار مردم بی چاره را بدست گرفته وباز هم خواست ها برحق ، وحقوق شهر وندی را با گرفتن چوکی و مقام معامله کنند و یک بار دیگرمملکت را به بحران دیگر بکشانند. این بار برای تعین سرنوشت ساز از جمله تغیر نام افغانستان ، که ختم دشمنی های قونی است و تغیر نظام به فدرالی که برای جلوگیری از پارچه شدن مملکت یگانه راه است مبارزه کنند وبه هیچ خواست دیگر تسلیم نشوند بگانه را پیروزی است وبس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است