بیاد سالگرد آسمانى شدن شهید سید اسماعیل بلخی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۶    ۱۳۹۷/۴/۲۳ کد خبر: 152650 منبع: پرینت

هوالشهيد
٢٤ سرطان؛ چهل و نهمين سالگرد آسمانى شدن يكى از بنيانگذاران بيدارى و روشنگرى، شخصيت شجاع و شاعر انقلابى و مبارز راه آزادی افغانستان (شهيد سيد اسماعيل بلخى) را تسليت عرض می‌نمایم.

رژيم مستبد، ستمگر و ظالم ظاهرشاه براى اينكه به چور و چپاول سرمايه‌هاى ملى افغانستان بپردازد و سلطه‌ی خاندانش بر حكومت افغانستان را دایمی گرداند و به نابودى عدالت‌خواهان و روشنفکران و آزادی‌خواهان ادامه دهد، از هيچ نوع تلاش و كوشش مذبوحانه‌ى براى اين كه مخالفان جناياتش را بيشتر آشكار نكنند دريغ نورزيد و اقدام به تبعيد، زندان، شكنجه و شهادت مردان بزرگ روزگارش نمود و دستان كثيفش را به خون تعداد زيادى از مردم آلوده نمود.

يكى از صدها مرد آزادی‌خواه و انقلابى و عدالت‌خواه در زندان مخوف ده مزنگ كابل؛ (شهيد سيد اسماعيل بلخى) بود.
روحش شاد، يادش گرامى و راهش پر رهرو باد و نابود باد ظلم، ستم، تبعيض نژادى و قوم‌گرايى در وطن عزيزمان افغانستان.

شرح اين هجران و اين خون جگر
اين زمان بگذر تا وقتى ديگر

گل لبخند
دلش دريايى از عشق و صفا بود
تمام لحظه‌هايش با خدا بود
گل لبخند دايم بر لبانش
تعصب از مرام او جدا بود

غلام‌نبى اشراقى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشراقی
بلخی
نظرات بینندگان:

>>>   جوانان در قلم رمز شفا نیست
دوای درد استبداد خون است
ز خون بنویس بر دیوار ظالم
که آخر سیل این بنیاد خون است
«علامه شهید بلخی»

>>>   تکه ی تاریخی خدمت دوستان بعرض برسانم و آن اینکه: بنده شخصا از مولانا غلام رسول که شخص فاضل ودانشمندی بود که از کسب دندان سازی در هرات ‌و مشهد امرار معاش می نمود ‌و از آنجاءیکه گاه گاه منبر هم می رفت مردم ‌و روشنفکران ایشان را بنام (مولانا) یاد می‌کردند و ‌می شناختند. . واگر کسی نام ایشان را می گرفت غالبأ مردم نمی شناختند. ایشان فرمودند بعد از اینکه شهید بلخی گرفتار شد وعازم زندان گردید دوستان پی چاره جویی شدند. آمدیم خدمت شهید نواب صفوی وبه ایشان گفتیم که امکان شهید شدن بلخی بدست ظاهر خان است. شهید نواب درنامه ی که در سر برگ آن، عکس تفنگچه ی که مرمی سرخی از آن تفنگچه در حال بیرون شدن بود؛ در نامه عنوانی ظاهر خان از کشته شدن بلخی اخطاریه ی مرقوم نموده بود. که همین نامه باعث زنده ماندن بلخی شد که چند سالی در زندان ماند.
سهیل از مشهد مقدس.

>>>   فرهنگ دوستانی که می خواهند راجع به شخصیت شهید بلخی معلوماتی بدست آورند می توانند کتاب (شهیدبلخی) که استاد عرفان وادب علامه سترگ سعادتملوک تابش به رشته تحریر آورده مطالعه فرمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است