تلفات ناشی از سیلاب در پنجشیر
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۷/۴/۲۱ کد خبر: 152617 منبع: پرینت

تلفات ناشی از سرازیر شدن آب یخچال دره پشغور ولسوالی حصه اول ولایت پنجشیر

طبق گزارشات ابتدایی برگرفته شده از صحبت های اهالی دره پشغور ولسوالی حصه اول ولایت پنجشیر حوالی ساعت 12 الی 12:30 شب 21/20 سرطان که در اثر فرو ریختن احتمالی یخچال‌ های طبیعی در اطراف حوض "پس کندا" در ارتفاعات کوه پشغور که در اثر آن خسارات ناشی از سیلاب حدودن ده قریه از بین رفته است:
1. قریه گداره تخمین می شود که 35 باب منزل مسکونی تخریب شده است
2. قریه شجاع خیل تخمین می شود که 40 باب خانه تخریب گردیده است
3. قریه لشکری خیل تخمین می شود که 15 باب خانه تخریب شده است
4. قریه رییس خیل تخمین می شود که 20 باب خانه تخریب شده است
5. قریه باغ آیا تخمین می شود که 20 باب خانه تخریب شده است
6. آسیاب آبی تخمین می شود که 7 باب خانه از بین رفته است
7. مسجد خرد و بزرگ که شامل مدرسه نیز می باشد تخمین می شود که به تعداد 7 محراب تخریب شده است

هچنان در قسمت بازار پشغور خسارات وارده قرار ذیل گزارش شده است:
1. کانتینر که شامل دکان و کاراج موتر می باشد تخمین می شود که به تعداد 85 باب
2. موتر تخمین می شود که 100 عراده را آب برده باشد
3. پروژه های برق آبی کوچک تخمین می شود که به تعداد 15 پروژه تخریب شده است
4. پل پیاده رو به تعداد 2 پل و 4 پل موتر رو ازبین رفته است
5. تخریب ده ها جریب زمین زراعتی

تعداد تلفات جانی:
1. زن 2 تن
2. مرد 4 تن

این آمار و ارقام بعد از بررسی های دقیق قابل تغییر می باشد.

دفترمطبوعات مقام ولایت پنجشیر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیلاب
پنجشیر
تلفات
نظرات بینندگان:

>>>   Baha
سپنتا نوشته : هر از گاهی که فساد برادران کرزی بالا می گرفت، موضوع تلفات ملکی را برجسته می‌کرد تا افکار عامه آن سو جلب شود، حال حقارت اشرف غنی و اهانتی که به وی از سوی وزیر خارجه امریکاشده است اذهان مردم را به یک حادثه طبیعی جلب می کنند
Beheren

>>>   می ترسم که حادثه ی پنجشیر عمدی نباشد.

>>>   اسماعيلون دشمن شماره 1 مردم فارسی زبان بخصوص دشمن مردم پنجشیر و زمره فاشيست شان در راسهم اشرف غني و فاشيستهاي دوربرش در رياست جمهوري نسبت اين سيلاب كه مردم پنجشیر را خساره مند نموده است چشن و خوشحالی بر پاه میکنند شاید فی مابین خود تبریکی هم ردو بدل خواهند کرد . در این هیچ شک وتردید وجود ندارد اگر همه پنجشیر را با ساکنین آن سیلاب ببرد و یا حریق شوند فاشیستهای بی خرد لجوج کینه توز احساس خورسندی میکنند .

>>>   ul Panjshiri en 3 anderen.
قرار برخی از گزارشهای غیر رسمی و گمانه زنی های قوی ، حادثه ای که در پشغور پنجشیر رخ داد ، خشم طبیعت نبوده است. میگویند که ساعت یک همان شب طیاره های هلیکوپتر به صورت مشکوکی بر فراز همان منطقه در گردش بودند و قبل از سرازیر شدن آب، صدای انفجار شنیده شده و لرزش زمین احساس شده بود. گمان قوی وجود دارد که همان قسمت خاص حوض پشکندا مطابق سنجش و نقشه انفجار داده شده است تا آب راست و مستقیم تمام خانه ها و زمین زراعتی منطقه را زیر بگیرد و باعث تلفات و تخریبات زیاد گردد. این یک ضربه بسیار سنگین بود بر پیکر اجتماعی و اقتصادی مردم شریف پنجشیر . احتمال اینکه همان قسمت خاص « بند پشکندا » خود بخود منهدم شده باشد، بسیار کم است. ناظرین این حادثه را با آوازه های چند روز پیش مبنی بر زهری شدن دریا پنجشیر رابطه میدهند و دست تروریست های حزب اسلامی را در موضوع دخیل میدانند. این حادثه باید به صورت جدی و همه جانبه توسط یک هیات مردمی تحقیق شود.

>>>   از ګلبدین خانن و تروریست و افغان ملیتهابنماینده ګی اسماعیل خبیث احتمال قریب بیقن که دراین حادثه دست دارند خداوند این طانفه ملعون را هدایت کند اګر هدایت شدنی نیستن رب العالمین بقدرت قهریه خود نیست ونابود شان کند الهی آمین

>>>   Rawi
بلی حرف درست است ؛ همان شب قبل از آغاز آن مصیبت صدای چرخبالها و انفجار شندیده شده است ؛ از طرف دیگر یک گروپ از افراد به ظاهر گلبدین و در واقع آی اس آی در چوکات کاموندو ضربتی جا داده شده است که موجودیت شان با مسله قیصار برملا شد ؛ چون گلبدین و پاکستان دشنمی مهار ناشدنی و کینه عمیق با پنجشیر دارند ؛ احتمال زیاد وجود دارد که این مصیبت از شاهکار های آنها باشد ... ممنون توجه شما دوست گرامی

>>>   انا لله وانا الیه راجعون !
شکر خدا را که تلفات جانی در میان نیست وگفتن جمله ای انا لله وانا ... درخسارات مالی تیز جایز است اما
مدت تقریبا سی سال با استفاده از نقوذ وقدرت سیاسی قهرمان ملی از برادرانش شروع تا هر فرد عادی پنجشیر کم وبیش در اختلاص وغصب وچپاول دست داشته از گرفتن قرار دادهای دولتی گرفته تا استفاده از کوه های زمرد وفروش سلاح وامکانات دولتی این همه یکجا شده باعث نزول عذاب وبلای خداوندی گردیده است که شاید درجمله تعدادی که دور ازین دست بردها بودند خسارت مند شده باشند
واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها الایه
این بیچاره ها عذاب بزرگان چون معنوی وقانونی ومحمدی وسروری وامرالله صالح را میکشند ومی چشند بهترین راه ویگانه چاره توبه نمودن به بارگاه خداوندی وقطع علاقه وبریدن ازین استفاده جو ها که سالها باسم این ملت وقوم خکمروای نموده اند با اینهمه به مردم مظلوم وبیگماهی که شامل این گروه خاین وظالم نمیشوند تسلیت عرض نموده خودرا درغم انها شریک میدانیم ولی خداوندج صراختا بیان فرموده وقتی عذاب ما نازل میشود لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه وقتی عذاب خداوندی بیاید تنها ظالم های شمارا نمیگیرد امید واریم که این قوم قهرمان ودست پرورده ای قهرمان ملی ومارشال بزرگ افغانستان به خداوند رجوع نموده وتعهدی را که در دعای قنوت هرشب با خدواند میدهند ونخلع ونترک من یفجرک یعنی فاجر ها وظالم هاوسرکش های بارگاه تورا از محیط وجامعه ای خودبیرون مینمایم ودور می اندازیم وبه این وعده ای خود که باخدا مینمایند عملی نمایند وگرنه خدای نخواسته منتظر بلا های بیشتر وبیشتر باشند چوب خدا صدا ندارد
پاچا خان از زدران

>>>   حادثه هولناک شکست حوض طبیعی فراز کوه پشغورولایت پنچشیر
این حوض طبیعی در فراز کوه پشغور ولایت پنچشیر قرار داشت به دلیل گرم شدن هوا با آب شدن یخ یخچال طبیعی تراکم آب زیاد لبه های حوض لمبیده و باعث سرازیرشدن سیلاب از فراز کوه به قریه جات حادثه مدهشی در قریه پشغور رخ داده است است که دست کم 500 خانه و چهارصه هکتار زمین زراعتی و با غات تخریب گرده است.
از دید آگاه هان قلم بدست ولایت این حادثه هولنک شکست یخ یخچال طبیعی حوض طبیعی پشغور به احتمال قوی در اثر گرما شدید از سبب بالاروی تعداد گله بز ها کوچی در چرگاه دره آرزو ولایت پنجشیر شهوداست که به دستور ریس جمهور غنی احمدزی در طی چهار سال حکومت او دو والی در ولایت پنچشیر که خانم های شان از قوم تبار غنی احمد زی است پشت در پشت در پشت ولایت بخاطر برنامه اسکان کوچی ها تقرر می یابند ، میبیند!
در این محل سه کاسه حوض طبیعی در فراز سلسله کوه های و پشغور و اندراب واقع است ، چراگاه دره آرزو در عقب غرب کوه پشغور و جنوب اندراب در حدود 80 کیلو متر دره طول دارد و 60 کیلومتر آن از سکنه خالی چراگاه است و در امداد 20 کیلو متر پایان دره آرزو ناحیه شتل واقع است.
از دید تجربه من افزایش چرای تعداد حیوانات در چرا گا ه کوهستان فصلی خطر حوادث طبیعی را در بسیاری افزایش می دهد ، کشور یکه کنترول در چرا حیوانات و تقویم در نحوه اداره چرا ء مانند افغانسان نداشته این نوع حوادث افزایش داده است.
از دید دانش محیط زیستی برهنه شدن کوه ها از پوشش سبز گیاهی به سبب چرای بی رویه چاروا داران محلی و کوچی ها از جمله آسیب های جدی در چراگاه مراتع یا کوهستان می باشد که در نتجه این کار خاک مستقیم مقابل شعاع آفتاب قرارا گرفته در این صورت درجه حرارت گرما در منطقه بلند می رود و خاک به مرور زمان خشک می شود و خاک دیگر توان جذب باران و نگهداشت برف را در یالها و شیبی ها ندارد. بنابرین به مروز زمان یخچال های طبیعی محل به تدریج ذوب شده و باعث لغزش توده های گل لای ، طغیان دریا و سیلاب ها در محل می شود.
باید خاطر نشان کرد که : ولایت پنچشیر بفاصله 120 کیلومتر ی شما ل شرق کابل در یک دهلیز طولانی 170 کیلومر در کوه های جنوب هندوکش ایجاد کرده است ، سلسله دره های تنک زیبا طولانی از دهن گلبار شروع تا کوتل خاوک و انجمن که دو پهلوی هندوکش بهم وصل کرده است، در فراز کوه های پنچشیر حوض های یخچالی متعدی وجود دارد که تنها چندان آن کشف شده است مانند: حوض سژاب آب گرم دارد و در دامنه کوتل خاواک واقع است ، حوض میم خان سرچشمه آب غوزه ، سه کاسه حوض پشکندا سرچشمه آب پشغور، چهار کاسه حوض در فراز کوها ی سرد طولانی دره عبدالله خیل ناحیه دره مشهور بنام حوض لالان سرچشمه آب دره عبدالله خیل و آب دره چکاور لغمان می باشد که در نقشه طبیعی افغانسان هر چهار حوض ها لالان انعکاس یافته است.

در مجموع چهار کاسه حوض مشهور به لالان « حوض شاه دریا بار » در ارتفاغ 4000 متر ی از سطح دریا واقع اند که در دهانه آتشفشان اصلی تشکیل شده است از پدیده های کمیاب طبیعی به شما می آید این حوض ها ی در بشتر از یخ زده است ، تنها زیستگاه هوای بز کو هی و پلنگ برفی مشاهد می شود .
در یا پنچشیر با تعداد 19 معاون آب فرعی دگر که از دره های راست و چپ یخچالی بدان می ریزد موضوعی است که باید مطالعات پوژهش حوض های فراز کوه های پنچشیر از نقطه نظر جغرافیه و منابع آب اهمیت زیاد دارد و ازطرف ادارات مسُول باید تحقیات انجام می گرفت که این حادث هولناک در روستا پشغور بوقع نمی آمد.

بنظر داشمندان جهان گسترش گرمایش زمین تا سال 2050 در پیش رو است ، بنابرین حوض کشف شده فراز کوه ها ی پنچشر دارای یخچل های طبیعی متعدی هستند، باید ادارات مسُول حوض ها را زیر نظر دید تحقیقاتی گرفت ، بخاطریکه هر قله یخچال برای چال یخ طبیعی خود در پاین خود حوض یخ چال دارد و در زیر یخچالها پنهان است. این برف چال پهنه برف چاله های کم ژرفاُ در کوهستان ها پنچشیر هستند که برف در آن آنباشته شده است.
از دید دانش محیط زیست من منع گله ، رمه کوچی ها در ولایت پنچشیر یکی از راه اساسی جلوگیر از حوادث طبیعی در این منطقه است که چرا بدون تقویم در چراگاه کوهی از طرف کوچی ها و مردم بومی انجام می گیرد. این نحوه چرا عوامل تخریب کننده محیط زیستی پنچشیر باعث خشم طبیعت نه تنها برای انسان ها که برای حیوانات ، ساحات سرسبز و جنگل زارها و زمین زراعتی و باغ پیامد های بد دارد. بخاطرعقب ماندگی درک کم از طبیعت حتا تسلط حد اقلی ادارات مسُول برطبیعت نداریم , پیامد های ناگواری آن از قبیل سیلاب ها ، برف کوچ ها ، رانش توده های گل ، لغزش سنگ و ترکش زمین حوض ها را در محیط در پی دارد.

ضمنا باید یاد آور شد که : با آمدن سیلاب در نیم شب در پنچشیر، هموطنان مظلوما غم بزرگی را تحربه می کنند که با نابودی انسان ها ، خانه ها زمین زراعتتی و باغ و بخصوص مناطق سبز شان گردیده است, در راستا نخست از همه ابراز تسلیت و همدری نموده و به کشته شدگان بهشت برین و بازماندگان شان از خداوند صبر تمنا داریم .

>>>   قهر خداوند بر سر شما نداف ها وموتر شوی ها امده ومیاید به این وطن خیانت کردین مال مردم را چور کردین زمین های مردم را گرفتین هیچ چیزی نداشتین حال در کابل بلند منزل های اونابه پنچشیر اباد کردین در قهر ....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است