تحلیل خوشبینانه ای بر حکومت وحدت ملی
بعد از گذشت هفده سال افغانستان یکبار دیگر در محراق توجه جامعه جهانی و در آستانه دست یافتن به یک اجماع سیاسی بین المللی قرار گرفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۷/۴/۲۱ کد خبر: 152616 منبع: پرینت

بعد از گذشت هفده سال افغانستان یکبار دیگر در محراق توجه جامعه جهانی و در آستانه دست یافتن به یک اجماع سیاسی بین المللی قرار گرفته و امیدهای جدید را برای تامین صلح و ثبات به ارمغان آورده است.

فرصت های جدید می تواند سرنخ باشد برای رفع مشکلات کشور و بیرون رفت از چالش های موجوده اما تحقق و موثریت این فرصت های تاریخی در گروی وحدت، یکپارچگی و همکاری واقعی رهبران حکومت وحدت ملی نهفته است که باید از فرصت های پیش آمده استفاده بزرگ و حتمی صورت گیرد.

فشرده این فرصت ها به قرار ذیل می باشد:
نخست؛ باید گفت که برای اولین بار مقامات عالیرتبه کشور ازبکستان بعد از سفر به پاکستان و بعد از بازدید از دفتر سیاسی طالبان در قطر وارد افغانستان شدند و ضمن دیدار با مسوولین حکومت وحدت ملی وعده سپردند که برای میزبانی گفتگوهای رو در روی نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در تاشکند آمادگی لازمی گرفته اند و از نمایندگان طالبان خواسته اند تا برای گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان به آن کشور سفر کنند ازبکستان بعنوان یک کشور بیطرف نقش خوبی برای اعتمادسازی میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان می تواند داشته باشد.

دوم؛ سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل و حمایت همه جانبه از روند گفتگوهای صلح تحت رهبری مقامات حکومت وحدت ملی نیز یکی از مواردی جدید است که در ذات خود یک اقدام جدید و کارساز می باشد در طول 17 سال گذشته مالکیت پروسه صلح به دست مقامات افغانی نبود بلکه اروپا و آمریکا صلاحیت بیشتر داشتند اما ضمن تلاش های مستقلانه حکومت وحدت ملی سفر وزیر خارجه آمریکا دو پیام واضح داشت: حمایت از روند صلح بین الافغانی و بکارگیری گزینه های نظامی علیه دهشت افکنان.

سوم؛ نشست علمای اسلامی با اشتراک نمایندگان 57 کشور اسلامی جهان در عربستان سعودی یکی از اولین اقدامات و ابتکارات جهان اسلام با مردم افغانستان بوده می تواند ضمن آنکه عربستان سعودی حیثیت مرکز جهان اسلام را دارد روابط نیک آن با طالبان نیز موثر و مثمر می باشد چون عربستان یکی از کشورهای بود که ضمن حمایت های مالی و معنوی از رژیم طالبان آنها را به رسمیت نیز شناخته بود اما تدویر این نشست و تحریم جنگ افغانستان از طریق یک فتوای اسلامی گامی بزرگ و تاریخی برای ریشه کن ساختن هراس افکنی در کشور ما بوده می تواند.

چهارم؛ ضمن تلاش ها و حمایت های همه جانبه کشورهای آسیایی، عربی و آمریکایی برای افغانستان نشست سران ناتو در بروکسل یکی از بهترین فرصت های تاریخی می باشد که از یکطرف تداوم حمایت های سیاسی، مالی و نظامی برای افغانستان را دربرخواهد داشت از طرف دیگر برای ایجاد یک اجماع سیاسی بین المللی مشمول کشورهای چین و روسیه اقدام خواهد شد. حمایت های همه جانبه سران ناتو برای حکومت افغانستان حصول رضایت و قناعت کشورهای چین و روسیه و تکمیل و تجهیز جدی و اساسی نیروهای امنیتی افغانستان، گامی جدی و عملی برای تامین صلح و ثبات خواهد بود.

نتیجتا؛ از آنجاییکه ختم هراس افکنی بعنوان یک هدف مشترک میان کشورهای مقتدر جهان نبوده اجماع جدید سیاسی بین المللی و حمایت کشورهای آسایی و عربی روند سرکوب هراس افکنان را رنگ و شکل عملی خواهد داد این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مردم افغانستان به شکل بی سابقه از جنگ و ناامنی خسته شده اند و تامین صلح و ثبات بعنوان بهترین و مهمترین رویای زندگی ایشان مبدل شده است بنابراین در صورتیکه زدوبندهای قومی، سمتی و زبانی رفع شود و رهبران کشور یک صف واحد و ملی ایجاد نمایند دست یافتن به صلح و ثبات یکبار دیگر به شکل جدی قابل حس خواهد بود.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرصت طلایی
حکومت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
اكنون كه بخش بزرگى از مردم عملن اين حكومت را نه گفته اند ، قدم بعدى چيست ! مشكل در اين نيست كه غنى خواست هاى اين مردم جدى مى گيرد و يا نه !
مشكل و پرسش اساسى بر مى گردد به خود مردم كه به خواست هاى مقطعى و كوچك اكتفا مى كنند و روزى با معامله ى تيكه داران دوباره فروكش مى كنند و يا مصمم اند جدا از عملكرد اين معامله گران حرفوى ، خود تا آخر خط كه سقوط اين حكومت و تغيير نظام است خواهند رفت و تن به تسليم شدن نخواهند داد !
فرض كنيد غنى خواست هاى كوچك شمارا كه آزادى قيصارى و برگشت دوستم است با يك چرخش تاكتيكى بيپذيرد ، باز چه ! آنگاه تصوير هاى غنى را دوباره بلند مى كنيد و باز او را رييس تان مى خوانيد ؟
آيا مى دانيد در فرجام چه مى خواهيد و چه را مى خواهيد تغيير دهيد !

>>>   mad Parwani
بوی خیانت سازمان یافته در صفوف و رهبری ارتش
خبر تاسف بار:
٣٨ شهيد و ٢٤ زخمى در دشت ارچى كندز، دشمن تمام تجهيزات اردو را هم با خود بردند.
مهم تر از خبر:
دو پرسش
۱. چرا علت و چگونگی کشته شدن ۳۸ نظامی تا به دندان مسلح خودرا نمی پرسیم؟
۲. قریب ۱۰۰ نظامی تعلیم یافته در داخل پایگاه امنیتی تقویت شده‌ی نظامی که تانگ و توپ و حمایت هوایی دارند چگونه امکان دارد ۳۸ نفر تلفات و ۲۴ زخمی بدهند و دشمن پای لچ با ظفر یابی بر‌جوانان رشید ما همه امکانات پایگاه را بیخود ببرند.

>>>   Ahmad Parwani
تردید:
احتمالا بیس امنیتی در بغلان و حوزه هشتم امنیتی در فراه از سوی کسانی در داخل نظام، به نفع طالبان سقوط داده شده باشد تا بتوانند افکار مردم را از اعتراضات گسترده مردمی در ولایات شمالی منحرف سازند.
اگر درین بازی هایی خاینانه ده ها فرزند جوان مردم شهید و زخمی میشوند و یا طالب روحیه اش بهتر شده به جنگ افزار های بیشتری دست می یابد برای این بی ریشه ها اصلا مهم نیست‌.
۳۲ تابوت آورده شده در شفاخانه ساحلی تخار

>>>   عنت:
از برکت پیمان امنیتی با آمریکا و برخورداری از حاکمیت تدبیر زیر سایه دومین متفکر جهان، طالبان فرصت و تجهیزات کافی بدست آورده اند.
خبر:
طالبان تروریست امشب #مکتب اسلام قلعه ولسوالی شرین تگاب ولایت فاریاب را توسط دو عراده اسکواتور تخریب کردند.
جاوید سلیم

>>>   فراخوان
کمپاین جهانی به محاکمه کشانیدن اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان به دادگاه لاهه
به خاطر کشتار مردم بیگناه افغانستان به بهانه های مختلف
۹ جولای ۲۰۱۸

اشرف غنی احمدزی در انتخابات سال ۱۳۹۳ خورشیدی/۲۰۱۴ مسیحی به نماینده گی تیم «تحول و تداوم» بعد از تلاش های سودجویانه و غیر قانونی به همکاری یک کمسیون فاسد اداری انتخابات، سهم ۵۰ فیصد را به دست آورد و رقیب دولتی و امور حکومتی داکتر عبدالله "اصلاحات و همگرایی" گردید. با گذشت زمان بیشترین امور کاری دولت را از عبدالله و وزرای او سلب کرد و کرسی های کلیدی وزارت خانه ها را برای تیم خویش کسب کرد.
با مرور زمان، نظریات و علایق برتری جویی او و گروه اش نسبت به اقوام دیگر کشور در کارکرد ها، سخنرانی ها و واکنش هایش تبارز یافت و مردم بیشتر از پیش به ماهیت اهداف او پی بردند. دولتی که از آمیزش دو تیم متخاصم به میان آمده است، نهایت بی مسؤولیت، فاسد و غیر مردمی است. بیشترین تلاش تیم غنی نا امن سازی صفحات شمال کشور بوده است. پیش از قدرت او مردم شمال در آرامش نسبی به سر میبردند. اینک مردم همه ولایات کشور در دشوار ترین شرایط امنیتی،‌ اقتصادی و سیاسی به سر میبرند و نسل کشی در کشور جریان دارد.
ما اشخاص و نهاد های اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی در داخل و خارج کشور، به نماینده گی مردم ستم دیدهٔ افغانستان، با اطمینان کامل میگوییم که اشرف غنی و تیمش در مواردی از این دست مجرم و محکوم میشوند:
گلبدین حکمتیار را که نامش در لست تروریستان جهان بود و متهم به کشتار مردم افغانستان به ويژه هزاران کابلی در جنگهای سال ۱۹۹۲ میباشد، بر علاوه یی که به محاکمه نکشانید، با حرمت و امکانات فراوان با تمام ملیشا و افراد مسلح در کابل راه داد؛
در صورتی که طالبان دست به حملات انتحاری می زنند و هزاران هموطن ما را در این بیش از ده سال اخیر کشته و یا زخمی نموده اند، اشرف غنی ایشان را از زندانها رها نموده و مورد عفو قرار میدهد؛
به عساکری که در برابر تجاوز طالبان می جنگند اکمالات محاربوی صورت نمی گیرد و حتی گرسنه می جنگد تا جان میدهند؛
حوادث انتحاری حتی در قلب پایتخت کشور به ساده گی سازمان دهی و تطبیق میشود و دولت صرف مردم را تسلیت میگوید و از تضمین امنیت مردم شانه خالی می کند؛
حوادث انتحاری، کشتار فارسی زبانان و ترک تباران در فرقه های عسکری، شفاخانهٔ جمهوریت، هوتل کانتیننتال، به خون کشانیدن جنبش روشنایی، جنبش گذار، جنبش رتاخیز، کشتارهندوان در جلال آباد وصد ها مورد دیگر برعلاوه که پیگیری نشد، به فراموشی سپرده شد؛
در جریان جنبش ها و حرکت های مدنی و مسالمت آمیز مردم، یا از جانب دولت به روی مردم آتش کشوده میشود یا این که مردم مورد حملهٔ انتحاری قرار میگیرند و دولت هیچگونه حس مسؤولیت نکرده است؛
در صورتی که دولت هیچگونه تضمینی برای امنیت شهروندانش داده نمیتواند، این حکومت چه معنی دارد و چرا استعفا نمیدهد؟
دولت برای بهبود وضعیت مناطق جنوب و کشیدن پشتون ها از سطلهٔ فرهنگی و سیاسی طالب هیچگونه اقدام ننموده و طالبان و داعشیان بیشترین عسکر خود را از این اقوام میگیرند و درنهایت جوانان پشتون قربانی بی تفاوتی دولت و اعمال شوم طالبان می شوند که در نتیجه این جنگ، به جنگ تباری میان اقوام مبدل شده است؛
وضع زنان در دوران حکومت اشرف غنی رقتبار بوده، قتل فرخنده در کابل، سنگسار رخشانه در ولایت غور، بریدن گردن شکریه تبسم در ولایت زابل از نمونه های هولناک این جنایات اند که متخلفین در پناه حکومت فاسد و جنایتکار بدون مجازات زندگی می کنند.
قتل و کشتار انفرادی و جمعی ژورنالیستان در دوران حکومت غنی بخاطر خاموش ساختن صدای مردم و خفه نمودن آزادی بیان به اوج رسیده که در تاریخ بشریت نظیر آن دیده نشده است. کشتار جمعی کارمندان تلویزیون طلوع به علایم قومی و مذهبی از نمونه های آنست.
و در نهایت، ما همواره شاهد خطکشی های تبعیض آمیز منطقوی و قومی در داخل مردم نجیب پشتون، همچنان کشتار هزاره ها، تاجیک ها، ازبیکها و اقلیت های مذهبی و قومی کشور چه در شاهراه ها و چه در مراکز دولتی و فرقه های عسکری بوده ایم. در حالی که این موارد هیچگاه پی گیری نشدند و هرروز ادامه دارد، اینک کماندو های دولتی شماری از جوانان شمال را بدون محاکمه با دستان بسته تیر باران می کرده و حکومت اشرف غنی، سران قومی را تبعید یا ترور نموده و یا با شکنجه در بند می کشند.

با توجه به این وضعیت در افغانستان وبه منظور درجریان نهادن مردمان، مؤسسات و نهادهای مدافع حقوق بشری و جلب توجه دادگاه لاهه نخست برای محکومیت اشرف غنی این فراخوان را انتشار میدهیم.
ما همه اقوام مردم افغانستان برای راه اندازی این کمپاین جهانی از داخل و خارج کشور همصدا و هم پیمان برای به محاکمه کشایندن اشرف غنی در قدم اول می ایستیم و هرگونه اسناد و شواهد را در دسترس این حرکت قرار خواهیم داد و از دادگاه جهانی لاهه خواهشمندیم تا بر این وضعیت دشوار مردم افغانستان توجه کنند.
ما مردم افغانستان در سراسر جهان اعم از از مهاجر و متوطن از نهاد حقوقی بشری و کیفری جهانی خواهشمندیم که اشرف غنی و گروه وی را مطابق میثاق های جهانی محاکمه نمایند.
غنی و دستگاه استبدادی اش ناقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر و کلیه میثاق های بین المللی، منجمله کنوانسیون ضد شکنجه و سایر مجازات یا رفتار بی رحمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز، مصوب 18 دسامبر 2002 در پنجاه و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متـحد؛ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی؛ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی؛ کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان؛ کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات آن ؛ کنوانسیون ژنو در مورد رفتار با اسیران جنگی و نورم ، اصول و قوانین جنایات علیه بشریت هستند که خلاف این رژیم خون آشام در هزاران تصویر، مقاله و اسناد در رسانه ها نشر شده اند و مردم افغانستان و سربازان قوای بین المللی شاهد این جنایات بوده اند.
به آرزوی امنیت، برابری و عدالت در کشور!
با حرمت
کمپاین جهانی به محاکمه کشانیدن اشرف غنی احمدزی

>>>   نویسنده این مطلب از ...ارگ است
بتازگی قرار است برایش در ارگ پستی تعلق بگیرد

>>>   جناب جواد رحیمی - آفرین
درین شرایط که همه وهمه بدون استثنا نوشته ها به اپوزیسیون ومخافین است یگانه کسی که حقایق را انعکاس داد خودت بودی. شاید درین نوشته ها طرفدار کم باشد اما ای کاش که کسیکه در دولت است از دولت معاش میگیرد ونان خور دولت است . اگر 5 فیصد هم به نفع دولت نوشته میکرد هم خوب میشد. دولت ازماست برای خدمت ماست وبرای دفاع از حقوق ماست. اینکه کی چی میکند مربوط به خودش است . اگر اکثریت خوشبینی ایجاد نماید شاید موثر تمام شود و شرایط فعلی که از چنگ انداختن برنامه های دوست ودشمن ایجاد شده وبه اوج خود رسیده کم میبود.
ق ازلوگر

>>>   با موجودیت گلبدین حکمتیار ....جاسوس ای اس ای تمامت خواه قدرت طلب قومگرایی و قوم اندیشی و خود خواهی و غرور و تکبر کوتاه نیامدن در برابر دیگران حرف ناشنو جناب اشرف غنی احمدزی ایجاد صف واحد ملی بین رهبران کشور دشوار بنظر میرسد اشرف غنی احمدزی خود را عقل کل میداند به حرف دیگران گوش نمیدهد همه را مطیع و فرمانبردار خود میخواهد حق و عدالت را در نظر ندارد و حقوق شهروندی بین تمام اقوام را یکسان در نظر ندارد قوم و زبان و سمت پیش ان ارجیعت دارد پس با چنین عمل شخص ریس جمهور غنی و نا برابری های حاکم در جامعه از جانب غنی احمدزی چگونه یک صف واحد بین رهبران کشور ایجادخواهد گردید افزون بران نفاق افگنی و خود خواهی و قدرت طلبی گلبدین هم در ان افزونی دارد .

>>>   Salam
اين سر زمين، سر انجام بايد راهش را به مدرنيته باز كند و مانند ساير جوامع مترقى براى انسان جامعه خوشبختى و رفاه ، عدالت و آزادى را تضمين كند . پرسش اساسى اين است كه رشد افراطيت مذهبى و سياست هاى تبعيض آميز قومى ، آيا مجال خواهد داد تا ما جامعه مدرن بسازيم !

>>>   دادفر اویانی
احمدزی کمربند بر انتقام از دشت لیلا بسته دارد!
نیرو های که با پوشاک ارتش کشور، زیر نام «نیرو های ویژه و کماندو و ...»، به فاریاب و شمال کشور جابجا می شوند، همه طالب و حکمتیاری هایند و در شمار شان، همان سدها-هزار ها تروریست درنده و آزاد شده از زندان های کشور.
آنها برای سرکوب و نسل کشی و اشغال اند از نام «دولت».
بی برخاستن و مقاومت و رزمیدن، راهی برای زنده ماندن نیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است