مجلس سنا امیدوار به نشست علما در سعودی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۷/۴/۲۰ کد خبر: 152550 منبع: پرینت

مجلس سنا کشور چشم امید خود را به نشست علمای جهان اسلام در عربستان سعودی دوخته و امیدوار است که این نشست جنگ افغانستان را نامشروع اعلام کند.

به گزارش صنا، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست روز سه‌شنبه (19 سرطان) این مجلس نشست علمای کشورهای اسلامی در عربستان سعودی را برای افغانستان بسیار بااهمیت خواند.

ایزدیار ابراز امیدواری کرده است که در این نشست علمای اسلامی فتوای شرعی در مورد جنگ افغانستان صادر کنند و این جنگ را نا مشروع اعلام کنند.

وی تاکید کرد که علمای اسلامی در این نشست آنعده از کشورهای اسلامی را که با استفاده از فتواهای شرعی جنگ افغانستان را دامن می‌ زنند سرجایشان بنشانند.

معاون اول مجلس سنا خاطرنشان کرد که طالبان نباید از فتوای علمای کشورهای اسلامی سرپیچی کرده و بر ادامه جنگشان در کشور تاکید ورزند.

با این وجود گل احمد اعظمی یک عضو سنا بیان داشت: امیدواریم علمای کشورهای اسلامی از ختم جنگ در افغانستان حمایت کنند تا راهی برای آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان دریافت گردد.

اما زلمی زابلی عضو دیگر مجلس سنا گفت که طالبان به دستور پاکستان در این نشست شرکت نکرده و اعلام کرده است که فیصله علمای اسلامی را در مورد جنگ افغانستان قبول ندارد.

زابلی دولت آمریکا را مقصر اصلی ادامه جنگ در کشور خواند و گفت که اگر آمریکا بر پاکستان فشار وارد کند پاکستان مجبور می‌ شود طالبان را به روند صلح افغانستان حاضر کند.

به گفته او طالبان نوکران پاکستان‌اند و پاکستان نوکر آمریکا است و تا زمانیکه آمریکا صادقانه در روند صلح افغانستان همکاری نکند پاکستان نیز برای همکاری با روند صلح افغانستان آماده نخواهد شد.

نشست علمای 37 کشور اسلامی در مورد جنگ و صلح افغانستان روز گذشته در شهر جده عربستان برگزار شد و قرار است این نشست امروز در شهر مکه برگزار شود.

طالبان در این نشست شرکت نکرده اند و از این نشست خواسته‌اند که فتوای غیر مشروع بودن جنگ افغانستان را اعلام نکند.

گروه طالبان در بیانیه ای اعلام کرد: اگر این نشست جنگ کنونی افغانستان را حرام اعلام نمایند همکاری با آمریکا خواهد بود.

طالبان گفته است که جنگ آنها در افغانستان برادرکشی نیست بلکه جنگ در برابر اشغالگران می‌باشد.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس سنا
نشست علما
عربستان
طالبان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است