ساختار نظام فدرالی و حفظ یکپارچگی افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۴    ۱۳۹۷/۴/۱۹ کد خبر: 152537 منبع: پرینت

وضعیت آشفته سیاسی و نظامی بحران فراگیری است که سلامتی کشور را با خطر جدی مواجه ساخته است.

بن بست انتخاباتی در غزنی، تهدید جاغوری از سوی طالبان، بازداشت قیصاری، تظاهرات گسترده در شمال، تهدید والی جدید فاریاب مبنی بر جلوگیری افراد مسلح غیرمسوول، بزرگنمایی پایتخت داعش در «گورگوری» توره بوره، تهدید ایتلاف نجات بر برگشتاندن جنرال دوستم و مواردی از این قبیل نشان می دهد که افغانستان به شدت دچار بحران ملی شده است و حاکمیت دولتی در خط انحصار و تمامیت خواهی از تحمیل هیچگونه فاجعه ابا نمی ورزد اگر اوضاع بدینگونه پیش برود خطر سقوط کامل افغانستان دور از تصور نیست.

نظریات گوناگونی برای رهایی از چنین اوضاع نابسامان و به شدت فاجعه بار پیشنهاد می گردد عده ای مجلس بزرگان (لوی جرگه) را پیشنهاد می کنند، عده ای تجزیه کشور را مطرح می کنند، عده ای حکومت موقت را راه نجات می دانند، عده ای بر اجماع ملی پا می فشارند، عده ای مذاکره و صلح با طالبان را حلال مشکلات می پندارند و...

اما از دید من همه این طرح ها نه تنها مقطعی بلکه در حد نهایی سطحی نگری و سرپوش گذاشتن بر ماهیت یک درد تاریخی است که اگر به نامش بنامیم همان «بی عدالتی ملی» است که در طول تاریخ حاکمیت های مستبد صدها هزار سرسبز را بر باد داده و هزاران در هزار چوبه دار را برپا داشته و صدها دخمه ی تاریک را به گورستان هزاران رادمرد این سرزمین مبدل کرده اند.

رهایی از استبداد و بی عدالتی تاریخی در این کشور باید بگونه ریشه ای حل گردد. نیاز است که به راه حل بنیادی و اساسی چنگ بزنیم که هم یکپارچگی کشور را حفظ کند و هم بر تاریخ بی عدالتی ملی نقطه پایان بگذارد از دید من این راه حل اساسی همان استقرار جمهوری فدرال است. در جمهوری فدرال است که منابع قدرت و ثروت در ایالت های فدرال توزیع گردیده و خود ارادیت محلی بعنوان حکومت های ایالتی عرض وجود می کنند.

در عین زمان حکومت مرکزی فدرال بعنوان حافظ سیاست های خارجی و امور دفاعی و محور تکثیر کننده قدرت در ایالت ها ضامن یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی کشور می باشد تجربه تاریخی تمام جمهوری های فدرال در شرق و غرب نشان داده است که کشورهای فدرال علاوه بر حفظ یکپارچگی کشورشان، عدالت ملی و اجتماعی را در ایالت ها تکثیر نموده و بدینگونه سطح رفاهیت همگانی مردم شان را بالا برده است.

البته قابل ذکر است که با استقرار جمهوری فدرال ما نه تنها از این بحران های قومی، سمتی و ملی نجات پیدا می کنیم بلکه افغانستان متحد و یکپارچه را مانند هر جمهوری فدرال در جهان ضمانت می کنیم. قطعا برای رسیدن به جمهوری فدرال ما به اجماعی از نخبگان همه تبارهای افغانستان نیازمند هستیم و این اجماع نخبگان در نخستین گام باید «کنگره موسس نهضت فدرالی» را برگزار نموده و این کنگره ساختار تشکیلاتی مرامی و استراتژی رسیدن به جمهوری فدرال را تصویب کرده و شعاع فعالیت های روشنگرانه اش را در مورد جمهوری فدرال در سراسر کشور بگستراند.

با نهضت فدرالی بعنوان مرکز توحید اندیشه ها می توان بطور گسترده وارد مبارزه پراتیکی بخاطر استقرار جمهوری فدرال در افغانستان گردید.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرال
یکپارچگی
نظرات بینندگان:

>>>   Ahmad Parwani
هشدار مایک پمپو به غنى :
متوجه باشيد كه شما ريس حكومت كل افغانستان هستيد نه ريس يك تيم كه شما دست به تصفيه قومى بزنيد.
نکته: قومگرایی و تصفیه قومی تیم ارگ بحدی عریان و خطرناک است که وزیر خارجه آمریکا را وادار به واکنش علنی نموده است.

>>>   پشتونها این کشور را در بیش از دوصد سال اخیر قبضه کرده و ویران کرده روان استند، شما از دودهه حرف می زنید، به زعم شما قبل ازدوسه دهه اخیر اوغانستان گل وگلزار بود، شورای نظاری ها و وحزب وحدتی ها تروریست وانتحاری ندارند، درمجموع اقوام غیرپشتون ، انتحاری و تروریست ندارند وتمدن ستیز نیستند.

>>>   کاملا موافقم.

>>>   با این حکومت مرکزی ضعیف در صورت فدرالی شدن افغانستان دوران ملوک الطوایفی عبدالرحمن خان دوباره بوجود خواهد آمد. هر جنگسالار یک ولایت را قبضه خواهد کرد و به چور و چپاول دارائی های عامه ادامه خواهد داد. بعد پشیمانی سودی نخوابد داشت. آزموده ها را باز نیازمائید.

>>>   یکه تازان و خودخواهان فکر نکنم که با شماموافق باشند.

>>>   من هم آقای علی تقوایی راحمایت میکنم از نظر من هم یگانه را نجات و جلوگیری از پارچه شدن کشور تغیر نام مملکت به خراسان و نظام مملکت به فدرالی است وبس .این تغیرات فقط یک حرف نه بلکه یک تجربه تاریخی کشوراست . اگرما داد از وحدت ملی از یک پارچگی وطن لاف می زنیم بیائیید به تاریخ به علم و به تجارب جهانی رو بیاوریم و از سرزوری اوغانی که سالهاست مارابه قهقرا برده و دور از مدنیت نگه داشته بگذریم به علم ومنطق و تجربه جهانی که به قیمت ارزان بدست نیامده برای پند لحظه مکث کنیم سر درگریبان خود ببریم و خودرا ازین بدبختی که کشته شدن بناحق صد ها جوان مارا روزانه در بر دارد خلاص کنیم . در غیر آن علاوه ازینکه محکمه روز حشررا انتظار داشته باشیم در ین دنیا هم بی جزا نمی مانیم
والسلام. صابر شمال

>>>   فعلاً فدرالی وحشتناک است و هر مافیا و رهزن میتواند یک شاهرراه یا یک شهر را مختل کند! ولی در آینده فدرالی خوب است
اس پ هزاره

>>>   حکومت فدرالی خوب است اما آیا در راس امور یک ایالت فدرالی بازهم ریسان و تیکه داران قومی بقدرت خواهد رسید وآنگاه آنقدر به چور و چپاول بودجه و درآمد های عام المنفعه خواهند پرداخت و عامه ای مردم از فقر و ناداری که همین اکنون نیز شرایطی را که چپاول گران به مردم تحمیل نموده اند بیشتر و باشدت هرچه تمامتر خواهد تجربه نمود مشکل اصلی در ما ملت افغانستان است و آن اینست که به رییس و تیکه داران معامله گر هنوزهم وفادار هستیم و تیسه در ریظه ای خود میزنیم و نمیتوانیم که افراد باوجدان ،باسواد و دلسوز را به ریاست و مقام دلخواه مان برسانیم تا از او انتظار خدمت واقعی را داشته باشیم فرض را بر این بگیریم که همین فردا حکومت فدرالی شد شما فکر میکنید امثال محقق،خلیلی ، دانش ، سیاف ،عطا محمد نور، دوستم ،عبدالله، و ضیاه مسعود ، و غیره که تا حالا جز جفاه کاری دیگری به حق طرفدارانش نکرده اینها همینطور بدون مشکل از صحنه کنار میروند و جاه برای نیروی جوان و باسواد و لایق باز میکنند ‌؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است