افغانستان از بدو تاسیس روز خوش نداشته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۷/۴/۱۷ کد خبر: 152449 منبع: پرینت

کاش همه چیز فیلم بود!
افغانستان هرچند از بدو تاسیس یک روز خوش نداشته و مردمش یک‌ شب هم با خیال راحت نیاسوده اند.
اما این‌ اواخر رنج های مردم ما بیشتر شده است همه چیز بهم ریخته و قاطی شده است؛ نه دوست مشخص است و نه دشمن؛ حکومت وجود واقعی ندارد و جز استحکام پایه های فساد، تقویت دشمنان و گروه های تروریستی، دامن زدن بر طبل نفاق و شکاف های قومی و.... دستاوردی نداشته است.

رونق از کسب و کار گرفته شده است و مردم دسته دسته راه گریز در پیش گرفته اند، فساد اقتصادی چون غول وحشی همه را به حاشیه رانده است.
از شور و نشاط معرفت افزایی، کسب علم و تلاش کاسته شده است زیرا حکومت با سیاست تبعیض امید را از جوانان سرزمینم گرفته است.
از آبادانی و ساخت، شکوه و عظمت خبری نیست بلکه سوختن، خرابی و نابود کردن سوژه های داغ رسانه ها است.

سر تیتر هر ساعت خبری، شهادت، کشته شدن، بدرود حیات و به اسارت رفتن انسان است.
انسان افغانستانی میراث دار دایمی خشونت و استبداد حاکمان این سرزمین است.
حکام افغانی باعث سر افکندگی، خجلت و شرمساری مردم ما در میان سایر کشورها هستند.
واین‌ رنج را پایانی نیست....

خیلی اوقات به این موضوع فکر می کنم که کاش تمام این همه فجایع و مشکلات دراین کشور، سناریوی فیلمی بود که درآن، آدم بدها مدتی کوتاهی سرنوشت، آزادی و زندگی دیگران را به گرو می گیرند و پس از مدتی تمام آدم بدها به بدترین حالت، با روسیاهی و ذلت کنار زده شده و از بین می روند و دوباره خورشید زندگی طلوع نموده، با بهار، سبزی و شادابی مسیر زندگی را می پیماید...

علی حلیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حلیمی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Ramish Noori
جزییات مسئله کوچی ها در پروان:
۱. موفقیت در توقف روند توزیع دزدانه و مکتوبی (مکتوب فراقانونی ولایت) شناسانه برای کوچی در پروان.
۲. با حمایت قاطع اعضای محترم شورای ولایتی پروان، حمایت همه جانبه شورای مجاهدین بگرام، مردم بگرام و مردم پروان موفق به جلوگیری توزیع دزدانه و مکتوبی شناسنامه به کوچی ها شدیم.
۳. هرچند که افراد دستگیر شده بجرم توزیع دزدانه و غیر قانونی شناسنامه بجای مجازات و سپرده شدن به دستگاه عدلی و قضایی کشور توسط حلقه خاص وابسته به ارگ، رها شده اند اما جای خوشی این است که بعد ازین هیچ اداره ای جرات توزیع شناسنامه به کوچی ها را نخواهد داشت.
۴. هیات فرستاده شده از کابل برای بررسی مخالفت ها بر سر توزیع تذکره به کوچی ها در پروان دقیقا متوجه شد که با چرب کردن بروت چند کارتن کلان شمالی این سرزمین قابل تسخیر نیست و مردم به اندازه کافی از کوچی پروری حکومت متنفر اند و نه قانون اجازه میدهد و نه هم مردم.
۵. به ادامه جلسات مردمی در شورای ولایتی و تظاهرات مردم بگرام، بروز شنبه در مقر ولایت پروان ‌با حضور داشت والی پروان، اعضای شورای ولایتی، نمایندگان مردم بگرام، نمایندگان جامعه مدنی، اقای عثمانی نماینده مردم در شورای ملی و هیات حکومت مرکزی، جلسه ای برگزار گردید که عکس متن توافقات و تصامیم جلسه را ضم نموده ام.
پ.ن: در مورد اظهارات والی صاحب مبنی بر ترکیب قومی نفوس پروان و پهلو های آشکار و پنهان آمار های خیالی ارائه شده از سوی وی بزودی خواهم نوشت.

>>>   Abdul Hai Khurasani
توطیهٔ جدید جهت تثبیت فاشیسم در سایه‌ی تهدید کاذب اشباح فروپاشی کشور
مشت بر هم می‌زدند از ابلهی
پر بدند از جهل و از دانش تهی
صاحب سری عزیزی صد زبان
گر بدی آنجا بدادی صلحشان
پس بگفتی او که من زین یک درم
آرزوی جمله‌تان را می‌دهم
مولانا
الف
توطئه‌ی جدید چند بعدی اطاق تفکر فاشیسم ارگ کابل جهت سبوتاژ نهضت احیاء خراسان و مدیریت افکار عمومی در جهت استراتیژی ارگ می باشد.
فاشیسم؛ توطیهٔ خطرناکی را جهت فروپاشی اجتماعی و تضعیف ارکان اساسی تمدنی میان تمام اقوام و هویت های ساکن کشور طرح ریزی کرده و قرار است عوامل مرتبط با نهاد ( مشاوریت امنیت ملی) آنرا اجرا و عمل نمایند.
نخستین هدف فاشیسم از این توطیه این است؛ که تا با تشدید اختلاف میان هویت های غیر افغان از یکطرف و گسترش شکاف میان شهروندان افغان
و سایر هویت ها از طرف دیگر به استراتیژی تثبیت افغانیسم ادامه بدهد و مردم را به بهانهٔ گسترش جنگ و بحران عمیق فروپاشی به تمکین از فاشیسم قومی فرابخواند.
ب
توطئه‌ی خطرناک فاشیسم برای انحراف افکار عمومی و سبوتاژ نهضت احیاء خراسان با تحریک احساسات هویت های فرهنگی و وارثان اصلی تمدن خراسان در مقابل هم می باشد.
هدف اصلی اطاق توطیه‌ی ارگ برجسته سازی شعار های قومی؛ پشتونستان ،هزارستان و ترکستان و تبلیغ تقابل آن با نهضت تمدنی خراسان با این تعریف که شعار خراسان نیز یک واکنش قومی می باشد و لهذا بهتراست برای جلوگیری از فروپاشی کامل کشور به همین هویت فاشیستی و تک قومی افغانیسم تمکین نماییم، تدوین شده است .
بعد دیگری توطیه این است که با ایجاد صفحه های مستعار در شبکه های اجتماعی و با رویکرد افراطی و شعار های تعصب آمیز و تحریک کننده علیه هویت های ساکن کشور ،گفتمان خراسان را به انحراف ببرند و جو وحشتناک نفاق قومی را تشدید نمایند، تا شهروندان کشور از ترس آیندهٔ خطرناک حاکمیت فاشیسم را غنیمت بدانند تا بدنهٔ اجتماع از گفتمان تمدنی فاصله بگیرد.
ج
خراسان؛ یک هویت تمدنی، تاریخی،فراقومی و میراث مشترک تمام اقوام و هویت های ساکن در کشور می باشد.
گفتمان خراسان جامع است و تمام شعار های هزارستان ، ترکستان ، افغانستان ، پشتونستان یا هر شعار دیگری را می تواند در یک ریفرم مدرن اداری تحت پوشش قرار بدهد.
مثلاً؛ در یک نظام صدارتی پارلمانی فدرال، تمام این ایالت ها می توانند در هویت سیاسی، جمهوری ایالات متحده خراسان جمع گردند.
بحث خراسان یک واکنش مقطعی نیست بلکه کنش هدفمندی می باشد که پلورالیزم( سیاسی، هویتی، فرهنگی و دینی ) را در تمام ابعاد آن نوید می دهد و تحقق زندگی شهروندی مدرن و مشارکت دموکراتیک در قدرت سیاسی را از اهداف بلند خود می داند.
هویت خراسان نه به اعتبار تمدنی و نه به استناد تاریخی ، هر گز یک هویت قومی و انحصاری نبوده و نیست.
در امپراطوری های تمدن خراسان بیش از یازده فرمانروا داشته ایم، که از همه ای هویت ها؛ تاجیک ها( سامانیان ، طاهریان و غوریان) هویت های ترک ( از غزنویان تا بابریان و سلجوقیان و تیموریان)، کرد ها ، بلوچ ها و افغان‌ها ( ابدالیان) همه شامل بوده است.
در خراسان نه تمدنش قومی است، نه زبانش نه مذهب اش نه تاریخ اش، در هرچه در تمدن خراسان داریم، تمام اقوام شریک هستند و در سپهر گسترده اش خود را می توانند تماشا کنند.
نتیجه
من از جوانان کشورم بخصوص جوانان هدفمند تاجیک تمنا دارم تا متوجه دام و توطیه فاشیسم باشند و به هیچ وجه علیه هیچ هویتی هتاکی، فحاشی و ترش رویی نکنند، هدف بزرگ اخلاق متعالی و روح معنویت می خواهد.
ما با هیچ هویتی دشمنی نداریم، فقط با فاشیسم در مبارزه هستیم و فاشیسم به معنی پشتون نیست.
ما آمادهٔ هر نوع مناظره، گفتگو و تعاطی آراء و تضارب اندیشه با شخصیت های با صلاحیت تفکر فاشیسم افغانی هستیم تا از گفتمان تمدنی خراسان دفاع کنیم .

>>>   علی حلیمی!
ایا خودت میدانی که عمر افغانستان با استثمار انگلیس همسن و دشمن یک دیگر بود و افغانستان این سرزمین افغانها تا حال ادامه دارد! روس تاجیک ترکمن وازبیک و غیره را زیر.... کرد <انگلیس هر قدر زور زد زور ش به افغان نرسید و ازادی اش زا بدست اورد! ولی تاج کوستان به باد فنا رفت!

>>>   خراسانم ای مام خورشید امید و باور
تناوردرخت شـگفته به دامـان خاور
فروغ روان نیاکان
چراغ فروزندۀ دادگستر

تو نام آوران را سپهر برینی
تو انگشتر خاوران را نگینی
تو فر دلیران آزاده کیشی
تو آزاده گان را دیار گزینی
تو میراث فرخندۀ روزگاری
تو فرهنگ فرخ تو مهرآفرینی

خراسان زمینم
خراسان زمانم
دیاران پایندۀ باستانم

خوشا دره و دشت و دریای تو
خوشا دامن کوهساران زیبای تو
خوشا کوه بابا خوشا مام آمو
خوشا هیرمند و هریوای تو
خوشا هندوکوهان ، چکاد بلندت
خوشا اوج بالندۀ بام دنیای تو

خراسان زمینم
کهستان دیارم
دیار بزرگان پرافتخارم

به آزادی و داد و دانش
فروزنده بادا زمین و زمانت
شکوهنده بادا به وارسته گی ها
بلندای بشکوه نام و نشانت
فرازنده بادا و نستوه و پایا
سرسرفرازهمه مردمانت

همیشه شگوفان
همیشه خروشان
دیاران خورشید خاور
خراسان خراسان خراسان

دکترنت بصیر کامجو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است