معترضان: کشور خودمختاری بنام ترکستان می سازیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۳۹۷/۴/۱۶ کد خبر: 152427 منبع: پرینت

اعتراض کنندگان در ولایت سرپل با برافراشتن ای پرچم سه رنگ سبز، سرخ و آبی حکومت را تهدید نموده اند که اگر بخواست های آنان پاسخ مثبت داده نشود، کشور خودمختاری را بنام ترکستان اعلام می کنند.

شهروندان سرپل پس از آن دست به اعتراض زدند که لشکر 209 شاهین، نظام الدین قیصاری را دستگیر و مورد لت و کوب قرار داده و به کابل انتقال دادند.
پس از دستگیری نظام الدین قیصاری فرمانده خیزش مردمی تاکنون شهروندان چندین ولایت شمالی افغانستان دست به تظاهرات زده و چندین بزرگراه را بسته کرده اند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکستان
سرپل
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد ترکستان زود تر بسازید

>>>   مردم سا ده لو افغا نستان شما تا حال نمی دانید که مظاهره را مانده که....هچ چیز از دست تا ن نمی شود زیرا در مقا بل ابر قدرت جها ن خود را روبرو نکند

>>>   ایت راه که میروید به ترکستان است

>>>   ترکستان در فرارود بالای آمودریا است اینجا خراسان است اگر میخواهید در شمال بروید ترکستان تشکیل دهید مردم فارسی زبان تاجک در سمرقند و بخارا هم حق دارند با بیش از نود فیصد نفوس تاجکستان غربی را تشکیل دهند.

>>>   این حرکت مشکوک از جانب پان ترکیست ترکیه حمایت میشود

>>>   چه بر سر ایران شرقی آوردید شماها؟؟؟
کار به کجا رسید!

>>>   به تجزیه افغانستان نمیتوان صلح و ارامی را تامین کرد اما به نظام فداری که همان مناطق را ترکستان نامگذاری کنند کار معقول است میتوند مناطق هزاره نشین هم به نام هزارستان و همانطور خراسان و پشتونیستان همانا نظام فدرالی خواهد بود . در افغانستان بجز از نظام فدرالی هیچ نطام دیگر موفق نخواهد بود.

>>>   مردم وقتي مجبور شدند هر كار ميكنند. ظلم و ستم تا حدي تحمل ميشود وقتي از حد بگذرد تحمل نميشود و اين در سرشت انسان است. اشرف غني افغان ملتي رسيست و فاشيست بلاخره باعث تجزيه افغانستان شد. كشوري كه سالها مردمش باهم زندگي كردند امروز به چهار تكه تركستان - هزارستان و اريانا و افغانستان تقسيم شد واقعا متاسفم . از شومي يك شوم سوخت شهر روم. لعنت به اين اشرفك متعصب قوم گرا

>>>   أين حق شان است. همراي اوغان هاي بي منطق كسي جور امده مي تواند؟

>>>   ارگ غنی ظلم و استبداد میآرد چرا
خلق مظلوم میکشد بیداد میآرد چرا
قلب ازبک میدرد خون هزاره میخورد
خصم تاجیک میشود زرداد میآرد چرا

>>>   این ارمان بکور ببری .ما نخواهیم که دوستم ادم قاتل و امثالهم به قدرد بیاید. و بالای بیچاره ترکمن و یاهزارها حکومت کند.

>>>   خراسان به ترکستان تبدیل شد ؟ بعد ازین برای شما میگوئیم ترکستانی صاخب

>>>   اينجا افغانستان هست ديار نياكان!!! خَر اسان و تركمانستان را در زير خاك جور كنيد در سر خاك باك و شهدا جور كردن ممالك افسانوى خيال هست و مهال!!!! زنده باد مردم اصيل افغانستان (تا يك نَفَر افغان هست زنده افغانستان هست= اى خسم برو زينجا انكشت مزن اين در را انكشت مزن اين در را== اين خانه افغان هست اين جاى نياكان هست)

>>>   ترکستان! هر چه زودتر اقدام کنید ! تا بعد از سرکوبتان ازبکستان وتاجکستان نیز از شوروی امروزه ازاد می سازیم!
بی غیرتان! قیصاری بر زنانتان سوار شد ،غصب کرد قتل کرد و هنوز هم دم اورا ګرفتید و بر سر قوم معزز ازبیک ګو می پاشید!
بشرمید! ایشچی پنجابی بود؟ ایا این فرهنګ ازبیک است؟ نه هرګز!
افغان

>>>   خوب است که ترکستان بسازد که نام خراسان ازبین برود و تاجکان و هزاره ها را از ترکستان ګم کنند

>>>   مبارک بعد ازخراسان ترکستان تان مبارک
واه واه چی قشنگ ترکستانی نظرنشه

>>>   اعتراض کنندگان در ولایت سرپل اول کار شانرا با پدرام یک طرفه کنند، زیرا پدرام خراسان می خواهد، هزاره ها هزارستان و شما ترکستان. من صدای پای جنگ های داخلی را بار دیگر می شنوم، این بار نه در کابل بلکه در ولایات شمال کشور.

>>>   Salam
چرا ما خراسان را جاگزين افغانستان مى ناميم ؛
عدالتخواهان تاجيك با درك عميق از تاريخ و شناخت
معضل كنونى كشور به اين نتيجه رسيدند كه نام ها و نشان هاى تبارى از هر قومى باشد نمى تواند محور اتحاد شود. اينكه اكثريت مطلق مردم نام قومى افغانستان را نمى پذيرند ناشى از همين رويكرد قومى و تبارى است كه يك قوم همه يى نماد هاى ملى را بنام خود اختصاص داده است و ادعاى شان هم اين است كه نام كشور افغانستان است و افغان هم مترادف پشتون است و اين كشور متعلق به پشتون ها است و ديگران همه مهاجر اند .
براى آنكه اين بن بست بشكند و كشورى بنا شود كه همه اقوام خود را در آئينه آن بيبنند و اسم و رسم آن در گرو قوم خاص نباشد ، ما نام كهن اين سرزمين يعنى خراسان را بر گزيديم .نخبگان تاجيك فهميده از نام هاى محلى و تبارى فاصله گرفتند و خراسان را بر همه مقدم شمردند.عدالتخواهان تاجيك قطعن مى خواهند منشا اتحاد ، اتفاق و هم دلى ميان همه اقوام باشند و در هيچ جاى برنامه هاى شان رويكرد هاى تبارى برجسته و اصل نباشد .
در يك خراسان فدرال و دموكراتيك ، استان هاى فدرال مى توانند در يك همه پرسى شفاف نام هاى مناسب خود را دريابند و درفش و نشان هاى خود را داشته باشند ، اصلى كه در همه كشور هاى فدرال معمول است .
ما خراسان فدرال و دموكراتيك را يگانه راه براى زدودن تفوق طلبى هاى قومى بر گزيده ايم و به حقانيت آن باور داريم .

>>>   متاسفم که بعضی با جرم و جنایت باعث اختلاف مسلمین میشوند

>>>   Abdul Hai Khurasani
توطیهٔ جدید جهت تثبیت فاشیسم در سایه‌ی تهدید کاذب اشباح فروپاشی کشور
مشت بر هم می‌زدند از ابلهی
پر بدند از جهل و از دانش تهی
صاحب سری عزیزی صد زبان
گر بدی آنجا بدادی صلحشان
پس بگفتی او که من زین یک درم
آرزوی جمله‌تان را می‌دهم
مولانا
الف
توطئه‌ی جدید چند بعدی اطاق تفکر فاشیسم ارگ کابل جهت سبوتاژ نهضت احیاء خراسان و مدیریت افکار عمومی در جهت استراتیژی ارگ می باشد.
فاشیسم؛ توطیهٔ خطرناکی را جهت فروپاشی اجتماعی و تضعیف ارکان اساسی تمدنی میان تمام اقوام و هویت های ساکن کشور طرح ریزی کرده و قرار است عوامل مرتبط با نهاد ( مشاوریت امنیت ملی) آنرا اجرا و عمل نمایند.
نخستین هدف فاشیسم از این توطیه این است؛ که تا با تشدید اختلاف میان هویت های غیر افغان از یکطرف و گسترش شکاف میان شهروندان افغان
و سایر هویت ها از طرف دیگر به استراتیژی تثبیت افغانیسم ادامه بدهد و مردم را به بهانهٔ گسترش جنگ و بحران عمیق فروپاشی به تمکین از فاشیسم قومی فرابخواند.
ب
توطئه‌ی خطرناک فاشیسم برای انحراف افکار عمومی و سبوتاژ نهضت احیاء خراسان با تحریک احساسات هویت های فرهنگی و وارثان اصلی تمدن خراسان در مقابل هم می باشد.
هدف اصلی اطاق توطیه‌ی ارگ برجسته سازی شعار های قومی؛ پشتونستان ،هزارستان و ترکستان و تبلیغ تقابل آن با نهضت تمدنی خراسان با این تعریف که شعار خراسان نیز یک واکنش قومی می باشد و لهذا بهتراست برای جلوگیری از فروپاشی کامل کشور به همین هویت فاشیستی و تک قومی افغانیسم تمکین نماییم، تدوین شده است .
بعد دیگری توطیه این است که با ایجاد صفحه های مستعار در شبکه های اجتماعی و با رویکرد افراطی و شعار های تعصب آمیز و تحریک کننده علیه هویت های ساکن کشور ،گفتمان خراسان را به انحراف ببرند و جو وحشتناک نفاق قومی را تشدید نمایند، تا شهروندان کشور از ترس آیندهٔ خطرناک حاکمیت فاشیسم را غنیمت بدانند تا بدنهٔ اجتماع از گفتمان تمدنی فاصله بگیرد.
ج
خراسان؛ یک هویت تمدنی، تاریخی،فراقومی و میراث مشترک تمام اقوام و هویت های ساکن در کشور می باشد.
گفتمان خراسان جامع است و تمام شعار های هزارستان ، ترکستان ، افغانستان ، پشتونستان یا هر شعار دیگری را می تواند در یک ریفرم مدرن اداری تحت پوشش قرار بدهد.
مثلاً؛ در یک نظام صدارتی پارلمانی فدرال، تمام این ایالت ها می توانند در هویت سیاسی، جمهوری ایالات متحده خراسان جمع گردند.
بحث خراسان یک واکنش مقطعی نیست بلکه کنش هدفمندی می باشد که پلورالیزم( سیاسی، هویتی، فرهنگی و دینی ) را در تمام ابعاد آن نوید می دهد و تحقق زندگی شهروندی مدرن و مشارکت دموکراتیک در قدرت سیاسی را از اهداف بلند خود می داند.
هویت خراسان نه به اعتبار تمدنی و نه به استناد تاریخی ، هر گز یک هویت قومی و انحصاری نبوده و نیست.
در امپراطوری های تمدن خراسان بیش از یازده فرمانروا داشته ایم، که از همه ای هویت ها؛ تاجیک ها( سامانیان ، طاهریان و غوریان) هویت های ترک ( از غزنویان تا بابریان و سلجوقیان و تیموریان)، کرد ها ، بلوچ ها و افغان‌ها ( ابدالیان) همه شامل بوده است.
در خراسان نه تمدنش قومی است، نه زبانش نه مذهب اش نه تاریخ اش، در هرچه در تمدن خراسان داریم، تمام اقوام شریک هستند و در سپهر گسترده اش خود را می توانند تماشا کنند.
نتیجه
من از جوانان کشورم بخصوص جوانان هدفمند تاجیک تمنا دارم تا متوجه دام و توطیه فاشیسم باشند و به هیچ وجه علیه هیچ هویتی هتاکی، فحاشی و ترش رویی نکنند، هدف بزرگ اخلاق متعالی و روح معنویت می خواهد.
ما با هیچ هویتی دشمنی نداریم، فقط با فاشیسم در مبارزه هستیم و فاشیسم به معنی پشتون نیست.
ما آمادهٔ هر نوع مناظره، گفتگو و تعاطی آراء و تضارب اندیشه با شخصیت های با صلاحیت تفکر فاشیسم افغانی هستیم تا از گفتمان تمدنی خراسان دفاع کنیم .

>>>   در امپراطوری های تمدن خراسان بیش از یازده فرمانروا داشته ایم، که از همه ای هویت ها؛ تاجیک ها( سامانیان ، طاهریان و غوریان) هویت های ترک ( از غزنویان تا بابریان و سلجوقیان و تیموریان)، کرد ها ، بلوچ ها و افغان‌ها ( ابدالیان) همه شامل بوده است.
در خراسان نه تمدنش قومی است، نه زبانش نه مذهب اش نه تاریخ اش، در هرچه در تمدن خراسان داریم، تمام اقوام شریک هستند و در سپهر گسترده اش خود را می توانند تماشا کنند.

>>>   من از شبکه محترم افغان پیپر میخواهم در تثبیت نظرها دقت بیشتری انجام دهد یک تن از پشتونیزم های متعصب اینجا به نام تاریخی و پرافتخار کشور یعنی خراسان توهین نموده است و خَراسان نامیده است خواهش میکنم جواب این فاشیستهای خودخواه را بدهید
شیر شرقی

>>>   پدرکس نه تجزیه کرده میتواند ، نه ترکستان ،خراسان ویاهم هزارستان ساخته میتواند این افغانستان عزیزاست وسایراقوام شریف آن افغان هستند بس چیزی دیگری درینجا گنجایش ندارد

>>>   ترکستان یکی از ایالت های خراسان است و از قبل هم این منطقه بنام ترکستان بود و ولایات شمل شرق بنام قطغن بودند . که برادر وار باهم زندګی داشتند .

>>>   خلص اینکه ازبیکان از سامانیان خوشش نیامد و از خراسان صرف نظر کردند! ترکتباران در یک جغرافیه هم خراسان می سازد و ترکستان!

>>>   پانترکها نوکران غرب برای تجزیه کشورهای آریایی (آرین نیشنز) هستند. اونها در ایران افغانستان تاجیکستان عراق و سوریه به دنبال نوکری برای ترکیه و تشکیل کشوری جعلی به نام توران ائلی یا تورک ائلی (سرزمین ترکها) هستند. اخیرا قزاقستان در تحریفی اشکار نام استان جنوبی خود را که محل زندگی هزاران ساله تاجیکان بوده ب ترکستان تغییر داده. اقدامات اینها هماهنگ با آذربایجان و ترکیه است. متاسفانه عدم اتحاد هند پاکستان افغانستان تاجیکستان ایران و کردهای ترکیه عراق و سوریه سبب گستاخی روزافزون پانترکهای صهیونیست منش شده. تاجیکها در ازبکستان و بلوچ ها و کردها در ترکمنستان تحت شدیدترین اقدامات شونیستی نژادپرستانه قرار دارند. تشکیل اتحادیه آریانیک تنها راه مقابله با پانترکها در سراسر جغرافیای آسیای میانه است. یادمان نرود تمام سین کیانگ قزاقستان ازبکستان مهد زبان فارسی بوده است.

>>>   خود کشور ترکمنستان هم جعلی و دیار فارسی زبانان بوده است. به اخراج فارسی زبانان از شهر مرو در سال 1870 توجه کنید مرگ بر ترکیه و نوکرانش. همه اقدامات از جانب ترکیه (ارباب دوستم) هدایت می شود. ژنرال قلابی پانترک دوستم نوکرصفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است