جنرال دوستم باید به مظلوم نمایی خاتمه بدهد
حالا دوستم باید به این مظلوم نمایی خاتمه بدهد و به اتکای به رستاخیز مردمش هر چه زود تر به افغانستان آمده در کنار مردمش قرار گیرد و در میدان سیاست داخل شود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۲    ۱۳۹۷/۴/۱۳ کد خبر: 152386 منبع: پرینت

بازداشت فرمانده قیصاری در میمنه توسط کماندوهای دولت غنی با واکنش خشم آلود مردم شریف، شجاع و عدالت طلب ازبیک مواجه شده است. اما این مردم خشمگین به رهبر نیاز دارند. ولی جنرال دوستم از ترکیه پیام های میان تهی و راه گم کننده می فرستد.

پرسش اساسی این است که کی مانع برگشت دوستم به کشور است؟
واقعیت این است که هیچ کسی نمی تواند مانع بر گشت جنرال دوستم به کشور شود، نه از لحاظ حقوقی، قانونی و یا پایگاه نیرومند اجتماعی.
این نیروی عظیمی را که جنرال دوستم در اختیار دارد هیچ کسی دیگری در افغانستان ندارد.

با تاسف جنرال دوستم یک بازی دوگانه را به افکار عامه مردم ازبیک و با تبعید نمایی مظلوم نمایی می کند. او در مهمانخانه اردوغان زندگی راحت دارد و در موقع خطر ترجیح می دهد که در آنجا بماند.

جالب این است جنرال دوستم از یک طرف مدعی است که غنی مانع برگشت او به کشور است و از طرف دیگر پسر ارشد و نزدیکانش در تمام محافل رسمی در کنار اشرف غنی قرار دارند و با افتخار شناسنامه اوغانی می گیرند و از تمام سیاست های غنی حمایت می کنند.

واقعیت این است با شناختی که ما در ۴ دهه گذشته از جناب دوستم داریم او در موقع خطر همیشه به ترکیه فرار می کند و مردم را در میدان رها می کند و در موقع مناسب و آرام بحیث رهبر در کنار مردمش قرار می گیرد.

اگر مردم ازبیک واقعا از او حمایت می کنند بخاطر یک قوماندان قیصاری اینقدر به خشم آمده اند بدون شک بخاطر رهبر شان، جنرال دوستم می توانند حکومت غنی را به جهنم بفرستند.

این در حالی بود زمانیکه دوستم را غنی با تفاهم به اردوغان به ترکیه با توهین و تهدید فرستاد و حتا جلو نشست هواپیمای او را در مزار شریف گرفت، حتا یک نفر از طرفدار او کوچکترین واکنشی نشان نداد. بد تر از همه پسر، دختر و نزدیکان هم رزم دوستم در کنار اشرف غنی قرار گرفتند.

حالا دوستم باید به این مظلوم نمایی خاتمه بدهد یا برای همیش در ترکیه در مهمانخانه اردوغان در عیش و نوش باقی بماند و یا به اتکای به رستاخیز مردمش هر چه زود تر به افغانستان آمده در کنار مردمش قرار گیرد و در میدان سیاست داخل شود.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیرزاده
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   Parsa
با حفظ احترام به آقای دوستم و رشادت برادران عزیز اوزبیک . دوستم چندان قاطعیت و جرئت تصمیم گیری یک رهبر رادر مواقع بحرانی ندارد.

>>>   Maihanwal
تفنگچه را که جنرال دوستم به کمر بسته است آیا برای روز مبادا نگهداشته است ؟

>>>   Abdullahi
این همه مشکلات و مصایبی که مردم بدان دست و پنجه نرم کرده و رفته رفته گره عقده گذشته ها بدان گشوده میشود زیر سر دوستم است که با سر سپردگی بی قید شرط جهت به قدرت رسانیدن تیم فاشیستی و تمامیت خواه از خطاب کردن همتبارانش در صورت عدم ریختن رای به نفع اشرف غنی از خاین خطاب کردن شان ابا نکرو

>>>   Kohestani
بسیار معلومات کارآگاهانه و دقیق بسلامت باشید محترم ؛؛
1

>>>   محمد تورانیان
امیدوار هستم تمام غیر افغان ها علیه افغان ها بسیج شوند

>>>   Abdulsabur
این معما نیست
بلکه حکومت قبیله گرای فاشیزم خود طالب وداعش است
وهرکسی بخاطر منافع ملی علیه طالب وداعش استاده گی کند اشرف غنی وشرکایش انهارا خلع سلاح وبه زندان میفرستد

>>>   Mutaref
ازین‌که شهرها و ولایات به‌دست طالبان سقوط کند (سقوط داده شود) ترجیح می‌دهم به‌دست «مردم» سقوط کند.

>>>   اوج تظاهرات مدنی توسط تطاهرات گننده گان
بدترین سرکوب وحشی گری توسط تیم اشرف غنی و ستانکزی با فشار آوردن بالای سربازان

>>>   Lalzad
چه وقت هوشیار خواهیم شد؟
* در فاریاب چه می گذرد؟
* در غزنی چه جریان دارد؟
* آیا بزرگان تاجیک، هزاره و ازبیک از اشتباهات خود خواهند آموخت؟

>>>   Ahmadi
چرا همیشه من و شما تماشاچی باشیم؟
اگر مرد هستید و واقعا دنبال تغیر این وضعیت خفت بار هستید. اگر واقعا میخواهید فرزندان تان تا ابد زیر بار ذلت زندگی نکند پس حالا وقتش هست تاجیک و هزاره با هم برادران ازبک را یاری رسانید.
در جنبش تبسم و روشنایی تاجیکان و ازبک ها تماشاچی بودند به کجا رسید و شاهد فجایع دردناک بودیم که تا تاریخ هست یادمان نخواهد رفت.
در جنبش رستاخیز هزاره ها و ازبک ها تماشاچی بودند به کجا رسید؟
این بار تماشاچی نباشید و الا تک تک تان را در هر گوشه خفه خواهند کرد.

>>>   Mustafa Omid
منبع یکبار دیگر تائید میکند که #فرمانده_قیصاری در اثر شکنجه بی حد در کابل شهید شده است.
امیدوارم این خبر راست نباشد. اگر این خبر راست باشد، مسله موجودیت کشوری بنام «افغانستان» ختم است و دلیل بزرگی برای باشنده گان شمال برای اعلان خودمختاری مناطق شان را خواهد بود.
سوال اینجاست که #فرمانده_قیصاری، طالب و داعش را در فاریاب و دیگر مناطق سرکوب میکرد و باید برایش پاداش داده میشد ولی او دستگیر و شکنجه شد. آیا حلقه #فاشیستی_شوونیستی حکومت در تلاش سقوط شمال به نفع طالب و داعش خیالی است؟

>>>   Omid
شما را نمیدانم ولی من خون و پاره های تن جوانان ما در #جنبش_روشنایی و #رستاخیر_تغییر را نمیتوانم تا آخر عمر فراموش کنم. صورت و سیمای آن جوانان رشید، هر روز در نظرم نمایان میشوند که گویا با من حرف میزنند. قربانی شدن جوانان ما در این دو جنبش، برای من قصه و تاریخ نیست که کسی نقل کرده باشد یا در کتابی خوانده باشم بلکه در پیش روی چشمانم، آنها را به جرم عدالتخواهی و آزاده‌گی سرکوب کردند. با خود عهد بسته ام که آرمان آنها را نباید در هیچ قسمتی از زنده گی ام فراموش کنم. یاد ایشان را گرامی میداریم و آرمان های شان را برحق!

>>>   Parwani
دستور شلیک بر مردم را کی صادر میکند؟
غنی از انسان کشی و خشونت ورزی هراسی ندارد. نه از خشم مردم می ترسد و نه هم اینجا چیزی به از دست دادن دارد.

>>>   Abdulsalim
فاریاب را در یابید !
در فاریاب چه میگذرد ، احزاب ، سازمانها ، جامعهٔ مدنی ، رسانه ها ، متنفذین ، شخصیت های مطرح مردمی کجائید ، چرا نمی جنبید مگر فاریابی ها را تنها میگذارید ؟
مردم نظر شما چیست شریک سازید فاریابی ها را چگونه حمایت و پشتیبانی باید کرد ؟

>>>   جنرال دوستم بايد حالا به مردم خودش بايد پاسخ دهد نتيجه تصاميم و عملكرد ها و جبهه عِوَض كردن هاى فصلى، غير دور انديشانه، در محور منافع كوتاه مدت و شخصى، ناسنجيده شده و كارشناسى ناشده ايشان منحيث يك رهبر كه ميليون ها تن چشم و اميد براى تصاميم ايشان داشته و اعتماد نموده بودند ، براى مردم ازبيك و حاميان فرا قومى جنبش چى بوده است؟

>>>   از برادران خواهش میشود که خونسردی خود را حفظ نماید.انشاالله همه چیز خوب پیش میرود.
تصفیه زور سالاران دزدان و جنایتکاران جنگی آغاز گردیده و موافقانه پیش میرود.
اگرچه اکثریت ملت خواهان آغاز این تصفیه از کابل بسوی شمال بود ولی حالا که داکتر صاحب اشرف غنی آن را از شمال شروع کرده است به فال نیک می گیریم.
یاد تان نرود که همین هارون امیرزاده چندی قبل دوستم و قوم شریف اوزبیک را کله خام خطاب کرده بود.
درود.

>>>   ظهير آريايى
نمى دانم چرا مردم زود فراموش ميكنند كه جنرال دوستم حاميان خود را هشدار داد تا به پيشواى ايشان اقاى غنى راى دهند ورنه خيانت كرده اند. همين چند روز قبل پسر ارشد جنرال دوستم با افتخار دست به سينه در حضور ريس جمهور ايستاده و پروسه توزيع كارت شناسايى را اغاز كردند. و همچنان همين چند روز قبل بود كه جنرال دوستم احترامات و تمنيات نيك خود را از طريق اقاى ذكى به ريس جمهور تقديم كرد كه اين همه معنى ان را مى دهد كه صرف نظر از اينكه چى بر سر من امده من خدمتگار سرسپرده هستم و يك نگاه و تبسم تان ما را بس است كه به وجه بياييم. مگر بازداشت نظام الدين قيصارى مهم تر از حمله بر دوستم و تبعيد شان به خارج است. دنباله روى از لمپن هاى بيسواد ، بى برنامه ، معامله گر، بزدل و فريب كار در واقع دليل اصلى وضعيت جارى و سرگردانى مردم عام كه با هم هيچ اختلافى ندارند، در همه اقوام است .
مثلاً اگر ريس جمهور با جنرال دوستم دو دقيقه با تلفن حرف بزند از ديد جنرال دوباره پدر خوانده خود را يافته و مشكلات همه حل است. اين مسله به همه سياسيون اقوام ديگر نيز صدق ميكند چون آنها منافع خود را در واقع منافع مردم مى دانند، مگر چنين نيست؟
مگر أزادى قيصارى منافع ازبيك ها را تامين ميكند؟
چرا به خود نمى اييد و براى اينده و همه نمى انديشيد؟

>>>   عمر راوی
فاشیستهای اوغان چنان فشرده و منظم و برنامه ریزی شده حرکت میکنند، چنان ذره ذره می سنجند و دانه دانه می چینند و فرد فرد می کشند که همه حریفان را به حیرت افگنده اند. شتاب شان به حدی است که گویی میخواهند برنامه سه صد ساله را در سه سال به انجام رسانند. همه پشتونهای خود را، ازهرگروه و جناحی که بودند، جمع کردند، مسلح ساختند، امکانات در اختیارشان قراردادند و در سراسر خراسان رخنه و لانه کردند. خیلی به سرعت و سماجت پیش میروند. هرگونه مخالفت و اعتراض را به بسیار شدت و بیرحمی و بیباکی سرکوب می کنند. در مقابل این گروه مصمم و هدفمند و بیباک، مثل خود شان کسانی باید باشند که با قاطعیت، با جدیت، با بی پروایی مردم خود را بسیج کنند و جواب مشت را با مشت بدهند و از زور کار بگیرند. به عذر و زاری و ناله و گریه و مرده باد و زنده باد و تنها و فقط با حرکت های مدنی، قطعا و اصلا ممکن نیست که کسی جلو پیشروی فاشیستهای پشتون را بگیرد.

>>>   عطايى
یک سردار اوزبیک تحقیر‌شده و با ضرب‌وشتم به کابل منتقل شده است. این رفتارها یادآور سال‌های حکومت گل‌محمد‌خان مومند بر ترکستان است. در افغانستان جنگ قومی جریان دارد. آنچه در حق فرمانده قیصاری انجام شده، عقده‌گشایی قومی به آدرس یک قوم است.
اوزبیگ‌ها امروز بر سر حیثیت خود مبارزه می‌کنند. اگر این میدان را ببازند، تحقیرشده، مطیع و تابع ارگ اوغانی خواهند شد. مثل همان دورانی که گل‌محمدخان مومند حاکم ترکستان بود.
من به عنوان یک هم‌تبار که احساساتم جریحه‌دار شده است، به این فکر می‌کنم که پهلوان‌های اوزبیگ کجایند؟ چه شده است بر مردمی که روزی نام فرزندان‌ش چون دوستم، رسول پهلوان، غفار پهلوان و غیره لرزه به اندام دشمن می‌انداخت.
نباید مانع ابراز غضب و خشم ترکی اوزبیگ‌ها شد. مردم اوزبیگ حق دارند که در برابر تحقیر، توهین و تجاوز زمین و زمان را به آتش بکشند.

>>>   Krishm
جنرال دوستم چهار سال قبل در مورد غنی:
"مردم ما یک سیاستمدار شجاع و قاطع، کار دارند. ما همی نَپَر (نفر) ره پیدا کدیم"
پ.ن: سیاستمداری لوده تر ازو، تا هنوز ندیده ام !

>>>   Salam
چرا از غنى مى ترسيد چرا او را سقوط نمى دهيد ، شرم آور است كه يك ديوانه يى فاشيست همه را توهين و تحقير مى كند ، منتظر چه هستيد ، مگر دستى از قضا آيد و شما را نجات دهد !

>>>   دقیق خطا از دوستم بود نه ازمردن شریف آن استان ها

>>>   سزای نظام قیصاری، چرا به غنی کمپاین کرد و مردم مظلوم ازبک ره تهدید به رای دادن نمود و امروز رئیس جمهور غنی گفت :
« در طول یک هفته، دست سه زومند را بسته به کابل آوردم. مسلح غیر مسوول را دیگر قبول ندارم.»
پانوشت:
نفر مسلح غیر مسول ره نمی پذیرد لیکن برادران انتحاری و تروریست زاده خود را ره به اوربند دعوت میکند.
غنی باقی اقوام را نمی خواهد، و حس برتری خواهی قومی و نفاق و جنگ و بحران کشور را دامن می زند.
هیت اعزامی هم فریب شدن داد و شرح بیشتر در تصویر مشاهده و قضاوت نمایید.

هارون میرسعیدی

>>>   غنی و دارد و دسته استخباراتی اش با نقشه های گلبدین در کشور به دنبال ایجادبحرانی است که به نفع پشتونها اعم از خلقی ها، طالبان، اخوانی ها، تروریستها، افغان ملتیها،و کوچی هاتمام شود. این قوم یهودی در صدد حذف اقوام دیگر است تا پشتونها بر تمام کشور مسلط شده و غیر پشتونها هیچ نقش و اراده ای در کشور نداشته باشند. همان گونه که هیلی رشاد کوچی گفت خون عبدالرحمن خان در رگهای اشف غنی جریان دارد و پشتونها فرزندان عیدالرحمن هستند، درست و مطابق با واقع سخن گفته است. اشرف غنی از سلاح دو لبت استفاده می کند. با یک لبه بین اقوام غیر پشتون تفرقه اندازی می کند و با لبه دیگر پشتونهای با عقاید متضاد را دور خود جمع می کند. و در نتیجه بزرگان و سران اقوام غیر پشتون را از بین بر می دارند. این چیزی است که مانند روز روشن است و نیازی به تحلیل و بررسی و امثال اینها ندارد. اقوام غیر پشتون اگر دیر بجنبند و به خود نیایند و طوق بردگی را از گردن دور نیاندازند به زودی منقرض خواهند شد و کشورش را از دست خواهند داد.

>>>   دوستم ‌شما یک چیز هستید وقتیکه شراب خود را بنوشید خود را شیر فکر کرده مانندشیر غر‌وفش میکنید در حقیقت شما یک کولی هستید چرا شما در کنار مردم خود به کابل نماییاید که از خارج از زیر لحاف همرایی بوتل شراب لاولهب سرایی میکند

>>>   دوستم باید زود برګردد! ایشچی منتظر بدل است!

>>>   آقای امیرزاده تا زمانیکه ما به بت های ساختگی خود معتقد باشیم، تا زمانیکه خائنین قوم خود را شناسایی و به پنجه قانون نسپاریم، روی خوشبختی را نخواهیم دید. دوستم که از چهار دهه در قصاوت و خونریزی نام جهانی دارد، اینبار در دوسیه بداخلاقی احمد ایشجی که همتبارش بوده، دیگر خدا رسوا و ذلیل اش کرده، « ملخک یکبار جستی، دو بار جستی آخر به دستی» انشاءالله که دیگر بساط دوستم جمع شده است. من افسوس به شما روشنفکران بی عمل میکنم که از یک جانی مشهور اسطوره میسازید. امیدوارم که غنی همه زورگویان که به هر تبار و قبیله که مربوط باشند به میز محاکمه بکشاند. این زورگویان ظالم و خدا ناترس در همه اقوام وجود دارند به گونۀ مثال: ظاهر قدیر، حضرت علی، جنرال رازق از قندهار، نذیر محمد از بدخشان و ده ها یاغی و باغی دیگر ....
حسیب

>>>   دوستم یک انسان جنایت کار دایم الخمر شرابی و آدمکش است خداوند وی و دیگر آدمکشان را بسزی شان برساند . دوستم غیر آبرو ریزی دیگر هنری بلد نیست آقای دوستم حتی به معاونش هم رحم نکر که از یک قوم و یک ولایت بودند بی شرمی که دوستم بالای احمد اشچی نمود بی نهایت شرم آوراست. نمیدانم این مردم عزیز اوزبیک چرا اینقدر از دوستم که آبروی قوم اوزبیک را همیشه بر باد داده است دفاع میکنند آیا در میان این قوم باعظمت شخص مسلمان و دلسوز دیگری وجود ندارد . بس است وطنداران عزیز از این بیشتر از این جنایت کاران دفاع نکنید این انسان های جنایت کار بار ها امتحان خود را در نزد ملت داده اند چنین اشخاص بی خاصیت سزوار اینقدر از خود گذری نیستند. دوستم امثال دوستم همیشه از قوم به عنوان یک حربه استفاده نموده اند زمانیکه خر شان از پل بگذرد دیگر قومشان را فراموش میکنند و این اتفاق بار ها رخ داده است.
امید همه هموطنان عزیزم حقیقت فدای قومیت نکنید. کمی عاقلانه قضاوت نمائید.
به امید روزی که دیگر حرف قوم و قوم بازی در افغانستان پایان بیابد و همه خود را مومن و مسلمان بدانم و خدای یکتارا خالق ورازق خویش بدانم .
اکه بای مرادی

>>>   من کاملن با شما موافقم باید که دوستم موقف خود را یک جانبه روشن و واضح سازد یا در عیش در خارج باشد و یا همرای مردمش در داخل کشور و در زادگاه خودش این درست نیست که اینجا رهبر و در کشور خارجی در مهمانخانه با عیش و نوش .

>>>   دوستم چندین دهه است که رهبری اوزبیک ها را دارد و در شرایط گوناگون مردم خود را به هر شکلی بوده متحد نگهداشته حال این هارون میرزاده را ببین که ....خود را عقل کل میداند و به هر کی مشوره میدهد خودش .....انگلیس است و غیر خودش همه این گپ را میدانند

>>>   خدا دوستم شرابی، قاتل، دزد، غاصب، و لوچک را رهبر مردم باعزت ازبیک نسازد! ا ګر او رهبر است پس ملا عمر و حکمتیار رهبران پهمه پشتونها باشد؟ تا زنان همه تان را ببرد؟ نه! دوستم هیج است!
مګر به امیرزاده حیرانم! از طرفی می ګوید که پشتونها ۲۰ فیصد نفوس افغانستان است یعنی ۵۰ فیصد خو تاجیک حتما است! پس چرا قومهای دیګر را جمع می کنی و امید داری تا برای شما بجنګد! چرا زور شما نمیرسد! حال رهبر را در بین ازبیکها می پالید؟ بشرمید تاریخ را مردار کردید! من که عکست را می بینم هزاره هستی! مګر بګو که چرا دم ازبیک را می ګیری! ایا هما ازبیګ ګریزی از بخارا زنان هزاره وتاجیک را نمی برد؟ غلام نمی ګرفت؟ بشرمید بر دیګران ننازید ونه خودرا بشرمانید

>>>   میگوید که دوستم باز چور و چپاول را اغاز کند و گلم های مردم را جم کند. اگر مشوره ات همین است پس باید نخست شما باید فرشها و اموال خودرا به عنوان هدیده به ترکیه روان کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است