دزدان امریکایی صاحبخانه معادن افغانستان
پنتاگون، معادن لیتیوم افغانستان را شبیه معادن نفتی عربستان خوانده بود ولی چرا خبری از استخراج اصولی و یا حفظ آن برای آیندگان نیست؟ گویا آمریکایی ها بدون هیاهو بر این معدن نیز مانند دیگر معادن کشور چنبره زده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۷/۴/۱۲ کد خبر: 152356 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper.com) با تاسف می توان گفت که تقریبا تا پیش از آغاز و علنی شدن رقابت ها و درگیری های دو قدرت غربی امریکا و انگلیس بر سر تاراج و چپاول معادن قیمتی و منابع زیر زمینی و نیز مواد مخدر ولایت هلمند، تا حدود زیادی این غارت های عظیم و خیره کننده مغفول مانده بود و جامعه جهانی و نیز افکار عمومی توجه چندانی بدان نداشت.

بنابراین خیز یانکی ها بسوی هلمند و تلاش برای خارج ساختن معادن و منابع بیشمار این ولایت ناامن جنوبی از تصرف و تسلط انحصاری روباه پیر انگلیسی در سال 2010، (تحت عنوان عملیات مشترک با 9 هزار و 500 سرباز انگلیسی و بیش از 15 هزار سرباز امریکایی) تلنگری بود بر چشمان خفته و دل های غافل از اینکه چرا ولسوالی های خانشین و دیگر ولسوالی های هلمند در آتش جنگ و نامنی می سوزد و خارجی ها مصروف چه کاری هستند.

طبق گزارش های مختلف و متعدد و البته مستند و کارشناسی شده ی جامعه جهانی به شمول خود امریکا انگلیس و روسیه 70 درصد منابع طبیعی، سنگ های قیمتی و معادن نایاب دنیا در 24 منطقه افغانستان وجود دارد که بنابر ادعای سازمان فضایی ناسا ارزشی بالغ بر 1 تریلیون دار و بنابر تخمین کارشناسان روسی بالغ بر 3 تریلیارد دالر دارد و این درحالی است که معادن غنی از اورانیوم هلمند کاملا عامدانه و عالمانه از قلم افتاده است!

با اینهمه، متاسفانه مردم ملکی افغانستان سهمی از این ذخایر عظیم خدادادی و ثروت ملی ندارند چرا که دزدان امریکایی و انگلیسی تبار که شب و روز و هفته ها و ماه ها و سال ها مصروف استخراج غیر قانونی و قاچاق و چور و چپاول معادن و منابع زیرزمینی افغانستان بوده اند؛ اهلی و حتی صاحبخانه شده اند و به دزدی در روز روشن خو گرفته اند.

نظر به اینکه استخراج های جسته و گریخته و جزیی برخی مردم ملکی همجوار معادن و سنگ های قیمتی بلافاصله عتاب و خطاب حکومت و نیروهای امنیتی ذی ربط را در پی دارد و اجازه ی حمل و فروش آن به خارج از کشور را نمی دهند اما 400 معدن و منبع طبیعی زیر زمینی در تیررس غارتگران خارجی قرار دارد و شبانه روز مصروف صادر کردن آن به خارج از مرزها و چه بسا خاک امریکا هستند ولی هرگز با اعتراض و انتقادی مواجه نشده اند!

درحالیکه پنتاگون، معادن لیتیوم افغانستان را شبیه معادن نفتی عربستان خوانده بود ولی چرا خبری از استخراج اصولی و یا حفظ آن برای آیندگان نیست؟ گویا آمریکایی ها بدون سرو صدا و هیاهو بر این معدن نیز مانند دیگر معادن کشور چنبره زده اند.

وزارت معادن نیز که یک عده افراد بی صلاحیت به شمول وزیر زن ترسو و معامله گر در راس آن قرار دارند، جرات خرده گرفتن بر خارجی ها را نداشته استخراج بی رویه مردمی را بهانه می کنند. در حالیکه مردم این سرزمین کاملا از بهره برداری از معادن اصلی کشور بی بهره اند و اینچنین است که یانکی ها پدرخوانده های قاچاق و دزدی از معادن افغانستان شده اند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معادن افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   اګر کوچکترین عکس العملی نشان داده شود چون جمعه محمدی وزیراسبق معادن با طیاره اش دربحر هند مفقود الاثر میګردد وتاامروز کسی ندانست که این حادثه چګونه اتفاق افتید

>>>   من بودجه نظامی پنتاگون را مطالعه کردم، تنها از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۸، در حدود هشتصد ملیارد دالر در جنگ افغانستان به مصرف رسیده است.
شاید هم به همین مقدار تا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ به مصرف رسیده باشد.
یعنی در مجموع در حدود یک و نیم تریلیون دالر تا بحال درجنگ افغانستان به مصرف رسیده است.
اگر امریکا تمام معادن افغانستان را ببرد، هنوز هم مصارف جنگی خویش را نمی کشد.
من نمیگویم که تمام این پول ها واقعآ به مصرف رسیده است. همانطوری که سربازان خیالی در افغانستان وجود دارد، همانطور در اردوی امریکا در افغانستان نیز وجود دارد. همانطوری که از بودجه نظامی در افغانستان خورد و برد صورت میگیرد، به همین منوال بودجه نظامی جنگ امریکا در افغانستان نیز مورد خورد و برد قرار میگیرد.
جنگ افغانستان برای رییس جمهور امریکا و جنرالان پنتاگون و اعضای کنگره امریکا، مثل یک گاو شیری است، که از جیب مالیه دهندگان امریکا میگیرند و در جیب خود می اندازند.
اگر در تجارت مواد مخدره افغانستان دست داشته باشند، شاید تا اندازه یی ازین مدرک نیز عاید داشته باشند، اما معادن افغانستان بطور قانونی و سیستماتیک و به شکل صنعتی و با مقدار زیاد استخراج نمیشود که عوایدی نصیب آنها شود.
در طول ده سال جنگ روس ها در افغانستان، ما هیچ وقت نشنیده بودیم که روس ها معادن افغانستان را غارت کرده باشند، با وجودی که آنها نیز توان این کار را داشتند.
پس اینها همه پروپاگند است و این معادن را بعضی قوماندان های جهادی که ساحات تحت نفوذ و کنترول شان است، به شکل غیر قانونی استخراج میکنند و به پاکستان انتقال میدهند که شاید در مجموع چند میلیون دالر نصیب همه آنها شود.

>>>   تا پشتون ها معامله گران حاضر باشد تا همه افغانستان را فدای امریکای ها کند چرا باید امریکا سر و صدا بر پا کند
کشور بی صاحب دست نوکر پنجابی ها افتاده
دوم هر چی پنجابی ها بگوید همان میشه فکر نکنم غیر از پنجابی کسی حرف اول را در امور مهمی فغانستان زده بتوانه
احمد

>>>   به ارتباط چور چپاول معدنیات ومنابع افغانستان که هدف اصلی خارجی هااست. تمام مردم را که ازجهالت آنها استفاده کرده اند بهترین موقع است برای دزدان بین المللی . به همین ارتباط شاید سالهای قبل رهبران وقوماندانان خریده شده باشند. این موضوع نزد عوام یک موضوع پیش پا افتاده است مگر باید همه بدانند که تمام جنگ های جهانی و تمام پروگرام های مافیای جهانی بالای همین موضوع است . ممکن زور رییس جمهور و ارگانهای دولتی هم نرسد. هرگاه کسی صدارا درین مورد بالا کند زود ازبین میرود. چندین سال است که امریکایی ها از دشت واغجان لوگر توسط طیارات سیاه امریکایی مسافربری دربین گل یورانیم انتقال میدهند . آیا ریس جمهور زورش میرسد ویا مانع این کار شده میتواند ؟ هرگز نه. این کشتار و عملیات و پارلمان سازی و غیره وغیره مصروف ساختن مردم است در حالیکه آنها پلانهای وسیع دارند که حکومت افغانستان فقط برای شان پل ارتباطی ووسیله ارتباطی است . اینها قدرت وحاکمیت دولتی میخواهند بخاطر یک مقدار دالر وتچارت. وآنها در رسیدن قدرت اینهارا همکاری میکنند واینها در بردن ودزدیدن منابع آنهارا. من هم بخاطر افشای این موضوع نمیتوانم که حتی نام خودرا درینجا بنویسم.

>>>   اول امریکا !

>>>   این شعارها مشگلی از مردم افغانستان را حل نخواهد کرد زیرا اگر آمریکا نباشد، چین و اگر چین نباشد روسیه و ووو کشور افغانستان در داخل هیچگونه ثبات سیاسی و صنایع و تکنولوژی مستقل و قوی ندارد تا معادن خود را استخراج و منابع ملی کشور را در جهت توسعهً اقتصادی کشور بکار گیرد و لذا همیشهدر جنگهای مذهبی و نژادی و قومی و فقر و عقبماندگی خواهد ماند. بطور خلاصه هر کشور و جایئکه ثبات و امنیت سیاسی در کار نباشد در آنجا اقتصادی نیز در کار نخواهد بود. پیش شرط ثبات و امنیت سیاسی فقط استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان و حاکمیت قوانین دموکراتیک هست و نه رقابتهای مذهبی و باند بازی.

>>>   خدمتی دیگر از طالبان برای اربابان امریکایی خود.

>>>   چرا همه حمله های طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان است؟ چرا به آمریکا ییها حمله نمیکنند؟؟؟
اینها فقط شعار مبارزه با آمریکا میدهند. وگر نه برای حضور آمریکا به روند صلح نمی پیوندند.

>>>   یه مقدارپول به طالبان میدهن یه مقداربه دولت تامصروف جنگ باشن بنام اسلام وجهاد وهمه معادن رامیبرن وافغانستانی توخالی رابعدسالها جنگ به طالب تحویل خواهدداد وان وقت طالبان خوشحال میشون ودوباره به کشورحاکم میشون کشوری که مردم فقیر وبدبخت ومصرف کننده هستن وهیچ عایدات نخواهن داشت ونه پیشرفتی وفقط زنده هستن انوقت است که نسل های بعدهزاران لعنت خواهن فرستاد به همه ملت وهمه سیاستمداران که مصروف چه کاری بودن که مااین همه ازدنیا عقب ماندیم وبدبخت شدیم وای وای برما.
جمشیدی

>>>   عزيزان ، زماني كه معنويات چور و چپاول ميشود، در فكر ماديات نباشيد، اشغال روسي به آساني شناسائي ميشد، اما اشغال فكري ، جغرافيائي، اقتصادي، نظامي أمريكا و امپرياليزم زمان و دانش كار دارد تا عوام بدانند كه اين پول و مصارف و آمدن و آوردن هموطنان اجنت هاي خارجي بخاطر بهتر ساختن زنده گي ما نيست، بلكه بخاطر استعمار ما هستند.

>>>   Ahmadi Khorasani.
یک تعداد دریشی دار های لنگی پوش اند که فقط بیداراند تا مخالف تمامییت خواهی فعلی را در هرجا توهیین کنند وگناه های حاکمیت های ضعیف ومعامله گر خود را بگردن دیگران انداخته بروی خود مانند اطفال دست کشیده چشم پت کنند گویا که ایشان را کسی ندیده چون چشم پت اند ولی عالی جناب تنها چشم تو پت است ولی چشم مردم باز است ترا میبیند
در نزد روسها پارسی زبانان را دشمن روس ها اعلان نموده اند ودر نزد اروپایی ها تاجیک ها را دشمن اروپایی ها معرفی ودر امریکا وکانادا واسترالیا هم چنان دشمن امریکا وکانادا واسترالیا پارسیزبانان دشمن وبا پاکستان هم که منبع تروریزم است خود شان چشم پتکان دارند در مزدوری رقابت هم دشمن جامعه جهانی اند وهم دوستش هم برای روس طالب میدهند وهم برای امریکا وکشور های عربی داعش تا شعیه وپارسی زبان بکشد
حکمت یار را در فرش قرمز استقبال میکنند برای دوستم تبعید نامه میدهند طالب را برادر گفته در عید ها میزبانش میشود اگر زندانی اش هم در زندان باقی ماند به یک بهانه انرا رها میکنند ولی سران غیر خود را نابود ویا زندانی میکنند اما نمی دانم که این ها که عقده های از هیچ دارند در جایش ولی ایا همین بیرونی ها چطور نمی دانند که کی واقعا دشمن شان است کی تروریست است ؟وکی مقابل تروریست
من از حرف های جنرال امریکایی در مصاحبه با بخش پشتوی صدای امریکا درک کردم که امریکایی ها منطقه عایل برای تربیه تروریستان وارسال انها به کشور های اسیای میانه میخواهند وفعلا این دولت قومی به انها وعده داده که پارسیزبانان را بنام اتحاد شمال نابودنمایند در صورتی این خواست بجا میشود که حریفان باقی مانده دولت را امریکایی ها نابود سازند وشاید با یک کودتاه نظامی قدرت را مطلقه ساخته غنی را تقاعد داده وهمه کوتاهی ها را بعد از چهل سال باز هم بگردن شیربروت دیگری یعنی حفیظ الله امین غنی احمدی انداخته ووبدولت وحدت ملی خاتمه داده وشمال افغانستان را با جابجایی کوچی ها کاملا منطقه تربیه وارسال تروریزم ساخته وجنوب غرب را با ۸ هزار کوچی که فعلا با خیمه هادرهرات وفراه منتظر جابجایی اند برای تهدید ایران نگهدارند در شمالی هم توزیع شناس نامه را برای کوچ ها بادادن چوکی به افراد معامله گر از ادرس اقوام غیر فاشیزم را ادامه داده ونیرو های دولتی را در جنوب وجنوب شرق توسط طالب که انها هم از دولت وامریکایی ها وروس ها تمویل میشوند مصروف نگهداشته شمال وغرب را داعش اداره کند واز ان جا به کشور های اسیای مرکزی کشور های مسلمان نشین چین و وقفقاز ارسال شوندتا روسیه وچین را در تهدید نگهدارند این جا هم روسیه در خوش باوری کاملا فریب خورده از دست همان های که در دهه ۸۰ فریب خوردند که به اشاره امریکا پای شان را در جنگ افغانستان کشیده وانتقام شکست های ننگین خود رادر ویتنام از شوروی گرفت حال هم که روسیه جان دوباره گرفته باید با همان روشنفکر های دریشی دار طالب بفرشند بنام اینکه داعش را فقط طالب ازبین برده می تواند در حالی که نام دیگر داعش طالب است باداعش مصروف کنند
اینجا هم سرباز این بازی فاشیزم اوغانی ولی دشمن صلح وامنیت جهانی پارسی زبان
یکی از علت های عمده که دنیا هم از ان استفاده سو برده خاموشی سران چیز فهم پارسی زبان با لباس ملی گرایی در اجتماعی که همه قوم گرا می اندیشند است واین روشنفکر نما های افغان هم بازبان پارسی نه زبان افغانی پارسی زبان را می کوبند دنیا را هم متقاعد میسازند که اینه این ماهستیم که می توانیم سرنوشت کشور را تعین کنیم و بجز از ما کسی نمی تواند کشور را اداره کند طرف معاملات ما هستیم ودیگران دشمن ومادر خدمت شما وهمینهای که بزبان پارسی مقاله های انتقادی برضد عدالت خواهان می نویسند با زبان پشتو غربی ها را فریب داده وحتی در بعضی کشور های اروپایی زبان افغانستان را هم تنها زبان پشتو معرفی نموده اند وپارسی زبان وشعیه را دشمن غرب وشرق اما در بین پارسی زبان هم هنوز جبهه واحد تشکیل نشده بنابر خود خواهی های روشنفکر های پارسیزبان ضد فاشیزم
تا زمانی که جهان را وقدرت های بزرگ را قناعت ندهیم که دروغی برای تان گفته شده شما را نابود میکند همین ادا های دیموکرتیک گونه درون طالبی وافراطی هم ما وشما را نابود میکند بیایید خود خواهی ها را کنار گذاشته در کنار هم قرار گیرید پروای این رفقای حزبی تان راکه در پشیرو دوست واز عقب خنجر تان میزنند به حال خود شان بگذارید انها خود هم چپ اند وهم راست وهم تکنوکرات وهم طالب وداعش هیچگاهی من بجز دوسه نفر ازین قوم عزیز ندیده ام که وضعیت را نقد نموده خود را ملامت کنند وبیشتر دلیل میگوید دلیلش که کار ساز نیفتاد دشنام وتوهایین را شروع میکنند تا ما را از خود دور بسازد
امید وارم عقده مندانه نقدم نکرده واقع بیانه به موضوع اگر پرداختید خانه تان اباد ورنه مزاحم نشوید حال کور هم میداند که دلده شور است

>>>   Omar Ahmad Parwani
حکومت قاتل
تنها عنوانی که به این حکومت مردم ستیز میتوان داد عنوان "حکومت قاتل" است. حکومتی که با تکرار فاجعه رستاخیز تغییر و جنبش روشنایی امروز یک بار دیگر بر روی شهروندان بی دفاع و عدالت شلیک نموده و ده ها شهروند معترض را به شهادت رسانیده است.
کار نامه سیاه رهبری حکومت مردم ستیز:
شهید ساختن حدود ۱۰۰ شهروندان عدالت طلب جنش روشنایی
شلیک بر معترضان جنبش رستاخیز تغییر و شهید ساختن ۷ جوان معترض
حمله بر نماز گزاران جنازه سالم شهید و به شهادت رسانیدن بیش از ۱۶ نماز گذار
شهید ساختن عمدی دخترک فقیر توسط کاروان موتر های حاکم ارگ در لغمان
شلیک بر مردم بی دفاع فاریاب و شهید ساختن ده ها شهروند معترض.

>>>   Ziai
هم میهنان عزیزن، جوانان اگاه و فرهنگیان پرشور ، شما خوب میدانید که استبداد غنی با گروه مزدور در ارگ آنهم به قوت مالی استکبار جهانی به اندازه زیاد شد که بلاخره مردم شزیف فاریاب با پیروی از انقلاب کبیر فرانسه زن ومرد با بیل ، تبر ، کلند و چوب در دست گرفته به جاده ها و خیابان ها ریختند. از همه ملت شریف تاجیک وهزاره التماس مینمایم تا مردم شریف ومظلوم فاریاب را تنها نگاشته در این عدالت خواهی و حق خواستن مردم را که قیام نموده اند لطف کمک نمایید. در غیر آن چند روز بعد این جلپه سیل استبداد خانه های تاجیک و هزاره را نیز ویران وبه خاک یکسان خواهد نمود.

>>>   دوستي با محاسبه هزينه امريكا در افغانستان و قيمت معادن و منابع افغانستان به اين نتيجه رسيده كه امريكا براي تاراج منابع افغانستان به كشورش نيامده!!!!
عجيبه! پس امريكا براي رضاي خدا به افغانستان اومده!؟
در ضمن شما بودجه جنگي ايالات متحده در كشورتان رو درست محاسبه نميكنيد،، وقتي اونها ميگن مثلا هزارميليارد در افغانستان هزينه كردند بايد بدانيد كه همه دلارهاي اين هزينه كرد ، به خود ايالات متحده برميگرده ، هزينه هايي همچون حقوق سربازان و ساخت تجهيزات و جنگ افزارها همه در امريكا ساخته ميشوند ، امّا معادن شما اصطلاحا پول قدرتمند هستند ، يعني هر دلار از آن با هزار دلار امريكا برابري ميكند ، اينگونه هست كه امريكا هر جا كه هزار ميليارد هزينه كند كافي هست فقط ده ميليارد از منابع اون كشور را غارت كند تا جبران هزينه خود را كرده باشد و قطعا سودهاي امنيتي هم خواهد برد
علي ، تهران

>>>   چپاول منابع طبیعی افغانستان در ابتدا توسط حود افغانها از دوران اغاز جنگ
ها در پنجشیر توسط شورای نظار در بدخشان توسط گروه ربانی در تبانی با مافیای محلی و قطع اشجار در جنوبی و فروش ان در پاکستان سالها قبل اغاز یافته است و ادامه دارد همین اکنون شورای نظار یا افرادی وابسته به گروه مسعود مصروف استخراج زمرد طور غیر قانونی میباشند دوستان میتوانند
کلیپ های انرا در یوتیوب مشاهده کنند. در رابطه به نفت شرقمیا نه و امریکا باید گفت که بعد از ختم جنگ دوم جهانی و تبارز امریکا به حیث ابر قدرت ال
سعود دست دوستی بطرف امریکا دراز کردند و امریکارا به استخراج و سرمایه
گذاری در صنعت نفت دعوت کردند و امریکا هم خودش و حکومات کشور های سعودی و خلیج نفع برده اند تا ان سرحد شیخ ها ثروت دارند که محل نگهداری حیوانات شان بهتر از قصر ریاست جمهوری ما است ..درست است که امپریالیزم خاصیت چپاولگرانه دارد اما باز هم پا بند قوانین بین المللی میباشند. این ما هستیم که در تباهی و بربادی کشور خود از همه اولتر گام بر میداریم. انگلیسها بعد از دوصد سال استعمار و غارت هند این کشور را مجبورا ترک کردند . اما هندی ها هیچ اثر تعمیر یا خط اهنرا تخریب نکردند

اما بعد از سقوط نجیبالله همه میدانیم که چه فجایع در شهر کابل صورت گرفت
من شاهد انتقال تمام دارایی منقول و غیر منقول دولت به پاکستان بودم در این
غارت نه امریکا و نه روس دست داشت همه دزدان خالص مجاهدین اعم از هزاره تاجیک پشتون ازبک بودند. بهتراست قبل از انتقاد دگران نظر انتقاد امیزبر خود بیاندازیم....
حنظله حححححححح

>>>   كدام معادن ؟
دو معدن زغالسنگ داشتيم كه محمود جان كرزي از حامد جان كرزي رسما خريداري نمود و پولش را حامد جان نقدا اخذ و قبض نمود و در اعتراف خود هم صادق ميباشد.

>>>   كدام معادن ؟
دو معدن زغالسنگ داشتيم كه محمود جان كرزي از حامد جان كرزي رسما خريداري نمود و پولش را حامد جان نقدا اخذ و قبض نمود و در اعتراف خود هم صادق ميباشد.
جمشيد مصلح

>>>   دین برای مردم کافی است. خخخخ
کشورخود راناامن کنین در کشورهای دیگراواره شوید
پولدارها هم دردیگرکشورها سرمایه گذاری کنن
کشورتان خود به خود درست میشود فقط شما فرار کنید ودادبکشید
درهیج جای دنیا هیچ کشوری خود به خود درست نشده بلکه این مردم بوده ان که کسورهایشان را ازاستعمارگران نجات دادن وهمدیگرپذیربودن وپیشرفت کردن الگوی مردم افغانستان کدام کشوراست ایا درجهان چنین کشوری وجود دارد که الگوی مردم افغانستان شده باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است