هویت انسانی متاع نیست که به حراج گذاشته شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۵    ۱۳۹۷/۴/۱۱ کد خبر: 152348 منبع: پرینت

دیده میشود که یک تعداد افراد بی معرفت آگاهانه و یا ناآگاهانه پیهم به این نکته تآکید دارند که باید در مورد مشکل موجود یعنی هویت باشندگان این کشور (که بودن و چه بودن شان) (افغان بودن و غیر افغان بودن) "لوی جرگه" افغانی باید تصمیم بگیرد و از همه جالب اینکه حتی یک تعداد اشخاص سبق خوانده هم این موضوع را زمزمه میکنند و نعره میکشند....

ولی معلوم نیست که آیا این تعداد افراد سبکسر و فاقد شرافت و حرمت انسانی چطور و چگونه به خود اجازه میدهند تا برای دیگران و آنهم "انسان" بودن کسی را در روز روشن و آنهم دربازار "لوی جرگه" به معرض لیلام و داوطلبی قرار بدهند؟ فکر کرده اند که هویت انسانها همچون بازار سهام است....

دقیقا این نوع تحقیرهای بیشرمانه شباهت به این دارد که یک فرد بی معرفت بیاید و از باشندگان میلیونی و صاحبان اصلی این مرزبوم بخواهد سوالی را مطرح کند: آیا شما خود را "انسان" میدانید یاخیر؟ و یا به عباره دیگر به این سرزمین متعلق هستید یا نه؟ و این واقعآ زمانی درد آورد است و توهین به کرامت و شرافت انسانی را روا میدارند که خود هنوز در مورد انسان بودن (هویت) خویش شکی داشته باشند، چه رسد به باشندگان این جغرافیا در کل. به دلیل اینکه انسان یعنی "هویت"؛ اگر از انسان هویت اش راحذف کنید مفهوم واژه انسان دیگر وجود ندارد. زیرا هویت مفهوم انسان و نگین هستی او است، انسان و هویت به مثابه روح و جسم یکدیگر اند.

بنآ از همه دوستان و هموطنان خویش صمیمانه خواهش میکنم که به انسان و فراست انسانی دیگر توهین نکنید و از این نوع داوری های سبکسرانه در سخنرانی ها، میز های گرد و نشست های بی مورد جدا جلوگیری بدارید و به فکر باطل خویش نقطه پایانی گذارید.

خلا صه: اگر هویت خویش را را احترام نمودید و به آن افتخار بخشیدید در حقبقت شما افتخار و احترام به انسان بودن خویش نموده اید.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صفوی
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   Faizy
حکومت کاملا و به سرعت طرف دیکتاتوری قومی در حرکت است اگ عاجل مردم نشورند پی آمد آن زندگی ننگین برای اقوام غیر پشتون است

>>>   کانون پاسداران فرهنگ تاجیک
وضعیت کندز برای تاجیکان به حالت اضطراری رسیده است. رهبران و شخصیتهایی که خود را نماینده و رییس و کلان و کلانکار تاجیک می گیرند چه می کنند؟

گزارشها از کندز تکان دهنده است:
- وضعیت تاجیکان خیلی خراب است. اینها در اثر جنگهایی که به صورت پروژه یی راه اندازی میش ود خیلی فقیر ساخته شده اند.
- رقابت بین پشتون و تاجیک و طالبان أزادانه در شهر میگردند.
- دختران زیبای تاجیک را بیناموسهای تروریست و فاشیست پشتون با خود به زور میبرند. وضعیت را برای تاجیکان در کندز غیر قابل تحمل ساخته و آنها به کوچیدن وامیدارند.
- خانواده هایی که اونجا هستند امکانات شان خیلی کم است حتا از ترس اعتراض هم نمیکنند و این ها شب و روز از دست طالبان پشتون اذیت میشوند
- بسیارش از ترس به کابل و مزار و تخار از ترس برامدند
- تجارت کندز که بیشتر در دست تاجیکها بود بود حالا در دست پشتون ها افتیده و کاری کردند که تاجیک ها تا 50 سال به حال نیایند
- موضوع زمین جبهه دیگریست که فاشیستهای تروریست کوشش دارند تمام زمین های دولتی را به کوچی ها و پشتون ها بدهند
- تمام سرمایه دار تاجیک برامدند ازونجا از ترس جان
- کندز منطقه ی استراتیزیک با کشور های آسیای میانه است و ازین خاطربر پشتون ها مهم بود چون سابق. کندز را کند وی افغانستان میگفتند
- همین لحظه طالبان در شهر کندز أزادانه رفت و أمد دارند و دولت اصلا کاری با اینها ندارد
شورای کندزی ها این همه این مسایل را به مراجع مختلف مطرح می کننداما گوش شنوایی وجود ندارد. امروز گفتند و دو سه باری که طالبان گرفتند خانه ی سرشناس های تاجیک را آتش زدند.

تاجیکی که اینها را می خواند و خبر دارد و اقدامی نمی کند و شب خوابش می برد....باید خود را به خاطر بیغیرتی آتش بزند. اگر خانه تاجیکان را طالب در کندز و فاریاب و فراه و بادغیس آتش می زند، خانه وکیلان بیغیرت و زراندوز و شخصیتهای سیاسی معامله گر تاجیک را باید تاجیکان مظلوم آتش بزنند.

جوانانی که اینهمه بی غیرتی سران خوانده تاجیک را می نگرند و بازهم دل به این شخصیتهای بیغریت کله کته می بندند نیز سند بیعقلی و نادانی خود را امضا می کنند.

>>>   اقای صفوی! حق با شماست ول مفهوم هویت را کسی درک میکند که صاحب هویت باشد.
عاقل

>>>   ۶۰ سال عمر دارم ودرطول این مدت هیچ اصطلاحی را مزخرفتر از لویه جرگه نیافتم.لعنت بر احماقت.

>>>   بعضی کسانی که چندین پاسپورت دارند و تابعیت چندین کشور را دارند و به چندین زبان صحبت میکنند و با انسانهای مملکت های مختلف و نژاد های مختلف و ادیان مختلف دوستی و خویشی و قرابت دارند و پدرش از یک نژاد و قوم و مملکت است و مادر اش از قوم و نژاد و مذهب دیگر است، آنها چه کنند؟
همانطوری که زبان وسیله افهام و تفهیم است و انسان میتواند زبانهای زیادی را یاد بگیرد، همانطور انسانها میتوانند تابعیت کشور های مختلف را نیز نظر به ضرورت کارهای تجارتی شان بگیرد.
در بسیاری از کشور ها قانون دوتابعیته و چند تابعیته وجود دارد.
معیار انسانیت انسان هویت او نیست، بلکه اعمال او است.
شما دل برین خوش نکنید که تاجک و یا پشتون و هزاره و ازبک و غیره هستید و الحمد لله مسلمان هستید و بنده خدا هستید و امت محمد و ازین باعث در جنت میروید، بلکه معیار عمل انسان است.

>>>   این باز ی شخص را غنی شروع کرده وملت یک پارچه چندین پارچه کرده است انشاالله نتیجه اش را بزودی خواهد دید صبر تلخ است و لی بیه شرین دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است