افغانستان با پاکستان، مذاکره یا فشار؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۷/۴/۷ کد خبر: 152259 منبع: پرینت

اسلام آباد طالبان را که به فرمان آن کشور عمل نمیکنند طالبان بد میداند و از حکومت افغانستان نیز تقاضا دارد تا در مقابل همچو اشخاص مقابله کند بطور مثال ملا فضل الله که کشته شد مخالف پاکستان بود.

پاکستان از یک طرف بخاطر ایجاد فرصت روی کاهش فشار های امریکا ضرورت دارد و از سوی دیگر نظامیان آن کشور قصد دارند نفوذ خود را در کشور ما حفظ و رقباي منطقوی خود را در منافع افغانستان زمینگیر کنند.

از طرف دیگر رهبری مذاکره کننده دولت افغانستان مجبوریت های پاکستان را نیز میداند و پاکستان نیز از مشکلات داخلی نظام افغانستان آگاهی دارد کابل باور دارد تا زمانيکه پاکستان موقف يکسان در مورد تمام گروپ های طالبان نداشته باشد و طالبان خوب و بد نزد پاکستان وجود داشته باشد انتظار آتش بس و صلح دایمی غیر ممکن است .

دولت افغانستان از یک طرف با پاکستان مذاکره مینماید از طرف دیگر میخواهد با فشار سياسي، نظامي و مالي امریکا بر اسلام آباد آن کشور را مجبور سازد تا با رویکرد صادقانه ای در مقابل مخالفین دولت افغانستان گام بردارد که در حال حاضر از جمله مجبوریت های پاکستان است ولی وعده میکند عمل نمیکند.

از خط دیورند گرفته تا کشتن ملا فضل الله و دادن مناطق امن برای طالبان دولت افغانستان یک تعداد گام ها را که به پاکستان وعده کرده بود برداشته اما گام های مثبت که پاکستان باید بردارد در مقابل حسن نیت افغانستان بردارد تا هنوز در پرده ای از ابهام است .

در هفته آینده مذاکرات بین یک تعداد از طالبان و دولت افغانستان صورت خواهد گرفت اما نتیجه به صلح دایمی و ختم جنگ منتج نشود .

نتیجه :
تا زمانیکه مانند دولت افغانستان صادقانه گام هاي اعتماد ساز از سوي پاکستان برداشته نشود، تنها نتيجه تداوم و تشديد فضاي بي اعتمادي و بدبيني بين افغانستان و پاکستان سوء استفاده گروه هاي تروريستي از شکاف در همکاري هاي آنان براي مقابله با تهديدات مشترک خواهد بود.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سعیدی
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   نظر به راپور های اشرف غنی با طالبان تو افق نمو ده اند در مورد صلح با دادن چند وزارت و چند ولایات برای طالبان کرام و این مو ضع به طور مخفاینه صورت می گرد

>>>   Kakar
آقای غنی تنها یک مامور اجرایی کشور خارجی است که باید مانند نجیب که مشی مصالحهء ملی را بدستور ګرباچف اعلام کرد او نیز آشتی وآتش بس را باطالبان بطور یکجانبه اعلام کرده است۰ بقیهء سخنانش از دید قرآن وپیامبر فقط عوامفریبی مضحک است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است