چند نکته در مورد غزنی!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۷/۴/۶ کد خبر: 152233 منبع: پرینت

چند نکته در مورد غزنی!
یکم: یازده نماینده غزنی در مجلس نمایندگان طی هفت-هشت سال گذشته کلا قومی و حتی منطقه‌ای و یا هم شخصی برخورد کرده‌اند. چند تن از نمایندگان را حداقل مردم می‌شناختند و توقع می‌رفت از لاک تنگ قومی بدلیل عدم نماینده نداشتن دیگر اقوام بیرون شوند.

دوم: تعداد از نمایندگان غزنی بار سر زیادی بودند، آنان نه برای قوم و قبیله‌ای شان کوچکترین کار انجام دادند و نه هم برای دیگران؛ دمکراسی و آرای مردم پایمال می‌شد ورنه آقای کرزی پیشنهاد داشت تا چند تن از این نمایندگان حذف گردند. مارشال فهیم مرحوم ایستاد و از حقوق هزاره‌ها دفاع کرد و شدیدا مخالفت کرد.

سوم: یک بخشی از تمکین حکومت به خواست غیرقانونی و نامشروع تعداد کمی از شهروندان غزنی از برخورد قومی نمایندگان و عدم شناخت شان از مردم سرچشمه می‌گیرد.
نمایندگان غزنی نتوانستند روابط خوب میان اقوام دیگر ایجاد کنند. در ضمن یازده نماینده غزنی یک شان هم به قدرت قابل حساب مبدل نشد. یکی از محبوب ترین نماینده البته برای دیگران به نمایندگی مردم را پشت پا زد و نبودش محسوس است.

چهارم: نارضایتی از نمایندگان غزنی دلیلی برای تغییر قانون شده نمی‌تواند؛ مردم از تمام نمایندگان هزاره در مجلس ناراض هستند. رهبران سیاسی هزاره از قانون پوه شروع تا دیگران هیچ کدامشان موقف جدی نگرفته‌اند. در حالی که می‌دانند تصمیم حوزه‌ای شدن انتخابات آنهم تنها در غزنی خلاف قانون است و عملی نمی‌شود. اما پشتیبانی از قانون به معنی واقعی کلمه حمایت از نمایندگان کنونی و هزاره‌های غزنی نیست.

پنجم: حوزه‌ای شدن انتخابات ما را به عقب بر می‌گرداند و تبعیض آشکار اعمال می‌شود. کمیسیون، حکومت و طالبان قومی برخورد می‌کنند جلو آن باید گرفته شود. هزاره‌ها به لابی قدرتمند و استراتژی خوب نیاز دارند تا حقوق مردم شان تلف نگردد. امروز کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان غزنی را دیدم. خیلی ضعیف بود. ظاهر شدن از آدرس ضعیف کار بجای نمی‌برد.

ششم: خیلی موافقم که تاجیک ها و پشتون ها حتما اینبار نماینده داشته‌باشند. حل شدن معضل نمایندگی اقوام پشتون و تاجیک بیات ها که کاندید ندارند به حل مشکلات مردم کمک می‌کند.ولی راه یافتن شان مبتنی بر قانون باشد؛ اصول مردم سالاری زیر پای له نگردد. مناطق شان را امن کنند و بدون ترس و هراس به نمایندگان خوب و شایسته رای دهند خدا کند؛ تعداد زیادتر بفرستند.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غزنی
بیات
نظرات بینندگان:

>>>   من یک تاجک نیستم ولی زبان مادری ام دری است و از ولایت غزنی هستم و هزاره نیز نسیتم. مردم ولایت غزنی بخصوص تاجکها و پشتونها به مشکلات ذیل دچار اند.
مردم تاجک غزنی مردم بی برنامه و دارای اختلافات سلیقه ای و همچشمی و رقابتهای غیر منطقی درمیان خود دارند واز طرف دیگر نهایت بیگانه پرست هستند،ظرفیت فهم و درک تاجکهای غزنی بمراتب ضعیف است و اینها اکثریت اوقات شانرا در رقابتهای منفی سپری مینمایند. اینها از خود هیچ چیزی بجز خودنمایی و لشم زبانی ندارند و دیگران را نیز به کار نمیمانند به همین خاطر است اکثریت املاک و دارایی های ولایت غزنی توسط مردم وردگ و ولایت پکتیکا یا خریداری شده است یاهم توزیع شده است.
مردم پشتون غزنی مردم ارام و هفته فام هستند و اینها نیز اتفاق و اتحاد درست ندارند.
مشترکات تاجک و پشتونهای غزنی
بیگانه پرستی بطور مثال محمود گیلانی از یک ولایت دیگر آمد و بیشترین رای را برنده شد اما نقطه تعجب است که محمودگیلانی در ولایت خود یعنی ننگرهار ممکن است ده رای هم برده نتواند در ملک خداداد برنده شد.
هزاره های غزنی افتخارات را برای غزنی و افغانستان کسب نموده اند اینها باید برنده باشند چونکه تحصیلات عالی دارند به مخالفین دولت مسکن و غذا نمیدهند به افغانستان متعهد هتستند و نیز مردم زحمت کش و مظلومی هستند بنا زحمت کشی و استعداد این مردم باید ضایع نگردد.
بااحترام
ع.ل. دهیکی

>>>   به رحمانی اطلاع دهید که اکنون وقت جیغ زدن و عکس سلفی گرفتن است تا دیروز می گفت چنین کردم و چنان با فلان نشست کرم و با فلان این ادبیات وای وای وای

>>>   Omid
اختصاص دادن ۱۰ کرسی، بدون انتخابات به کوچی ها در مجلس یک راهکار غیر استندرد و مبتنی بر جاه طلبی و فاشیزم است. برای کسانی که روز اینجا تردد میکنند و شب در پشاور میخوابند و هیج تعهدی برای کشور ندارد، نه مالیه میپردازند و نه در صفوف نیروهای امنیتی حضور دارند، دادن اینگونه امتیازات، غیر ملی و منطبق برای منافع ملی نیست. از نماینده گان در مجلس خواهانیم تا جلو این طرح غیر ملی را بگیرند و آنرا باطل سازند.

>>>   نویسنده محترم به یاد داشته باشید که نماینده از اکثریت رای به پارلمان می رود نه از حیث قومی تا بیات نماینده داشته باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است