جستجوی راه های ممکن و معقول صلح در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۸    ۱۳۹۷/۴/۵ کد خبر: 152221 منبع: پرینت

جهت دستیابی به راه حل و فصل معقول منازعه از بعد داخلی در قدم اول ایجاب میکند تا علت و عوامل منازعه درست تشخیص گردد تادانسته شود که چه چیزی علت منازعه و جنگ را تشکیل داده تا همان علت منازعه در صورت امکان از طریق تفاهم از میان برداشته شود و یا اقلا کمرنگ گردد. برای رسیدن به راه حل و فصل منازعه و ختم جنگ می توانیم مراتب زیر را بطور خلاصه یاد آور شویم تا در راه حل و فصل منازعه و ختم جنگ در کشور ما را یاری کند:

1:ـ - قبل از تصمیم هر اقدام عملی جهت حل و فصل منازعه لازم است تا معلومات کامل و کافی در مورد ریشه ها و انگیزه های جنگ و منازعه داشته باشیم و تمام عوامل و ریشه ها و انگیزه های جنگ و منازعه را بطور دقیقی مورد مطالعه دقیق و همه جانبه خود قرار دهیم.

2:-- شناخت کاملی از دو طرف منازعه برای ما باید حاصل گردد و چنین شناخت داشته باشیم.

3:ـ تمایل طرفین منازعه به راه حل و فصل منازعه از طریق غیر نظامی موجود باشد که از قراین چنین تمایلی درک و دانسته شود و هر دو طرف منازعه از جنگ و درگیری خسته شده باشند و همین خستگی از قراین فهمیده شود.

5:ـ دو طرف منازعه اهمیت راه حل و فصل منازعه را ازطریق غیر نظامی بطور درست و صحیح درک کرده باشند.

6:ـ - تا مین ارتباط لازم با طرفین منازعه صورت گیرد که اگر چنین ارتباط از قبل وجود داشته باشد باید حفظ و تقویه گردد و اگر وجود نداشته باشد مجددا چنین ارتباط باطرفین منازعه ایجاد و برقرار گیرد.

7:ـ - استفاده درست از تجارب دیگران که می بایست دید دیگران در مورد چنین منازعاتی چه کار ها و ابتکاراتی از خود بکار برده اند تا از تجارب آنها حد اعظم استفاده صورت گیرد و اقلا دانسته شود که در منازعاتی شبیه چنین منازعه ای از چه راه کار های درگذشته ها استفاده صورت گرفته تا در مورد رفع مشکل موجود در افغانستان نیز از آن تجارب استفاده بهینه صورت گیرد.

8:ـ ایجاد تحرک ذهنی مثبت میان طرفین منازعه یعنی در کنار ایجاد تماس باطرفین منازعه لازم بنظر میرسد تا تحرک ذهنی مثبتی باطرفین منازعه نیز ایجاد گردد تا بتدریج جو و فضای خوشبینی میان طرفین (منازعه) بوجود آید و از فضای جنگی و دشمنی میان شان به مرور زمان کاسته شود.

9:ـ استفاده درست و بموقع طرفین منازعه از موقعیت که ایجاد شده است زیرا همیشه ممکن چنین موقعیتی بمیان نیاید و فرصت بدست آمده به آسانی و زودی از دست برود.

10:ـ اخذ مشوره از اهل آن زیرا همه کس اهل مشوره نبوده بلکه تنها انسان های خیر و با درایت و دلسوز و صاحب نظر و مصلحت اندیش می توانند مشوره های نیک و همه جانبه برای طرفین منازعه بدهند.

11:ـ طلب کمک و استمداد از موسسات ملی و بین المللی و دول و اشخاصیکه بی طرفی آنها ثابت گردیده باشد.

12:ـ قاطعیت در تصمیم حل و فصل منازعه و جنگ از هردو طرف.

13:ـ قبول ریسک در فیصدی کمتری (در صورت احتمال شکست اقدامات مصالحه)

14:ـ اعتماد به راه حل مورد نظر و تشویق دیگران برحمایت از این راه حل انتخاب شده و مورد نظر.

15:ـ عدم تشویش و دلهره در مورد تصمیم اتخاذ شده جهت مصالحه.

16:ـ باالاخره تحلیل و تجزیه همه جانبه راه حل انتخاب شده برای مصالحه و قطع جنگ.

اینها مجمو ع مسایلی است که می تواند ما را در راه حل و فصل منازعه از جنبه داخلی یاری و کمک نماید. بعد خارجی حل و فصل منازعه بحث دیگری است که در جایش باید مورد مطالعه قرار گیرد.

والسلام
سید محمد خیر خواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خیرخواه
صلح
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است