مراکز پناهجویی را در خارج از اتحادیه اروپا بنا کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۷/۴/۴ کد خبر: 152189 منبع: پرینت

دو مقام اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که مراکز پناهجویی خارج از اتحادیه اروپا برپا شود. با این شرط که بعد از سیر مراحل قانونی راه برای پناهجویان واجد شرایط برای ورود به اروپا هموار گردد.

گرنوت بلومل، رییس دفتر صدراعظم اتریش از حزب محافظه‌کار ÖVP روز شنبه ۲۳ ژوئن در گفتگو با فرستنده رادیویی "دویچلند فونک" خواستار برپایی مراکز پناهجویی در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا شده است.
او با اشاره به لزوم حفاظت از مرزهای اروپا گفت، در این مراکز پرونده پناهجویانی که ثبت نام کرده‌اند بررسی و معلوم خواهد شد که کدام یک از آن‌ها استحقاق دریافت پناهندگی و ورود به اتحادیه اروپا را خواهد داشت.

به گزارش دویچه وله، بلومل به استرالیا اشاره کرد که نمونه خوبی از این دست است و مراکز پناهجویی خود را سال‌ها است که در جزایر اقیانوس آرام بنا کرده است.
او گفت، اروپا باید با این تصمیم به قاچاقچیان انسان در شمال آفریقا این پیام را منتقل کند که ورود به اروپا سهل نیست تا مهاجران کم‌تری حاضر باشند سوار قایق‌های آن‌ها در دریای مدیترانه شده و مسیر پرخطر اروپا را طی کنند که ممکن است به قیمت جانشان تمام شود.
گرنوت بلومل گفت، نباید این گونه باشد که هر کس تصور کند وقتی سوار این قایق‌ها شد خودبخود "یک بلیط برای اروپا" گرفته است. او این اقدام را "انسان‌دوستانه" خواند و گفت: «اروپا اگر با تصمیم‌های خود انگیزه کم‌تری برای آن‌ها ایجاد کند، انسان‌های کم‌تری نیز وارد این راه خواهند شد.»

رییس ‌دفتر صدراعظم اتریش این پیشنهاد را مطرح کرد که همزمان باید برای مهاجران راه‌های قانونی برای ورود به اروپا ارایه‌ شود.
پیشنهاد او در آستانه برپایی نشست رؤسا و رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل و همزمان با داغ شدن بحث‌های مربوط به مساله پناهجویی در اتحادیه اروپا مطرح می‌شود. آلمان که ابتکار این نشست را در دست دارد طرفدار طرحی برای افزایش سهم‌پذیری پذیرش پناهجویان در برخی کشورهای اروپا است. اما همه کشورهای اروپایی موافق این طرح نیستند.
بلومل در این رابطه گفت، اگر آلمان مهاجران بیشتری را به خارج از مرزهای خود بفرستد، اتریش و دیگر کشورها نیز از این الگو پیروی خواهند کرد.

اظهارات مشابه رییس شورای اروپا:
همزمان دونالد تاسک، رییس شورای اروپا نیز با توجه به نشست بروکسل پیشنهاد کرده که پناهجویانی که از راه‌های دریایی راهی اروپا می‌شوند را نباید به صورت خودکار به داخل اروپا راه داد، بلکه برای آن‌ها باید مراکزی در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا درنظر گرفت.

با بالا گرفتن بحث‌های پناهجویی در سطح اروپا برخی از سیاستمداران اروپایی نگران فروپاشی یکپارچگی اتحادیه اروپا شده‌اند. در شرایطی که تنها یک روز به نشست بروکسل مانده سیاستمداران ارشد اروپا از شکاف در اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که سیاست پناهجویی نباید وحدت اروپا را در هم بشکند.

کشورهای چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی که سیاست ضد مهاجرپذیری دارند، با افزایش سهم‌پذیری پذیرش پناهجویان موافق نیستند و این نشست را تحریم کرده‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که در نشست غیر رسمی بروکسل که روز یکشنبه ۲۴ ژوئن برای حل و فصل اختلافات در این زمینه تشکیل می‌شود تنها ۱۶ کشور شرکت خواهند کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پناهجویان
اروپا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است