از انقراض گیاهان دارویی در کشور جلوگیری کنید
متاسفانه عدم مدیریت در رهبری در کشور ما نسبت به نداشتن درک از این پوشش گیاهی، افراد سودجو گیاهان و حنگلهای ما به یغما می برند و باعث بروز حوادث دلخراش می گردند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۷/۴/۴ کد خبر: 152187 منبع: پرینت

برخی از مزدوران و جیره خوران بیگانه با پول بسیار کم و نا چیز در پی نابودی گیاهان این نعمت خدا دادی طبیعت زیبا ما بوده و هستند و در حافظه مردم ما فراموش نمی شود که چه مبالغی برای نابودی و از ریشه درآوردن « هنگ ِ شرین بویه ِ مسواک » بسیاری از گیاهان خود روی پوشش سبز کشور ما از سوی بیگانگان دشمنان طبیعت هر سال در فصل بهار به جمع آوری غیر اصولی هزینه شده است.

گیاهان طبیعی منابع تجدید شونده در طبیعت هستند، اگر مورد بی مهری انسان قرار نگیرند و انسان ها زمینه تضعیف و یا نابودی آن ها را فراهم نکنند و این اکو سیستم حیات که به همه به هم وابسته است هیچگاه به اتمام نمی رسد.
گیاهان داروی کم و بیش در تمام نقاط کوهستان افغانستان پراکنده اند و تراکم آن به تناسب شرایط اقلیمی، نوع خاک و شرایط جغرافیایی متفاوت است.

از آنجا که افغانستان کشوری کوهستانی و دارای 30 میلیون هکتار چراگاه برفگیر است، زمینه رشد و توسعه گیاهان دارویی از قدیم در کشور ما و جود داشته و امروز هم بسیاری مردم روستاهای کوهستان از جمع آوری تازه این گیاهان روز می گذرانند.

باید یاد آور شد که از دیدگاه دانش محیط زیست اهمیت و فواید گیاهان با بروز مشکلات و ضعیت محیط زیست مانند گرم شدن کره زمین، وجود سیلاب های مخرب و تغییراتی در ارزش گذاری منابیع طبیعی تجدید شوند «گیاهان طبیعی» به وجود آمد.
مراتع ما با پوشش گیاهی خود نقش زیادی در حفظ خاک و نگهداری اکوسیستم کوهستان ما دارند و هرجا که این پوشش گیاهی مطلوب باشد، فرسایش خاک به‌وسیله باد و آب کمتر اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر گیاهان باعث می‌شوند به مرور زمان سنگ‌ها تجزیه شده و به خاک تبدیل شوند و حاصلخیزی خاک را افزایش دهند.
بنا بر این جلوگیری از ضیاع و قطع و محو نبات و بته و درختان که هر کدام در زندگی مردم نقش ارزنده و مهمی را بازی میکند لازم است.

بتازگی وزارت زراعت اعلام کرد: صادرات گیاهان دارویی کشور به 25 درصد افزایش یافته و به ارزش 94 میلیون دالر به بیرون از کشور صادر شده است که این رقم نسبت به سال های گذشته بی پیشینه است.
در عین حال فعالان محیط زیست هشدار می دهند که جمع آوری غیر قانونی و غیر علمی گیاهان سبب انقراض نسل بسیاری از گیاهان دارویی در کشور می شود.
در واقع دولت نباید با تکیه بر تولید و عرضه گیاهان دارویی و استفاده بی رویه از منابع گیاهی در مناطق مختلف کشور، به محیط زیست هیچگونه توجهی نکند و در نتیجه نسل این گیاهان به سرعت منقرض شود.

با تاسف وزارت زراعت به رشد و مکانیزه شدن کشت و زرع و نگهداری درختان و گیاهان مردم را تشویق و پشت بانی نکرده، ارگان ها و سردم داران وزارت زراعت و اطاق های تجارت هر دم با گیاهان فروشان ضمن علاقمندی همدست نیز شده بهره اقتصادی جیب شخصی شان افزوده می شود بدین نسبت منافع ملی را بر منافع شخصی شان ترجیح می دهند.

افغانستان کشوری کوهستانی و زراعتی است، بنابراین با بهره گیری از زمینه های موجود می توان یک فرصت طلایی برای اقتصاد افغانستان به وجود آورد.
اتاق تجارت و صنایع نیز اعلام داشت: اگر به فرآوری درست گیاهان دارویی توجه جدی صورت گیرد، صادرات آن به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک بیشتری خواهد کرد.

بناء دولت نباید به صادرات این صنعت به خارج از کشور و درآمدهای نسبتا سرشار حاصل از آن توجه زیاد و افراطی داشته باشد زیرا داروهای صنعتی یکی از اقلام وارداتی افغانستان از کشورهای همسایه و منطقه محسوب می شود و غالبا نیز از کیفیت و کنترل مرغوب و مطلوبی بهره مند نیست، روی آوردن به داروهای گیاهی، راهی ثمربخش برای خودکفایی ملی در این عرصه است.

این در حالی است که بیشتر گیاهان دارویی به کشور هند صادر شده‌ است و از جمله: شیرین‌بویه (شیرین بیان) و هنگ (آنغوزه) از اقلام اصلی گیاهان دارویی صادراتی آن دلچسبی در نزد اتاق تجارت هستند.
در حالیکه هموطنان از دید دانش محیط زیست من با توقف صادرات گیاهان دارویی وطن ما دیگر هم سربز گوارا و زیبا می شود. بخاطری که تمام عوامل مفید و مانع آسیب زدن به حیات گیاهی که عاقبت منجر به آسیب حیات انسانها می شود.پ

گیاهان دارویی بخصوص گیاه محیط زیستی شیر ین بویه و هنگ که هر دو گیاه خیلی مهم و حیاتی بوده و میخ زمین گفته می شود و این گیاها ن با ارش محیط زیستی ریشه آن مانع و قوع حوادث طبیعی از قبیل سیل، لغزش زمین و رانش توده های گل لای می شوند و نبود این گیاهان دشت وادی های مرتفع را بیابان های سوزان غیر قابل گشت گذار تبدیل می کند.

ضمناٌ باید خاطر نشان کرد که متاسفانه عدم مدیریت در رهبری در کشور ما نسبت به نداشتن درک از این پوشش گیاهی طبیعت خیلی مهم و حیاتی، افراد سودجو گیاهان و حنگلهای ما به یغما می برند و باعث بروز حوادث دلخراش می گردند.

یارمحمد « حیدر زاده »
داکتر علوم در بخش محیط زیست سویدن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گیاهان
حیدرزاده
نظرات بینندگان:

>>>   ای برادر یک زمانی بود که مردم از حکومت ميترسيدن.یا احترام می گذاشتن.یا حکومت هم این موضوعات را جدی میگرفت.حتی زمانی حکومت کمونستها به این چیز ها خیلی اهمیت می دادند .و حالا حکومت چه مردم با ان ریس جمهور که ماداریم.حیف این مملکت چه کس های سروکار دارد

>>>   آقای محترم یارمحمد « حیدر زاده » سلام!
ایکاش متخصصین دلسوز مانند شما در وزارت زراعت یا محیط زیست افغانستان مقام مهمی میداشت، که غم طبیعت زیبای ما را می خوردید.
متأسفانه اشخاص غیر مسلکی در وزارتخانه ها مقرر می شوند و همه ای شان فقط در غم پُرکردن حساب های بانکی شان در خارج اند.

>>>   من بدو کدام شناخت شخصی از داکتر صاحب حیدر زاده . داکتر صاحب حیدر زاده اولین متخصص محیط زیست در سطح کشور است و هم زحمات و نوشته مقاله حمایت از حفاظت محیط زیست کشور دارد لایق کرسی ریاست ملی حفاظت محیط زیست کشور است

>>>   ممنون از زحمات داکتر صاحب با ارزوی سلامتی شان و قابل تمجید و تقدیر استت و پیشنهاد من به حکومت وحدت ملی اینست که داکتر صاحب در اکادمی علوم افغانستان به کار های علمی جذب شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است