سهمیه کرسی‌های ۳۴ ولایت در انتخابات پارلمانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۷/۴/۴ کد خبر: 152184 منبع: پرینت

سهمیه کرسی‌های ۳۴ ولایات در انتخابات پارلمانی

۱- کابل (۳۳) تن؛
۲- هرات (۱۷) تن؛
۳- ننگرهار (۱۴) تن؛
۴- بلخ (۱۱) تن؛
۵- کندهار (۱۱) تن؛
۶- غزنی (۱۱) تن؛
۷- بدخشان (۹) تن؛
۸- کندز (۹) تن؛
۹- فاریاب (۹) ت؛
۱۰- تخار (۹) تن؛
۱۱- هلمند (۸) تن؛
۱۲- بغلان (۸) تن؛
۱۳- غور (۶) تن؛
۱۴- پروان (۶) تن؛
۱۵- پکتیا (۵) تن؛
۱۶- جوزجان (۵) تن؛
۱۷- خوست (۵) تن؛
۱۸- سرپل (۵) تن؛
۱۹- فراه (۵) تن؛
۲۰- وردگ (۵) تن؛
۲۱- بادغېس (۴) تن؛
۲۲- بامیان (۴) تن؛
۲۳- پکتیکا (۴) تن؛
۲۴- دایکندي (۴) تن؛
۲۵- سمنگان (۴) تن؛
۲۶- کاپیسا (۴) تن؛
۲۷- کنر (۴) تن؛
۲۸- لغمان (۴) تن؛
۲۹- لوگر (۴) تن؛
۳۰- اروزگان (۳) تن؛
۳۱- زابل (۳) تن؛
۳۲- پنجشېر (۲) تن؛
۳۳- نورستان (۲) تن؛
۳۴- نیمروز (۲) تن؛
۳۵- کوچيان (۱۰) تن؛
۳۶-هندو (۱) تن
مجموعا ۲۴۹ وکیل از سی و چهار ولایت به شمول کوچی‌ها

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سهمیه ولایات
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   بی انصافی همرایی کولی ها برای آنها باید جایی مشخص برای تجارت شان تعین میشد مانند سابق که چمن ببرک برایش تعین شده بود

>>>   سهمیه برادران عزیزهندو خیلی دور از انصاف وکم است اقلا دونفر باید میبود

>>>   افغانستان چهل میلیون نفوس دارد و درصد و پنجاه نماینده پارلمان.
اگر چهل میلیون را تقسیم دوصد و پنجاه کنیم،یکصد و شصت هزار نفر فی نماینده مردم میشود.
آیا تعداد کوچی های افغانستان یک میلیون و ششصد هزار نفر است که به آنها ده چوکی داده شده است؟
آیا تعداد آنها از نفوس بزرگترین ولایات افغانستان مانند قندهار و هرات و مزار و ننگرهار زیاد تر است که به آنها ده چوکی داده شده است.
کوچی ها یک قوم هستند که در تابستان از مناطق جنوب با مال و رمه خویش به سمت شمال می آیند و در زمستان دوباره به جنوب میروند و مجموع افراد آنها به ده هزار نفر هم نمیرسند.
کوچی ها نهایتاً مثل اهل هنود افغانستان مستحق یک چوکی در پارلمان هستند.
این نهایت توهین به مردم ولایات قندهار و هرات و بلخ و ننگرهار است که تعداد وکلای پارلمان آنها معادل تعدا وکلای کوچی ها است.
آیا وکلای پارلمان دهن ندارند که این موضوع را به دولت گوشزد کنند و یا در دهن شان ماست مابه کرده اند؟

>>>   در قسمت اختصاص ۱۰ کرسی برای کوچی ها به نظر من بی عدالتی شده است در حالیکه نفوس آنها دقیق هم نیست.اما ولایاتی چون هلمندو پروان... دارای نفوس زیاد هم است کرسی کم دارد و برای هندو ها هم که هموطن ما اند یک کرسی کم است؛ باید درین قانون تغیرات لازم صورت گیرد.
مسعود رهایی

>>>   اول معلوم شود که کوچی چه تعداد هستند و و کوچی کی را میگویند بطور مثال ملا تره خیل که در شهر کابل و دیگر جا ها چندین خانه لکس و بلند منزل و سرای و مرکیت و تانک تیل و مدرسه بنام دینی تعلیم افراطیت در ان تدریس میگردد همین شخص کوچی است که به استثنای شش ولایت بالاترین چوکی را در پارالمان بنام قوم کوچی اختصاص داده شده کوچی های غزیدی نشین کشور ما کمتر از پنجاه هزار نفر است کسانی که بنام کوچی استفاده نا جایز میکنند انها همه شان از سالهاست که در شهر ها زندگی میکنند علاوتن کوچی تنها قوم پشتون نیست در بدخشان که انها واقعن کوچی خیمه نشین هستند و نه خانه ندارند و نه مارکیت و سرای ونه موتر لوکس چرا به انها ازین خیرات سهم داده نمیشود که تنها بیک قوم خاص پشتون حاتم بخشی صورت میگیرد حاتم بخشی چوکی پارالمان بقوم غنی احمدزی نه عقلی است ونه هم منطقی که بنام کوچی امتیازات کلان داده میشود و اصل کوچی که مربوط بقوم و زبان ارگ نیست اصلن به انها توجه صورت نمیگیرد چه رسد که چوکی پارالمان را نصیب گردند .

>>>   باید 10 چوکی کوچیان حزف شود و به رقابت آزاد گذاشته شود.

>>>   ...... خوب و خراب كوچي ها را تمام ملت. ... ، چه ظلم است، هم از سر ميزنند و هم از زير، همه كوچي ها مسكّن گزين شهر ها و ولايات هستند و باز هم كرسي هاي خاص، خداوند طالب را بقدرت برساند كه هيچ كابينه، شورا نباشد،

>>>   کرسی .....کوچی زیاد است هیچ معلوم نیست که به چه تعداد کوچی درافغانستان موجود است که (10) کرسی برایش اختصاص داده شده است

>>>   بسیار بی عدالتیست که به یک قوم که نفوسش کمتر از پنجاهزار نفر باش ده نماینده درحالیکه نفوس کابل که تقریبا" بیشتر از 4 ملیون نفوس دارد 11 نماینده . بسیار بی عدالتی و فاشستی است .

>>>   برادر گلم حالا گپ ازگپ تیرشده حکومت از کوچی هاست مطلب بسیار جالب دقت کنید
شیر درجنگل ازطرف سگ بسته شد تقاضای کمک بخاطر رهایی ازخر نمود وگفت که درمقابل رهایی ام نصف جنگل را برایت میدهم دراخیرخرگفت چه شد وعده تان گفت درجایی که سگ شیر رابسته کند وخر رهایش سازد مه ازط جنگل تیر هستم حالا شما قضاوت کنید کوچی یعنی چی

>>>   وقتي اين وطن آنقدر ذليل شود كه يك كوچي رواني، بيخبر از دين و بيگانه از مردم ، نوكر و جاسوس بيگانه ها ريس جمهور ان باشد، ديگر در اينجا همه چيز امكان دارد.

>>>   تعداد برادران هنود خیلی چشمگیر بود. بعد از هشت ثور مارشال ش... تمام خانه های انها را در کارته پروان غصب کرد و هندوها هم فهمیدند که باید میدان را خالی کنند!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است