چرا حکومت قبول ندارد «سادات» «هویت» داشته‌باشد؟
از کثرت‌گرایی هویت‌های قومی و فرهنگی استقبال کنیم تا این بردباری فرهنگی و اجتماعی‌را پیدا کنیم که به‌ وحدت اجتماعی، فرهنگی و قومی دست یابیم 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۶    ۱۳۹۷/۴/۳ کد خبر: 152169 منبع: پرینت

چرا حکومت قبول ندارد «سادات» افغانستان «هویت» خود را داشته‌باشد؟

انتخاب و داشتن هویت در سیاست فرهنگی مدرن، استوار بر کثرت‌گرایی اجتماعی-فرهنگی است‌که گروهی از انسان‌ها می‌توانند هویتی‌ داشته‌باشند و هویتی‌را برای خود انتخاب کنند. هزاران نفر در افغانستان می‌گویند ما سادات استیم و می‌خواهیم این هویت قومی، اجتماعی و فرهنگی ما باشد اما حکومت ما می‌گوید نه شما باید هویت قومی پشتون، تاجیک، هزاره و... را قبول کنید.

اینگونه برخورد به‌هویت‌های مردم، استبدادی و ستمگرانه است؛ به‌این معنا است‌که من بگویم «یعقوب» نام دارم، طرف بگوید تو را بنام یعقوب قبول ندارم، تو باید «خاقوب» باشی؛ باید نامی‌را که من بر تو می‌نهم قبول کنی. پرسش این‌است که این‌گونه برخورد نسبت به‌نام و هویت گروهی، استوار بر چه منطقی است و از نظر بشری چقدر اخلاقی است؟ درحالی‌که این‌گونه برخورد، غیر ازاین‌که مبنای استبدادی داشته‌باشد بر هیچ منطقی نمی‌تواند استوار باشد و از نظر بشری، فرهنگ و هویت‌های بشری، غیر اخلاقی است.

هویت قومی، مذهبی و... هیچگاه ثابت نبوده و استوار بر اصول مطلق نیست، بلکه امری پویا و تحول‌پذیر است؛ بنابراین باید به‌هویت گروها برخورد جامعه‌شناسانه و فرهنگی داشته‌باشیم و دست از اعمال نگرش‌های سلطه‌گرایانه برداریم و درپی حذف هویت‌های موجود نباشیم و جلو ایجاد هویت‌ها و خرده‌فرهنگ‌های هویتی‌را نگیریم. جامعه مدرن از نظر فرهنگی و هویتی، استوار بر ابعادِ اجتماعی «وحدت در کثرت» است؛ یعنی جامعه از وحدتِ کثرتِ هویت‌ها شکل گرفته‌است، نه‌این‌که از کثرتِ هویت‌ها کاست و با نگرش اقتدارگرایانه و استبدادی به‌یک یا چند هویت مشخص تقلیل داد.

اینگونه برخورد به‌هویت‌ها موجب معضل‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌شود که بسیاری معضل‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افغانستان ناشی از برخورد حاکمیت نسبت به‌هویت‌های فرهنگی، قومی و اجتماعی است؛ زیرا حاکمیت معمولا درپی حذف تفاوت‌های هویتی برای یک‌سان‌سازی و همسان‌سازی بوده که امروز جامعه، برای این برخورد نادرست و استبدادی حاکمیت درقبال هویت‌ها، قربانی می‌دهد؛ بنابراین بهتر است حاکمیت نباید نگرش‌های اشتباه استبدادی‌را تکرار کند که نتوانیم به‌شکل‌گیری جامعه مدرن دست یابیم.

سادات کشور یا هر گروهی‌که درپی تثبیت هویت قومی خود هستند، باید هویت قومی‌شان به‌رسمیت شناخته‌شود، از کثرت‌گرایی هویت‌های قومی و فرهنگی استقبال کنیم تا این بردباری فرهنگی و اجتماعی‌را پیدا کنیم که به‌ وحدت اجتماعی، فرهنگی و قومی دست یابیم. اگر قرار باشد همه، همسان و یک‌سان باشد، دیگر نیاز به‌وحدت نداریم!

یادداشت: هزاره‌ها باید هویت‌طلبی سادات‌را درک کنند و به‌استقلال هویت سادات احترام بگذارند؛ زیرا سال‌ها هویت ما هزاره‌ها را قبول نداشتند و اگر به‌تذکره ما هویت قومی ما را بنام قوم دیگر می‌نوشتند، به‌این نظر بودند که ما بر شما احسان کرده‌ایم؛ حالا که سادات می‌خواهد هویت مستقل داشته‌باشد نباید مخالف باشیم.

یعقوب یسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کثرت گرایی
یسنا
سادات
نظرات بینندگان:

>>>   بیش از 20 فیصد مردم افغانستان بخصوص ولایات مشرقی سید هستند پس سرنوشت شان چی میشود

>>>   افغانستان یک مملکت اسلامی است و حالا نمتواند چند .....یکجا شود و گوید من اینم و آنم امروز سادادت شد فردا میاداد می‌شود پس فردا نمرود و یزید می‌شود

>>>   سادات محترم هم حق دارند هویتش درج دیتابس شناس نامه شود اما خداوند خانه نفاق افگنان را خراب کنند

>>>   این آقایی که می گوید « امروز سادات شد و ....» اگر افغانستان مملکت اسلامی است، سادات صدر مملکت اسلامی قرار دارد زیرا که فرزندان رسول الله هستند. اگر سیادت آنها را قبول دارید پس قومیت و هویت آنها را نیز قبول داشته باشید اگر سیادت آنها را قبول ندارید پس چرا دنبال جنجال هستید. چطور اقوامی که از لحاظ جمعیتی حتی به اندازه نصف سادات افغانستان نفوس ندارند می توانند هویت پیدا کنند ولی سادات نمی توانند. الیته این عقیده مائوئیستی و فاشیستی سردمداران قدرت شیعی هست که نمی خواهند اولاد پیغمبر اکرم در جامعه افعانسنان رشد پیدا کنند چرا آنها خودشان اصلا به هیچ دین و آئینی پایبند نیستند که در عمل خودشان به اثبات رسانده اند. آنها در جنگهای داخلی و شیعه کشی در صف اول بودندو ... .
در پایان به این برادر خودم بگویم شما که حرف از نمرود و یزید و ... می زنید به گذشته قومیت خود نگاه کن و ......پرست بودید و به ...... پرستی خود می بالیدید پس بهتر است به دنبال .....پرستی بروید.

>>>   قوميت سادات ديگه چيه!؟😳
سيدرضاموسوي ، تهران

>>>   بعدازرسول اکرم (ص)وایمه اطهار دیگرهیچ کسی بردیگری ارجحیت ندارد مگرکسانیکه باتقواترند وهرکسی که تقوا داشته باد مانند سلمان فارسی ازاهلبیت پیامبر است وآنراسیدخواند اماکسانیکه ازمعیارتقوادوری جویند وازنامپیامبر بنام سادات سؤاستفاده نتنها سید نیستند بلکه دشمن پیامبر میباشد منطورپیامبرسادات کسی است که تقواداشته باشد نه کسیکه به پیروان پیامبر بنام سادات خیانت کند وبنام سادات برتری طلبی وسؤاستفاده نماید.

>>>   اګر من قدرت میداشتم عربها وسادات ها را باید به عرب می فرستادم و همه اموالیکه از خون افغانها جمع کرده واپس میګرفتم! ظلم وستم این ګروه های عربی و مصری ها را یک خدا میداند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است