مناطق امن درجنوب، نه در ازای ناامنی شمال و مرکز
اعلان مناطق امن وصلح با طالبان باید در چوکات قانونمند سیستم فدرالی در افغانستان عیار گردد. در غیر آن گرهی دیگری بر مشکلات جنگ قومی در افغانستان افزوده می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۷/۴/۳ کد خبر: 152165 منبع: پرینت

در این اواخر، سناریوی های پخته شده ای پشت پرده، میان امریکا، تیم غنی - گلبدین، پاکستان وطالبان یکی پی دیگر روی صحنه تیاتر سیاسی افغانستان می آیند. بازی از زمانی علنی شد که غنی در کنفرانس کابل، به طالبان پیام داد که من بدون قید و شرط با شما مذاکره میکنم، شما را به عنوان یک تحریک سیاسی رسمیت میدهم و حتی بر سرمیثاق ملی یعنی قانون اساسی هم میتوانیم مذاکره نماییم. گلبدین هم در طی گفتگوی خود، از مناطق امن برا ی طالبان سخن گفت.

پس از آن رفت و برگشت هییات بلند پایه افغانستان و پاکستان، شروع گردید و رفتن غنی در قندهار به بهانه خرقه پوشی، دیدار مخفیانه با «شورای کویته» بود. سرانجام غنی آتش بس یکجانبه را اعلان نمود و طالبان هم برای نشان دادن چراغ سبز به این توافقات پشت پرده آتش بس روزهای عید را اعلان کردند. با ختم این آتش بس، طالبان به سنگرها رفتند و با شهادت سربازان نیروهای امنیتی و مردمان ملکی، در پی تحکیم موقعیت خود برای امتیازگیری بیشتر از امریکایی ها شدند.

غنی در طی ویدیو کنفرانسی به همه والیان دستور داد که مناطق امن و صلح محلی را در ولایات تان روی دست بگیرید. سپس والی پکتیا اعلان نمود که ممکن است که پکتیا وکل جنوب افغانستان به عنوان منطقه امن میان طالبان ودولت اعلان گردد. این منطقه امن ابتدا از ولسوالی جانی خیل پکتیا که هم مرز کرم ایجنسی پاکستان است، آغاز شده است.

تا اینجا گام به گام، ابعاد این سناریوی مطرح شده روشن شده است. اما ماهیت آن که همان ناامن سازی شمال و مرکز افغانستان است، تلاش میشود که مخفی بماند. گرچه با حملات گسترده ای طالبان وسقوط پوسته های جلریز و میدان وردک، تا حدی رازرا از پرده بیرون انداخته است. اما هنوزکل ماهیت پلان برملا نشده است.

هیچ انسانی با وجدان این سرزمین، مخالف صلح نمی باشد، اما صلح به قیمت جنگ در مناطق دیگر کشور؟ صلح به قیمت هجوم طالبان از مناطق جنوب به شمال و مرکز؟ صلح به قیمت استقرار یک جنگ مستمر در مرزهای ایران و کشورهای آسیای میانه؟ و ده ها سوال دیگر...

همانگونه که دکتر پدرام در مجلس نمایندگان به صراحت گفت که ما مناطق امن و صلح برای طالبان را تنها درچوکات « جمهوری فدرال » قابل پذیرش میدانیم. اینک زمان آن فرارسیده است که تبارهای تاجیک، هزاره و ازبیک از خوا ب زمستانی برخیزند، اگر این تکانه را بخود ندهند طالبان پشت خانه های شان در شمال و مرکز اردو خواهند زد و غافلگیرکننده ترین لحظات تاریخ براین تبارها فرا خواهد رسید.

این بهترین زمان برای طرح قانونمند سازی نظام فدرالی درافغانستان است. در جنوب ، شرق، مرکز و شمال میتوان مناطق جنگی و یا مناطق امن موجود را، در چوکات « جمهوری فدرال افغانستان » در آورد و برمبنای قانون اساسی جمهوری فدرال و قانون اساسی ایالت های فدرال، صلح، عدالت و دموکراسی را در کل کشور سراسری و همگانی ساخت.

به دلایل مختلف می توان اثبات کرد که جمهوری فدرال نخستین امتیاز و مزیت اش به جامعه پشتون تبار میرسد. در گام نخست همین جنگی که هزاران جوان پشتون را به خاک و خون می غلطاند، اگر ختم شود و جایش را به صلح پایدار در این مناطق بدهد، دیگر چه امتیازی بهتر از این برای پشتون ها میتواند باشد. از دید من قبایل آزاد پاکستان که به ایالت « خیبر پشتونخواه » پیوندند، بزرگترین پیروزی را برای شان رقم زدند، واینک از تمام امتیازات و محاسن آن ایالت برخوردار میگردند.

فدرال خواهان افغانستان، با جامعه بین المللی از جمله امریکا در مورد حمایت جهانی از استقرار جمهوری فدرال در کل مناطق افغانستان، باید به سرعت وارد مذاکره شوند. اگر سناریو طوری ترتیب شده باشد که مناطق جنوب را مناطق امن اعلان نمایند وجنگ را در شمال و مرکز مستقر بسازند، جامعه جهانی باید بدانند که تبارهای تاجیک، هزاره و ازبیک در برابر آن می ایستند، الا اینکه گسترش صلح و امنیت در کل افغانستان با برپایی جمهوری فدرال، تامین گردد. یعنی اصلاْ ممکن نیست که امتیاز طالبان را برمبنای سرکوب تبارهای دیگر استوار ساخت.

خلاصه اعلان مناطق امن وصلح با طالبان باید در چوکات قانونمند سیستم فدرالی در افغانستان عیار گردد. در غیر آن گرهی دیگری بر مشکلات جنگ قومی در افغانستان افزوده می شود.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تقوایی
مناطق امن
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی احمدزی و حنیف اتمر و معصوم استانکزی گلبدین جاسوس سابقه دار ای اس ای پاکستان اکلیل حکیمی و تعداد قومگرایان خاین دیگر بنام منطقه امن به طالبان چنانی که دند غوری (دهنه ی غوری)را به همین نام طی سند رسمی به طالبان ترورست سپردند نتیجه ان نا امنی بیشتر شمال و سقوط دوبار ولایت قندوز توسط طالبان اله دست پاکستان چیزی دیگری نبود ارگ نشینان کابل خدمت به طالبان و خیانت به ملت افغانستان را قبلن پنهانی اما فعلن علنی انجام میدهند و کسی مانع این خیانت انها هم نشده به نوشتن و سر و صدا نمیشود که جلو خیانت ارگ گرفته شود باید قاطعانه و پیگر در مقابل چنین خیانت های اشکار که از جانب ارگ عملی میگردد ایستادگی قطعانه صورت بگیرد در غیر ان این خیانت ها بیشترو بیشتر شده میرود و سر انجام جلوگیری ان مشکل میگردد.

>>>   اگر دولت مناطق جنوب را برای فعالیت گرو تروریستی امن اعلان کند این به این معنا باشد که شمال و مرکز نیز حق آنرا دارند که اعلان فدرالی و خود مختاری کنند در غیر این صورت باور کنید که همه ناامی ها تمیز می کند در شمال و هدف آمریکا و دولت خاین فاشیست هم همین است. پس دست بکار شوید و شمال را نجات بدهید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است