توکلی تا زمانیکه زنده بود...
توکلی از جمله علمایی بود که مصلحت ها و تقیه های غیر متعارف و معمول را نمی پذیرفت و برای انقتاد از وضعیت موجود ابایی نداشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۷/۴/۲ کد خبر: 152145 منبع: پرینت

شیخ محمد جعفر توکلی را بسیاری از دور و نزدیک می شناختند. وی فردی منضبط، دقیق، قانونمند، واقع بین و در عین حال خوشرو بود.
توکلی از جمله علمایی بود که مصلحت ها و تقیه های غیر متعارف و معمول را نمی پذیرفت و برای انقتاد از وضعیت موجود ابایی نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، از حق نگذریم وجود این عالم متقی، برای بسیاری از به اصطلاح علمای هراتی مشکل آفرین شده بود. وی در عین حالیکه به واقعیت های جامعه هرات توجه داشت، بر بسیاری از علمای شیعه و سنی خرده می گرفت که چرا از واقعیت های امروز جامعه خود دور شده مصلحت اندیشی های مزورانه را در پیش گرفته اند.
به همین دلیل برخی برای وی در مقاطع مختلف مشکل ایجاد می کردند.

مدرسه دینی که وی در هرات تاسیس کرده بود نه از جانب عربها تامین می شد و نه از جانب ایرانی ها! بل مردمی که به نیت پاک وی پی برده بودند در این مسیر وی را کمک می کردند.
در این مدرسه دینی نه جاسوس پرورانده می شد و نه انتحاری، بل حکمت انسانی و خلق اسلامی و رسیدگی به مردم سرلوحه تدریس اش بود.

نگارنده چندین بار به عالم متعهد تذکر داده بودم که مواظب دسیسه های متحجران به اصطلاح دینی و مذهبی و حتی منتفذان حکومتی باشد اما وی با تکیه بر ایمان و اراده قوی خود همچنان به مبارزه پیگیر خود ادامه می داد.

وی در هرات موسس رادیوی محلی بود که مردم را به بسوی حق و عدالت راهنمایی می کرد و از بدی ها و پلشتی های امروز جامعه برحذر می داشت.

وی بفکر موقعیت و جاه و مقام و چوکی و پول و شهرت نبود و انصاف را در همه امور درنظر می گرفت.

حکومت محلی و امنیت ملی هرات با بهانه های واهی دوبار وی را بازداشت کردند که با پادرمیانی دیگر علما و متعهدان به این سرزمین پس از بازداشت چندین روزه آزاد گردید اما پرونده وی همچنان مفتوح ماند تا بعد از آن مواظب رفتار و عملکرد خود نسبت به حکومت و حکومتیان باشد. اما این بازداشت ها مانع حرکت رو به جلوی این عالم پارسا نگردید تا اینکه وی در لیست ترور کسانیکه همه ما می دانیم! قرار گرفت و شامگاه روز گذشته دنیای فانی را وداع گفت.

روحش شاد و راهش پر هرو باد

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توکلی
هرات
ترور
نظرات بینندگان:

>>>   افراد منتقد در دولت غنی یا باید به ارگ بپیوندند و یا ترور شوند.
این برنامه کلی نظام است
ولی نمیدانم چرا عده ای چشم خود را بر روی این واقعیت انکار ناپذیر بسته اند و به وعده های واهی سران حکومت دلخوش کرده اند.
کارشناس علوم سیاسی از هرات

>>>   ما و شما همه ميدانيم ترور كار اوغانهاست تا كسي ديگر همسوي شان نباشند اوغان درصدد اوغاني سازي هرات هستند و از اينرو سران شيعه را ميكشند فكر ميكنند همه مانند خودشان غلام و فرخته هستند ، عاقبت حضور اوغانهارا در اوغانستان تاريك ميبينم

>>>   افغانستان شعیه نداره بایدبروند ایران یاکربلا افغانستان یک کشوراسلامی وتندرو سنی مذهب است شعیه درهیچ جای افغانستان جای نداره

>>>   برای خود شیعه هم مهم نسیت که ترور شوه یا با انتحاری از بین بروه
چراکه دنیا سنگ و چوب دشمن شیعه شده
بی خیال مردن

>>>   Arianfar
دعای دیرهنگام شیوخ عرب ،خینه پس از عید و نوشداروی پس از مرگ را ماند.
شگفتا! عربستان یکی از آفرینندگان طالبان و تمویل کننده همیشگی این گروه، پس از این که این گروه ضاله کشور را به آتش کشیدند، دولت مجاهدان را سرنگون کردند و زمینه اشغال آن را نخست از سوی پاکستان و سپس هم امریکا فراهم آوردند، برای آشتی ان با دولت کابل دعا می کند.
پرسشی که مطرح می گردد، این است که چرا شیوخ مرتجع عرب در سه دهه گذشته به طبل جنگ کوبیدند و اکنون منادی صلح گردیده اند؟

>>>   روحش شاد

>>>   شهادت این عالم خدمت گذار را به همه هراتیان به خصوص خانواده آن مرحوم تلسیت عرض نموده و سزاوار است گفته شود که شیعیان در تمام دنیا مانند رهبران معصوم شان از سوی کوردلان و اهل باطل به شهادت می رسند. کشتن و ترور منطق و سلاح اهل باطل و مکتب های شیطانی است که در مقام علم و تفکر عاجز از جذب دیگران هستند. آنان در طول تاریخ بر همین روش دست به جنایت و آدم کشی زده و هیچگاه نتوانسته که بر طبق آیه ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة رفتار نمایند چه اینکه آنان فرسنگها از حکمت و موعظه نیکو فاصله دارند و فقط به کشتن و نابودی می اندیشند. تف بر این منطق و این تفکر که اسلام را در انظار جهانیان منفور جلوه داده و باعث روی گردانی مردم از اسلام شده اند.

>>>   این برنامه منظم فاشیست ها برای نسل کشی متداوم و تدریجی است خداوند سزای جنایاتتان را بدهد و نسلتان را از زمین گم کند که جز شر و فساد از شما قاتلان ندیدیم.
امیرمحمد هراتی اصل

>>>   روح استاد توکلی شاد بآد و روح دشمنان اش که در هرات خوشی می کنند سیاه. امروز مردم شریف هرات با احساسات پاک خود با خانواده شهید توکل غم شریکی می کنند ولی فردا چه همه چیز فراموش میشود و قدرتمند هرات بفکر شکار دیگری هستند ابن غمنامه پایان ندارد و حاکمان محلی در خواب هستند فریاد مردم انها را بیدار نمی کند . شاید امروز به علت فریاد های مردم از لانه خود بیرون شوند ولی فردا به خواب می روند مردم شریف هرات باید خواب خوش را از ایشان بگیرند و نذارند باز فردا قتل های زنجیره باد پدران آین مرز و بوم را دآغاز دار می کند فریاد عدالت خواهی مردم هرات باید لحظه ای فروکش نکند به امید آن روز.
محمود منجم زاده

>>>   صفحات فیس‌بوک پُر است ازخبرهای خونین. قتل، ترور، تجاوز بر زن، سقوط شهرستان، شهادت سربازان، سر بریدن، خودکشی و...
این آمارها نشانه‌ی از موجودیتِ یک حکومت فاسد، بی‌ریشه، فاسق و تقلبی است. مردم هر روز در گوشه و کنار کشور تاوان یک حکومت فاسد را می‌پردازند. همین امروز شام یک زن را افراد نا‌شناس در جلوی چشمان کودکانش در بازار چاریکار سر بریدند.
صفحات فیس‌بوک پر است از خبرهای خونین، این خبرها همه‌اش لکه‌ی ننگ است بر جبین مقام‌های مفسد حکومت وحشت ملی.

>>>   در جواب تو برادر گرامی که میگی افغانستان شیعه ندارد باید بگویم.که تاریخ را بخوان بامیان از امروز نیست. هرات هم از امروز نیست. ای کاش زمانی که هرات با سرزمین خراسان یک کشور بزرگ بود. این مرز دوغارون. یا اسلام قلعه را انگلیس در کندار میگزاشت. که ما به قول تو برادر گرامی جزو همان ایران میماندیم .و حال شاید کشتار انتحار انفجار مسجد نمیبودیم افسوس و صد افسوس. ایران بهترین امنیت دارد. هما افغانها به جرم زبان دین چهره یک دیگر را میکشند. خدا کنه کمی ٱدم شده باشی.و هیچ توهین هم به تو برادر گرامی نمیکنم.

>>>   پیامبر گرامی اسلام فرمودند: شهادت خوبان امت من را گل چین می کند.روح بلند شهید توکلی شاد و راهش پر رهرو باد.

>>>   از همشهریان هراتی خواهش میکنم که خانه های خود را به پشتون ها نفروشند

>>>   طرفداران غنی کشور را به نابودی می کشاند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است