آتش بس معمای پیچیده این روزهای بازار سیاست
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۲    ۱۳۹۷/۳/۳۱ کد خبر: 152108 منبع: پرینت

تمام روز های عیدم را صرف مطالعه ای عمق و ژرف در باب آتش بس حکومت افغانستان با طالبان نمودم و تا جایی که توانستم این موضوع را از دید خود در زوایای مختلف تجزیه و تحلیل کردم.
-توافقی که در تاریخ چند صد ساله افغانستان بی بدیل است چقدر می تواند موثر به حال مردم افغانستان تمام شود؟
-آیا این آتش بس فرصتی مناسب برای طالبان نبود تا نفسی تازه کنند و اوضاع شهر های بزرگ کشور مان را از خود کنند؟
یا به عبارتی دیگر آیا جنگ افغانستان با این صاحبان پرچم های سیاه و سفید است یا جنگ استخبارات در منطقه است؟

و از طرفی دیگر با وجود تمام خلاء های مدیریتی و گاه تعصبات قومی که رییس جمهور را به شکل عجیبی در بر گرفته باز هم باید به ژرف اندیشی رییس جمهور غنی آفرین گفت و او را واقعا ابر مرد تاریخ افغانستان دانست و اعتراف کرد که براستی مغز متفکر جهان زیبنده نام او است.

احساس می کنم بازی مدبرانه و در عین حال زیرکانه ای را به راه انداخت تا به جهانیان و همکاران منطقه ای خود ثابت کند که افغانستان در صلح طلبی پیشگام است و با وجود تمام مشکلات به بار آمده از سوی طالبان که تحریک اش ریشه در خاک کشور های همسایه و منطقه دارد باز هم افغانستان از در دوستی با آن در آمده و حسن نیت خود را از طریق آتش بس به جهان ثابت کرد.

زین پس اگر آمریکا و متحدانش خواهان مبارزه جدی با تروریزم در منطقه هستند باید میدان مبارزه را از افغانستان به لانه های طالبان در بیرون از خاک افغانستان انتقال دهند و حامیان مالی و بشری این گروه را مورد شدید ترین تحریم های سیاسی و مالی خود در سطح جهان قرار دهند در غیر آن حسن نیت آمریکا در امر مبارزه با تروریزم زیر سوال خواهد رفت .......

سپیده سخی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپیده سخی
آتش بس
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
۶۰ نفر از تاجیکان بادغیسی توسط فاشیستهای مذهبی افغان در تبانی با فاشیستهای تکنوکرات افغان که بر ارگ حاکم شده اند، در ولسوالی آب کمری و بالامرغاب ولایت بادغیس به قتل رسیده اند.
ارگ و تیم فاشیست تکنوکرات افغان سالهاست ولایت بادغیس را در چنگال فاشیزم مذهبی افغان رها کرده است و برای تامین اهداف خود همیشه یک افغان را در آن ولایت والی مقرر می کند.

فاشیزم افغانی حاکم بر ارگ با مدارا با هزاره ها قصد دارند تاجیکان را سرکوب کنند و بعد از آن به حساب هزاره ها هم برسند. هرچند فاشیزم مذهبی درین مدارا با ارگ همنوا نیست. بدین ملحوظ به خاطر عدم هماهنگی افغانهای ارگ با افغانهای طالب، هزاره ها کمتر مورد حمله قرار میگیرند. این در حالیست که در برابر تاجیکها فاشیزم افغان ارگ و فاشیزم افغان طالب در هماهنگی تام و تمام قرار دارند.

قتل عام تاجیکان از کندز تا بادغیس و از فاریاب تا فراه برنامه فاشیزم افغان حاکم بر ارگ در تبانی با فاشیزم افغان طالب می باشد. تاجیکان سراسر کشور باید با هم متحد شوند. تیم حاکم بر ارگ تا نابودی و برده گی کامل تاجیکان از پا نمی نشینند. صف واحد علیه فاشیزم باید تشکیل گردد.

>>>   آگاه باش، فرصت نیرنگ دیگر است
این صلح نیست هم‌وطنم، جنگ دیگر است

کرگس که هم‌سرود قناری نمی‌شود
این ساز کاذب از دم آهنگ دیگر است

ای آن‌که نان برای تو صلح است و جنگ نیز
ما شیشه‌ایم و در کف شان سنگ دیگر است

در کیش بزدلانه‌ی شان جز دروغ نیست
وابسته را همیشه که فرهنگ دیگر است

پابند مُهر نیست، به قرآن اگر زند
آنان‌که در تعهد شان ننگ دیگر است

دیگر فریب شعبده‌بازی نمی‌خوریم
دجال در لباس نَو و رنگ دیگر است

شاعر به حرف‌های تو کَی گوش می‌کنند
اما چه چاره است؟ دلِ تنگ دیگر است

نجیب بارور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است