صدر هرجایی نشیند صدر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۷/۳/۳۱ کد خبر: 152088 منبع: پرینت

صدر هرجایی نشیند صدر است!
این اصطلاح قشنگ را همیشه مارشال فقید استعمال می کرد و منظورش از استعمال این جمله آن بود که صدر مجلس بالای مجلس نیست بلکه صدر مجلس محلی است که آدم مهم و موثر آنجا می نشیند یا بهتر است بگوییم که به این مفهوم صدر به مکین استفاده برده می شود تا به مکان.

عده ای تصور می کنند که اگر آدم هایی را از مسندهای مادیشان به زیر بکشند دیگر جایی برای نشستن پیدا نخواهند کرد در حالیکه این اگر به تعدادی صدق بکند به همگان صادق نیست زیرا آدم های بسیاری بوده اند که پس از ورشکستگی مالی و بازنشستگی سیاسی بیشتر محبوبیت کسب کرده اند چون از قبل نشان داده اند که آنها باعث اعتبار بخشی به کرسی و مقام بوده اند تا کرسی و متاع باعث صدر نشینی و مفیدیت ایشان.

منظور از نوشتن کوتاه مقدمه ی بالا این است که چندی می شود به مسایل بیرون از حوزه ی مصروفیت عملی که دارم علیرغم آنکه خالی ذهن نیستم کمتر پرداخته ام که باید بپردازم و مهمتر از آن در همین مدت یکی از مسایل مورد بحث همهمه ها و شایعاتی مبنی بر اینکه "عطا محمد نور کجا است؟ چه مصروفیت دارد و گویا ممنوع الدخول گردیده و حساب های بانکی اش مسدود گردیده است" بود که توجه ام را به خود معطوف کرد و بهانه ای برای نوشتن این مطلب شد.

گفته شود که در جریان مقاومت پسا مسعود یگانه کسی که از جمع شخصیت های زنده ی این جریان به تمام معنی هوشیارانه و خستگی ناپذیر تا اینجای کار پیش آمده همین استاد عطا محمد نور بوده است هر چند از روی نقاط بخصوصی که باعث نقد و نظر دیگران نسبت به او می شود (مانند هر سیاستگر دیگری) نیز نمی توان چشم پوشید.

من این موضوع را به دلایل گوناگون می توانم ثابت کنم زیرا مدت مدیدی در درون همین جریان نفس کشیده ام و از ویژگی های شخصیت تک تک آدم های مطرح این جریان تجربه خود را دارم که نوشتن اش را به یک وقت دیگر می گذارم.

اما آنچه اینجا به اختصار می خواهم یادآور شوم این است که اگر نور به فرض ممنوع الدخول شده باشد و یا حساب های بانکی اش مسدود گردیده باشد و یا چیزهای دیگری که گفته می شود چه کسی می تواند جایگاه پررنگ و موثر او را در کل کشور و بخصوص در حوزه شمال را بگیرد؟ چه چیزی می تواند مانع فعالیت سیاسی تعیین کننده ی او در سازمان جمعیت اسلامی شود؟ چه عاملی قادر خواهد بود تا پشتوانه عظیم و سنگین سه دهه مجاهدت و خدمتگزاری او که باعث محبوبیت میلیونی اش گردیده است را از او سلب کند؟ در حالیکه دست برتر در تحولات شمال بخصوص ولایت بلخ او است تا کس دیگر.

برای نور ماندن در تنها بلخ و کرسی آن ولایت همیشه خُردی می کرد. امروزه در فضای وسیع تر و با امکانات مردمی، معنوی و دیپلوماتیک بیشتر راه خود را به سمت هدف می گشاید
اینجا و آنجا بودن برای یک مبارز و کنشگر سیاسی نظیر عطا محمد نور مهم نیست مهم اندیشه، انگیزه و حرکت هدفمندانه ی او به جانب مقصد و نتیجه است که در پی برنامه ریزی درست، توجیه امکانات و حمایت مردم به دست می آید.

اینکه به چه میزانِ نسبت به توافق نور با حکومت مخالفت وجود دارد و اینکه چه مشکل هایی در روابط نور و هم حزبی هایش از حیث هماهنگی در کار سیاسی به مشاهده می رسد (بخصوص پس از این توافق اخیر) به اصل مساله مهم بودن و موثر بودن عطا محمد نور در معادله قدرت افغانستان که او یکی از چهره های صدرنشین آن به شمار می رود صدمه وارد نمی کند.

پس با این حساب هرجایی که نور نشیند صدر همانجا است زیرا او با جدیت بیشتر از گذشته و با برنامه بزرگتر از قبل برای عبور از بن بست موجود و ایجاد اصلاحات از فعالیت نمانده و به صورت مداوم کار می کند که یکی از نمونه های آن را می توان همین دیدارهای مفید با هموطنان خارج از کشور و حمایت ایشان از نور دانست.

سیاست راه دور و دراز و پر پیچ و خمی است که قضاوت های الکی و کوچه بازاری را برنمی تابد بخصوص در مورد آنهایی که همیشه از حضور مفید و مثبت شان در جامعه حظ برده ایم و استفاده کرده ایم حرف پرت و پلا زدن و شایعات بی مورد راه انداختن عاقلانه نیست.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمدنور
صدر نشینی
نظرات بینندگان:

>>>   تو هم اينقدر تملق نكن!! بهار خوش از فلانش بيداست!!! مردم او را مى شناسد مى دانند كه او كى هست و جه كرد!! حاجت جرت و برت كفتن تو نيست!!

>>>   جناب برنا صالحی دقیق گفته همه نور را یاری کنند. مرد عمل و اندیشه است ، تبلیغات دشمن تاثیری ندارد. به نور باور عمیق دارم دوست و دشمن را عمیق میشناسد. آنانیکه دیروز به دهل طالب و پاکستان اتن انداخته بودند امروز عقب دروازه اشرفغنی زوزه می کشند، فردا باز مزدور طالب میشوند و پدر معنوی شانرا توهین میدارند. نوشته طالب فیس بوک چلونکی

>>>   جاه طلبی این ادم بر همه آشکار است اگر تفکر فاشیستی قومگرایانه هم دارید افرادی که تحصیلات عالی دارند وپاکدست هستند ازقوم خودتان انتخاب کنید نه چند جهادگر خانه جنگی وفاسد غرق در رانت ومافیا.
شیوای بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است