عبدالله در کنفرانس "آب برای توسعۀ پایدار" تاجیکستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۱    ۱۳۹۷/۳/۳۰ کد خبر: 152077 منبع: پرینت

در وضعیت فعلی کمبود آب آشامیدنی صحی برای جامعه جهانی به ویژه کشورهای در حال توسعه یک چالش جدی است.

داکتر عبدالله رییس اجراییی امروز (چهار شنبه، 30 جوزای 1397) در کنفرانس بین المللی آب تحت عنوان "آب برای توسعه پایدار" که از سوی کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شده بود، اشتراک و سخنران کرد.

رییس اجرایی در این کنفرانس از امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان به خاطر برگزاری و میزانی از این نشست مهم سپاسگزاری نموده؛ افزود: ما در وضعیت قرار داریم که مشکل کمبود آب یک چالش جدی برای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه شمرده می‌شود. تغییرات هوا، افزایش نفوس و آلودگی زیست‌محیطی از مهم‌ترین عوامل موثر است که مشکلات آب را بیشتر می‌سازد.

داکتر عبدالله گفت: افغانستان یکی از کشورهای است که کم‌ترین ذخیره‌های آبی را دارد و تغییرات اقلیمی سبب آب شدن ذخیره‌های برف، خشکسالی و آلودگی آب و هوا شده است.
رییس اجرایی می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود، نفوس افغانستان تا سال 2050 نزدیک به دو برابر خواهد شد و مشکلات آب بیشتر از پیش به وجود خواهد آمد. برای همین ما در ریاست اجراییه یک واحد هماهنگی ایجاد کرده‌ایم تا پی‌گیر اهداف توسعۀ پایدار باشد.
رییس اجرایی کشور تأکید کرد که حکومت افغانستان از برنامه‌ها و اقدامات که به منظور کاهش چالش‌های آب در منطقه و سطح جهان اتخاذ می‌گردد، به گرمی استقبال نموده و در این راستا با کشورهای منطقه وجامعه جهانی از هیچ تلاش و همکاری دریغ نخواهیم کرد.

در این کنفرانس امام علی رحمان رییس جهمهوری تاجیکستان نخست از حضور سران کشورهای مهمان سپاسگزاری نمود و بعد افزود: آب مایۀ حیات است و تلاش مشترک در این زمنیه متمن حیات کره زمین و ساکنان آن می‌باشد.
رییس جمهوری تاجیکستان بیان داشت: تغییرات اقلیمی، استفاده‌ی بی رویه و عدم توجه مشترک منطقه‌ای و جهانی به مسألۀ آب، سبب افزایش تهدیدها در این عرصه شده است که نیازمند همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی است، ما در منطقه‌ای آسیای مرکزی در همکاری سازنده با کنترل ذخیره‌های آبی به پیشرفت‌های نظری در عرصۀ چالش‌های آبی رسیده‌ایم.

روسای جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی پاکستان نیز در این کنفرانس بر محافظت از منابع آبی، جلوگیری از آلودگی آب، استفاده بهنیه و صرفه جوی از آب در سطح منطقه و جهان تأکید نموده افزودند: حل مسأله آب در گروی اقدامات جهانی است و متضمن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی می‌باشد. آب ثروت همگانی بشریت است و باید در اختیار تمام ساکنان زمین قرار گیرد. لذا ضرورت به راه‌کارهای مشخص و معین دارد تا اقدامات عملی در این زمینه از سوی کشورهای منطقه و جهان صورت گیرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
تاجیکستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است