مردم همچنان قربانی سیاست‌های مزوّرانه‌
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۷/۳/۲۹ کد خبر: 152035 منبع: پرینت

آتش‌بس یک‌جانبۀ دولت و اعلام موافقت طالبان با بخشی از مدت‌زمان این آتش‌بس، حرف و حدیث‌های فراوانی را برانگیخت.
عده‌ای آنقدر به این مسأله با دید مثبت نگاه کردند که آن را پایان پروژۀ طالبان دانستند و عده‌ای هم این مسأله را به آرامش قبل از توفان تعبیر کردند!

به نظر نگارندۀ این سطور این بازی نه آن‌است و نه این؛ بلکه بازی‌یی است، برد برد برای دو طرف درگیر. آقای غنی که از دید مردم متهم به بیکارگی بود و به دلیل عدم دستاورد ملموس از زمان به قدرت رسیدنش، سخت تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، با این آتش‌بس توانست دست کم ذهنیت عده‌ای از عوام را نسبت به خود در جهت مثبت سوق دهد و صدای هواخواهانش را بیش‌تر از پیش به هوا بلند کند که «غنی بابا» می‌خواهد و می‌تواند کار کند و صلح برقرار نماید؛ اما اگر بگذارند...!

در این گیرودار به نظر می‌رسد بیش‌تر از آقای غنی، طالبان سود جستند. من امروز طالبان را پس از هفده سال دوباره در چوک سینمای هرات دیدم؛ با همان ابهت گذشته! مسلح و سوار بر بایفور! با سرود طالبان آمد به کشور مردمان دل‌شاد شد! و آن‌سوتر بساط ساز و دهل نقاره‌چیان را که به پیشواز حضور قاتلان خود پایکوبی می‌کردند! و از همه مهم‌تر آن‌که بیرق طالبانی و دولت در یک چوب، درکشیده بود؛ اما عجیب‌تر این‌که بیرق طالبان بر فوق بیرق دولت قرار داشت.

طالبان در واقع با این حضورشان چنان مانور قدرتی را به اجرا گذاشتند که هرگز از پس کوه‌ها و شکم دره‌ها بدان دست نمی‌یافتند! آنان در حقیقت به تمام کردارهای پیشین خود از انتحار گرفته تا انفجار و سربریدن و تکه و پارچه کردن مردم بی‌گناه، مشروعیت بخشیدند!

طالبان توانستند با حضور در شهرها، احساسات عده‌ای از مردم را با خود هم‌نوا بسازند! و سرانجام طالبان نشان دادند که نه تنها در دل کوه‌ها و دشت‌ها، بلکه در قلب شهرهای بزرگ هم حضور دارند! طالبان بند و بساط شان را جمع کردند؛ اما آن‌چه سهم مردم این سرزمین از خنده‌های دو سه روزه خواهد بود، همان هق‌هق گریه‌های مداوم است که در پای هر انفجار و انتحار به گوش می‌رسد! و آن‌چه قابل تأمل این‌که: از پس این‌ آتش‌بس مضحک، نه پروژۀ طالب پایان می‌پذیرد و نه توفانی سهمناک‌تر از گذشته اتفاق می‌افتد! اما آن‌چه مسلّم است این‌که: مردم همچنان قربانی چنین سیاست‌های مزوّرانه‌ای خواهند بود!

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسینی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   این امد و رفت طالبان و نمایش دادن قدرت طالبانی همه وهمه اش خیانت ریس جمهور غنی و دارو دسته خاین ان در ارگ است که بنفع طالبان ترورست اله دست پاکستان و برضد مردم ما و کشور ما افغانستان کار کرده اند و کار میکنند و بخصوص از روزیکه گلبدین جاسوس کلان و سابقه دار پاکستان را غنی احمدزی وارد شهر کابل کرده دستورات ای اس ای را از طریق ارگ یکی پی دیگر تطبیق میکند خیانت بیشتر را به ملت و کشور انجام داده اند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است