در ننگرهار، طالبان و دولتی‎ها نماز عید را یکجا ادا کردند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۷/۳/۲۶ کد خبر: 151966 منبع: پرینت

در ولسوالی بتی‌کوت ولایت ننگرهار، طالبان، نماز عید رمضان را همراه با کارمندان و طرفداران دولت در یک مسجد و یکجایی ادا کردند.

پس از اعلام آتش‌بس حکومت و طالبان، مردم و حتا کارمندان دولت برای سپری نمودن روزهای عید در شماری از ولایت‌ها، به بخش‌های زیر حاکمیت طالبان رفته اند.

خبرنگار طلوع نیوز که به ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار رفته بود، می‌گوید که مردم از آتش‌بس استقبال می‌کنند و از دو طرف می‌خواهند که این آتش بس را ادامه بدهند.
طالبان، در این ولسوالی بتی کوت، می‎گویند که آنان در برابر برنامه‌های بازسازی و توسعه‌یی دولت هیچ مانع ایجاد نخواهند کرد.

قاري ظریف، ولسوالی نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی بتی‌کوت در اینباره گفت: «ما از امیر خود اطاعت می‌کنیم و سه روز آتش‌بس که تمام شد، پس از آن نیز از امیر خود اطاعت می‌کنیم.»

بیشتر بخش‎های ولسوالی بتی کوت، زیر حاکمیت طالبان استند؛ اما امسال پس از اعلام‌آتش بس از سوی دو طرف مردم با خوشی عید را جشن گیرفتند.

شمس الرحمن، یکی از باشنده‎گان بتی کوت گفت: «اگر امارت اسلامی است و اگر حکومت اشرف غنی است، جنگ را بس کنند.»

ملک طیب، باشندۀ دیگر این ولسوالی نیز افزود: «وضعیت بسیار خوب است و ما از هر دوطرف بسیار خوش استیم؛ خداوند کمک کند این آتش‌بس برای دایم باشد.»

در همین حال، نیروهای دولتی در این ولسوالی می‌گویند که طالبان نیز می‌توانند در روزهای آتش بس در بخش های زیر حاکمیت دولت عید را جشن بگیرند.

صبغت الله، یک سرباز اردو در اینباره گفت: «اعضای گروه طالبان این‌جا می‌گردند، آن‌ها هم برادران ما استند. ما تا زمانی‌که آن‌ها به ما کاری نداشته باشند، با آنان کاری نداریم و هر زمانی‌که از سوی آنان اقدامی شود، به ما هم امر شده است که در برابر آنان اقدام کنیم.»

این برای نخستین بار است که پس از نزدیک به دو دهه جنگ میان حکومت و طالبان، دو طرف آتش‌بس اعلام می‎کنند و نماز عید را یک‌جا می‌خوانند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
نماز عید
نظرات بینندگان:

>>>   در زمان های سابق طالبان دوتا سخنگو داشتند بنام قاری یوسف و ذبیح الله مجاهد.
اول قاری یوسف گم شد و بعد از ریاست جمهوری اشرف غنی، ذبیح الله مجاهد نیز گم شد.
نمیدانم که این سخنگویان براستی سخنگویان طالبان بودند و یا ساخته و پرداخته دولت کرزی بودند؟
حالا دولت افغانستان اقلآ میتواند دو سخنگوی جدید بنام های عبد الجبار قهار زاده و عبدالرحمن صالح را منحیث سخنگویان طالبان اعلان کند و هر زمانی که موضوع صلح و آشتی پیش می آید، یک اعلامیه از طرف عبدالرحمن صالح سخنگوی طالبان پخش کنند و هر زمانی که موضوع جنگ و عملیات انتحاری و گرفتن ولسوالی ها و ولایات مطرح میشود، از زبان عبدالجبار قهار زاده سخنگوی طالبان یک اعلامیه پخش کنند.
تا چه وقت همه چیز را من برایتان یاد بدهم؟
آیا این دولت از خود عقل و منطق و کله ندارد؟

>>>   Salam
غنى و اتمر عنقريب طالب را جز زنجير و حلقه ى حاكميت قبيله خواهند ساخت تا قادر شوند دايره يى قدرت را تكميل كنند!

>>>   خداخیرکند درپشت پرده چه گپ باشد؟؟؟هردو طرف جنگ یک قوم است کشتاردیگرهارا شروع نکنند.صلح براستی باشد نه توطیه آمیز.

>>>   خوب قرار است پنجابی و عرب ها را هم تذکره بدهین
خوب خیانت به حق این ملت می‌شوه و کسی نیست پرسان کنه

>>>   دوستان ارجمندم درود بر شما ،
سیاست آتش بس شوونیست های قبیله ، تکرار سیاست مصالحه ملی روز های پایانی داکتر نجیب الله است .

سیاست صلح و آتش بس با طالبان خود ترقان و تسلیمی گلبدین به دولت معامله ملی اگر پایان خونریزی و خودکفانی ، باشد یک عمل قابل قدر و ستودنی است ، اما دو اما دارد .
۱ -- اما ، جلو خودترقانی ، راهگیری ، تجاوز بر ناموس مردم ، حیوانات اهلی و آدمکشی داعش طالب زوی را کی خواهد گرفت که روز طالب آتش بسی باشد و شب مجاهد و خوانی داعشی شود ؟
۲ -- اما ، چی تضمین نظامی ، سیاسی و حقوقی وجود دارد که طالب ریشوی پاکستانی و اخوانی های گلبدین بعد جا به جا شدن در ادارات کلیدی ، از سوی شوونیست های قبیله مسلح نشده کودتای فرمایشی نمی کنند ؟
این چال شوونیست های قبیله یک به یک تکرار سیاست مصالحه ملی روز های پایانی حاکمیت داکتر نجیب الله است اگر کمی دقت کنیم . همان اخوانی های اوغان گلبدینی که بدون سلاح به شهر کابل داخل شدند و بعد مسلح شدن جنگ های خونین کابل با راه اندازی کردند .
--------------- نتیجه :
تکرار در تکرار و بار بار نوشته ام که اوغان اوغان است ، اخوانی ، خلقی ، پرچمی ، تکنوکرات و دموکرات ندارد ، هر روزی که اواغنه تمامیت خواه انسجام پیدا کنند ( که بعید نیست آنروز )، یکشبه همه از الف تا یای شان طالب ریشو شده به صفوف طالبان می پیوندند و کسی بوی هم نمی برد . پیوستن گلبدین به دولت امریکایی غنی ، رهایی زندانی های اخوانی گلبدین از زندان ها و پیوستن طالب به سیاست اتش بس همه پیش زمینه های یک تحول خونین برای تداوم حاکمیت اواغنه است ، نه برای صلح و پایان جنگ گویا رهایی بخش از شر لنده غر های شمالی .
شهنشاه پخته یی و دو رگه بلخ گریخت ، جنرال پادشاه ساز ازبیک تبعید شده ، کی در برابر یورش اواغنه ایستاده گی جنگی خواهند کرد ؟ هیچکس ! چند تاجیک مسلح خواب برده جمعیتی مصروف کشیدن نعره یی تکبیر اند و چند هزاره بامیان به اندیشه تطهیر مقعد حسب فرمایش امام زمان .
من نوشتم و شما خوانید ، به ویژه آنهایی بخوانند که ادعا دارند در بین اواغنه انسان های خوب و لی هم حضور دارند ، این فیسبوک نشانه باشد .
( منصور بدری )

>>>   Abdul Hai Khurasani
این آتش بس نیست، بلکه انارشیزم لگام گسیخته و فروپاشی صلابت و هیمنه‌ای دولت و نظام حاکم فاسد در کشور می باشد.
حضور یگانهای مسلح تروریستان طالب با پرچم تزویر و شیطانی و استقبال از طرف مسوولین به معنی به رسمیت شناختن باند های تبهکار و مشروعیت بخشیدن سیاسی به جنود شیطان و سپاه جهل در کشور است که می تواند تبعات ویرانگر و تباه کننده یی به همراه داشته باشد.
حضور طالبان در شهر ها با انواع اسلحه و سرود و پرچم شیطانی یی شان، در واقع نمایش قدرت و مانور نظامی و سیاسی می باشد که می تواند با هدف شناسانی نقاط ضعف نیروهای نظامی و امنیتی همراه باشد.
از طرف دیگر؛ که می تواند تضمین نماید، که این باند تبهکار و جنایت پیشه در سرتاسر کشور با استفاده از ایام عید
جغرافیای فرمانروایی خود را توسعه ندهند و سنگر های خود را مستحکم نسازند؟
پاسداران حریم انسانیت و آزادی، این فرزندان رشید نیروهای نظامی و امنیتی باید بیش از پیش هشیار باشند و به خاطر داشته باشند که این تروریستان نه معتقد به قانون و اخلاق اند، و نه تعهد به انسانیت و حقوق بشر دارند.
متوجه باشیم که خوشحالی زودگذر مردم مظلوم و شهروندان عزیز ما به ماتم همیشگی تسلط فاشیسم و تروریسم تبدیل نشود!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است