کرزی و رویای بازگشت دوباره آن به قدرت
این بخش از ماده ی قانون در هاله ابهام است و قانونگذار به صراحت واضح نساخته است که آیا رییس جمهور پس از تکمیل دو دور برای "همیشه" نمی تواند یا بعداز یک میان فاصله می تواند به قدرت بر گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۸    ۱۳۹۷/۳/۲۳ کد خبر: 151937 منبع: پرینت

از چندی بدینسو هرازگاهی حرف برگشت حامد کرزی به قدرت، خبرساز می شود، اگرچند کرزی چندی قبل در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل دارد تا بار دیگر به قدرت سیاسی برگردد یا خیر؟ گفته است" من دوباره به قدرت بازنخواهم گشت، من فکر می کنم به حد کافی در قدرت بودم، 14 سال ریاست جمهوری یک زمان طولانی است و دیگر هیچ علاقه ی به برگشت به قدرت ندارم"

به نظر می رسد آقای کرزی این حرف را زمانی بیان کرده بود که تصور می کرد دیگر قانون اساسی افغانستان بطور مطلق برای وی اجازه نخواهد داد تا به قدرت سیاسی افغانستان منحیث رییس جمهور بر گردد؛ زیرا مادۀ شصت و دوم قانون اساسی افغانستان در ذیل توضیح شرایط کاندیدا شدن به ریاست جمهوری آمده است «هيچ شخص نمي تواند بيش از دو دوره به حيث ریيس جمهور انتخاب گردد»

به راستی هم این بخش از ماده ی قانون در هاله ابهام است و قانونگذار به صراحت واضح نساخته است که آیا رییس جمهور پس از تکمیل دو دور برای "همیشه" نمی تواند یا بعداز یک میان فاصله می تواند به قدرت بر گردد.
بنابر این برای بازگشاهی این گره قرار اطلاع حامد کرزی چندین بار برخی از حقوق دانان کشور را در حضور خویش فرا خوانده و از آنها طالب تفسیراین ماده شده تا در صورت امکان بتواند راهی را برای برگشت دوباره اش در روشنایی این ماده هموار سازد.

به تعقیب آن در تازه ترین مورد آقای کرزی در مصاحبه اش به شپیگل آن لاین گفته است که "بعضی از حقوق دانان میگویند که برای بار سوم نیز می‌ تواند یک فرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود" همچنان تاکید کرده است "در صورتیکه جریان ها و شخصیت های سیاسی کشور توافق کنند این فرصت را از دست نخواهد داد".

این بیانات در حال مطرح می شود که پیش از آن قرار بود در انتخابات پیش رو یکی از کاندیدای مورد حمایت آقای کرزی محمدعمرداودزی باشد و در چنین شرایطی گفته های اخیر کرزی نه تنها اینکه خشم منتقدین سیاسی اش را بر انگیخته، بلکه بیان این حرف ها به گونه جدی بر روابط کرزی و عمر داودزی و اطرافیان وی تاثیر منفی گذاشته است، زیرا به باور اکثر از آگاهان با آمدن دوباره کرزی در صحنه می تواند نقش داودزی را به عنوان کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری بگونه جدی کمرنگ بسازد. این در حالیست که آقای داودزی از مدتی طولانی بدینسو به طوری گسترده برای نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری پیشروی آمدگی می گیرد.

در همین حال محمد سنگر امیرزاده یک تن از اطرافیان نزدیک به داودزی در پیوند به مصاحبه اخیر حامدکرزی که گفته است تمایل دارد تا بار دیگربه عنوان نامزد انتخابات وارد صحنه شود در شبکه اجتماعی اش چنین واکنش نشان داده است:
"آقای حامد کرزی رییس جمهور پیشین!
به تمام احترام که به شما داشتم و دارم اینرا برایت میگوییم که قانون اساسی هیچ راهی برای بازگشت و کاندیدا کردن شما برای دور سوم ریاست جمهوری باز نگذاشته است و این راه مطلق بسته است. شما میتوانید که تا آخر عمر برای مردم افغانستان از راه های دیگری خدمت و تلاش کنید"

به صورت کل باید گفت که مطابق قانون اساسی افغانستان هنوز مشخص نیست که آیا واقعآً قانون اساسی افغانستان برای بار سوم به حامد کرزی اجازه نامزد شدن به انتخابات پیشرو را خواهد داد یاخیر؟ و هنوز فرصت وجود دارد تا مفسران قانون آن بخشی از ماده ی شصت و دوم قانون اساسی را که در باره ی شرایط نامزد شدن به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است را تفسیر کنند و نتایج نهایی را به خورد دیگران بدهند تا پاسخ قطعی باشد برای نامزد"شدن" و یا "نشدن" وی...

با احترام
عصمت الله راغب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
راغب
نظرات بینندگان:

>>>   اگر قرار شود که حامد کرزی خود را کاندید ریاست جمهوری کند،اشرف غنی مثل برهان الدین ربانی،شورای حل و عقد را دایر میکند و هرچیزی که شورا گفت.مطابق آن عمل میکند.
اما مشکل درین جاست که در شورای حل و عقد باید رهبران مجاهدین مثل مجددی و گلبدین و سیاف و دیگران اشتراک داشته باشند.
این که این شورا به دوام ریاست جمهوری اشرف غنی رای میدهد و با نه.معلوم نیست.
زیرا اشرف غنی در جمله مجاهدین و روحانیون نبست.بنأ شورای حل و عقد از نگاه فقه حنفی او را منحیث اولی الامر ملت مجاهد افغانستان نمی شمارد.

>>>   در دو دور گل چیدیم که در سومش دسته کنیم.

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   Najib Salam
آقاى خليل زاد اعتراف مى كند كه اوغان ( افغان) نام تاريخى پشتون ها است ، اما با پر روى تاكيد مى كند ديگران( غيراوغانها) هم بايد خود را با اين نام تعريف كنند!
از اين آقا بايد پرسيد كه چرا بايد چنين شود ، چرا اوغان ها حاضر نيستند خود را تاجيك ، هزار ه و ازبيك تعريف كنند!
چرا و با چه جبرى مردمان غير اوغان ( غيرپشتون ) بايست هويت تاريخى خود را قربانى كنند !

>>>   خارجی ها مارا به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم اشخاص مریض وبی اراده وسست عنصر ودارای خاصیت های زنانه را اوردند تا ملت افغان به غلام اصلی وگوش به فرمان چون حامد کرزی راضی شوند واورا حاکم مدام العمر قبول نمایند وراستش هم این است که با اوردن عین وغین خارجی ها بالای ملت عزیز ما ریشخند نموده وبه عقل این مردم خندیده بودند کنون که انسانهای سالم وصاحب معده ومردانگی رویکار می ایند در ظاهر امر عده ای از مردم را قانع خواهد کرد وهمیشه خواهان این اند که خداوند از بد ترش نجات دهد کرزی که با دوستان در داخل ارگ مواد مخدر استعمال مینمود واین دیگران از انسانیت وصحت کامل برخوردار نیستند هدف اساسی خارجی ها ذلیل ساختن وخوار وبی ارده نشان دادن این ملت وگرفتن انتقام شکستهای سابق خود ازملت ما است
ولایت خان از کاپیسا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است