پارلمان موثرتر است یا فیس بوک؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۰    ۱۳۹۷/۳/۲۳ کد خبر: 151932 منبع: پرینت

چرا برخی برای انتخابات پارلمانی هیجان‌زده هستند، چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ انتظار دارید که نمایندگان شما در پارلمان کدام یک از خواسته‌ها و مطالبات شما را برآورده سازند یا می‌توانند؟

اگر وکیل شدن یک دوست، سبب این هیجان باشد، درست است اما شغل‌های شرافتمندانه‌تر زیادی وجود دارد. پارلمان یک زائده اضافی در ساختار نظام سیاسی ماست، که بدون آن نظام کمتر دموکراتیک به‌نظر می‌رسد اما این چگونه دموکراسی است که یک راهگیر جنایت‌کار جنگی که به گفته‌ی شاهدان در محکمه‌اش، نفری داشته که مردم را مانند سگ دندان می‌گرفته است. در یک محکمه علنی محکوم شده و بیش از ده سال را در زندان در بریتانیا به سر برده است به عنوان نماینده وارد پارلمان می‌شود.

تاریخ را به یاد بیاوریم که هیتلر اول چند نماینده به پارلمان فرستاد و بعد پارلمان را قبضه نمود و دیکتاتوری رایش سوم را بنیان گذاشت. پارلمان افغانستان نیز جایی است که جنایت‌کار جنگی مصوونیت می‌یابد و قانون مصوونیت خود را به تصویب می‌رساند.

پارلمان افغانستان جایی است که مافیا قدرت قانونی چانه‌زنی با وزیران را بدست می‌آورد (افشاگری زاخیلوال در مورد نمایندگان را به یاد دارید، یک مشت نمونه خروار است.) پس، پارلمان به دموکراتیک‌شدن جامعه کمک نکرده است و حتی روند را کندتر ساخته است.
مانند رد «حکم قانونی منع خشونت علیه زنان». از سه کارکرد پارلمان؛ قانون‌گذاری، نظارت بر عمل‌کرد حکومت و رای به وزیران را اگر ارزیابی کنیم؛ احکام رییس جمهوری، روند قانون گذاری را مختل ساخته و احکام قانونی حتی مدرن‌تر از قوانین پارلمانی بوده است. پارلمان عملا بر جریان کار وزارت‌ها، نظارت سازنده نداشته‌اند و موضوع فقط جنبه امتیازگیری و خویش‌خوری بوده است. در تصویب بودجه ملی که نقش پارلمان بسیار مضحک است چراکه بودجه از منابع خارجی تمویل می‌شود و تصویب پارلمان بی‌معنا است.

اگر پارلمان افغانستان در حد فیس بوک قدرت نظارتی بر حکومت را می‌داشت، یا از وجدان و اراده عمومی ملت نمایندگی می‌کرد، من هم در آستانه انتخابات پارلمانی هیجان زده می‌شدم.
وقتی در فیس‌بوک یک خبر همرسانی می‌شود، وزیر و حکومت زود دست‌وپاچه شده و درصدد جواب‌گویی برمی‌آید اما بارها که نمایندگان پارلمان جیغ وداد می‌زنند نه کدام وزیر و نه رییس صاحب سرشان خبر هم نیست. :) خوب برگردیم به سوال، پارلمان نظارت موثرتر بر حکومت دارد یا فیس بوک؟

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
رسولی
فیس بوک
نظرات بینندگان:

>>>   پارلمان لوده های پول دار جمع شده و در فیس بوک لوده های بی پول کوفت دل خود را میکشند من از خداوند در این روز های اخیر رمضان میخواهم که هرکی تفرقه اندازی میکند و به بد افغانستان کار میکند خدا نابودش کند

>>>   فیس بوک به مرتب بهتر از این پارلمان رسوا است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است