حامد کرزی: ما شکست خورده ایم
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۱    ۱۳۹۷/۳/۲۰ کد خبر: 151845 منبع: پرینت

حامد کرزی در پاسخ به این سوال که چرا جنگ افغانستان پایان نمی یابد گفت ما شکست خورده ایم...
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشورمان در مصاحبه ای با هفته نامه اشپیگل، در پاسخ به این پرسش که جنگ افغانستان از نگاه غرب شکست خورده است اما با این حال چرا پایان نمی یابد گفت: در ابتدای این جنگ ما موفق بودیم، طالبان بیرون رانده شد، زنان حقوق خود را دریافت کردند، انستیتوها و سازمان هایی ساخته شد. اما بعد از آن امور کج و اشتباه جریان پیدا کرد. زنده گی های زیادی از بین رفته اند. شمار افراط گرایان در کشور ما افزایش پیدا کرده است. داعش همچنین در افغانستان عملیاتی انجام می دهد. ما شکست خورده ایم.

وی تنها راه نجات از جنگ در افغانستان را یک راه حل سیاسی دانسته و گفت: این راه حل یک صلحی است که همه و هچنین طالبان در آن اشتراک داشته باشند. ما باید همه با هم متحد شویم و به یک توافق جدید نیاز داریم. در شروع جنگ ما همه همسایگان افغانستان را با خود همراه داشتیم از جمله، غرب، روسیه، چین، عربستان سعودی و ایران؛ این وحدت کلیدی برای موفقیت بود. حالا همه این کشورها رقیب هم شده اند. آن ها سعی می کنند در افغانستان به طرف مقابل آسیب برسانند. هزینه این اوضاع را افغان ها پرداخت می کنند.

کرزی در ادامه گفت: حقیقت داستان این است که ایالات متحده همواره می دانست که طالبان منطقه بازگشت و پناهگاه امنی در پاکستان دارد. با این وجود امریکا تا امروز اردوی پاکستان را با ملیاردها دالر حمایت می کند. امریکایی ها دستان کسانی را می گیرند که عساکر ما وآن ها و همچنین شمار زیادی از ملکیان افغان را می کشند. من هرگز این مسئله را درک نکرده ام و به شدت از این مسئله خشمگین استم. امریکایی ها تنها به حیث یک منطقه جنگی به افغانستان نگاه می کنند. این دیدگاه یک خطا بوده و است و باید تصحیح شود. امریکا نباید دشمن پاکستان باشد اما باید بر اساس واقعیات عمل کند.

کرزی در بخش دیگری ازاین مصاحبه تصریح کرد که اگر امریکا رویکرد خود را تغییردهد ما می توانیم بهترین متحدان باشیم.

حامد کرزی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در ماه می سال 2019 در افغانستان انتخابات برگزار می شود و آیا شما دراین انتخابات وارد رقابت با اشرف غنی می شوید گفت: من یک رییس جمهور منتخب دموکراتیک بودم و نمی خواهم این میراث را آلوده کنم. قانون اساسی افغانستان تنها دو دوره قانونگذاری را اجازه می دهد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
مصاحبه
نظرات بینندگان:

>>>   همین تو .....راه تقلب را برای غنی تراحی و مهندسی کردی و اشخاص ناپاک را در راس این کمسیون قرار دادی حالا از قانون و دموکراتیک حرف میزنی.

>>>   با ارزوی قبولی طاعات وعبادات وطنداران ما چه در داخل وجه خارج از کشور .
من از سخنان کرزی تعجب میکنم فردی که دو دوره رییس جمهور مابوده واینگونه تحلیل دارد.چگونه است که ما هنوز شناخت درست ومعیاری از اوضاع درونی خود نداریم وهمیشه دیگران را مقصر میدانیم وتقصیررفتار ها وتصامیم غلط خود را فراموش میکنیم ودنبال یک دشمن خارجی میگردیم.اولین مشکل ما در کشور نبود دیگر پذیری است واینکه خودمان همدیگر راقبول کرده نمی توانیم.قومیت گرایی افراطی دشمنی بمراتب خطرناکتر وخونریز تر از طالب وداعش است . چرا یک قوم خاص بر طبل بالاترپنداری خود میزند؟چرا در برابر کسانی که خون بیگناهان را در سرکها با بامب وانتحاری میریزانند نه تنها وقتی بندی میگردندیله میشوند وانها را برادر می خوانیم چرا در برابر کشتن بیگناهان یک قوم دیگر بدست قومی خاص سکوت میکنیم وعدالت را اجرا نمی کنیم.چرا در مقام مطالبه از امریکا از خاطر اینکه یکطرف پیمان امنیتی است از اوتوضیح نمی خواهیم چرا هلی کاپترهای انان قوماندانان شکست خورده داعشی در سوریه وعراق رابه شمال افغانستان می اورد وتمویب وتجهیز واموزش انها رابطورسری درعهده دارد.اقای کرزی یک شیت فکت بدهد که در طول دو دوره ریاست جمهوری خود علیه طالان گپی گفته است.امروز صدسال پیش نیست که شما حرفی بزنی ومردم فورا قبول کنند .امروز مردم بافهم تر از همیش هستند .

>>>   ادامه کامنت بالا ..بنا محترم کرزای نفرمایید ما (مردم زجر دیده افغانستان)شکست خورده ایم .بفرمایید سیاست وتدبیر من وپروگرام من شکست خورده؛ ساست بازی واعتماد به امریکا وغربیها شکست خورده .بفرمایید .دیدگاه قوم برتر بین شکست خورده.نوکری امریکا شکست خورده.بها دادن بی مورد به افرادی که کابل را با راکتهایش هدف قرار داد وحالا به حیث یک قهرمان ملی محترم دانش را جهت استقبال او گسیل میکنید شکست خورده.بفرمایید تقلب شکست خورده اینها درد مردم ما ووسیله نا امیدی است ومایه شکست است.بنا" یک بام ودوهوا نمی شود حکومتداری کرد ./
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   تو شكست نخوردى تو حق غريب وبيجاره را خوردى تو وامثالت كه در زندكى خرلنك هم نداشتيد صاحب مليون ها دالر و همه جيز شديد اين مردم مظلوم و غريب ماست كه شكست خورده اند و در هر حالت بابمال اند .

>>>   حامد كرزي را غم تروريستان كشته او از غم كشته شدن بي عقل هاي اقوام پشتون شايد ديوانه شود و با اشرفك غني شايد پودري شوند چون راهشان غلط بود و غلط است

>>>   شما خود ميدانيد كه غلامي در طول تاريخ پختونوالي تان نتيجه مطلوب نداشته اما هنوز هم يكي پي ديگر راه اجداد خودرا تعقيب ميكنيد و خود و خاكرا بخاطر چندروز ريس جمهور بودن ميفروشيد ، تا شما اصلاح نشويد و بجاي اوغان بازي صداقت و انسانيت را پيشه نكنيد مانند گذشته گان تان خوار و ذليل ميشويد و به شكل بسيار مسخره آميز كشته ميشويد .
جوانمرد

>>>   این اینکه صلح و امنیت با مذاکرات سیاسی تحقق پیدا کند آرزوی همه افغانستانیها است اما طرف مقابل یعنی تروریستها به این کار تن نمی دهند. آنان فقط سرنگونی دولت را می خواهند. مگر آقای کرزی به این مطلب واقف نیست که جنگ را تروریستان دامن زده و با پشتیبانی کشورهای خارجی کشور را به آشوب کشیده و می کشند.

>>>   ما شکست نخورده ایم بلکه شخصا خودت شکست خورده ای

>>>   باعث شکست هم تو بودی که بجز از اختلاس دزد پروری هیچ کاری نکردی پانزده سالرابه هدر دادی

>>>   مردم ناکام شد تو پیروز شدی که ششصد ملیون دالر دست آورد داری

>>>   هم دزد و هم شريك قافله.

>>>   فکر میکنم که همین که امور کج و اشتباه پیدا شد، نتیجه کار غلط کسانی است که کم عقل و کج فکر هستند و از قبرغه کج حضرت آدم علیه السلام پیدا شده است.
باید درین زمینه تحقیق کنی و از مادر اولاد ها پرسان کنی.

>>>   وطنداران ببینید که سخنرانی میکند.عامل تمامی بدبختی ها با آن قیافه لعنتی اش همه چیز ها را خودش بیان میکند.میگوید اول همه چیز خوب پیش می رفت .....

>>>   چه عجب کرزای حرف حق رابه زبان اورد

>>>   کرزی واقعیت ها را بیان نموده است ممکن این حرف ها به مزاج عده ایی از خاینین خوش نیاید اما واقعیت است.اکنون افغانستان به میدان رقابت های همسایه ها و سایر کشور های بیگانه قرار گرفته است که هر دو جانب نوکران خود را به ادامه جنگ تشویق می کنند . اگر این رقابت های بیگانه ها و مزدوری ما نباشد به زودی در کشور جنگ خاتمه می یابد.

>>>   خیانت های حامد کرزی
۱. پیش از به قدرت رسیدن، از همکاران نزدیک گروه طالبان بود.
۲. در زمان فرمان روایی اش، شماری از چهره های خطرناک گروه طالبان را از زندان رها کرد، که برخی شان اکنون جنگ را در شمال پیش می‌برند.
۳. چند بار درخواست دوستم را برای سرکوب طالبان رد کرد. این مساله باعث شد که طالبان هزاران شهروند بی گناه را آزادانه بکشند.
۴. فساد اداری را در افغانستان در بالاترین سطح آن نهادینه ساخت و مشروعیت بخشید.
۵. گروه طالبان را ء که در چهارده سال از هیچ جنایتی دریغ نکرد ء برادر خواند.
۶. در برابر کشته شدن شماری از فرماندهان جنگی و ضد طالب کاملن سکوت اختیار کرد.
۷. قاچاقچیان مواد مخدر را کاملن آزاد گذاشت که به کشت، تولید، قاچاق و توزیع مواد مخدر در داخل و خارج کشور ادامه بدهند
۸. هزاران جریب زمین دولتی در دوران کرزی غضب شد.
۹. از پول و قدرت امریکا به قدرت رسید، اما در آخر روز روابط افغانستان را با این کشور سخت تیره ساخت.
۱۰. در چهارده سال حکومتش، هیچ موقف روشنی در برابر پاکستان نگرفت و مردم را در سردرگمی کامل قرار داد.
۱۱. کابل بانک در زمان کرزی و با همکاری بستگان کرزی به زمین نشست و بنیاد فروپاشی اقتصادی کشور فراهم شد.
۱۲. در کمیسیون های انتخاباتی چهره های ضعیف و فاسد را گماشت تا انتخابات به چالش بکشد و بر سر قدرت باقی بماند.
۱۳. کرزی، مسوول درجه یک وضعیت خراب اقتصادی، سیاسی و امنیتی کنونی افغانستان است.

نویسنده: قیام نوریِ خبرنگار

>>>   بلی برادر کرزي واقعیت ها را بیان نموده.که گفته کرزي دورغ میگوید

>>>   این که کرزي گفته همه چیز خوب پیش می رفت.بعدش خراب.ما میخوایم بفهمیم خرابی ازکجا شروع شد.لعنتی.من خوب یادم میآید.صحبت بود که جنایت کاران جنگی محاکمه میشوند.آنهایی که قبل از حکومت کرزي دستشان بخون مردم آلوده بود.از ترس اینکه محاکمه نشوند نميتوانستن نفس بکشند.پس یکه تاز میدان کرزي بود.این کرزي بود که دوباره نا آرامی را به وجود آورد.به تروریست ها طالبان روحیه داد.خیلی هارا از زندان آزاد کرد.باید کرزي را به محاکمه بکشانید.کشوری که که بعداز سال ها رنج و عذاب روبه آرامش بود تمام مردمش با ده ها آرزو و امید باخوشحالی زندگی می کردند.اما این مردک بی حیثیت.و کور دل متعصب.فقط برای اینکه به مقصد شوم اش برسد این کار ها را کرد.اما بی خبر از آن که این مملکت بلاخره قانون دارد.همه مردم متوجه کار های پلید این شخص فاسد بودن.این میخواست آب را گيلي کند وماهی بگيرهد فقط بخاطر که کمک های جامعه جهانی را دو دره بکند این جفا را به حق ملت بیچاره افغانستان کرد خداوند لعنت کند کرزي را
( مهاجر

>>>   اولین قدم های غلط را که کرزی گذاشت صاخبان اهل فهم گفتند که ناکامی سر انجام این راه است که کرزی میرود، نوازش دزدان سرگردنه و قاتلان مردم مقرر نمودن دزدان و ایجاد زمینه برای غصب دارایی های عامه همه و همه از کارکردهای کرزی است

>>>   صدلعنت به کرزي ای خداوند مهربان ما که دراین دنیا متکی بر تو هستیم اگر خائنین وفاسدين را بجزاي اعمالش برسانی ممنون میشویم .هر اتفاقی هر پریشانی وهررنج عذاب که مردم می کشند علت اش فقط کرزي. انتقال تروریست ها با هلکوبتربه سمت شمال ای ..... کند کرزي انشاالله که زندگیت بهم بپاشدکرزي انشاالله که روز خوش را نبینی کرزي مردک پست بی شرف.دلقگ باز.در زمان مردم ساده به حرف های این لعنتی گوش میدادن.

>>>   کرزي که از زدن حرف های مفت زیاد بلد است.حالا چرا این کار ها را کرده دلیل اش چه بوده.باید و باید به مردم توضیح دهد.اگر نه تاجا که من اطلاع دارم.هر روز صد ها نفر خصوصا آن های که زياد آسیب دیدن نفرین ولعنت ميفرستن

>>>   کرزی و خلیلزی دو عامل منطق قبیلوی بودند که بهترین فرصتی را که کشور برای آباد شدن و مردم سالار شدن بدست آورده بود، فدای اهداف قومی و قبیلوی، و فدای برادران ناراضی خود نمودند۰ این گروه سالها منافع علیای کشور را فدای منافع قوم و قبیله خود کرده اند۰

>>>   اغای حامد کرزی تا پشتون برای خیانت و معامله وجود دارد شکست نتیجه صد در صد ملت افغانستان خواهد بود
شرایط را یک پشتون برای روسیه آماده ساخت تا در افغانستان داخل شود
و شادی باز مثل گلبدین ووووووو با اسلحه امریکا و پول و کمک های دال خور و غیره به جهاد شروع کرد که جهاد نه بلکه برای قتل عام برای منافع امریکا ضد روسیه و روسیه شکست خورد لاش خور ها به کابل رسید باصدا جهاد
شروع کردن به آتش زدن کابل و افغانستان بعد امیر شیطان ملای کور آمد و دید امریکا که میلیارد ها دالر خرچ کرد تا روسیه شکست بخوره لاش خوری چون ملای کور حال حکومت میکنه آمد نابود کرد کور و دار دسته انرا بعد خودت شدی سر تا پا مزدور امریکای و شرایط را برای آمدن آنها آماده کردی و تا حال استخوان های افغانستان را چولیده میروین
آیا کسی وجود دارد غیر از پشتون تا خیانت کند بر این وطن ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است