عثـمانی بـی‌اعتنا به فـرمان غنـی قـرارداد امضـا کـرد
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۷    ۱۳۹۷/۳/۲۰ کد خبر: 151842 منبع: پرینت

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب برکنارشده توسط غنی، قرارداد ۱۳ میلیون دلاری ساخت یک پروژه بزرگ تامین برق آفتابی را با ظرفیت ۵.۵ میگاوات در ولایت دایکندی با یک شرکت خصوصی در دفتر کارش امضا کرد.
درحالی‌ است که آقای عثمانی شنبه هفته روان توسط محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی برکنار شده بود.

به گزارش ماندگار، غنی شنبه هفته روان با صدور حکمی، آقای عثمانی را برکنار و معاون او را به عنوان سرپرست توظیف کرد.؛ اما ساعاتی بعد داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با برکناری علی احمد عثمانی مخالفت کرد و گفت که با توجه به «دست‌آوردهای مدیریت موفق» آقای عثمانی، تصمیم در مورد سرنوشت کاری او پس از بازگشت رییس جمهوری از سفر چین و»مطابق با روحیه‌ حکومت وحدت ملی اتخاذ می‌شود».
رئیس اجرایی از آقای عثمانی خواست تا آن زمان به کارش به عنوان وزیر انرژی و آب ادامه دهد. آقای عثمانی از طرف رییس اجرایی حکومت وحدت ملی برای این پست معرفی شده بود.

آقای عثمانی هنگام امضاء پروژه بزرگ تامین برق آفتابی با ظرفیت ۵.۵ میگاوات در ولایت دایکندی گفت: پروژه تامین برق ولایت دایکندی به دلیل پراگندگی ولسوالی‌های آن در ۷ منطقه جداگانه، در چهار ولسوالی نیلی، شهرستان، میرامور و اشترلی اجرا می‌شود.
وقتی از آقای عثمانی درباره فرمان برکناری‌اش پرسیده شد، گفت که به این سوال‌ها اعلامیه دیروز ریاست اجرایی و موافقت نامه دولت وحدت ملی پاسخ می‌دهد.
همچنین، در مراسم دیروز، قرار بود تا قرارداد پروژه بزرگ آبی حوزه «پنج آمو» در ولایت‌های تخار، بدخشان، قندوز، بغلان و بامیان نیز توسط آقای عثمانی امضا شود که به دلیل تاخیر نمایندگان شرکت به جلسه بعدی موکول شد.

رابطه آقای غنی و وزیر انرژی و آب افغانستان از چند ماه قبل تاکنون تیره شده بود. این خبر زمانی رسانه‌ای شد که آقای عثمانی در آغاز کار پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) در ولایت هرات حضور نداشت.
چند روز قبل نیز وزیر انرژی افغانستان در مراسم افتتاح چند طرح برق‌رسانی در ولایت بلخ غنی را همراهی نکرد.
آقای عثمانی در واکنش‌ به این خبرها گفته بود که ارگ ریاست جمهوری از او خواسته در مراسم افتتاح پروژه تاپی به هرات نرود و همچنین نزدیکانش گفته بود که ماموران فرودگاه کابل مانع سفر او به ولایت بلخ شدند.

این اقدمات در حالی صورت می‌گیرد که براساس توافقنامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، هردو طرف سهم «برابرگونه» در تعیین اعضای کابینه دارند و در این توافقنامه آمده که عزل و نصب مقامات عالی‌رتبه دولت با توافق دو طرف صورت می‌گیرد؛ اما غنی در گذشته در مورد عزل و نصب مقامات دولتی به صلاحیت‌هایش در قانون اساسی تاکید داشته است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عثمانی
ماندگار
نظرات بینندگان:

>>>   جلو خود سری های غنی را باید گرفت.

>>>   اوضاع دولتی که دو رئیس تحمیلی دارد!

آن یکی گوید که عثمانی، رود
این یکی بهر او فرصت می خرد!
آن یکی چون فیل بادی ، پر صدا
این یکی کردست « فیشن شو» به پا
عبدالله ، آهنگ « لندن» ساز کرد
اشرف آغا، سوی چین ، پرواز کرد
ناگهان ، عثمانی معزول و طرد
یک قرارداد کلان ، امضا کرد!
ما ندانستیم درین دنیای پست
صاحب این ملک بی صاحب که است؟
++
تیر شد اشرف ، ز نام وننگ خود
کرد حکمتیار وزیر جنگ خود
مرد « فیشن شو» ، به سودای دل است
در خیال عشق و آب و ساحل است
«متفکر»های ما، بی چرت و بیم
بسته اند دستان شیطان رجیم !

>>>   غنی با دنتتاب مردم نیامده است که اختیارات قانونی یک رئیس جمهور را داشته باشد. اختیارات او در حد همان تفاهمنامه پنجاه فیصدی است نه بیشتر. در ضمن اگر قرار است کسی عزل شود عنی بهتر است که مسئولین بی کفایت امنیتی را برکنار کند که حتی نمی توانند از دروازه وزارتشان محافظت نمایند و همه روزه در اثر بی کفایتی انها ملت به خاک و خون کشیده می شوند.

>>>   دیگروقت بدماشی این بدماشا تیرشده آخرین تپ وتلاش های خودرامیکنند
توافقنامه چی خجالت بکشین

>>>   آیا امضای قرار داد بر اساس "اصول" حکومت وحشت ملی از طرف عثمانی رسمیت دارد؟؟؟؟ یا اینکه "........." است هر کس هر چه دلش خواست انجام میدهد!!!

>>>   این یک نوع بغاوت است و یک گروه خاص این بغاوتگری را پیشه کرده این چه معنی والی برطرف میشود میگوید قبیول ندارم و اگر وزیر برطرف میشود میگوید قبول ندارم هههههههههههههه عجب مردم ، یکی خ.د میشرماند و یکی هم قوم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است