آیا بهترین گزینه، تحریم انتخابات است؟
بهترین گزینه برای جلوگیری از انتخاباتی پرتقلب و بحرانی، تحریم انتخابات است اما مهره های این شطرنج را بگونه ای چیده اند که نامزدان در انتخابات نگذارند که نامی از تحریم به میان آید 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۴    ۱۳۹۷/۳/۱۷ کد خبر: 151762 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، موضوع انتخابات پس از امنیت، داغ ترین بحث اجتماع و فضای سیاسی کشور است و حساسیت رسانه ها به این موضوع بهترین فرصت را برای حکومت و سازمان های مربوط به آن فراهم کرد که با ایجاد اختشاش به فریب اذهان عمومی برای رسیدن به اهداف خود سود برند.

افغانستان در حکومت وحدت ملی، در روز های آخر به فکر برگزاری انتخابات پارلمان و شوراها افتاد در حالیکه مهمترین آن انتخابات ریاست جمهوری بود که باید انجام می شد اما در هاله ای از ابهام به سر می برد.

با وجود اینکه از اولین انتخابات در دوران جدید تا آخرین آن در سال 2014 مملو از تقلب و بحران بود و هرچند اصلاحات انتخاباتی و توزیع شناسنامه های الکترونیک از بندهای توافقنامه سیاسی بوده، تاکنون با سنگ اندازی های ارگ به تعویق افتاده است که نمی توان امیدی به برگزاری انتخابات دیگر داشت چه رسد به شفایت در آن!

بر همین اساس بهترین گزینه برای افغانستان، تحریم انتخابات و منحل شدن کمیسیون انتخابات در افغانستان است زیرا تا زمانی که اعضای کمیسیون گذشته با وجود تجربه تقلب و فساد که کشور را در بحران قرار دادند در سمت مشاور ریاست جمهور باشند و اعضای جدید از میان بی تجربه های و افراد وابسته جناحی و تباری شخصا از سوی اشرف غنی انتخاب شده اند، چگونه می توان به شفافیت در برگزاری انتخابات امید بست؟ مگر اینکه پای فساد بیشتر و حیف و میل در میان باشد!

از سوی دیگر ارگ با تمام توان از توزیع شناسنامه های الکترونیک به دلیل افشای جمعیت واقعی اقوام در افغانستان و زیانی که به قوم پشتون و راس حکومت وارد می شود، جلوگیری می کند، در حالی که تاکنون هفتاد میلیون دالر برای توزیع آن هزینه شده است اما همچنان در بازی های سیاسی بلاتکلیف می باشد هرچند حکومت اخطار داده که باید همه ثبت نام کنند و کلمه افغان را در هویت خود بپذیرند.

تک کرسی شدن که تنها می تواند به بی سرانجامی انتخابات بینجامد از مواردی که به بحران این کلاف سردرگم افزوده است، حال بماند که بیش از 20 میلیون برگه رای دهی در اختیار مردم می باشد در حالی که تنها 11 میلیون تن واجد شرایط رای دهی هستند که خبر از عمق تقلب دارد.

در افغانستانی که بیش از 30 درصد خاک کشور در کنترل طالبان است و هراس بر 70 درصد باقی مانده همواره وجود دارد و تعداد دقیق جمعیت نامشخص، چه رسد به آمار رای دهندگان چگونه کمیسیونی که براساس سلیقه ریاست جمهوری تشکیل شده است توان برگزاری انتخابات را دارد.

در این میان سخن از مستقل بودن کمیسیون انتخابات یا هر کمیسیون دیگر، دروغ بزرگ حکومت و مسوولان می باشد، آن هنگام که اشرف غنی در سیاست انحصار طلب، حتی خود اقدام به جابجایی و تعیین مقام های رده پایین می کند.

زمانیکه در انتخابات 2014 ریاست جمهوری، نشانی از رای مردم دیده نشد و سراسر تقلب و زد و بند ها بود، اشرف غنی و عبدالله با بحران در نمایش مضحک توافقنامه، مردم را فریب دادند و به قدرت رسیدند، حال اشرف غنی با در دست داشتن قدرت و تجربه گرانبها در کنار مشاوران پخته در تقلب به دنبال برگزاری چه انتخاباتی خواهد بود؟ پرتقلب تر و بحرانی تر از انتخابات گذشته؟ پس توافقنامه، اصلاحات و تعهدات چه می شود و آیا اصلا اجازه حضور رقیبان را در صحنه سیاسی خواهد داد؟

پاسخ به تمامی این سوالان به روشنی عملکرد ریاست جمهوری است: انحصار طلبی و قومی کردن قدرت.
تازمانی که قانون اساسی تعدیل نشود و تمامی قدرت در دستان یک قوم و یک نفر باشد، هیچ انتخاباتی بوی از شفافیت و خواست مردم ندارد، پس تحریم انتخابات و منحل شدن کمیسیون وابسته اقدامی در جهت کاهش فساد و جلوگیری از نمایش ارگ برای قدرت نمایی و کنترل آینده کشور است. اما مهره های این شطرنج را بگونه ای چیده اند که نامزدان در انتخابات نگذارند که نامی از تحریم به میان آید.

در این میان تمامی طرح ها و اقداماتی که حکومت و کمیسیون انتخابات در مقابل رسانه ها برای برگزاری انتخابات دم می زنند، همان فریب بزرگ مردم و خریدن زمان برای انجام برنامه های تاریک قدرت است، دمکراسی نه تنها در این سرزمین وجود ندارد بلکه شفافیت و خواست مردم در دورترین نقطه از حکومت اکنون افغانستان قرار دارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحریم انتخابات
نامزدان
نظرات بینندگان:

>>>   ....وقتی که شب به مهمان خانه فرمانده مسعود رسیدم، دیدم که حمید گل نزدیک اونشسته است وبحث شروع شد. حمید گل پیام حکمتیار را این گونه بیان کرد که اومی خواهد کرسی های حکومتی میان جمعیت وحزب، پنجاه - پنجاه درصد ی تقسیم شود وبه موشک پرانی به کابل پا یان دهد. همچنان، حکمتیارگفته بود که درصورت توافق پنجاه - پنجاه درصدی با جمعیت اسلامی، گروه های جهادی پشتون را نابود می کند. سخنان حمید گل ادامه داشت که یک موشک حکمتیار دردو صد متری مهمان خانه افتاد وتکان ایجاد کرد. بعد از افتا دن موشک حکمتیار در نزد یک مهمان خانه، فرمانده مسعود به حمید گل گفت که دوست تان موشک انداخت واو خواست که فریکانس مخا بره اش را بده تا مطلعش سازم که موشک پرانی را متوقف کند. حمید گل به حکمتیارازطریق مخابره گفت که موشکت نزدیک بود مرا بکشد! من که آوازحکمتیاررا می شنیدم، به حمید گل گفت که دستورمی دهم تا موشک پرانی متوقف شود که شد. بعد ازتوقف موشک پرانی حکمتیار، به رد تقسیم قدرت با فورمول پنجاه- پنجاه درصدی قدرت پرداخته گفتم که گروه های مسلح درافغانستان زیاد حضوردارند که نا دیده گرفتن آن ها درساختار قدرت وضع سیاسی را خراب ترمی کند. ازاین رو، بهتراست که حکمتیار ازسازش وتوافق وکثرت گرایی درقدرت با گروه ها سخن بگوید نه حذف یا نا بود کردن آن ها. حمید گل بعد ازشنیدن سخنان من ، گفت که سیاست خوانده ای واین ها سیاست نمی دا نند.
پا نو یس:
1-گزارش ویژه به رئیس جمهور، نخست وزیرها،سیاست دان ها ونهاد های امنیتی؛ با امضای ژنرال حمید گل.
مقبول ارشد، باب نمبر5 ص ص 82-87
Top Secret,Confidential
اهتمام اشاعت، شیخ الیاس، جمله حقوق محفوظ
جولای 2001 میلادی

>>>   دو دسته در افغانستان هستند که انتخابات را تحریم کرده اند
یکی طالبان یکی وطن فروشان
حال شما جز کدام دستته هستین ؟ نمیدانم

>>>   عبدالهادی ارغندیوال توسط گلبدین هدف قرارگرفت:
عبدالهادی ارغندیوال رهبر حزب اسلامی افغانستان هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت.
،این حمله حوالی ساعت ۱۹ دیروز(چهارشنبه) در منطقه ارغنده واقع در غرب شهر کابل رخ داد.
گزارش های اولیه حاکی از آن است که ارغندیوال از این سوء قصد جان به سلامت برده است.
گزارش ها از انفجار یک بمب جاسازی شده در کنار جاده اعلام شده که کاروان حامل «عبدالهادی ارغندیوال» رهبر حزب اسلامی را هدف گرفته بود
ر

>>>   تحریم موقعی درست هست که دیگر اشخاص و احزاب و گروههای سیاسی مخالف حق کاندید و شرکت در انتخابات را نداشته باشند،یا مخالفین و منتقدین بطریق شخص و حاکمیت دیکتاتوری از شرکت در انتخابات حذف شده باشند، ولی کشور افغانستان به لحاظ انتخاباتی آزاد هست و هر کس و هر حزب و گروهی حق کاندید و شرکت در انتخابات را دارد و لذا در این شرایط تحریم معنی ندارد. تا زمانی که جلوی روند فعالیت و رشد سیاسی کشور سد نگشته است، در آنجا تحریم معنی و مفهوم و نتیجه ایی نخواهد داشت.

>>>   Q.u. Amin
وحدت ملي كه برادران پشتون با ديگر اقوام در نظر دارند!!!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم اصلي و بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها بايد بدون نفوس شماري به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شود .
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها ميان ديگر اقوام و هم تباران شان در آسيايي ميانه وايران برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند كه ميان پشتونها با پشتونها است .
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه وحدت ملي بوجود آورد ؟

>>>   بهترین گزینه آن است که ارگان و ناظرین بین المللی از کشورهای آزاد انتخابات افغانستان را انجام دهند و نتیجه را اعلان کنند.

>>>   اولاً این را بدنید که جمهوری اسلامی ایران ومتحدین ضد آمریکایی آن مانند طالبان و داعش نخواهند گذاشت در افغانستان دموکراسی و حقوق بشر جا و راه بیافتند، چونکه آنوقت خودشان و افکار پوسیده و عقبمانده اشان زیر سئوال رفته و از بین خواهند رفت. اما بهترین گزینه آن است که ارگانها و ناظرین بین المللی از کشورهای آزاد انتخابات افغانستان را انجام دهند و نتیجه را اعلان کرده و بدست مردم بسپارند.تحریم موقعی درست هست که دیگر اشخاص و احزاب و گروههای سیاسی مخالف حق کاندید و شرکت در انتخابات را نداشته باشند،یا مخالفین و منتقدین بطریق شخص و حاکمیت دیکتاتوری از شرکت در انتخابات حذف شده باشند، ولی کشور افغانستان به لحاظ انتخاباتی آزاد هست و هر کس و هر حزب و گروهی حق کاندید و شرکت در انتخابات را دارد و لذا در این شرایط تحریم معنی ندارد. تا زمانی که جلوی روند فعالیت و رشد سیاسی کشور سد نگشته است، در آنجا تحریم معنی و مفهوم و نتیجه ایی نخواهد داشت

>>>   اشتراک کردن در انتخابات مانند چوبک زدن در .. است که تعفن آن تمام دنیا را خواهد گرفت. انتخاباتی که در ان اخوانی، مجاهد، مافیا، دو تابعیته غرب و دزد و رشوتخور و قاچاقبر موادمخدرسهم بگیرد فاجعه است. بادارها (امریکا و غرب) همه را خوب میشناسد به آنها بگوید که دست از سر مردم بردارید. بگذارید مردم خود بدون مداخله خاینین انتخابات را براه اندازند و یک شورا و حکومت مورد پسند خود را انتخاب کنند. فقط در انصورت است که نظم و ارامش به جامعه باز میگردد.
بنابرین این انتخابات غنی و گلمرجان باید تحریم شود.

>>>   خـــــــــــبـــرخـــــــــوش !
داکتر صاحب عبدالله عبدالله عبدالله بازهم غرض خدمت بیشتر به افغانستان ومردمش خودرا کاندید مینماید ،
این بُت بی صلاحیت زنچه آیا از تنفر مردم نسبت به خود آگاه نیست ؟؟؟
سرتاسراین حکومت دوسره ناکام غرق درفساد دزدی غصب رسمی توسط مامورین حکومت است ، با اینهمه مصیبت عبدالله فکر میکند دنیا گل وگلزار است !
در طول این مدت چی کاری برای مردم انجام داده ؟؟؟ اینکه در جریان هرهفته یکروز بنام جلسه شورای وزیران دایر شود وعبدالله مانند طوطی اخبار هفته قبل را که ده ها مراتبه از طریق رسانه ها تکرار ونشر شده باردیگر نشخوار نماید کدام مشکل مردم را حل میسازد ؟؟
ازبس در وزارت داخله دزدی وفساد است حتی معاش سربازان خط اول را هم میدزدند، اتحادیه اروپا از کمک مالی به وزارت داخله منصرف شده وگفته اند همه پول ما به حجیب جنرالان کیسه بر وزارت داخله میرود،
عبدالله صرف به چند چوکی شارزدافیر اتشه ، آشپز در سفارتخانه ها برای دوستان واقارب خود فکر میکند برای مردم کاری انجام داده ،حالا باردیگر خودرا کاندید مینماید ،
بزرگترین تجربه برای کسانیکه در بخش روانشناسی حقیق میکنند یکی باید این باشد که کسانیکه بینی شان سرخ میشود ذره حیا درچشم شان نیست وخیلی بی ننگ وبی مسئولیت می باشند!
دعا کنید که بازهم جلالتماب عبدالله عبدالله عبدالله برنده انتخابات شود تا بتواند بازهم مصطفی مستور را وزیر ظاهر اغبر را شارژدافیر وچند چوکی آشپز در سفارتخانه ها ووزارت خانه بگیرد واخبار هفته را درجلسات تکرار کند تا مردم از جریانات آگاه شوند ،

>>>   20 سال پیش آمریکا کشور افغانستان را از دست وحشیهای طالبان آزاد کرد و داد دست ما مردم افغانستان و احزاب و اشخاص سیاسی، حالا حتی عرضه نداریم یک انتخابات آزاد انجام دهیم. به همین دلیل است که افغانستان تا حال در خون و آتش غرق شده است چونکه عرضهً مردم و مملکت داری بلد نیستیم.از ماست که برماست

>>>   Ahmady en 24 anderen.
وحدت ملي پشتونها با ديگر اقوام !!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شو.
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند.
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه کنار آمد؟

>>>   جمعیت پشتون ها در کشور بین 15 تا 25 درصد است اما سیاستمداران پشتون تبار، با محاسبه ی حدود 30 میلیون پشتون پاکستانی و راهبرد استراتژيک پشتونستان بزرگ خود که شامل تمام مناطق کشور و همچنین تمام خاک بلوچستان پاکستان می شود، جمعیت مردم خود را در کشور بیش از 50 درصد تبلیغ می کنند. پشتون ها با لابی گری و استخدام در سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف از جمله آمریکا وبریتانیا نیز توانستند این آمار مجعول را تا اندازه ای در بین سیاستمداران و رسانه های غربی بقبولانند.

>>>   Mansoor Badry
چی دنیایی شده !
منگلی ها ، شینواری ها ، مومندی ها ، همه زی ها ، خیل ها و وال ها ، در کابل ، بلخ ، هرات ، شمالی ، مرکزی و غربی سرزمین خراسان ناقل شدند و حالا دعوای ملکیت دیگران دارند .
آیانمک حرامی بیشتر ازین خواهد شد ؟

>>>   دو دهه است آمریکا کشور افغانستان را از دست وحشیهای طالبان آزاد کرد و داد دست ما مردم افغانستان و احزاب و اشخاص سیاسی، حالا حتی عرضه نداریم یک انتخابات آزاد انجام دهیم. به همین دلیل است که افغانستان تا حال در خون و آتش غرق شده است چونکه عرضهً مردم و مملکت داری بلد نیستیم. خامنه ایی و دیگر متحدین ضد آمریکایی وی هرگز اجازه نخواهند داد در کشورهای همسایه صلح و ثبات سیاسی و آرامش بر قرار گردد،از ماست که برماست

>>>   Amirzada
دولت بریتانیا عبدالله را برای گوشمالی به لندن احضار کرد
عبدالله یک آدم مرموز ، بی خاصیت و فاقد صلاحیت در حکومت اشرف غنی است. او سر سپرده ترین اجنت آمریکا و انگلیس بحیث مار آستین سالهاست که مردم شمال بویژه احمد شاه مسعود و بسیاری مجاهدین را نیش زد و به کام مرگ سپرد و هنوز عده ای به او باور دارند.
بقول سپنتا از کتاب" سیاست افغانستان: روایتی از درون" " در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ عبدالله با ۵۶ رای برنده در روند اول شده بود ولی سفیر انگلیس به کمیسیون انتخابات گفت نتایج انتخابات را اعلام نکنند"
باند عبدالله در لندن سفر عبدالله را به فال نیک گرفته در هر جای لاف و پتاق می زنند که گویا مقامات بلند پایه دولت بریتانیا به او وعده دادند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده حتما از وی حمایت می کنند. این در حالیست که مقامات بریتانیا بوی گوشزد کردند که در برابر سیاست های اشرف غنی از جمله انتخابات، تطبیق شناسنامه افغان و صلح با طالبان سنگ اندازی نکند و مانع قیام های مردم شمال علیه دولت غنی شود.
واقعیت اینست که سفر عبدالله به لندن توطئه جدید علیه مردم شمال در حساس ترین شرایط کشور است.پیامد سفر نامیمون عبدالله را تا چند هفته دیگر در نسل کشی مردم شمال و توطئه های انتخاباتی احساس خواهید کرد.

>>>   Salehzadh
به خدايي خدا قسم اگر من جاي سياست مداران جمعيتي بودم لطيف پدرام خو خير كه با زبان چون برنده تر از شمشير اش جگر ها را داغ داغ كرده يك دو گروه ترويستي ديگر را هم درست ميكرديم و حمايت ميكرديم كه تا حرف ما درست تر به كرسي مينشست.
افغانستان جاي عذر زاري و تضرع و از خود گذري نيست اگر بود در هفده سال همه دار و ندار ما را در پتنوس گذاشته دو دسته به سران قبيله تسليم كرديم و باز هم از پشت خنجر خورديم. يكي طالب شد و ديگري استشهادي و ديگري داعش.
بزن و بكش از ما چه مانده كه نواسه بخورد.
زنده باد لطيف پدرام

>>>   20 بیست سال پیش آمریکا کشور افغانستان را از دست وحشیهای طالبان آزاد کرد و داد دست ما مردم افغانستان و احزاب و اشخاص سیاسی، حالا حتی عرضه نداریم یک انتخابات آزاد انجام دهیم. به همین دلیل است که افغانستان تا حال در خون و آتش غرق شده است چونکه عرضهً مردم و مملکت داری بلد نیستیم.از ماست که برماست

>>>   أصلاً تمام مشكلات از ساده فكري مجاهدين و زيركي كمونيست ها است، خلق و پرچم با چال و نيرنگ بعد از شكست شان با گروه هاي مختلف جهادي پيوستند و فعلاً اكثر أمور استخباراتي و توطئه كاري توسط همين ها صورت ميگيرد، و ملامتي آن به مجاهدين ميرسد. در شرايط فعلي بايد جهاد يها متفق شده و در اتخابات كانديد هاي مشترك معرفي نمايند، و حتي در انتخابات رياست جمهوري هم مشتركاً يك كانديد داشته باشند، تا بتوانند اجيران و پراشوتي ها از قدرت كنار زنند.

>>>   Parwani
#کمپاین_وکیلم_کجاست_؟
این یک کمپاین خوب است. مردم هر استانی که فکر میکنند نماینده ی شان در پلوخوری و دالر گیری های پارلمان گم شده با ما بپیوندند.
من در بحث درج هویتم در شناسنامه، وکلای پروان و در‌کل‌ وکلای حوزه شمالی را گم‌کرده ام. لطفا کمکم کنید تا وکلای مان را بیابم و از آنها تقاضا کنم که سواد اگر نداری، بر سر حق سیاسی من معامله ها کردی، سالها گذشت اما یک حرف به نمایندگی من از دهانت بیرون نشد باز هم تحمل ات کردم اما اگر در‌ مورد‌ هویتم معامله کنی، کوفت تمام خیانت هایت را با ده چند سود از حلقوم ات بیرون خواهم کرد‌.
#اگر_بر_سر_هویتم_معامله_کنی_حلقومت_را_می‌گیرم.

>>>   وقتی دیکتاتورها دهانها را بسته و قلمها را شکسته و کلاً آزادی را از مردم می گیرند، نتیجه اش می شود وضع موجود کشور ما. هر جا که روند طبیعی رشد سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و اصلاحات در کشور سد گردد، در آنجا فساد دولتی نهادینه شده و فقرو فلاکت اجتماعی، قهقرایی و سردرگمی جای رشد و ترقی را می گیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است