حکومت به کی تذکره توزیع می‌کند؟
وقتی مردم ناراض باشند، وقتی مردم تذکره را نمی‌گیرند، به کی توزیع می‌کنند؟ این کار جنبه عمومی ندارد و در سطح افغانستان هم توزیع کرده نمی‌توانند و اراده توزیع اش را هم ندارند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۷/۳/۱۷ کد خبر: 151747 منبع: پرینت

معاون مجلس سنای افغانستان می‌گوید که تا هنوز در هشت ولایت افغانستان اعتراضات در برابر پروسه توزیع تذکره صورت گرفته است و این روند ادامه دارد و باید توزیع تذکره الکترونیک تا زمانی که توافقی سیاسی روی آن بوجود نیاید، توقف یابد.

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان در مصاحبه با اسپوتینک در رابطه با روند توزیع تذکره که به یک مشکل جدی در افغانستان تبدیل شده است گفت که این روند نباید بدون بوجود آمدن توافق سیاسی میان دو تیم انتخاباتی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی، آغاز می‌شد.

آقای ایزدیار، گفت: "مسوولیت این جنجال نیز به دوش حکومت است، هم آقای کرزی و هم آقای اشرف غنی، مسوولین درجه اول این مشکل هستند. زیرا در سال 1393 هردو اتاق پارلمان افغانستان قانون ثبت و احوال نفوس که تذکره برقی یکی از موارد آن بود، تصویب کردند، اما از سال 1393 الی 1396 این را به حالت تعلیق درآوردند، قانون را تطبیق نکردند، تذکره را توزیع نکردند. یک گروپی از افراد متعصب این را به گروگان گرفت و این موجب شد تا یک تعدیل جدیدی را قبل از تنفیذ بوجود بیاورند، قانونی که به اتفاق هردو مجلس تصویب شده بود، کمیته مختلط هم به اتفاق این را تصویب کرده بود، حتی آقای اشرف غنی آمد و آن را توشیح کرد، در جریده رسمی نشر شد، اما تطبیق نشد، مسوول این کسانی اند که کارشکنی کرده اند و قانون را شکستانده اند، این‌ها باید جواب بدهند به مردم افغانستان. ما طرفدار اختلاف، تنش و چندپارچگی در افغانستان نیستیم، بلکه طرفدار وحدت و قانونیت می‌باشیم.

وی افزود: باور ما این است که این‌ها قانون را از اول شکستانده اند و امروز در برابر موجی از مخالفت و نارضایتی مردم افغانستان قرار دارند، در افغانستان ما مشکل نداشتیم، کسی با نام افغانستان، با بیرق و سرود جنجال نداشت بخاطر اینکه ما اولویت‌های دیگری داریم در افغانستان و باید با آن مبارزه کنیم، اما این‌ها عمداً طوری حالت را آورده اند که مردم صداهای دیگر و شعارهای دیگری بدهند، مسبب این وضعیت این‌ها اند، باید به مردم جواب بدهند و این روند را متوقف بسازند و به فیصله‌ای که مردم افغانستان داشتند احترام کنند و اولویت بندی کنند که ما در شرایط کنونی با کدام چالش‌ها مواجه هستیم و به کدام‌هایش بپردازیم.

ایزدیار اضافه کرد: ما در شرایطی که هر روز مردم ما کشته می‌شوند، به جای اینکه برویم و جلوگیری کنیم از جنگ، تروریزم و خطرات آن، متاسفانه می‌آییم و یک بحثی را مطرح می‌سازیم که این اختلاف را بوجود می‌آورد. ای کاش حکومت به ما تعهد بدهد که انتخابات ریاست جمهوری آینده را با همین تذکره‌های برقی تدویر می‌کند، مردم افغانستان آمادگی اند که بپذیرند، اما دروغ می‌گویند و این را تا ده سال دیگر هم توزیع نمی‌کنند و در اصل مخالف توزیع آن نیز می‌باشند، بخاطریکه در محتوا، توزیع آن با بعضی برنامه‌هایی که وجود دارند در تضاد واقع است، به این خاطر قصداً این کار را می‌کنند و می‌خواهند در آستانه انتخابات، بحثی را مطرح بسازند که یک تعداد مردم را به طرف خود بیاورند، مساله قوم، سمت و منطقه را مطرح بسازند که این به ضرر افغانستان است و این‌ها عملاً و آگاهانه این را کرده اند و مسوولیت آن به دوش شان است.

معاون مجلس سنا افزود: امروز در حکومت وحدت ملی که از دو تیم انتخاباتی تشکیل شده، یک تیم مخالفت دارد و یکی دیگر موافق است، در حالیکه باید به اتفاق بوجود بیاید، یک تصمیم زمانی مشروعیت پیدا می‌کند و زمانی باید اجرا شود که اتفاق سیاسی روی آن وجود داشته باشد. اتفاق سیاسی نیست و مشکل اصلی متوجه دولت است، متوجه هردوی رهبران، هم داکتر عبدالله و هم داکتر اشرف غنی است که نتوانستند این کار را بکنند، اما مسوول درجه اول بیشتر از داکتر عبدالله، اشرف غنی بخاطر این است که در ریاست جمهوری است، بخاطری که توشیح کرد این قانون را و مسوولیت داشت که تطبیق و تنفیذ کند، اما از تنفیذ باز داشتند، بر این اساس، من امیدوارم که به این مشکل مطابق مصالح افغانستان پرداخته شود و این توقف پیدا کند، تا زمانی که توافقی روی آن بوجود بیاید. تا هنوز در هشت ولایت افغانستان اعتراضات در برابر این صورت گرفت و این روند ادامه دارد، وقتی مردم ناراض باشند، تذکره را به کی توزیع می‌کنند؟ وقتی مردم تذکره را نمی‌گیرند، به کی توزیع می‌کنند؟ این کار جنبه عمومی ندارد و در سطح افغانستان هم توزیع کرده نمی‌توانند و اراده توزیع اش را هم ندارند متاسفانه.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایزدیار
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   اسلم سلیم
نام اصلی این حغرافیا خراسان است من افغان ، نیستم!
من نه افغانم و نه افغانستانی ،
تبارمن تاجیک ، زبانم فارسی و سرزمینم خراسان است ،
ملتم تاجیک و هویت من خراسانی است،
دربرابر تمامیت خواهان و برتری جویان مبارزه بی امان برای برگشت به نام خراسان وهویت خراسانی است ، این جغرافیا باید به نام اصلی اش خراسان برگردد راه دیگری وجود ندارد.

>>>   گفتمان متناقض و مشمئز كنندهء حواریون فاشيسم در انتقال واژه بحران آفرین و سرگردان" افغان" به ساير هويت های تمدنی،فرهنگی و قومی در کشور.
دراين چند روز ديده مى شود كه برخى از خوشه چينان خرمن فاشيسم در مذبوحانه ترين تلاشها سعى دارند اين واژه بيچارهء سرگردان درمانده را به عنوان يك ترم ملى معرفی نمايند و‌در اوج پریشانحالی در نقش يك دايه مهربانتر از مادر ظاهر گرديده آسمان و ريسمان كرده اند تا ثابت سازند كه اين كلمه معرف افغان ها نبوده بلكه معرف تمام شهروندان كشور مى باشد.
عزیزان من!
یک
اگراين واژه مربوط و معرف شما افغانها نيست پس چرا اين همه تقلا مى كنيد و داد و فرياد سر مى دهيد و خود را به اين واژه نامأنوس دو دستى چسپانیده ايد؟
اگر این کلمه معرف هويت شما نمى باشد، پس بگذاريد كه از شر اين كلمه نفاق انگيز، بحران آفرين و ضد وحدت ملی براى هميشه خلاص شويم.
دو
برخی ها هم آمده اند و هر واژه مشابه و هموزن و هم صوت را که در شاهنامه و اوستا پیدا نموده اند، دو دستی چسپیده اند تا ثابت کنند که این واژه همان واژه افغان است و ما همانیم و این سرزمین هم همان سرزمین افاغنه است.
اینکه بعضی ها گمان کرده اند واژه « آوگان» همان افغان است بر می گردد به تفکر خداوندگار پته خزانه ( شادروان عبدالحی حبیبی )، اما حقیقت این است که این واژه هیچ ربطی به افغان ندارد، زیرا این کلمه در اصل از اوستا گرفته شده است که « آوه گان » می باشد، یعنی مهربان و صفت یکی از پهلوانان شاهنامه است و این واژه هنوز در متون کهن آذربایجان به کار می رود.
ســـــپــهـــدار چـــون قـــارن كــاو گـــان - سپهكش چو شيروى و چون آوگان
اینکه واژه های اپگان و ابگان در اوستا و قبل از آن استعمال شده است ، مطابق تحقیقات گرگوریان اسامی اقوام و پهلوانان ساکن آذربایجان فعلی است و در تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان به تکرار از آنها سخن رفته است.
سه
کلمه افغان که در کتب تاریخ‌ مانند: یمینی ، ابوریحان، ابن بطوطه، تاریخ فرشته و مستوفی آمده است ، همگی اتفاق نظر دارند که این قوم در اطراف کوه سلیمان ساکن بوده‌اند و این صفت را در واقع به قوم پشتون داده اند.
مطابق تمام تواریخ معتبر از جمله تاریخ رسمی عصر امانی جغرافیای اصلی افاغنه همان اطراف کوه سلیمان می باشد.
چهار
از تمام اینها که بگذریم بحث ما در مورد قدمت تاریخی قوم یا واژه افغان نیست، بلکه بحث این است که این واژه به یک هویت قومی ساکن افغانستان اطلاق می شود، چه آن قوم از بنی اسراییل آمده باشند و در اطراف کوه سلیمان مسکن گزیده باشند و چه آنها در همان مکان از ازل خلق شده باشند، فرقی نمی کند و مسله را تغییر نمی دهد.
پنج
بحث قدمت تاریخی واژه افغان یا هویت افغان ها بحث انحرافى است، موضوع ما نه قدامت تاريخى افغان ها ست و نه تغيير واژه و نژاد و تبار و غيره و ذالك ....
بلكه بحث ما گسترش دادن یک واژه بحران آفرین که معرف هویت یک اقلیت مهاجر ساکن کوه سلیمان به سرزمین های پهناور خراسان می باشد به تمام باشندگان و صاحبان تمدنی آن است، واقعیت مبارک و فرخنده این است که شهروندان کشور از این واژه احساس حقارت می نمایند و حاضر نیستند هویت تمدنی و تاریخی خود را قربانی یک هویت جعلی و نفاق آفرین نمایند.
پس راه حل چیست؟
راه حل آغاز گفتمان رسمی و مناظره بین دو گفتمان موجود در کشور بدون فحش و اهانت و بهتان و اوباشگری می باشد.
الف
گفتمان و روایت جعلی و رسمی .
ب
گفتمان و روایت تمدن محور ، تاریخی و فرهنگ محور .
در پایان این مناظره بیایید همه با هم قبول کنیم که همراه با انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه نام کشور و هویت ملی هم به ریفرندم برود و به گزینه یی که مردم افغانستان رأی دادند مورد قبول همه باشد.
من به عنوان یک شهروند حاضر به مناظره رسمی در این باب از آدرس ب خواهم بود.Abdu

>>>   Khurasani
چرا تمام نماد هاى ملى و هویت سياسى افغانستان منحصر به افغان هاست ومیراثداران اصلی سرزمین و تمدن خراسان ، دراین نماد ها حضور ندارند؟
روزی که افغانستان بنا به استراتیژی سیاسی دو ابر قدرت وقت ( روسیه تزاری و امپراطوری بریتانیای کبیر) به عنوان کشور حایل تشکیل شد و امارت امیر عبدالرحمن خان به عنوان حاکم سلطنت کابل و ممالک محروسه برسمیت شناخته شد، هیچ یک از نماد های افغانی به عنوان نماد اقتدار و معرف هویت ملی وجود نداشت، اما به تدریج و با توجه به طرح ناسیونالیسم افغانی توسط محمود طرزی و تدوین مانیفست فاشیسم افغانی توسط محمد گل خان مومند، حاکمان افغان با مهندسی سیستماتیک تمام نماد ها و عناصر هویت سیاسی را افغانی ساختند.
هیچکدام از نماد های ملی افغانستان امروز؛ معرف هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ما نیستند.
نماد هاى ملى افغانستان امروز كه همگى براساس تفكر فاشيسم افغانى ( مطابق مانفيست تئوريسين فاشيسم افغان محمد گل خان مومند تعیین گرديده است )مربوط یک اقلیت مهاجر به نام افغان می باشد.
بیایید بدور از هرگونه تعصب و تبعیض به این نماد ها نظری بیاندازیم و جایگاه خود را بیابیم .

>>>   در اروپا آلمان ها نیز این سگ را به نام افغان میشناسند.
روزی یک آلمانی از دوستم پرسید تو از کجا هستی؟ ایشان هم با غرور جواب دادن که افغان هستند. درمقابل آلمانی یاد آور شد او هم یک افغان را در خانه خود نگاه داری میکند. چند دقیقه از کنجکاوی ما گذشت دریافتیم که این آلمانی یک سگ تازی در خانه خود دارد. امیدوارم که دوستان تحلیل غلط نکنند. فقط یک سر گذاشت بود که یاد آور شدم.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   اقای ایزد یار تمام حرفهای شما کاملن درست است اشرف غنی یک شخص خود خواه قومگرا عوام فریب است نفاق قومی را برای بقای خودش دام میزند در انتخابات قبل از سال ۱۳۹۳ که کاندید ریاست جمهوری بود دو فیصد رای را کسب کرده نتوانسته بود که یک نمونه از عدم مکاری مردم باوی بود پس از با چال و نیرنگ نادر غدار و قول و قرار بستن شیطانی جنرال دوستم و احمد ضیا مسعود را و سرور دانش را از سه قوم بزرگ فریبکاران با خود یکجا کرد اما بازهم در دور اول بازند شد اما نسبت دخالت امریکا موضوع بدور دوم کشانده شد در دور دوهم هم رای پنجاه فیصد جمع یک را گرفته نتوانسته بود دست به تقلب گسترده زده بود سر انجام چون امریکایی های طرفدارش داکتر عبدالله برنده دو دور انتخابات را راضی کردند تا با غنی احمدزی پنجاه پنجاه تقسیم قدرت دولتی حکومت وحدت ملی را ساختند همانطوریکه نادر غدار به امضا روی قران پشت کرده بود اشرف غنی احمدزی به سوگند بروی قران و عهد و پیمانش پشت کرده اکثریت چوکی ها را از قوم خودش پر کرده و جنجال را برپا ساخته مقصر ریخن خون مردم در زمان کاری غنی احمدزی و فقر و بیچارهگی و بیکاری و عدم پیشرف و نا امنی کشور مسولیت ان بدوش غنی احدزی فریبکار است .

>>>   "توافق سیاسی" از نظر ایزدیار جا گرفتن دالر به جیب او است.

>>>   حمد یاسینی زاد
سالهاست که میگویم جنگ قومی است قومی است
کو گوش شنوا؟؟
حال بدبختانه هر دو طرف جنگ در دست یک قوم افتاده مانند دانه گندم غیر پشتونها را در بین خود گرفته به هر بهانه غیر پشتونها را کشتار میکنند
این اعلان اتش بس هم در واقع سربازان غیر پشتون را دست بسته به طالبان پشتون میسپارد

>>>   سلام
تذکره برای افغان ها است که در آن تاجکها هزاره ها ازبکها وکسانیکه از افغانستان است.در افغانستان زاده شده اجداد شان بنام افغا ن بوده وخواهند بود.این نام به پشتون ها تعلق ندارد ونخواهد داشت .تنها جنایتکاران،چپاوالگران.تجاوزگران ،خود فروخته شده کان به کشور های بیگانه که خود میدانند از افغانستان نیستند
ودورکه بقا یای چنگیز ،روس وعرب اند حال فهمیدن که افغان نیستند. باید تذکره بنام افغان نگیرند به ان بهانه نفاق افگنی کنند. وحق کاندید ورای را هم ندارند انشا اله نابود میشوند .
پروانی

>>>   Q.u. Amin
وحدت ملي كه برادران پشتون با ديگر اقوام در نظر دارند!!!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم اصلي و بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها بايد بدون نفوس شماري به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شود .
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها ميان ديگر اقوام و هم تباران شان در آسيايي ميانه وايران برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند كه ميان پشتونها با پشتونها است .
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه وحدت ملي بوجود آورد ؟

>>>   خوب تاجک هزاره اوزبک بلوچ و غیره یک صدا از گرفتن تذکره انکار کنه ببینم کدام مزدور میتوانه بزور توزیع میکنه
وقتی این سه قوم بزرگ یک صدا شده نمیتوانه پس مزدور ها هر چی دلشان شد میکنه
احمد از کابل

>>>   تذکره به ملت افغان توضع میشود و انهای که تذکره نمیګرد مربوط به خود شان است و همه میداند که انها کولی های کشور های بیګانه هستند و چند صد سال پیش به خاطر جسم فروشی از یک کشور به کشور دیګر میرفتند و بلاخره در افغانستان جا ګزین شدند که در افغانستان بنام چلو یاد میشود و ما نیز این مردم پلیت را بنام افغان نمیخواهیم چون یک لکه بدنامی برای افغانستان است. مرکزیت اینها در در شمال ایران است. اولتر این ها باید با ایران از هویت خود اعتراز نماید و خراسان بازی خود را از ایران بخواهد و حکومت افغانستان نباید دیګر وقت به این چلو ها بدهد
و نباید اینها را به افغان پیوند دهد و نباید اینها را در ادارات دولتی اجازه کار دهد چون این در کجا که باشد در انجا تن فروشی میکند و محیط را الوده میسازد. ...

>>>   جمعیت پشتون ها در کشور بین 15 تا 25 درصد است اما سیاستمداران پشتون تبار، با محاسبه ی حدود 30 میلیون پشتون پاکستانی و راهبرد استراتژيک پشتونستان بزرگ خود که شامل تمام مناطق کشور و همچنین تمام خاک بلوچستان پاکستان می شود، جمعیت مردم خود را در کشور بیش از 50 درصد تبلیغ می کنند. پشتون ها با لابی گری و استخدام در سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف از جمله آمریکا وبریتانیا نیز توانستند این آمار مجعول را تا اندازه ای در بین سیاستمداران و رسانه های غربی بقبولانند.

>>>   Mansoor Badry
چی دنیایی شده !
منگلی ها ، شینواری ها ، مومندی ها ، همه زی ها ، خیل ها و وال ها ، در کابل ، بلخ ، هرات ، شمالی ، مرکزی و غربی سرزمین خراسان ناقل شدند و حالا دعوای ملکیت دیگران دارند .
آیانمک حرامی بیشتر ازین خواهد شد ؟

>>>   این قوم ګرایی را شخصآ اشرف غنی به وجود اورده است وبس وشاید روزی بخیر برسد که مثل تره کی (شاګرد )وفادار اش توسط اراز بندش حلق اویز کندش .

>>>   سلام کسانیکه که می گوید کلمه افغان به لهجه انگلیسی سگ شکاری است. برادرباسواد بافرهنگ اگر واقعا شما ازخانواده مسلمان می بودی هیچ وقت از فرهنگ انگلیسی پیروی نمی کردید آیا شما از زندگی مردم که پول یک کیسه آرد ندارد خبر دارید چهل سال است روزی بایک بهانه نان مردم رادوزی میکنید از دهه شصت تاحالا کسی که خدمت کرده لطفا نشان دهید اگر روی این کشور نام خانواده تان گذاشته شود بازهم اگر جیب تان خالی بود باز یک بهانه می گیرید شما رابه خدا قسم بیشتراز این مردم رابدبخت نکنید دردمان زیاد است اما افسوس .......

>>>   قوم من تاجیک است وزبان مادری ام فارسی دری است و بیشتر از پنجهزار سال تاریخ دارم از اریانا تا به خراسان و دوصدسال شده که واژه افغان بالای این سرزمین تحمیلی بار آمده است و چگونه هویت خود را بفروشم و خود را افغان بدانم زیرا که قوم پشتون افغان است و ما هم منحیث یک قوم بزرگ تاجیک به قوم افغان احترام داریم . قوم افغان زبان پشتون و قوم تاجیک زبان فارسی دری . تغییر نام خراسان به کمک بریتانیا به افغانستان تحمیل گردید و تحمیل واژه افغان به کمک غربی ها ( لیبرالیست ها ی غربی ) تحمیل میگردد . امید وار هسیم که جامعه جهانی پول خود را برای تذکره های برقی که به نفع یک قوم تذکره توزیع میگردد به مصرف نه رسانند زیرا که همه مردم افغانستان دارای یک نظر نمی باشند واگر تذکره برقی توزیع میگردد بیدون واژه افغان توزیع گردد و نام هر قوم درج گردد . من افغان نیستم ومن تاجیک هستم ومن نورستانی هستم ومن پشه ی هستم ومن ازبیم وترکمن هستم ومن افغان هستم و من سادات هستم ومن کوچی هستم و من ایماق هستم . زنده باد هویت . زنده باد وحدت ملی نه تفریقه بینداز و حکومت کن .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است