نظام فدرالی، ماحصل مبارزه داعیه داران ملی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۶    ۱۳۹۷/۳/۱۵ کد خبر: 151715 منبع: پرینت

مبارزه ملی برای رهایی ازاستبداد تاریخی هم از لحاظ شکل وهم از لحاظ محتوا، یک اصل بنیادی است که دریک نظام متکثرعدالت گسترقابل حصول میباشد. نظام متکثری که منابع قدرت و ثروت در اختیار همه بطور یکسان قرار بگیرد. اقتدار سیاسی ازمرکزیت یک نظام خود کامه، متعصب و فاشیست تقسیم نگردد. بلکه رهبری انتخابی هرولایت با خود ارادیت سیاسی واقتصادی درپیکر بزرگتر ایالت های فدرال قابل جمع باشد. نه اینکه سرنوشت سیاسی واراده مردم که هویت قومی ، فرهنگی وتمدنی ویژه ای خودرا دارند، ازسوی دولت متمرکز تک ساخت تعیین شود. وهمه ساله نماد ستم عبدالرحمان خانی یعنی کوچیها را به هزارستان ونقاط دیگر افغانستان بفرستند، همچون شمشیر داموکلس برسرهزاره ها و سایر تبارهای غیر پشتونی، نگهدارند.

جمهوری فدرال آن طلوع آزادی است که برهمه این بیداد گری ها پایان می بخشدوبا استقرار این نظام مردم سالار است که مبارزه ملی به ثمر می نشیند، مبارزه ای که قربانیان بیشماری در تاریخ خونین این وطن داشته و بدون شبهه که این خونهای پاک دیر و یا زود، راه را برای نظام عادل فدرالی، آزادی وخود ارادیت ملی، هموار میکند.

خوشبختانه در این اواخر یکی از پیشگامان مبارزه برای استقرار جمهوری فدرال، جناب عبد الطیف پدرام، آستین همت بالا زده و در برابر خودکامگی و استبداد، بدون اندک تزلزلی، قامت قیام فراز کرده است و در ولایات شمالی افغانستان، هزاران انسان دادخواه به دفاع از طرح استقرارنظام فدرالی، به میدان آمده اند و با هویت تحمیلی جعلی در افتیده اند و عدالت را برای کل ملت فریاد میکنند و بیزاری شان را ازتوطیه یکسان سازی کاذب قومی - فرهنگی نشان داده و این همسان سازی تحمیلی را، انتفای تنوع فرهنگی ، تاریخی تبارهای میدانند که در این خطه ای بزرگ، دارای افتخارات درخشان تاریخی و تمدنی بوده اند.
آخر اینکه برای استقرار جمهوری فدرال، ماباید از مسیر یک جنبش پایا، فراگیر و همه جانبه حرکت نماییم و رهپویی در این مسیر بدون ایجاد تشکلی بنام «نهضت فدرالی» میسر نمی شود. نهضتی که همه فدرال خواهان را و از همه تبارها حول یک محور قدرتمند جمع نموده و از این پایگاه روشنگری، رستاخیز استقرار نظام فدرالی را رقم بزنند.

این را باید همه بدانند که نهضت فدرالی، شکل میگیرد و طبعاْ ایادی وابسته به دستگاه های پیچیده استخباراتی منطقه، در برابر این حرکت بطور پیدا و پنهان می ایستند. اما نهضت فدرالی را هش را در متن جامعه و ملت افغانستان، باز میکند ودر این امر تاریخی مصم و قاطع می ایستد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرالی
تقوایی
نظرات بینندگان:

>>>   من به عنوان یک ایرانی برادران پارسی زبان خود میگویم فدرال یعنی تجزیه طلبی و افزایش خوشونت و افزایش قوم گرایی و نژادپرستی و افزایش جنگ داخلی این فدرال بازیا از طرف امریکا و اسرائیل طرح ریزی شده که به ان طرح خاورمیانه جدید میگویند تنها راه خراسان بازگشت به ایران و سرکوب او غانها توسط ایران و بازگشت ارامش به خراسان ودادن بودجه زیاد مخصوص از ایران به خراسان و باسازی ان
امیر از کرج

>>>   پاکستان فدرالی است چی ضررکرد ؟

>>>   زندگی در بند و قید رسم عادت مردن است
دست دست تست بشکن این طلسم ننگ را
بیدل

>>>   دادفر اویانی
دکتور پدرام یگانه ناخواسته و نپذیرفتنی برای هممیهنان افغان/پشتون ماست؛ چرا؟
یک هممیهن افغان/پشتون ما را کسی خواهد یافت که دکتور پدرام را نفرین نداشته باشد؟
چرا اینهمه نفرت به یگانه آزادیخواه و بزرگمرد نترس در برابر ستم ملی و فاشیزم قومی؟
چون او دانا ست.
چون او راست است.
چون او دبستان آزادیخواهیست.
چون او بیدار گر و انگیزه خود شناسیست.
چون او رهبر راستین راه و روان عدالت خواهی در مبارزه با فاشیزم است.
چون او اندیشمند و مبارز آگاه و آشتی ناپذیر با فاشیزم است.
چون او خود ارزش پربهاست و برای پاسداری از ارزش های تاریخی و فرهنگی و چبود سرزمین نیاکانی ی ما.
چون او راست است و با همه برساختکاری ها و میهن فروشی ها ناسازگار.
چون او یگانه رهبر رهایی بخش ماست.
با دکتور پدرام باشیم!

>>>   Ahmady
رأست رأست است و بس
واقعت اين است كه ،
پشتونها تا تسلط کامل بر قدرت و به حاشیه راندن دیگران به هر وسیله ای چنگ خواهند زد، چه که به طالبانیزم باشد، تکنوکراسی غربی، احیای سلطنت شاهی، روشنفکری کهن، خردجال، عاجوج و معجوج، داعش، و ....
ه
تازيان توسط انگلیسها پشتونها را بر ما طائفه عاجوج و معجوج پرورانده اند.
می‌گویند، "جگر خوار طاقت کرده، آموخته خوار طاقت نکرده."
جماعتهای پشتونهای افغانستان، توسط تازيان و مخصوصاً انگلیسها، به آموخته خواری و حاکمیت جز بر کل عادت داده اند و این سرزمینها تا ابد روی خوبی را نخواهند دید.
…..
اه از این قوم ریایی که در این شهر دو روی
روز ها شحنه و شب باده فروشند همه

ما نميتوانيم كه با اين طور مردم كه رهبرش كرزي و غني جاسوس پاكستان باشند و باباي طالبان و ٩٩٪‏ اين قوم شُياد دفاع از طالبان ميكنند و ما در يك كشور زندگي كنيم كه وحشي ترين جناور باشند و مضر جامعه ما باشند
پس بهترين راه جدايي است !!!

ابله اي خود را گم كند
كدخداي خانه مردم كند

>>>   Salam
فاشيزم قبيله هيچگاه در سير تاريخ اين قدر رسوا و مسخره نشده بود ، قدسيت جعلى اش مكروه شد و نام جعلى اش از سر زمين خراسان دارد زدوده مى شود و اكثريت مطلق شهروندان اين جغرافيا ديگر به اين نام حرمت ندارند .
حاكميت قبيله يى غنى در دوراهى قرار گرفته است كه يا خودش را تخريب مى كند و پراگنده مى شود و يا رو مى آورد به خواست اكثريت مطلق باشنده گان زمين خورشيد .
لجام گسيختگى هاى نظام قبيله يى فعلى از فرط دست و پاچگى است كه هر گز تا اكنون با گزينه تغير نام افغانستان بر نخورده بود و حتا تصورش را هم نمى كرد . اكنون عدالتخواهان اين جبر تاريخى را به چالش كشيده اند و كابوسى شده است به حاكمان و نخبگان قبيله .

>>>   Najib Salam
خطاب به تاجيكان به ويژه به نخبگان و نسل جوان؛
تا از نسل معامله گر و گروه هاى مزدور و گماشته شده و وفادار به اقتدار قبيله گرايان فاصله نگيريد و اين گروه هاى خائين را از بدنه تاجيكان پاك نكنيد ، قبيله گرايان نتنها شكست نخواهند خورد بل توسط اينها قدرت مند تر خواهند شد .
اين گروه ها و افراد از راس تا قاعده مايه يى سر افنگنده گى و سرخورده گى تاجيكان اند و ابزار هاى ملوث و كشنده دردست ارباب قدرت و قبيله گرايان .

>>>   اکثر کشورهای جهان فیدرالی میباشند. فاشیزم از فدرالی میترسد

>>>   درشرایط فعلی توبه ازنظام فدرالی بخاطریکه شبه نظام فدرالی را دردهه 70 تجربه کرده ایم بغیرازقتل وقتال ، چوروچپاول وخودسری چیزی دیگری به نظرنخورد

>>>   با این دولت مرکزی ضعیف که ما داریم، فدرالی شدن افغانستان به معنی ملوک الطوائفی دورۀ عبدالرحمن خان است. یعنی در هر ولایت یک پادشاه خواهیم داشت.
در پاکستان یا دیگر کشور های غربی دولت های مرکزی شان خیلی قوی اند و جلو خودمختاری حاکمان ولایات یا فدرال ها را می گیرد. اما در افغانستان هر جنگسالار یک یا چند ولایت را در قبضه ای خود درمیاورد و هرچیزی که دلش خواست، بالای مردم خواهد آورد. بعد پیشیمانی سود نخواهد داشت.

>>>   پاکستان فدرالی است. مردم‌هوشیار دارد.عقل انگلیس دارند.نمیبینی.ملا شأن چی قسم فتوا صادر می کند.به نفع کشور خود.مثل ما نیست.برادران مسعود همین جهادی ملا را ببین.پول کی در دست شأن دادی.زن خود سودا می کنند.عطای دیدی.حالا شده پدرام.این خایین هم رسوا می شود.وطن مادر است.هر کس مال مات بخورد.خیانیت کند.رسوا می شود.عطا قهرمان گوزه اش رفت.حال شد.پدرام.تو تاجیک هستی.من تاجیک.زبان پدرام را نمی فهمیم.چی گوید.فدرالی.خانه خود نگاه کرده.نکی توانیم.فدرالی.طرف عقل مردم خود ببن فدرالی بگو.فقد.بچه بازی زنگ بسته کردن.حال تمام دزد کابل شمالی وال است.انتحار اوغان دزد قاجقبر رهزن زنا کار بچه بی ربش .زن رقصاندن.همین دختر های شمالی را ببن.شوهر بیش شأن.عشق می گویند.این را می گویند.
فدرالی...

>>>   مهاجر همین اوغانها یا پشتونها یا نسل گمشده اسرائیل هستند۰ شواهد انکار ناپذیر وجود دارد که اصلیت قبلی اینها مربوط قبیله های گمشده بنی اسرائیل میباشد که از بخت بد درکوه های سلیمان پاکستان امروزی رسیدند و در آنجا جابجا شدند۰ همین پشتونها آخرین گروه قومی هستند که در یکی دو قرن آخر از اطراف کوه سلیمان به خراسان باستان هجوم آوردند و مرحله به مرحله وحشت آوردند و همه چیز را به خاک و خون کشیدند۰ حال این وحشی ها ساکنان اصلی این دیار را مهاجر میخوانند و میخواهند از ملک اصلی ایشان بیرون برانند۰
نگذارید این تمامیت خواهان بدوی نام اوغان را بر همه تان تحمیل کنند چون این نام بصورت تاریخی تنها متعلق به تنها پشتونها است، واگر اوغانها درین دسیسه خود کامیاب شدند قدم های بعدی آنها هنوز هم مهلک تر خواهد بود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است