کمی واقع بینانه تر و منطقی به ماجرا نگاه کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۸    ۱۳۹۷/۳/۱۵ کد خبر: 151709 منبع: پرینت

مدتی است توزیع تذکره های به اصطلاح برقی آغاز شده و بحث ها و مجادلات فراوانی پیرامون درج یا عدم درج برخی قومیت ها نیز پیرامون آن مطرح شده است.
نَفْس توزیع تذکره های الکترونیکی کاری است به غایت پسندیده و می‌توان آن را گامی رو به جلو تعبیر نمود اما وجه دراماتیک ماجرا، آیتم‌های زاید مندرج در آن، به شمول قومیت است که در کمال تاسف با هیچ معیار و منطقی سازگار نیست جز جهالت، حماقت و تعصب!

در کشوری مانند افغانستان که سالها است قربانی تشتّت و پراکندگی ناشی از نادانی و‌خودبرترپنداریهاست و حل بسیاری از مشکلات و اختلافات در گرو اتحاد، ملت سازی و یکپارچه سازی اقوام و قبایل مختلف است، مشخص نیست سیاستگزاران کلان و طراحان این پروژه ملی بر اساس کدام استدلال منطقی، علمی، عقلی یا مشابهت با تجربه های جهانی و منطقه ای، تصمیم گرفتند نام اقوام را در تذکره درج نمایند؟!
مگر نه این است که اتحاد و انسجام ملی، یگانه راه خروج کشورمان از بحران های مختلف و رساندن این کشتی طوفان زده به ساحل نجات است؟!
درج اقوام و حتی ملیت و دین در تذکره، دقیقا کجای این ماجرا قرار دارد و چه هدفی را دنبال میکند؟ و بودن یا نبودن آنها چه منفعتی در پروژه ملت سازی به بار خواهد آورد؟!

بیایید کمی واقع بینانه تر و منطقی به ماجرا نگاه کنیم و تلاش کنیم تا عالمانه یا جاهلانه، آلت دست دشمن قرار نگیریم و تیشه به ریشه خود نزنیم!

شاید بهتر آن باشد که اگر حقیقتا دوستدار کشور و دلسوز آینده خود و فرزندانمان هستیم، بر طبل تعصب و تفرقه نکوبیم و انرژی و وقت خود را صرف اقداماتی کنیم که منجر به نزدیک شدن اقوام و نژادهای مختلف شود و به جای اینکه تلاش کنیم فلان قوم در تذکره درج بشود یا نشود، کوشش کنیم موارد زاید مندرج در تذکره به شمول قومیت، از اساس از تذکره حذف گردند، در غیر این صورت اتحاد ملی و شکل گرفتن ملت در کشورمان ناممکن خواهد بود و این چرخه باطل کماکان ادامه خواهد یافت!

شایسته است و صدالبته رسالت دلسوزان واقعی کشور(البته اگر وجود دارند!) ونخبگان و تحصیل کردگان ایجاب می نماید، سعی بر آن نماییم تا پروژه ملی توزیع تذکره با حذف آیتم های زاید، به شیوه درست آن عملی گردد و از یکجانبه گرایی و اِعمال سلیقه های نسنجیده و نامطلوب جلوگیری گردد در غیر این صورت، ادامه این مسیر، نتیجه ای جز افزایش اختلافات و تعصبات و شکست محتوم پروژه ملت سازی نخواهد بود.

چه بسا آثار و تبعات این ماجرا، به جای درست کردن ابرو، چشم را کور خواهد کرد و با شعله ورتر نمودن آتش اختلافات، خودبرترپنداری های قومی و تعصبات جاهلانه، کشورمان را بیشتر از گذشته در منجلاب بدبختی و فقر فرو خواهد برد!
#نه_به_قومیت

سید محمد حسینی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسینی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی شکریه بارکزی به صراحت ملا عمر را مجاهد خطاب میکند و در سوگ مرگش سیاه پوش می شود و اشرف غنی از مردم افغانستان میخواهد که همه بایداز طالبان معذرت خواهی کنند؛ به یقین که مردم افغانستان باید مبارزه با سازمان استخباراتی پاکستان ( ISI) را نه از سرحدات کشور بلکه از داخل کابل از ارگ خیلی ساده با تف انداختن به دو این صورت .....شروع کنند.

>>>   کاپی از صفحه جناب ظهوری
قابل توجه!
آنانی که "کوته سنگی" ما را "میرویس میدان" خواندند، "ده بوری و کارته سخی" را "جمال مینه" نامیدند، "شاه شهید و سیاه سنگ" را "سید نور محمد شاه مینه" گفتند، "افشار" را به "سپین کلی" تغیر دادند، "قلعه جرنیل" را "خوشحال مینه" ساختند، "بازار ارگ و خیابان پل خشتی" را "جاده "نادر پشتون" مسمی کردند، میدان هوایی "خواجه رواش" را "حامد کرزی" و سایر مناطق ، مکاتب و بیمارستان ها را به نام یک قوم سکه زده اند یکبار سر خود را در گریبان نمایند که کی ها تعصب قومی را درین ملک دامن میزنند و کدام قوم سبب تجزیه خراسان/ افغانستان میشود؟ وقتی جوال دوز را در جان دیگران میزنيد لطفن سوزنی را هم در بدن خود هم فرو ببرید. وقتی جاده یی را در شهر دوشنبه بنام کمال الدین بهزاد دیدم و ناحیه های یی را در تاجیکستان بنام عبدالرحمن جامی و ناصر خسرو قبادیانی و مولا جلال الدين بلخی دیدم فهمیدم که انها هر چند فرزندان اصیل این خاک اند ولی درین وطن جای پایی ندارند.
برادران عزیز اين نامگذاری های زوره کی و تقلبی را دست کم.نگیرید این اقدامات اغاز کشتار فرهنگی شماست بدست چند فاشیست سیه فکر و سیه اندیش. وقتی فرهنگ زبان و هویت تان مرد دیگر کشتن خود تان برایشان مانند نوشیدن اب خواهد بود. سرزمینی که ناقلین صاحب اصلی اش خوانده شود. سرزمینی که کوچی ها ده كرسى در پارلمانش داشته باشند و هندو ها هیچ. سرزمینی که تشکیل قوای مخصوص اش به استثنای قوم اصلی این خاک باشد سرزمينی که مخکشان اش پیرو راه محمدگل مهمدیان باشند بدون شک که جز رفتن به سوی ویرانی و تباهی راه دیگری در قبال نخواهد داشت. تا قبل ازینکه نعره های تجزیه طلبی و سلسله جنگ های چند صد ساله دیگر درین وطن رقم بخورد برادران صاحب قدرت ما باید سر تعقل بیايند و بدانند که امروز دیگر سیاست های فاشيستی عبدالرحمن خانی کارگر نیست بیایید همه یکدیگر را به حیث شهر وندان مساوی الحقوق در اغوش بگیریم و از تعصب و خامی گذر نماییم اگر زره یی از محبت این وطن در دل تان است.
حالا بگو قومگرا کیست و متعصب کیست؟

>>>   Salam
فاشيزم قبيله هيچگاه در سير تاريخ اين قدر رسوا و مسخره نشده بود ، قدسيت جعلى اش مكروه شد و نام جعلى اش از سر زمين خراسان دارد زدوده مى شود و اكثريت مطلق شهروندان اين جغرافيا ديگر به اين نام حرمت ندارند .
حاكميت قبيله يى غنى در دوراهى قرار گرفته است كه يا خودش را تخريب مى كند و پراگنده مى شود و يا رو مى آورد به خواست اكثريت مطلق باشنده گان زمين خورشيد .
لجام گسيختگى هاى نظام قبيله يى فعلى از فرط دست و پاچگى است كه هر گز تا اكنون با گزينه تغير نام افغانستان بر نخورده بود و حتا تصورش را هم نمى كرد . اكنون عدالتخواهان اين جبر تاريخى را به چالش كشيده اند و كابوسى شده است به حاكمان و نخبگان قبيله .

>>>   Najib Salam
خطاب به تاجيكان به ويژه به نخبگان و نسل جوان؛
تا از نسل معامله گر و گروه هاى مزدور و گماشته شده و وفادار به اقتدار قبيله گرايان فاصله نگيريد و اين گروه هاى خائين را از بدنه تاجيكان پاك نكنيد ، قبيله گرايان نتنها شكست نخواهند خورد بل توسط اينها قدرت مند تر خواهند شد .
اين گروه ها و افراد از راس تا قاعده مايه يى سر افنگنده گى و سرخورده گى تاجيكان اند و ابزار هاى ملوث و كشنده دردست ارباب قدرت و قبيله گرايان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است