نامه سرگشاده عنوانی وزیر صحت عامه
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۹۷/۳/۱۴ کد خبر: 151690 منبع: پرینت

جناب وزیر آقای فیروز الدین فیروز٫ از مدتی در افغانستان تجارت اعضای بدن انسان در جریان است که در آن متاسفانه غریب ترین و مستضعف ترین افراد این کشور قربانی فقر خود شده و دست به فروش اعضای بدن چون گرده هایشان میزنند و این گرده ها معمولا برای افراد مستمند و ثروتمندی بفروش میرسد که قدرت خریداری اعضای بدن یک انسان را دارند. این تجارت ننگین در گزارش اخیر توسط رادیو آزادی در دسترس عام قرار گرفت که در آن شفاخانه لقمان حکیم در ولایت هرات ادعا نموده است که در هفته ای حداقل ۲۵ عملیات گرده را در این شفاخانه انجام میدهند که این مقدار به بیش صد عملیات در ماه و بیشتر از ۱۳۰۰ عملیات در سال میشود. بدبختانه این آمار فقط از یک شفاخانه است. در اکثر کشور های دنیا خرید و فروش اعضای بدن انسان غیر قانونی است و هرگاه دوکتوری یا شخصی که به این عمل مبادرت ورزد محاکمه و حبس طویل محکوم میشود چرا؟

اول: بخاطر آنکه خرید و فروش هر چی باشد تجارت و معامله پنداشته میشود و این تجارت اعضای بدن انسان است دربسیاری از کشور ها غیر قانونی بوده و تعدادی از کشور های دیگر قدم فراتر گذاشته آنرا از جمله جنایات سازمان یافته حساب میکنند و با متخلفین برخورد شدید قانونی صورت میگرد.

دوم: این عمل اول باعث میشود که فقرا بخاطر بدست آوردن پول مجبور میشوند تا اعضای بدن خود را بفروش برسانند و ثروتمندان از این عمل بخاطر نفع خود بهره ببرند و اینکار معمولن توسط دلالان که با شفاخانه ها و پرسونل طبی ارتباط دارند صورت میگیرد و دلالان و پرسونل طبی که از این بابت پول های کلانی را جیب میزنند و به شخص متضرر (اهدا کننده) پول بسیار ناچیزی میرسد که فقط مشکل مالی اورا برای کوتاه مدت حل میکند ولی در دراز مدت مشکلات صحی ناشی از نداشتن یک گرده و یا هم اعضای دیگر بدن به مراتب بالاتر و گرانتر تمام میشود.

سوم: در عدم موجودیت قانون منع خرید و فروش اعضای بدن باعث فعالیت گروه های جنایتکار ایکه در جرایم سازمان یافته از جمله تجارت اعضای بدن انسان در سطح منطقه و جهان فعالیت میکنند باعث میشود تا زنده گی دها انسان دیگر را به خطر مواجه سازد. این تجارت ننگین میتواند باعث ازدیاد اختطاف ها٫ مفقود الاثر شدن ها و رد یابی نشدن آنهاییکه مخصوصن مربوط به خانواده های فقیر و بی بضاعت استند گردد و از جاییکه جنایتکاران سود جو با همکاری تعدادی از قصابان و دزدان چپن سفید از این تجارت سود میبرند در همچو جنایات و به منظور بدست آوردن اعضای بدن دست میزنند و در کشوریکه قوانین باز دارنده موجود نباشد٫ تبادله اعضای بدن بدون شناختن اهدا کننده و گیرنده و یا هم انتقال آن به کشور های دیگر به آسانی میسر میگردد.

چهارم: در اکثر کشور های دنیا از جمله ایران و هند٫ بیشتر فشار روی آن است که مردم داوطلب اعضای بدن خود را (توسط وصیت نامه یا سفارش) یا اجازه استفاده از اعضای بدن عزیزان شانرا را در صورت سکته مغزی٫ تصادفات و شرایطی که شخص مصدوم امکان زنده ماندن ندارد و مرگش حتمی است این اعضای بدن در اختیار شفاخانه های دولتی قرار میگیرد که بر مبنای آن این پیوند ها بصورت رایگان و نظر به عاجل بودن قضیه انجام میابد. در شرایطی هم دوستان نزدیک٫ اعضای خانواده میتوانند که اعضای بدن خود را بدون هیچ نوع پول و پاداش برای عزیزان شان اهدا کنند.

پنجم: آنهاییکه ادعا دارند که خرید و فروش گرده ها با رضایت جانبین صورت میگیرد٫ سوال این است که اگر شخصی بی نهایت مجبور و در زیر خط فقر نباشد چرا باید بیاید و عضو بدنش را لیلام کند؟ در این معاملات فروشنده و خریدار هیچگاهی با هم مواجه نمیشوند و این معامله توسط دلالان و یا هم پرسونل طبی صورت میگیرد که از بابت هر خرید و فروش و عملیات پیوند گرده یا اعضای دیگر بدن پول کلانی به جیب میزنند. در این قضیه بیشتر منافع پولی دلالان و پرسونل طبی این شفاخانه ها مطرح است تا نجات جان انسانها.

هرگاه این موضوع مورد تحقیق و بررسی جدی قرار نگیرد و تبعات اجتماعی و امنیتی آن به بررسی گرفته نشود هم امکان فعالیت گروه های جنایتکارایکه در جرایم سازمان یافته از جمله تجارت اعضای بدن انسان دست دارند را فراهم میسازد و هم زندگی صد ها تن انسانهای مجبور و فقیر را به خطر جدی مواجه میسازد.
شما منحیث وزیر صحت عامه وظیفه دارید که از همچو اعمالی جلوگیری کرده و هرچی زودتر آنعده پرسونل مفسد شما که مسوولیت تفتیش و ارزیابی شفاخانه های شخصی را به عهده دارند ولی به دلیل فساد هیچگاهی مشکلات واقعی این شفاخانه ها را انعکاس نمیدهند از وظایف شان سبکدوش و به تحقیق به دادستانی معرفی کنید از جمله مسوولین تفتیش صحت عامه ولایت هرات. دوم بخاطر جلوگیری از سود جویی از مجبوریت های صحی و فقر مردم افغانستان شما منحیث وزیر صحت و دوکتور طب که خود به سوگند هیپوکرات متعهد استید باید جواز فعالیت این قصابان چپن سفید را منسوخ کرده و جلوی فعالیت شانرا که بیشتر به منظور سود جویی و کمتر به دلیل خدمت به مردم است را بگیرید.

با احترام
نویسنده حوریه مصدق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حوریه مصدق
نامه سرگشاده
نظرات بینندگان:

>>>   هر روز نامه های سرگشاده و ......گشاده شما هیچ جایی را نمیگیرد.

>>>   حمیده عبدالله هنرمند سابق رادیو تلویزیون که بنام شیرین گل پرسور مشهور است و فعلاً در یکی از کشور های اروپایی رندگی میکند،غرض تداوی گرده های خود به وطن،نه بخاطر این که در افغانستان طبابت پیشرفت کرده است آمده است،بلکه درینجا قیمت گرده نظر به اروپا به مراتب پایین است.
فعلاً او در یکی از شفاخانه های هرات بخاطر تعویض گرده بستری است.
حتی آوازه است که سربازانی که در جبهات کشته میشوند،نیز گرده هایشان بفروش میرسد.
بنأ هنگام تسلیم گیری اجساد سربازان،کنترول کنید که تمام اعضای بدن آنها موجود است و یا بفروش رسیده اند.

>>>   خوب میشود که اعضای بدن کسانیکه محکوم به اعدام هستند برای این مریضان استفاده شود. و این امر باید قانونی شود. دوم اینکه انتحاری های دستگیر شده را پرزه پرزه کنند و از اعضای بدن شان برای مریضان استفاده شود. چون این ها از زندگی خود تیر هستند

>>>   حتمآ وزیر صاحب هم سهم دارد درغیر ان خرید و فروش گرده مورد تحقیق و بررسی جدی قرار میگیرد.

>>>   وزير صحت عامه افغانستان يك شخص مريض و رواني است و نيز در زمان وزارت داكتر فاطمي در فساد و دزدي سهم داشت و از وزارت صحت عامه رانده شد و اصلا برايش إنسان سالم هيچ أرزش نداره كه به خاطر پول عضو خود را ميفروشد و اين وزير .....و رواني بايد بداند كه خريد و فروش اعضاي بدن حرام و جرم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است